719
یکشنبه، ۱۹ خرداد ۱۳۹۸
10
معاون گردشگری کشور در گفت‌و‌گو با «صبح‌نو» مطرح کرد

گردشگری داخلی، راهکار فوری رونق اقتصادی

سال رونق اقتصادی است و به‌گفته صاحب‌نظران یکی از موثرترین راه‌های رونق اقتصادی، توسعه صنعت گردشگری داخلی در نقاط مختلف کشور است. حال باید دید چه چالش‌ها و موانع جدی‌ای پیش روی صنعت گردشگری داخلی است؛سوالی که معاون گردشگری کشور به آن پاسخ می‌دهد.

صبح نو

معاون گردشگری کشور در گفت‌و‌گو با «صبح‌نو» مطرح کرد

گردشگری داخلی، راهکار فوری رونق اقتصادی

سال رونق اقتصادی است و به‌گفته صاحب‌نظران یکی از موثرترین راه‌های رونق اقتصادی، توسعه صنعت گردشگری داخلی در نقاط مختلف کشور است. حال باید دید چه چالش‌ها و موانع جدی‌ای پیش روی صنعت گردشگری داخلی است؛سوالی که معاون گردشگری کشور به آن پاسخ می‌دهد.

وقتی صحبت از اقتصاد گردشگری می‌شود، همه نگاه‌ها به گردشگری خارجی معطوف می‌شود در حالی‌که رونق گردشگری داخلی می‌تواند به رونق تولید داخلی کمک بسزایی کند. ایران با تنوع آب‌وهوایی و قومیتی متنوع می‌تواند یکی از بهترین مقاصد گردشگری باشد؛ بااین‌حال گردشگری داخلی ایران با مشکلات جدی برای بهره‌وری اقتصادی روبه‌روست.
وقتی صحبت از گردشگری داخلی می‌شود، منظور سفرهای درون‌مرزی ساکنان یک کشور به شهرها و روستاهای همان کشور است. آقای ولی تیموری، معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی کشور معتقد است که باید علاوه بر تمرکز بر جذب حداکثر گردشگر بین‌المللی، چالش‌های موجود در گردشگری داخلی را شناسایی کنیم. این مقام مسوول سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در گفت‌و‌گو با «صبح‌نو» می‌گوید: در سال‌های اخیر چالش‌های موجود در گردشگری را شناسایی کرده‌ایم و حالا وقت آن است تا مشکلات را حل کنیم.

زیبایی‌های ایران ناشناخته مانده
او ناشناخته ماندن ایران در اذهان بین‌المللی و حتی مردم کشور خودمان را یکی از چالش‌های جدی گردشگری می‌داند و توضیح می‌دهد: توسعه متوازن گردشگری داخلی یکی از نیازهای اصلی و فوری صنعت گردشگری است. در حال حاضر در حوزه گردشگری داخلی سفر انجام می‌شود اما این سفر چند ویژگی دارد؛ اول آنکه متوازن نیست. در کشور ما پراکندگی جاذبه‌ها از نظر جغرافیایی و وسعت سرزمینی کاملاً متوازن است به‌طوری که نقطه‌ای در ایران نیست که جذابیت گردشگری نداشته باشد اما فقط نقاط خاص و بسیار محدودی موردتوجه گردشگران و مدیریت تورها بوده و گردشگران داخلی معمولاً به همان چند نقطه محدود شناخته‌شده می‌روند. به گفته تیموری، استقبال زیاد از این چند نقطه مطرح‌شده و اکنون باعث اثرات منفی و مشکلاتی شده است، مثل ترافیک‌های زیاد و خسته‌کننده و همچنین مقاومت افراد بومی و جوامع محلی میزبان در برابر سیل جمعیت یک‌باره؛ بنابراین اکنون وظیفه سازمان گردشگری و سایر نهادهای مرتبط است تا گردشگری نقطه‌ای و محدود به مناطق خاص و شناخته‌شده را به همه گسترش کشور تعمیم دهند.

به نفع جیب و به ضرر گردشگری
معاون گردشگری کشور دومین چالش را سفرهای فردی و یک‌روزه عنوان می‌کند و می‌گوید: بسیاری از مواقع سفر داخلی انجام می‌شود اما تأسیسات، زیرساخت و فعالان گردشگری را درگیر نمی‌کند. بدین معنا که بیشتر سفرها به نقاط بکر کشور انفرادی یا خانوادگی است. فرد با ماشین شخصی خود سفر می‌کند و درنهایت در پارک یا مدرسه‌ای اقامت می‌کند. گاهی هم گشت‌های یک‌روزه‌ای صورت می‌گیرد و فرد همه مایحتاج سفر و حتی غذای خود را به همراه می‌برد و متأسفانه حتی آشغال‌های خود را در محیط خالی کرده و دست‌خالی برمی‌گردد؛ یعنی این سفر نه‌تنها هیچ‌گونه اثر اقتصادی مثبتی را متوجه جامعه محلی نمی‌کند بلکه به محیط و اقتصاد آنجا آسیب نیز می‌رساند و این یکی از ویژگی‌های ناهنجار گردشگری داخلی است.
اولویت با گردشگری داخلی است
ولی تیموری می‌گوید: حالا که ما معضلات گردشگری داخلی را شناسایی کرده‌ایم و تمرکز خود را بر رفع آن گذاشته‌ایم، بنابراین نخستین اولویت سازمان را گسترش گردشگری داخلی به‌منظور توسعه اقتصاد گردشگری قرار دادیم. به باور او برای اینکه بتوانیم در عرصه گردشگری خارجی موفق شویم، باید از توسعه گردشگری داخلی آغاز کنیم به‌عبارت‌دیگر گردشگری داخلی ما یک سکویی برای گردشگری خارجی کشور است زیرا اگر ما چشم خود را بر گردشگران داخلی ببندیم و فقط روی ورود توریست‌های خارجی متمرکز شویم در هر دو زمینه شکست می‌خوریم اما با توسعه بخش داخلی هم زیرساخت‌ها توسعه می‌یابد و هم آمادگی مناطق مختلف برای میزبانی بالا می‌رود. همچنین فرهنگ گردشگرپذیری در بخش‌های مختلف کشور و حتی نقاط بکر و کم‌تردد بالا می‌رود زیرا وقتی افراد می‌بینند که با ورود گردشگران داخلی اثرات مثبت اقتصادی و اجتماعی در شهر و روستای آن‌ها اتفاق می‌افتد، بیشتر راغب می‌شوند تا میزبان گردشگران داخلی و خارجی بیشتر باشند. معاون گردشگری کشور توضیح می‌دهد که در برخی نقاط کشور هنوز مقاومت‌هایی برای ورود گردشگر خارجی و گاهی ایرانی وجود دارد پس توسعه آرام‌آرام گردشگری داخلی و زمینه‌سازی فرهنگی و زیرساختی می‌تواند راه را برای ورود گردشگران خارجی به این مناطق باز کند.
تیموری همچنین یکی از راهکارهای مؤثر برای متوازن‌سازی صنعت گردشگری در کشور را ساخت راه‌های جدید می‌داند و می‌گوید: باید مسیرها و مقاصد جدید معرفی شود. جاهایی که احساس کردیم ظرفیت وجود دارد اما مردم خودمان آنجا را نمی‌شناسند، شناسایی کرده و درحال معرفی آن‌ها هستیم. به‌طور مثال در نمایشگاه گردشگری سال گذشته سالن‌ها را بر این اساس طبقه‌بندی کردیم. بخشی را با عنوان مقاصد کمترشناخته‌شده طراحی کردیم و بخشی را با عنوان مقاصد پایان هفته.

تبدیل سفرهای یک‌روزه به دوروزه و چندروزه
معاون گردشگری توضیح می‌دهد: تهران یکی از مقاصد مهم گردشگرفرست در سطح داخلی است، پس برای اینکه شهروندان تهرانی بتوانند سفرهای کوتاه دو روزه آخر هفته داشته باشند، استان‌ها و جاذبه‌های گردشگری را که می‌توان در مدت دو یا سه روز به آن‌ها سفر کرد، شناسایی و معرفی کردیم. همچنین طرح‌هایی را ارائه کرده‌ایم تا بتوانیم فعالان گردشگری و تورها را درگیر کنیم. تلاش و تأکید ما این است تا سفرهای برنامه‌ریزی‌شده را باب کنیم که کار سخت و زمانبری است. درحال حاضر صداوسیما را فعال کرده‌ایم و در حال برنامه‌ریزی هستیم تا بتوانیم به مردم بگوییم اگر در چهارچوب یک سفر برنامه‌ریزی حرکت کنیم، هم بسته سفر جذاب خواهد بود، هم می‌توانیم ازنظر اقتصادی و هم ازنظر محتوا بهره‌برداری بیشتری از سفر داشته باشند. این شیوه کمک می‌کند تا ظرفیت‌ها و تأسیسات گردشگری هم بیشتر درگیر شوند. مثلاً اگر قرار باشد شخصی به صورت انفرادی یا با خانواده و دوستان به سفر برود به سمت تورهای گردشگری سوق پیدا کند تا هم دفتر خدمات مسافرتی و راهنماها منتفع می‌شوند و هم هزینه‌های فرد کمتر می‌شود. از سوی دیگر یک دفتر مسافرتی هیچ‌گاه محل اقامت را در پارک یا مدرسه و مکان‌های اینچنینی قرار نمی‌دهد و همین امر باعث می‌شود تا مکان‌های اقامتی و هتل‌های کشور درگیر و پویا شوند. از سوی دیگر تورها را ملزم کرده‌ایم تا جوامع محلی را مشارکت دهید و بخشی از هزینه‌های تور را انجام دهند، یعنی از محل مبدأ خود همه مایحتاج را خریداری نکنند تا به اقتصاد مقصد کمک شود. همچنین اکنون بر معرفی مسیرهای جدید متمرکز شده‌ایم تا در کنار سایر اقدامات صورت‌گرفته به توسعه گردشگری داخلی از نوع پویا و متوازن کمک کنیم.

captcha
شماره‌های پیشین