709
سه شنبه، ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸
15
رییس جدید سازمان سینمایی در نخستین نشست خبری خود از ضرورت رشد اخلاق حرفه‌ای در صنوف گفت

قانون، کافی نیست

نخستین نشست خبری آقای حسین انتظامی، رییس جدید سازمان سینمایی، صبح دیروز با همراهی آقای مسعود نجفی، مدیر روابط‌عمومی و حضور آقایان ابراهیم داروغه‌زاده، معاون نظارت و ارزشیابی و محمود اربابی، معاون توسعه و فناوری برگزار شد.

خبر

صبح نو

رییس جدید سازمان سینمایی در نخستین نشست خبری خود از ضرورت رشد اخلاق حرفه‌ای در صنوف گفت

قانون، کافی نیست

نخستین نشست خبری آقای حسین انتظامی، رییس جدید سازمان سینمایی، صبح دیروز با همراهی آقای مسعود نجفی، مدیر روابط‌عمومی و حضور آقایان ابراهیم داروغه‌زاده، معاون نظارت و ارزشیابی و محمود اربابی، معاون توسعه و فناوری برگزار شد.

انتظامی در ابتدای نشست، رویکرد مبنایی این سازمان در دوره مدیریت جدید را تشریح کرد و گفت: هر سازمان باید طبق برنامه پیش‌بینی‌شده پیش برود و انتشار برنامه سازمان سینمایی و مؤسسات تابعه آن، نشان‌دهنده انضباط ماست. مشخص‌بودن برنامه‌ها کمک می‌کند روال کار روشن و قابل‌رهگیری باشد. رییس سازمان سینمایی همچنین بر کلیدواژه محوری و آشنای خود باردیگر اشاره و اضافه کرد: رویکرد اصلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شفافیت است. منظور از شفافیت صرفا انتشار آمار مالی جشنواره‌ها نیست؛ بلکه پیش‌بینی‌پذیری و عمل طبق دستورالعمل‌های منتشرشده نیز از محورهای شفافیت است. براین‌اساس، افراد می‌توانند رفتار ما را پیش‌بینی کنند و اگر خلاف آن عمل کردیم، ما را نقد کنند. انتظامی توضیح داد: در چند ماه گذشته، بعضی مواردی که قبلا منتشرنشدنی محسوب می‌شد، دراختیار رسانه‌ها قرار دادیم که انتشار میزان مخاطب و فروش سینماها ازجمله این اطلاعات بود.

سرمایه‌های مشکوک و پول‌های کثیف
پرسش‌های خبرنگاران پس از صحبت‌های کوتاه انتظامی
 در حالی شروع شد که ورود سرمایه‌های مشکوک یا کثیف، مهم‌ترین دغدغه اهالی رسانه را به‌خود اختصاص داده بود. انتظامی شناسایی منابع سرمایه‌ها را ازجمله وظایف نهادهای دیگر دانست و درباره ورود سرمایه‌ها به سینما پرسید: آیا مرجع شناسایی این پول‌ها سازمان سینمایی است؟ طبعا باید از ورود هر سرمایه‌ای برای توسعه سینما استقبال کنیم؛ اما نگرانی‌ موجود این است که این سرمایه نظامات رویه‌ای سینما را به‌هم بریزد و مشکل ایجاد می‌شود. انتظامی حل مشکل را در گرو همکاری صنوف و سازمان سینمایی دانست.

کنترل صنوف، نیازمند ورود مجلس
انتظامی در پاسخ به سوالی درباره مافیای پخش، انتشار نظام‌نامه اکران را راهکار حل معضل دانست و اذعان کرد: نظام‌نامه اکران هنوز ضعف‌هایی دارد و دیدگاه‌های مختلفی درباره آن مطرح می‌شود. این مسائل در دست بررسی است و تا دو ماه دیگر که این نظام نامه آماده شود، بخشی از این مشکلات برطرف خواهد شد. درادامه این موضوع، رییس سازمان سینمایی در پاسخ به پرسش خبرنگار «صبح‌نو» درباره لزوم همکاری با مجلس برای قانون‌گذاری به‌منظور جداکردن حوزه تولید از اکران و کنترل سرمایه‌داران در سینما، ضمن پذیرش وجود ضعف‌های قانونی در این حوزه توضیح داد: درزمینه مقررات بالادستی نیازمند تنقیح، روزآمدسازی و درعین‌حال، قانون‌گذاری جدید هستیم. مقررات سطوح مختلفی دارد که در عالی‌ترین سطح، قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی قرار دارد. وی به برخی اقدامات نظیر تدوین سند ملی سینما با همکاری شورای عالی انقلاب فرهنگی، اشاره کرد و افزود: طبیعتا باید با مشارکت کمیسیون تخصصی مجلس، یعنی کمیسیون فرهنگی، در جاهایی که نیازمند تجمیع قوانین، تنقیح و قانون‌گذاری جدید هستیم، تلاش کنیم نقاط مبهم یا نقاطی که با اقتضائات امروز هم‌خوانی ندارد، برطرف و روشن شود. انتظامی درادامه با اشاره به رفتارهای درونی صنوف، تلویحا بر وجود روابط غیرحرفه‌ای صحه گذاشت و گفت: خیلی از این موارد، ضرورتا با قانون‌گذاری حل نمی‌شود. بعضی از آن‌ها میدان‌های جمعی است که به‌‌طورحرفه‌ای به نوع مشارکت‌دادن صنوف و توسعه اخلاق حرفه‌ای مرتبط است. در بخش‌هایی که مسأله بیرونی است، باید راهکارهای قانونی را دنبال کنیم؛ اما در رفع مشکلات درونی، مبتنی بر رفتاری حرفه‌ای باشیم.

درجه‌بندی سنی پشتوانه علمی دارد
رییس سازمان سینمایی همچنین درباره نظام درجه‌بندی سنی که آیین‌نامه آن به‌تازگی منتشر شده، توضیح داد: این نظام می‌خواهد به افزایش سواد رسانه‌ای مردم کمک کند تا با توجه بیشتری فیلم‌ها را انتخاب کنند. افزون‌براین، وی در پاسخ به خبرنگاری که این نظام درجه‌بندی را تحقق‌پذیر ندانست، گفت: این درجه‌بندی در کارگروهی متشکل از روان‌شناسان، جامعه‌شناسان، متخصصان آموزش‌و‌پرورش، والدین و برخی گروه‌های دیگر مشخص می‌شود. طبعا این نظام نیز محدودیت‌هایی خواهد داشت؛ اما رویکرد کلی این نظام،
 فرهنگی است تا آثاری که به‌نحوی گروه‌های آسیب‌پذیر را تهدید می‌کند، محدود می‌شوند.

اعلام جزئیات توبیخ متخلفان، خلاف شفافیت است
انتظامی در پاسخ به سوالی درباره تأخیر سازمان در برخورد با متخلفان در ماجرای فیلم «رحمان ۱۴۰۰» اظهار کرد: گزارش‌هایی رسیده بود که در برخی سینماها پلان‌هایی نمایش داده می‌شود که در بازبینی نهایی نبوده و طبیعتا تا زمانی‌که بررسی به‌قطعیت برسد، مدتی طول می‌کشد. ما بلافاصله واکنش نشان ندادیم؛ چراکه این مسأله سرمایه مردم است و باید تحقیقات کافی
 صورت گیرد. وی اضافه کرد با متخلفان هم در معاونت نظارت و ارزشیابی برخورد شده؛ ولی گفتن جزئیات، مغایر با شفاف‌سازی است؛ چراکه مسأله کنترل رفتاری سینماست و مطرح‌کردن جزئیات به‌ضرر کلیت خواهد بود.

همه‌چیز جشنواره موکول به انتشار آیین‌نامه
جشنواره فجر با برخی حواشی نظیر کمّ‌وکیف تثبیت دبیرخانه و مدیریت، اسپانسرینگ و سیاست ادغام یا تفکیک جشنواره ملی با جشنواره جهانی از دیگر موضوعات پراستقبال خبرنگاران بود. انتظامی درباره معضل فقدان سیاستی ثابت در روال اجرای جشنواره فجر و دائمی‌نبودن دبیرخانه در پاسخ به «صبح‌نو» گفت: برای رفع این نگرانی در آیین‌نامه جشنواره‌ها که به‌زودی منتشر خواهد شد، تدابیری اندیشیده شده و امیدوارم به ثبات بیشتری در جشنواره فجر برسیم. رییس سازمان سینمایی درباره اسپانسر جشنواره جهانی فجر و اظهارات جنجالی آقای رضا میرکریمی، اهالی رسانه و سینما را به ضرب‌الاجل ۴۵روزه مدنظر وزیر فرهنگ به‌منظور ایجاد شفافیت ارجاع داد و ابراز امیدواری کرد که درپایان این ضرب‌الاجل، خبرنگاران پاسخ پرسش خود را بگیرند. انتظامی درباره ادغام جشنواره جهانی با بخش ملی، شتاب‌زدگی را مانع از اتخاذ راهکار درست دانسته و گفت: من قول داده بودم آیین‌نامه‌های جشنواره تا پایان سال 97 منتشر شود؛ ولی میسر نشد. انتظامی با اذعان به تأثیر جشنواره جهانی فجر بر ارتقای بازار سینمای ایران، تلویحا همراهی خود را با این جشنواره اعلام کرد.

سکوت عجیب در برابر هجوم طعنه‌آلود یک خبرنگار
در بخش چالشی مدیریت جلسه مسعود نجفی، مدیر روابط‌عمومی سازمان که دائما تلاش می‌کرد خبرنگاران را به مطرح‌کردن یک سوال محدود نگه دارد، درمقابل خبرنگار روزنامه شرق، به‌سرعت طرح سوالاتش را آغاز کرد و جلسه برای مدتی، تبدیل به جلسه پرسش‌و‌پاسخ خبرنگار شرق و رییس سازمان سینمایی شد؛ بدون آنکه تذکری داده شود. این خبرنگار که سوالاتش سمت‌وسوی جدال شخصی با حسین انتظامی داشت، از نامرتبط‌بودن سابقه او با سینما پرسید. انتظامی در پاسخ به او گفت: من را که به‌عنوان «مدیر فرهنگی» قبول دارید؟ خبرنگار شرق از اذعان به هر دو بخش «فرهنگی‌بودن» و «مدیربودن» انتظامی طفره رفت. بااین‌حال، رییس سازمان سینمایی ادامه داد: یکی از دلایل طولانی‌شدن دوره سرپرستی من رسیدن به این دو پاسخ بود؛ اینکه چقدر می‌توانم برای سینما کارایی داشته باشم و چقدر سینماگران من را می‌خواهند. این خبرنگار نهایتا با طعنه به انتظامی گفت به‌نوعی درصدد تسخیر معاونت‌های مختلف وزارت فرهنگ برآمده است. اتفاقی که این سوال را ایجاد می‌کرد که دلیل سکوت مدیر روابط‌عمومی و دبیر جلسه در این مباحثه نسبتا طولانی و طعنه‌آلود چه بود.

captcha
شماره‌های پیشین