sobhe-no.ir
723
شنبه، ۲۵ خرداد ۱۳۹۸
14
یک قدم نزدیک‌تر به افشای سلطان کنسرت

طناب دار موسیقی زیر عبای یزدی

گزارش «صبح‌نو» از تئاتر «کمیته نان» درباره کولبری

فرار ناکام یک معترض سیاسی

ورود مسائل مهم اجتماعی و دغدغه‌های روز مردم به محتوا و داستان تئاترها، اخیرا شتاب بیشتری گرفته است و شاید این مسأله اتفاقی هم نباشد. توییت وزیر ارشاد در تحسین نمایش «کمیته نان» با موضوع کولبری و آمیخته با انتقاداتی جدی و قابل تامل، می‌تواند نشان از همین رویکرد داشته باشد.

صبح نو

یک قدم نزدیک‌تر به افشای سلطان کنسرت

طناب دار موسیقی زیر عبای یزدی

آقای محمد معتمدی، خواننده پرآوازه کشور، چند وقتی است به‌غیر از حضور در عرصه خوانندگی و موسیقی، به چهره‌ای جنجالی در افشاگری مسائل حول‌و‌حوش کنسرت‌ها تبدیل شده است. او نخستین‌بار در واپسین روز آبان97، در صفحه شخصی‌اش در اینستاگرام، خبرنگاران، مسوولان و متولیان فرهنگی و قضایی کشور و اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس را به «چالش سلطان کنسرت» دعوت کرد و درادامه با مقایسه وضعیت سکه در بازار اقتصاد کشور با کنسرت در بازار فرهنگ نوشت: «در حوزه اقتصاد فردی بود که معروف شد به سلطان سکه. او دقیقا چه کار می‌کرد و جرمش چه بود؟ در بازار سکه، نوعی انحصار به‌وجود آورده بود؛ به‌نحوی که جدا از سیاست‌گذاری‌های دولت، می‌توانست با ارتباط با برخی افراد در بدنه اجرایی، قیمت سکه را به‌تنهایی تعیین کند. تراکنش مالی او هم ظاهرا حدود هزار میلیارد عنوان شده است. در حوزه امور فرهنگی و هنری چه؟ به‌هر‌حال، بنده و سایر هنرمندان مستقل که بازرگان و فعال اقتصادی نیستیم. ما هنرمند موسیقی هستیم و حوزه کاری و شغلی ما کنسرت است. آیا هنرمندان موسیقی مستقل هم سلطان حوزه کاری خود را دارند؟ سوال این است که سلطان فروش بلیت کنسرت‌های موسیقی ایران کیست؟ آیا اصلا دانستن این موضوع برای مسوولان مهم است یا نه؟» معتمدی درادامه اضافه کرده بود: «البته منظور از سلطان، هنرمندان عرصه موسیقی یا خوانندگان موسیقی نیستند؛ بلکه کسانی هستند که بازار و ساز‌و‌کار فروش بلیت کنسرت‌ها را دراختیار گرفته‌اند. اگر کسی به‌تنهایی و با ارتباط با برخی از افراد در بدنه اجرایی کشور، خارج از سیاست‌گذاری‌های فرهنگی کشور، برای بازار موسیقی و کنسرت ایران سیاست‌گذاری کند و بازار موسیقی و فروش کنسرت‌ها را انحصاری کند و گردش مالی او نیز در سال چندصد میلیارد باشد و به هیچ نهاد نظارتی و مالیاتی هم پاسخگو نباشد، تکلیفش چیست؟ آیا اصلا برای کسی مهم است؟ آنچه مشخص است، این است که این انحصار به‌هرروی شکل گرفته؛ ولی شکل‌گیری این انحصار با هماهنگی و تأیید متولیان فرهنگی کشور بوده یا نوعی فساد خارج از سیستم اداری است؟» او نهایتا این سوالات را سوال‌هایی بی‌پاسخ دانسته و از فعالان این عرصه دعوت کرده بود تا در این موضوع کنشگر باشند. البته، نام کسی که معتمدی از او به‌عنوان «سلطان کنسرت» یاد کرده بود، هنوز فاش نشده و گزینه‌های بسیاری را مورد ظن و اتهام قرار داده است؛ اما به‌نظر می‌رسد مسأله «انحصار» که این خواننده درباره‌ ‌وجودش در حوزه کنسرت، هشدار داده بود، مسأله‌ای جدی است. چنان‌که منابع دیگری ازجمله مدیر تیوال در گفت‌وگوی خود با «صبح‌نو» بر این امر صحه گذاشت. با‌این‌حال، معتمدی چهارشنبه‌شب گذشته با انتشار پست جنجالی دیگری در اینستاگرامش نشان داد در‌این‌باره سر سکوت ندارد. او با اینکه همچنان از افشای نامی طفره می‌رود که در جیبش نگه داشته، در یادداشت آخر خود، آدرس مسببان این انحصارگرایی را اعلام کرد و با انتشار عکسی از رییس دولت اصلاحات، او را مخاطب قرار داد و نوشت: «با اینکه خیلی محترم و دوست‌داشتنی هستید، به جدّت قسم هزاربار دیگر هم تکرار کنی، من یکی هرگز دیگر تکرار نخواهم کرد. ای کاش سال ۷۶ که روی دوچرخه با سریش عکست را به دیوار می‌چسباندیم، می‌دانستیم که زیر آن عبای زیبای یزدی و در لوای دولت اصلاحات شما، چه مافیایی در موسیقی قرار است تشکیل شود. با هزار مشقت برای خود طناب دار می‌بافتیم!»
 
 

captcha
شماره‌های پیشین