711
شنبه، ۰۴ خرداد ۱۳۹۸
15
«صبح‌نو» حواشی استعفاهای دفتر موسیقی و قانون 10درصد را بررسی می‌کند

آزادی‌خواه :پیشنهاد ارشاد قابل دفاع بود

عصر روز چهارشنبه جابه‌جایی پرحاشیه مدیر کل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام شد و به‌دنبال استعفای علی ترابی پس از 14 ماه مدیریت، محمد اللهیاری‌فومنی، سکان هدایت جریان موسیقی کشور را در وضعیتی متلاطم تحویل گرفت. این جلسه تودیع و معارفه درحالی انجام شد که برخی رسانه‌ها، پذیرش بی‌مقدمه استعفای مدیر سابق دفتر موسیقی را ازسوی وزیر ارشاد در واکنش به «قانون 10درصد بهای بلیت کنسرت» دانستند.

خبر

صبح نو

«صبح‌نو» حواشی استعفاهای دفتر موسیقی و قانون 10درصد را بررسی می‌کند

آزادی‌خواه :پیشنهاد ارشاد قابل دفاع بود

عصر روز چهارشنبه جابه‌جایی پرحاشیه مدیر کل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام شد و به‌دنبال استعفای علی ترابی پس از 14 ماه مدیریت، محمد اللهیاری‌فومنی، سکان هدایت جریان موسیقی کشور را در وضعیتی متلاطم تحویل گرفت. این جلسه تودیع و معارفه درحالی انجام شد که برخی رسانه‌ها، پذیرش بی‌مقدمه استعفای مدیر سابق دفتر موسیقی را ازسوی وزیر ارشاد در واکنش به «قانون 10درصد بهای بلیت کنسرت» دانستند.

چهارم اسفند سال گذشته بود که در جریان تصویب قانون بودجه، مجلس شورای اسلامی، وزارت فرهنگ و ارشاد را مکلف کرد که 10 درصد (۱۰%) بهای بلیت اجراهای صحنه‌ای موسیقی (کنسرت) در تهران و کلان‌شهرها را أخذ و به حساب درآمد عمومی نزد خزانه‌داری کل کشور واریز کند. معاون حقوقی و امور مجلس و استان‌های وزارت ارشاد نیز 20 روز بعد در حاشیه آیین اختتامیه فیلم و عکس استان سمنان اظهار کرده بود که «پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که از محل اجرایی شدن قانون واریز سهم 10 درصدی از درآمد فروش بلیت کنسرت‌ها به خزانه، حدود یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار به وزارت ارشاد تزریق شود.» علی‌اصغر کاراندیش، همچنین تصریح کرده بود: «رسیدگی به امور شهرستان‌های غیرمرکز استان‌ها و در نظر گرفتن اعتبارهای قابل توجه شهرستان‌ها، هدف تصویب قانون دریافت 10 درصد درآمد فروش بلیت کنسرت در کلان‌شهرهاست.» این قانون اما در ادامه با انتقادها و واکنش‌هایی همراه شد و حواشی متعددی را در روزهای اخیر دامن زده است.

پیشنهاد ارشاد درست و قابل دفاع بود
آقای احد آزادی‌خواه، سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سؤال «صبح‌نو» مبنی بر اینکه برخی اهالی موسیقی این قانون را موجب تضعیف جریان موسیقی کشور دانسته‌اند، اظهار کرد: «موافق نیستم. این پیشنهادی است که خود وزارت ارشاد به کمیسیون فرهنگی مجلس آورد که یک منبع درآمدی برای تقویت عرصه هنر را پیشنهاد می‌داد؛ به این صورت که 
یک درصدی از محل فروش بلیت کنسرت‌ها در قانون بودجه 98 لحاظ شود و به توسعه فرهنگ و هنر اختصاص یابد که پیشنهاد بسیار خوبی هم بود.»

هشدار نسبت به تبعات قانون 10درصد: تاخت‌وتاز موسیقی بی‌محتوا
با این حال، سال 97 برای اهالی موسیقی درحالی پایان یافت که بیانیه انجمن صنفی هنرمندان موسیقی، 
سال نو را «نوروز تلخ برای موسیقی ایران» نامید. در این بیانیه صراحتاً از مدیر پارلمانی وزارت ارشاد، به‌عنوان مسوول آنچه «قربانی‌کردن هنرمند ایرانی» خوانده شده بود، یاد می‌شد و از سکوت وزیر فرهنگ در این مسأله گلایه می‌کرد. انجمن صنفی هنرمندان موسیقی در این بیانیه اعلام کرده بود: «به نمایندگی از هنرمندان موسیقی هشدار می‌دهیم که کمترین آسیب این مصوبه ضربه زدن به هنر موسیقی و کاستن از جایگاه هنرمندان و فراهم کردن عرصه برای تاخت‌وتاز گونه‌های بی‌محتوا و کم‌مایه موسیقی تجاری داخلی و وارداتی خواهد بود. طبیعی است با گران‌ترشدن بهای بلیت کنسرت‌ها، مخاطبان واقعی موسیقی هنری از هنرمندان‌شان دور و هنر موسیقی به زیرزمین و فضاهای غیررسمی و مجازی رهنمون خواهد شد.»

تقویت زیرساخت‌ها، بازار کنسرت را داغ‌تر می‌کند
آزادی‌خواه، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس اما در رابطه با فواید این قانون به «صبح‌نو» گفت: «همان هنرمندانی که این درصد را پرداخت می‌کنند، نهایتاً از نتایج آن بهره‌مند خواهند شد و این قانون باعث می‌شود که بازارشان گرم‌تر شود چرا که باتوجه به استقبالی که از عرصه موسیقی وجود دارد، با افزایش سالن‌ها و تقویت زیرساخت‌های موسیقی در کل کشور، عملاً بازار کنسرت‌ها گرم‌تر و تبلیغات بیشتری انجام می‌شود و این اتفاق یک بازار جدی برای درازمدت ایجاد خواهد کرد تا هم درآمدزایی وجود داشته باشد و هم توسعه هنر عملی شود.»

گمانه‌زنی‌ها درباره شکاف میان هنرمندان و مدیران دولتی
حواشی پایان سال گذشته اگرچه با شروع سال 98 خاموش شد اما در روزهای پایانی اردیبهشت‌ با انتشار خبر استعفای علی ترابی، دوباره جان گرفت و با کناره‌گیری سحر طاعتی، مدیرکل روابط عمومی دفتر موسیقی ارشاد و شهرام صارمی، مدیر اجرایی سی‌وپنجمین جشنواره موسیقی فجر، برخی رسانه‌ها، این زنجیره استعفا را واکنش به اجرایی شدن قانون 10درصد دانستند. خبرگزاری مهر، اعلام رسمی استعفای ترابی از سوی محسن رجب‌پور، مدیرعامل مجمع صنفی تولیدکنندگان آثار شنیداری، انتشار نامه سرگشاده امیرعباس ستایشگر از تهیه‌کنندگان حوزه موسیقی خطاب به وزیر ارشاد و بدرقه بدون تشریفات مدیر کل سابق را گمانه‌زنی‌هایی در راستای تقویت «اعتراض به قانون 10 درصد» دانست و نوشت: «صحت این گمانه‌زنی‌ها ثابت خواهد کرد که اجرایی شدن مصوبه مجلس شورای اسلامی مبنی‌بر «اختصاص ۱۰درصد مبلغ فروش کنسرت‌ها به فعالیت‌های فرهنگی» برای سکان‌داران اصلی وزارت ارشاد اهمیت و حساسیت بالایی پیدا کرده است و این حواشی تعامل فعالان بخش خصوصی موسیقی با سیاست‌گذاران دولتی را وارد فاز تازه‌ای در ماه‌های آینده خواهد کرد.»

ترابی: هنرمندان بیشتر به مدیران اعتماد کنند
ترابی اما در جلسه تودیع خود به نکات دیگری اشاره کرد: «شیوه کار در این مدت، در دفتر موسیقی، اعتماد به اهالی هنر بود و تا حد امکان در این مسیر حرکت کردم. شوراهایی که کارایی نداشتند را با احترام به هنرمندان و استادان موسیقی، تعطیل کردیم و روند صدور مجوز تحول پیدا کرد؛ اما در راستای منافع موسیقی به نقطه‌ای رسیدم که ممکن است نبودنم در دفتر موسیقی، کمک به موسیقی باشد. امیدوارم این امر تلنگری باشد تا حریم موسیقی بهتر رعایت شود و هنرمندان بیشتر اعتماد کنند که مدیران کنار هنرمندان هستند و با هم برای اعتلای هنر تلاش کنند.»

آزادی‌خواه: قانون 10درصد، علت مستقیم استعفا نبود
احد آزادی‌خواه، سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در این‌باره به «صبح‌نو» گفت: «طی صحبتی که من با وزیر محترم ارشاد داشتم، ایشان، موضوع اعتراض به قانون 10 درصد را به‌عنوان علت استعفا تصدیق نمی‌کردند و فرمودند که مسائلی از قبل وجود داشته و ایشان، علاقه‌مند به ادامه کار نبوده است.» او در پاسخ به سؤال «صبح‌نو» در این‌باره که آیا نمی‌شد این 10درصد از سود کنسرت‌ها اخذ شود و نه از محل فروش بلیت‌ها توضیح داد: «سود، موضوع مبهمی است و معلوم نیست مرجع تشخیص آن کیست؛ لذا اولاً آیا آن 10درصد سود حاصله اصلاً قابل تشخیص هست یا نیست و ثانیاً رقمی آن اساس می‌تواند قابل اعتنا باشد یا خیر.» او اضافه کرد: «دقت کنید که تقریباً سود فروش بلیت کنسرت‌ها مشخص است و سود کمی هم ندارد. به علاوه این قانون از 100درصد فروش، تنها 10درصد را شامل می‌شود که این
 10 درصد هم قرار است در خود موضوع، هزینه شود و به ترویج موسیقی و تئاتر اختصاص یابد.»

درجه‌بندی کیفی کنسرت‌ها، خوب است اما ضرورتی ندارد
آزادی‌خواه تصریح کرد که تا قبل از این قانون، مقرراتی برای اخذ مالیات از درآمد کنسرت‌ها وجود نداشته است. وی ضمناً درباره امکان اینکه وزارت ارشاد با ارائه نوعی درجه‌بندی کیفی برای کنسرت‌ها، قانون اخذ این مالیات 10 درصد را به سمت کنسرت‌های تجاری‌تر و پرسودتر هدایت کند، نیز اذعان کرد: «بله، این کار ممکن بود اما به نظر من، چندان ضرورتی نداشت. ممکن است در قانون استثنائاتی باشد که مورد غفلت قرار بگیرند اما در حال حاضر این قانون برای اکثریت قریب به اتفاق کنسرت‌ها کارکرد و قابلیت اجرا دارد و ضرری هم ایجاد نمی‌شود؛ البته با توجه به وضعیتی که در ارشاد شاهدیم، کنسرت‌های کوچک هم می‌توانند این مبلغ را اختصاص دهند و آسیبی نمی‌بینند.»
 

captcha
شماره‌های پیشین