724
یکشنبه، ۲۶ خرداد ۱۳۹۸
2

۲۸خرداد؛ سومین عرضه نفت خام سنگین در بورس انرژی

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با «صبح‌نو» تشریح کرد

رمزگشایی از درآمدهای جایگزین نفت با اصلاح ساختار بودجه

همزمان با اصلاح ساختار بودجه به‌وسیله دولت، مجلس نیز اصلاحات ساختاری را آغاز کرده است. در‌همین‌زمینه، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس از احصای درآمدهای جایگزین دولت رمزگشایی کرد.

صبح نو

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با «صبح‌نو» تشریح کرد

رمزگشایی از درآمدهای جایگزین نفت با اصلاح ساختار بودجه

همزمان با اصلاح ساختار بودجه به‌وسیله دولت، مجلس نیز اصلاحات ساختاری را آغاز کرده است. در‌همین‌زمینه، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس از احصای درآمدهای جایگزین دولت رمزگشایی کرد.


شمارش معکوس پایان فرصت چهارماهه دولت برای اصلاح ساختار بودجه به‌صدا درآمد. بعد از آنکه دولت در آذر سال گذشته لایحه بودجه را به مجلس شورای اسلامی ارائه کرد، رهبر انقلاب دیدگاه‌های خود را درباره بودجه مطرح کردند که مهم‌ترین آن تطابق‌نداشتن لایحه بودجه با وضعیت فعلی کشور است. این نخستین گام برای آغاز اصلاح ساختار بودجه در کشور بود.
با صدور فرمان رهبری برای اصلاح ساختار بودجه، دولت در اسفند سال گذشته مهلت چهارماهه به‌منظور ایجاد اصلاحات ساختاری در بودجه را از رهبری درخواست کرد که این فرصت در تیرماه به‌پایان می‌رسد.
در این مدت نیز سازمان برنامه و بودجه کشور مأمور تدوین برنامه ایجاد اصلاحات ساختاری بودجه شد و از روزهای پایانی سال گذشته، این اصلاحات رسما در دستورکار دولت قرار گرفت.
نتیجه اقدامات حدود سه‌ماهه اخیر سازمان 
برنامه و بودجه در‌این‌زمینه تدوین «طرح اصلاح ساختاری بودجه» با رویکرد قطع وابستگی مستقیم بودجه به نفت برمبنای چهار محور بود: «درآمدزایی پایدار»، «هزینه‌کرد کارا»، «ثبات‌سازی اقتصاد کلان و توسعه پایدار» و «تقویت نهادی بودجه».
با‌این‌حال، سازمان برنامه و بودجه متن چارچوب کلی این طرح را در روزهای گذشته در سایت این سازمان منتشر و از صاحب‌نظران دعوت کرد دیدگاه‌های تکمیلی خود را در‌این‌باره ارائه کنند.
به‌هر‌ترتیب، مجلس نیز به‌عنوان نهاد قانون‌گذار در اصلاحات ساختاری بودجه ایفای نقش خواهد کرد. در‌همین‌زمینه، آقای محمدرضا پورابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس، در گفت‌و‌گو با «صبح‌نو» از ورود مجلس همزمان با دولت به تدوین چارچوب کلی اصلاحات ساختاری بودجه خبر داد و مهم‌ترین اولویت‌های اصلاحات ساختاری را تشریح کرد.
رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه توافق بین مجلس و دولت این بود که دولت در مدت چهار ماه برنامه را تهیه کند و گزارشی از آن را به مجلس ارائه دهد، بیان کرد: در‌حال‌حاضر، از فرصت چهارماهه دولت 
سه ماهش به‌پایان رسیده و با وجود فرصت یک‌ماهه، هنوز سازمان برنامه و بودجه به‌عنوان متولی تدوین برنامه اصلاحات ساختاری، پیش‌گزارشی به مجلس نداده است.
پورابراهیمی با اشاره به اینکه اخیرا سازمان برنامه و بودجه برنامه پیشنهادی از اصلاحات ساختاری بودجه را منتشر کرده تا صاحب‌نظران درباره‌اش دیدگاه‌های تکمیلی خود را ارائه دهند، گفت: درهرصورت، متولی این قضیه در دولت، سازمان برنامه و بودجه است؛ اما ما در مجلس کار را متوقف نکردیم و منتظر دولت هم نماندیم و همزمان کمیسیون‌های اقتصادی و برنامه و بودجه در مجلس بحث اصلاحات ساختاری بودجه را آغاز کردند.
وی با تأکید بر اینکه چارچوب کلی اصلاحات ساختاری بودجه مشابه است و نحوه ورود دولت و مجلس به تدوین برنامه ممکن است متفاوت باشد، افزود: درنهایت، طرح نهایی اصلاح ساختار بودجه باید با توافق مشترک مجلس و دولت عملیاتی شود.

جداسازی منابع نفتی از خزانه کل کشور
رییس کمیسیون عمران مجلس با تشریح جزئیات محورهای مهم مجلس برای اصلاح ساختار بودجه گفت: اصلی‌ترین موضوعی که در مجلس روی آن بحث می‌کنیم، بودجه بدون نفت است. آنچه چشم طمع آمریکایی‌ها هرازچندگاهی به آن می‌افتد، محدودیت در صادرات نفت کشورمان است؛ بنابراین، تدوین بودجه بدون نفت مهم‌ترین اولویت ما در فرایند کلان اصلاح ساختار بودجه خواهد بود.
وی تأکید کرد: البته منظور ما از بودجه بدون نفت، این نیست که نفت خود را نمی‌فروشیم؛ بلکه قطعا نفت خود را به مشتریان نفتی کشورمان خواهیم فروخت و سهم‌مان در اوپک را نیز حفظ خواهیم کرد. بااین‌حال، منظور ما از بودجه بدون نفت این است که با اصلاح ساختاری در سند درآمد و هزینه کشور، دیگر درآمدهای نفتی را به خزانه‌داری کل کشور به مفهوم منابع بودجه عمومی واریز نمی‌کنیم؛ بلکه این درآمدها به صندوق توسعه ملی برای توسعه بخش خصوصی، عمرانی و تعاونی واریز خواهد شد.
پورابراهیمی با تأکید بر اینکه نخستین اولویت ما در اصلاح ساختار بودجه، جدا‌شدن نفت از بودجه است، اظهار کرد: با‌توجه‌به اینکه منابع نفتی از بودجه عمومی کشور حذف می‌شود، ایجاد درآمدهای پایدار و جایگزین نفت بررسی می‌شود که مهم‌ترین منابع درآمد پایدار، درآمدهای دولت در حوزه ارائه خدمات، مالیات و فروش دارایی‌های غیرمولد است.

50هزار میلیارد تومان؛ میزان معافیت‌های مالیاتی غیرضرور
رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با تشریح سرفصل‌های پیش‌بینی‌شده در حوزه درآمدهای مالیاتی به‌عنوان یکی از درآمدهای پایدار جایگزین نفت گفت: در حوزه مالیات، درباره چند سرفصل بحث کردیم که نخست سامان‌دهی معافیت‌های قانونی مالیاتی است. وی با بیان اینکه میزان معافیت‌های قانونی مالیاتی معادل یک‌دوم درآمدهای مالیاتی کشور است، افزود: براساس برآوردهای ما، حدود 50هزار میلیارد تومان میزان معافیت‌های قانونی در حوزه مالیات است که باید سامان‌دهی و معافیت‌های غیرضرور حذف شوند.
پورابراهیمی گفت: سرفصل دیگر در حوزه درآمدهای مالیاتی، جلوگیری از فرار مالیاتی است. محاسبات ما نشان می‌دهد حدود 50 تا 60هزار میلیارد تومان میزان فرارهای مالیاتی است که نیمی از مالیات‌های مأخوذه را به‌خود اختصاص می‌دهد که اگر احصا شوند و به چرخه اقتصادی کشور برگردند، می‌توان بخشی از درآمدهای نفتی را از این محل تأمین کرد.
رییس کمیسیون برنامه و بودجه ادامه داد: سرفصل سوم در حوزه درآمدهای مالیاتی نیز ایجاد پایه‌های جدید مالیاتی است، به‌ویژه در شرایطی که کشور با شوک‌های ارزی مواجه می‌شود و از این طرح فقرا، فقیرتر و اغنیا نیز غنی‌تر می‌شوند؛ بنابراین، تعریف پایه‌های جدید مالیاتی ضرورت دارد.
وی افزود: در‌همین‌زمینه، برای تعدیل این رویکرد مالیات بر عایدی یکی اولویت‌های مجلس است که این سیاست در بیش از 100 کشور دنیا اجرا می‌شود. البته، مالیات بر عایدی برای بازارهای مختلف اقتصادی ازجمله املاک و مستغلات، طلا، ارز و خودرو نیز اجرایی است. در‌حال‌حاضر، طرح مالیات بر عایدی املاک و مستغلات در مراحل نهایی قرار دارد و دولت مهلت خواسته تا این طرح را برای سایر بازارهای اقتصادی هم 
آماده کند.
مطلب مهم دیگری که در حوزه درآمدهای مالیات مدنظر قرار دارد، اجرای طرح نظام جامع مالیاتی است؛ ازاین‌رو، پورابراهیمی در بخش دیگری از اظهاراتش به حجم زیاد دارایی‌های غیرمولد دولت اشاره کرد.
رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با تأکید بر اینکه حجم زیادی از دارایی‌های دولت غیرمولد است، گفت: ارزش این دارایی‌ها عدد سنگینی است. 
وی با اشاره به حجم 1900هزار میلیارد تومانی میزان نقدینگی در کشور اعلام کرد: حجم دارایی‌های شناسایی‌شده دولت براساس آمار اسفند سال گذشته که به ما اعلام شده، معادل هفت‌برابر حجم نقدینگی در کشور است که در کمترین حالت، اگر 10درصد این حجم از دارایی‌ها غیرمولد باشند، با احتساب نرخ 5درصدی بازده، درآمد زیادی از این محل احصا می‌شود که اصلا بدون درآمدهای نفتی دولت می‌تواند کشور را اداره کند.
رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در پایان تأکید کرد: با اصلاح ساختاری بودجه می‌توان ضمن بستن بودجه بدون نفت، درآمدهای جایگزین را احصا کرد تا هم کشور بهتر از شرایط فعلی اداره و هم درآمدهای نفتی کشور برای سرمایه‌گذاری در بخش خصوصی و نسل‌های آینده 
هزینه شود.

captcha
شماره‌های پیشین