719
یکشنبه، ۱۹ خرداد ۱۳۹۸
7
کارخانه واگن‌سازی متروی تهران که روزگاری تا فعالیت سه‌شیفته هم پیش رفت در آستانه خاموشی است

هشدار برای سوت تعطیلی

زنگ هشدار برای تعطیلی بزرگ‌ترین کارخانه واگن‌سازی مترو در کشور به صدا درآمده است و آن‌طور که از شواهد برمی‌آید اگر دولت و شهرداری برای احیای این سرمایه ملی آستین بالا نزنند در سال رونق تولید باید منتظر بسته‌شدن درهای این کارخانه بزرگ در جنوب تهران بود.

گسترش بیماری‌های تنفسی با‌  افزایش آلاینده «ناکس» در کلان‌شهرها

مشکلات را تایید می‌کنم

صبح نو

کارخانه واگن‌سازی متروی تهران که روزگاری تا فعالیت سه‌شیفته هم پیش رفت در آستانه خاموشی است

هشدار برای سوت تعطیلی

زنگ هشدار برای تعطیلی بزرگ‌ترین کارخانه واگن‌سازی مترو در کشور به صدا درآمده است و آن‌طور که از شواهد برمی‌آید اگر دولت و شهرداری برای احیای این سرمایه ملی آستین بالا نزنند در سال رونق تولید باید منتظر بسته‌شدن درهای این کارخانه بزرگ در جنوب تهران بود.

در دوره مدیریت جهادی شهرداری تهران بود که کارخانه واگن‌سازی شاهد تحولی عظیم بود و توانست خطوط تولید جدیدی را راه‌اندازی کند. این کارخانه که زمانی تا فعالیت سه‌شیفته هم پیش رفته بود، این روزها حال خوشی ندارد. بر اساس آنچه مدیرعامل شرکت واگن‌سازی تهران گفته است، احتمال تعطیلی کارخانه واگن‌سازی تهران به‌دلیل تأمین نشدن منابع مالی در نیمه دوم امسال وجود دارد. 
آقای مجتبی گلشنی در گفت‌وگو با فارس این خبر را داده و گفته است: شرکت راه‌آهن شهری تهران در صورتی که تجهیزات لازم را برای ما فراهم کند، آماده ساخت واگن‌های بیشتر خواهیم بود ولی در حال حاضر بسیاری از تجهیزات از گمرک ترخیص نشده است. وی همچنین خاطرنشان کرد: به طور کلی بر اساس پیگیری‌هایی که انجام گرفته 15 درصد تجهیزات هنوز ترخیص نشده و توفیقی در این زمینه به دست نیامده که نبود منابع مالی برای پرداخت تعرفه گمرکی و مالیات بر ارزش افزوده از جمله دلایل آن است.
به گفته مدیرعامل شرکت واگن‌سازی تهران، ساخت واگن‌های مترو در حال حاضر فقط در کارخانه واگن‌سازی انجام می‌گیرد و سایر کارخانه‌ها ساخت واگن ندارند. این در حالی است که ظرفیت تولید واگن قطار برای هر ماه 28 واگن است که پیش از این درخواست تولید 70 واگن ارائه شده و پیش‌بینی می‌شود که بتوان هر ماه 28 واگن تحویل داد. گلشنی با اشاره به اینکه کارخانه واگن‌سازی تهران از نیمه دوم سال به سمت تعطیلی پیش خواهد رفت، گفت: در صورتی که شهرداری منابع مالی تزریق نکند و دولت حمایتی نداشته باشد، ساخت واگن نخواهیم داشت و این به معنای تعطیلی کارخانه است. وی گفت: البته تعطیلی به معنای ورشکستگی نیست بلکه کمبود کار سبب بروز این مسأله خواهد شد که این موضوع را طی جلسه‌ای با اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهوری ارائه خواهیم داد تا اهمیت تزریق منابع مالی به شرکت واگن‌سازی بیان شود. 

دو هزار واگن، نیاز متروی تهران
مدیرعامل شرکت واگن‌سازی تهران از بازدید اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهوری از این کارخانه خبر داده که قرار است در روزهای آتی صورت بگیرد. 
پیش از این و در تاریخ 19 اردیبهشت بود که آقای پیروز حناچی، شهردار تهران به همراه محسن هاشمی‌رفسنجانی، رییس شورای اسلامی شهر و نیز تعدادی از معاونان شهردار و اعضای شوای شهر تهران چون سید حسن رسولی و شهربانو امانی به کارخانه واگن‌سازی در جنوب تهران رفته و از آن بازدید کردند.
پس از این بازدید بود که آقای پیروز حناچی وعده داد مشکلات مالی شرکت واگن‌سازی تهران را حل کند. شهردار تهران در آن بازدید از لزوم اضافه شدن دو هزار واگن مترو به واگن‌های ناوگان متروی تهران گفته بود و اینکه این امر ضروری است. با این وجود به نظر می‌رسد که قرار نیست در سال رونق تولید، کاری برای این کارخانه صورت بگیرد.

خداحافظی با روزهای اوج
بسیاری از واگن‌هایی که الان در داخل تونل‌های متروی تهران به جابه‌جایی مسافران مشغول‌اند، تولید همین کارخانه تولید واگن مترو در جنوب تهران هستند؛ کارخانه‌ای که روزگاری گفته می‌شد می‌تواند نیاز تمام کلان‌شهرهای کشور از بابت واگن مترو را برطرف کند. آقای هابیل درویشی، مدیرعامل سابق شرکت متروی تهران در این‌باره به سهم 60 درصدی تجهیزات داخلی در تولید واگن‌ها اشاره کرده و گفته بود بیش از 200 شرکت حدود 400 دستگاه کالای داخلی را در اختیار متروی تهران گذاشته‌اند؛ اما غیر از این آقای محمدباقر قالیباف، شهردار جهادی تهران در طول سال‌های 84 تا 96 نیز در مراسم بهره‌برداری از 59 واگن جدید مترو که 25 اسفند سال 95 در محل کارخانه واگن‌سازی تهران برگزار شد، اظهار کرد: مشکلات برای ما مسوولان است و نباید آن‌ها را به مردم بگوییم بلکه باید تلاش کنیم مشکلات حل شوند. به گفته وی، مدیران وقت کارخانه واگن‌سازی قول داده بودند در هر فصل 60 واگن جدید تحویل شود که در آن مراسم 59 واگن تحویل شبکه متروی تهران شد. این تعداد واگن نیز منجر به افزایش 200 هزار نفری ظرفیت شبکه متروی تهران در یک روز می‌شد. قالیباف در تاریخ 20 فروردین سال 96 که مراسم افتتاح پایانه خط 4 متروی تهران برگزار شد هم اظهار کرد: در حوزه واگن‌سازی بسیاری از کارخانه‌ها در کشور تعطیل شده، این در حالی است که واگن‌سازی در شهرداری تهران به صورت دوشیفت کار می‌کند و امسال نیز قول گرفته‌ایم که فعالیت واگن‌سازی را به سه شیفت افزایش دهیم تا کار به صورت ۲۴ساعته انجام شود. این صحبت‌ها چند ماه قبل از تحویل سکان اداره شهرداری تهران به اصلاح‌طلبان مطرح شده بود و حالا زمزمه‌های تعطیلی کارخانه واگن‌سازی تهران به گوش می‌رسد. 
از سوی دیگر شرایط فعلی ناوگان متروی تهران و نیز اظهارات شهردار فعلی پایتخت حاکی از آن است که این شهر حداقل نیاز به دو هزار دستگاه واگن دارد. حناچی اواخر اردیبهشت امسال در گفت‌وگو با بخش خبری ساعت 18:30 شبکه خبر نیز گفته بود: شهرداری تهران هم‌اکنون دو قرارداد تولید واگن یکی به تعداد ۶۷۰ دستگاه و دیگری به تعداد ۳۵۰ دستگاه منعقد کرده است؛ اما در این زمینه مشکل تأمین اعتبار وجود دارد. حناچی گفت: البته ما در شهرداری تلاش می‌کنیم با کمک دولت و تمام امکانات موجود در داخل کشور، این دو هزار واگن مورد نیاز را در کارخانه واگن‌سازی تهران تولید و وارد ناوگان حمل‌ونقل ریلی تهران کنیم.

captcha
شماره‌های پیشین