710
چهارشنبه، ۰۱ خرداد ۱۳۹۸
7
گزارش «صبح‌نو» از نابسامانی‌های استخدامی در وزارت آموزش‌وپرورش

جذب معلم مبصر ندارد

سال‌هاست که شیوه جذب و استخدام و بازنشستگی در وزارت آموزش به کلافی سردرگم تبدیل ‌شده است. یک سال خبر از کمبود نیرو می‌دهند و سال دیگر اعلام می‌کنند که نیروی مازاد دارند، آن‌هم دقیقاً در بحبوحه آغاز سال تحصیلی جدید و درست زمانی که دیگر فرصتی برای اقدام مناسب وجود ندارد. به نظر می‌رسد که همه این‌ها نتیجه نبود چشم‌انداز و برنامه‌ریزی در این وزارتخانه بزرگ و بی‌توجهی آن‌ها به آمار موجود کشوری است.

سخنگوی قوه‌قضاییه:

دوچرخه‌سواری برای بانوان منع قانونی ندارد

صبح نو

گزارش «صبح‌نو» از نابسامانی‌های استخدامی در وزارت آموزش‌وپرورش

جذب معلم مبصر ندارد

سال‌هاست که شیوه جذب و استخدام و بازنشستگی در وزارت آموزش به کلافی سردرگم تبدیل ‌شده است. یک سال خبر از کمبود نیرو می‌دهند و سال دیگر اعلام می‌کنند که نیروی مازاد دارند، آن‌هم دقیقاً در بحبوحه آغاز سال تحصیلی جدید و درست زمانی که دیگر فرصتی برای اقدام مناسب وجود ندارد. به نظر می‌رسد که همه این‌ها نتیجه نبود چشم‌انداز و برنامه‌ریزی در این وزارتخانه بزرگ و بی‌توجهی آن‌ها به آمار موجود کشوری است.

هرساله با پایان یافتن سال تحصیلی، مسوولان آموزش‌وپرورش خبر از کمبود نیروهای فرهنگی در مدارس سراسر کشور داده و راهکارهایی برای برون‌رفت از این مشکل ارائه می‌دهند اما با شروع مهرماه دوباره موضوع تا سال آینده به فراموشی سپرده می‌شود. این درحالی است که مرکز آمار کشور هر ساله آمار متولدان هرسال و پراکندگی آن‌ها را در نقاط مختلف کشور اعلام می‌کند و بانک اطلاعاتی همه هموطنان در این مرکز موجود است به‌طوری‌که سیاست‌گذاران آموزش‌وپرورش به‌راحتی می‌توانند با ارائه درخواستی، تمام اطلاعات افراد متولدشده و پراکندگی جغرافیایی محل سکونت آن‌ها را از مرکز آمار دریافت کنند و از 6 تا 7 سال قبل برای ورود آ‌ن‌ها به مدارس و تحصیل‌شان برنامه‌ریزی کنند.
از سوی دیگر آموزش‌وپرورش خود دارای بانک اطلاعات دقیقی از بیش از یک میلیون معلم در سراسر کشور است که سنوات خدمت و محل سکونت‌شان و همچنین توانایی‌های جسمی و مهارتی‌شان در آن درج شده است. حال سؤال اینجاست که چرا تصمیم‌گیران در این وزارتخانه در هیچ دوره‌ای به داشته‌های آماری مراجعه نکرده و بدون برنامه و چشم‌انداز هرساله تصمیم‌های عجولانه و گاه پر از اشتباهی را اتخاذ می‌کنند که لطمه‌های جبران‌ناپذیری را به بدنه آموزشی کشور و همچنین دانش‌آموزان و فرهنگیان وارد می‌کند.

تکرار یک مشکل
چندین سال بود که در آخرین روزهای تابستان و در آستانه مهرماه آموزش‌وپرورش اعلام کرد با کمبود شدید معلم پایه اول ابتدایی در بیشتر نقاط کشور مواجه شده است چرا که تعداد ورودی‌های نسل جدید به مدرسه بالا رفته است. این اتفاق چیزی نبود که به یک‌باره رخ دهد و شناسنامه این کودکان از هفت سال پیش صادر شده بود ولی هیچ‌کس در این هفت سال فکری به حال این کودکان نکرده بود. این اتفاق درحالی رخ داد که دانشگاه فرهنگیان و مراکز تربیت معلم که وظیفه اصلی تربیت معلم کارآمد و گزینش صلاحیت‌های علمی-اخلاقی و همچنین جسمی و روحی آن‌ها را داشتند، چندین سال بود که در بسیاری از استان‌ها دانشجوی جدید جذب نکرده بودند و معلمان باسابقه نیز براساس قانونی که در همان دوران به تصویب رسیده بود، درخواست بازنشستگی پیش از موعد داده و از بدنه وزارت آموزش‌وپرورش جدا شده بودند.
همه این عوامل دست به دست هم داد تا نیروهای غیرمتخصص و گاه ناکارآمد وارد سیستم آموزشی کشور شده و استخدام شوند. کسانی که یا با عنوان استخدامی مستخدم، سرایدار و حسابدار وارد بدنه آموزش‌وپرورش شدند یا مربیان نهضت سوادآموزی و کمک‌مربی در مهدهای کودک بودند و به یکباره و بدون تخصص لازم برای تدریس در مدارس به‌ویژه تدریس در پایه اول ابتدایی که سرنوشت‌سازترین مقطع برای کودکان است به‌کار گرفته می‌شدند. دبیران متخصص دبیرستان نیز که حالا مازاد شده بودند بدون کسب آموزش‌های لازم برای برخورد با کودکان و با نارضایتی و دلخوری روانه مقطع دبستان شدند.
از سوی دیگر به‌دلیل نداشتن چشم‌انداز و مطالعه بافت جمعیتی نقاط کشور، تعداد قابل‌توجهی از معلمان بومی توانستند از روستاها و شهرهای کوچک انتقالی بگیرند و به شهرهای بزرگتر یا پایتخت مراجعه کنند که این خود باعث مشکلاتی هم برای خودشان و هم برای دانش‌آموزان در بدو ورودشان به ساختار فرهنگی جدید شد.
انتظار می‌رفت که در سال‌های اخیر و با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری بر ترسیم چشم‌انداز و ارائه سند 20 سال، وزارت آموزش‌وپرورش نیز از آزمون و خطاهای سالیان طولانی خود دست کشیده و برنامه دقیقی را برای جذب معلمان باصلاحیت و سامان‌دهی فرهنگیان باسابقه انجام دهد اما به نظر می‌رسد که این آرزویی است که با توجه به روال فعلی این وزارتخانه 
به این زودی‌ها محقق نشود.

فردایی که روشن نیست
حالا چندین ماه است معلمانی که در آستانه بازنشستگی هستند در حالت خوف و رجا به سر می‌برند زیرا شایع شده است که به‌دلیل کمبود معلم در سال تحصیلی پیش رو، احتمال این وجود دارد که با بازنشستگی این افراد موافقت نشود. از طرف دیگر دانشگاه‌های تربیت معلم و فرهنگیان با اقبال خوبی از سوی کنکوری‌های ممتاز کشور روبه‌رو شده‌اند زیرا در شرایط موجود بازار کار، یکی از بهترین گزینه‌ها برای جوانانی است که به‌دنبال امنیت شغلی و استخدام سریع پس از فارغ‌التحصیلی هستند؛ بنابراین سیاست‌گذاران حوزه آموزشی کشور به‌راحتی می‌توانند با برنامه‌ریزی دقیق و میان‌مدت بهترین جوانان کشور را جذب سیستم آموزش‌وپرورش کشور کنند اما گویا در این راه نیز گره‌هایی وجود دارد.
روز گذشته و باز هم دقیقاً در آخرین روزهای سال تحصیلی، رییس دانشگاه فرهنگیان راهکاری برای جبران کمبود معلم پیشنهاد داد و عنوان کرد که می‌توان با سه‌ساله‌کردن دوره کارشناسی در این دانشگاه، بخشی از کمبود معلم در کشور را با سرعت بیشتری جبران کرد اما بلافاصله اعلام کرد که این اقدام به مجوز آموزش‌وپرورش و وزارت علوم نیاز دارد. آقای حسین خنیفر گفته است که منتظر مذاکره دو وزیر هستیم تا بتوانیم برای دوره‌ای زمانی و برای حل مشکل کمبود نیرو، دوره کارشناسی را سه‌ساله برگزار کنیم تا دانشجویان زودتر فارغ‌التحصیل شده و وارد آموزش‌وپرورش بشوند.
خنیفر همچنین درباره زمان برگزاری آزمون استخدامی نیز اعلام کرده که درخواست صدور ۵۵ هزار مجوز جذب داده‌ایم و قرار بود آزمون استخدامی در اردیبهشت برگزار شود، ولی هنوز هیچ‌کدام به قطعیت نرسیده و شاید خرداد یا دیرتر برگزار شود. وی درباره سه‌ساله‌شدن دوره کارشناسی نیز گفته: با توجه به کمبود نیروی انسانی و افزایش میزان بازنشستگی‌ها در سال‌های اخیر، یکی از پیشنهادات ما این است که برای کاهش فشار بر آموزش‌وپرورش، بدون حذف واحد درسی و آسیب به دوره کارشناسی با احتساب دو ترم ۱۰ واحدی در تابستان به صورت موقت برای چند سال، دانشجوها را سه‌ساله فارغ‌التحصیل کنیم که هنوز قطعی 
نشده است.
حسین خنیفر با بیان اینکه تا شهریور امسال حدود ۲۰ هزار نفر از دانشجومعلمان، فارغ‌التحصیل شده و تحویل آموزش‌وپرورش می‌شوند، اظهار کرده که از این تعداد 8 هزار نفر رسمی و شبانه‌روزی و ۱۲ هزار نفر جذب‌شده از طریق ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه هستند. امیدواریم سال‌های آتی، پذیرش از طریق ماده ۲۸ کاهش یابد و بیشتر از طریق کنکور سراسری باشد.
حال باید دید که توافق دو وزارتخانه چه زمانی به نتیجه خواهد رسید و آیا ممکن است سیاست‌های وزارت آموزش‌وپرورش در سال‌های آتی به سمتی برود که بتوانند با برنامه‌ریزی‌های بلندمدت و میان‌مدت برای تربیت و استخدام و سامان‌دهی معلمان، نظمی در سیستم آموزشی کشور ایجاد کنند و دیگر در لحظات پایانی سال تحصیلی و چه‌بسا در آغاز سال تحصیلی جدید شاهد اعلام نظرهای غیرکارشناسانه و تصمیم‌های عجولانه نباشیم.

captcha
شماره‌های پیشین