719
یکشنبه، ۱۹ خرداد ۱۳۹۸
6
انتقاد شمخانی از روند خدمت‌رسانی به مردم خوزستان

مشکلات سیل‌زدگان باید با سرعت بیشتری به حداقل برسد

«صبح‌نو» از هنجارشکنی‌ها در جامعه گزارش می‌دهد

تقلید به سبک آنتالیا

ماجرای عدم رعایت اخلاق و عرف در کشور ما موضوع جدیدی نیست و هراز گاهی نمونه‌هایی از آن تیتر یک اخبار می‌شود؛ اما در یک‌سال اخیر این موضوع بیش از هرزمان دیگری مشاهده شده است. یکی از دلایل آن می‌تواند گسترش شبکه‌های اجتماعی در میان مردم و سرعت انتشار اخبار در این فضاها باشد. در ادامه این گزارش به چند نمونه مطرح از آن‌ها در چند ماه اخیر اشاره می‌کنیم که هر یک چند روزی تیتر یک رسانه‌ها و فضای مجازی بودند.

سوار بر موج‌های قبح‌شکنی

صبح نو

«صبح‌نو» از هنجارشکنی‌ها در جامعه گزارش می‌دهد

تقلید به سبک آنتالیا

ماجرای عدم رعایت اخلاق و عرف در کشور ما موضوع جدیدی نیست و هراز گاهی نمونه‌هایی از آن تیتر یک اخبار می‌شود؛ اما در یک‌سال اخیر این موضوع بیش از هرزمان دیگری مشاهده شده است. یکی از دلایل آن می‌تواند گسترش شبکه‌های اجتماعی در میان مردم و سرعت انتشار اخبار در این فضاها باشد. در ادامه این گزارش به چند نمونه مطرح از آن‌ها در چند ماه اخیر اشاره می‌کنیم که هر یک چند روزی تیتر یک رسانه‌ها و فضای مجازی بودند.

 آموزشگاه نقاشی با تم اروپایی
اوایل دی سال گذشته بود که ماجرای برگزاری یک دوره کلاس نقاشی در یک آکادمی و موسسه خصوصی، آن هم با نقض هنجارها و قوانین کشورمان منتشر شد.
اخبار منتشرشده حکایت از این داشت که مسوولان یک موسسه آموزش هنر نقاشی، قوانین خاص و ویژه‌ای برای برگزاری کلاس‌های خود در نظر گرفته‌اند که با قوانین جاری کشور منافاتی عجیب دارد. ماجرا از این قرار بود که هنرجویان خانم این آموزشگاه نقاشی که کلاس‌های آن بعضاً به صورت مختلط و با حضور اساتید مرد برگزار می‌شده است به صورت بی‌حجاب در کلاس‌ها حضور 
داشته‌اند.
انتشار تصاویر این کلاس‌ها در فضای مجازی منجر به واکنش نهادهای مسوول و نظارتی شد. براساس اطلاعات موجود بعد از انتشار تصاویر مربوط به برگزاری کلاس‌های هنری در دادسرای ارشاد تهران پرونده‌ای تشکیل شده و شناسایی متهم و محل برگزاری دوره‌ها در دستور کار قرار گرفته است. همچنین مشخص شد متهم در اسرع وقت شناسایی شده و پس از دستگیری، مکان برگزاری دوره‌های به‌اصطلاح هنری اما هنجارشکن با دستور مرجع قضایی پلمب 
شده است.
 
کت واک در لواسان
اوایل اسفند بود که انتشار چند ویدئوی کوتاه از یک سالن مد در تهران خبرساز شد. پوشش‌های 
عجیب و غریب در این سالن مد باز هم این سؤال را به وجود آورد که برگزاری مراسم‌هایی از این دست چقدر تحت نظارت قانون 
انجام می‌شود؟
در این فیلم‌ها علاوه بر آنکه مسائل اخلاقی و شرعی رعایت نمی‌شود، پرفورمنس‌هایی در حال اجراست که تقریباً هیچ نسبتی با فرهنگ ایرانی ندارد و فقط تقلیدی کورکورانه از مدل‌های غربی است.
با وجود اینکه نحوه برگزاری و اجرای این مراسم هیچ ربطی با قوانین داخل کشور ندارد؛ اما تعجب اینجاست که برگزاری این مراسم به صورت علنی در صفحه اینستاگرام این سالن تبلیغ و منتشر می‌شود و هیچ مرجعی نیز بر آن نظارت نمی‌کند.
این بار نیز با پیگیری‌های اصحاب رسانه کارگروه مد و پوشاک وزارت بهداشت نیز به سخن آمد و گفت: فعالیت این گروه هیچ‌گونه مجوزی ندارد و ما دنبال توقیف آنها هستیم.
 تبلیغ تلخ یک شکلات
یکی از شرکت‌های تولید شکلات در روزهای قبل از نوروز در تیزر تبلیغاتی اقدام به استفاده ابزاری از زنان کرده بود که آن هم منجر به واکنش کارشناسان اجتماعی و رسانه‌ها شد. تبلیغ جنسی و سخیف این شرکت نیز نوعی هنجارشکنی تلقی می‌شد که پس از انتقادات فراوان سرانجام به دستور کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه حذف شد؛ اما اینکه یک شرکت برای فروش بیشتر محصول خود این‌گونه 
به طور رسمی اقدام به هنجارشکنی در تیزر تبلیغاتی خود کند، سوالی است که هنوز به آن پاسخی داده نشده است.
 
هنجارشکنی این بار در لباس «یوگا»
روزهای ابتدایی خردادماه جاری بود که خبر دستگیری 30 زن و مرد با پوشش نامناسب که به بهانه آموزش یوگا در یک منزل مسکونی در گرگان جمع ‍ شده‌بودند در رسانه‌های داخلی منتشر شد. از قرار معلوم فردی در اینستاگرام آگهی آموزش یوگا به زنان و مردان در منزل مسکونی خود را منتشر کرده که از همین طریق موفق به برقراری ارتباط با یک‌سری از افراد شده بود. این فرد مجوز باشگاه نداشت و کلاس‌های آموزش یوگا را در یک منزل مسکونی در گرگان برگزار می‌کرد. زنان و مردان در این منزل با پوشش نامناسب حاضر می‌شدند و رفتارهای نابهنجاری داشتند که سرانجام با پیگیری‌های پلیس، فرد قانون‌شکن دستگیر و پس از تشکیل پرونده تحویل مراجع قضایی داده شد.

چرا هنجارشکنی‌ها در جامعه افزایش یافته است؟
برخی کارشناسان بر این باورند که این هنجارشکنی‌های اجتماعی در برخی اقشار جامعه در گذشته نیز بوده است اما قبلاً تمایلی به بروز آن نداشتند و حالا بیشتر و راحت‌تر در مورد آن صحبت می‌کنند. به‌طور مثال ممکن است در گذشته نیز در برخی آموزشگاه‌ها کلاس‌های مختلط و بدون رعایت حجاب برگزار می‌شد اما آن را به‌عنوان تبلیغ معرفی نمی‌کردند؛ در صورتی که حالا این هنجارشکنی‌ها برای تبلیغ بیشتر در فضای مجازی منتشر می‌شود. علت دیگر این پدیده، شبکه‌های اجتماعی هستند. فضای مجازی این قابلیت را دارد که در کوتاه‌ترین زمان ممکن یک عکس یا ویدئو را به پربازدیدترین مطلب روز در کشور تبدیل کند، درباره آن مطالبه عمومی به وجود بیاورد یا واکنش طیفی از جامعه را برانگیزد. بدیهی است اگر در جامعه‌ای هنجارها مراعات نشوند، کجروی پدید می‌آید و رفتارها آسیب می‌بینند. آسیب زمانی ایجاد می‌شود که از هنجارهای مقبول اجتماعی تغییر کند، در واقع پایبند نبودن به هنجارهای اجتماعی موجب پیدایش آسیب اجتماعی می‌شود.

captcha
شماره‌های پیشین