707
یکشنبه، ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۸
3

«فضای رسانه‌ای ما و دشمنان»

یادداشت دکتر علی دارابی

صبح نو

«فضای رسانه‌ای ما و دشمنان»

یادداشت دکتر علی دارابی

در جنگ رسانه‌ای که آمریکا علیه ایران به «ناحق» به راه انداخته است، آرایش رسانه‌ای ما در ایران نمره قابل قبولی ندارد در حالی که رسانه‌های همراه و حامی دشمن ما یعنی آمریکا بلوغ و حرفه‌گری خود را بار دیگر به اثبات رساندند.
آمریکا در حالی که در ظاهر ژست آرایش نظامی گرفته است و به مدد رسانه‌های همراه و حامی با زبان «جنگ سخت» با ایران سخن می‌گوید، در پشت صحنه سفیران و نمایندگانی را با واسطه گسیل کرده که آمریکا قصد جنگ با ایران ندارد و به‌دنبال مذاکره است!
اتحاد مردم، رهبری مقتدر و باصلابت، سابقه تاریخی ایرانیان در دشمن‌ستیزی، نفوذ و عمق استراتژیک و راهبردی ایران در منطقه، توانمندی‌ها و ظرفیت‌های فوق‌العاده ایران در جنگ نامتقارن و آگاهی و وقوف دشمنان از این توانمندی‌ها از اصلی‌ترین دلایل عقب‌نشینی و اجتناب آمریکا و کشورهای مرتجع منطقه از درگیری با ایران 
است.
اما افسوس که اغلب فضای مجازی، مطبوعات، خبرگزاری‌ها و رسانه‌های داخلی کشورمان غافل از این توانمندی‌ها و به رخ کشیدن آن به دشمنان، با کمال تأسف در زمین دشمن بازی می‌کنند و خواسته یا ناخواسته مرعوب جنگ روانی دشمنان، به‌دنبال القای جنگ میان ایران و آمریکا و مشوش کردن افکار عمومی کشور هستند.
اینکه شوای عالی فضای مجازی، نظام اطلاع‌رسانی دولت یا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای توجیه مدیران مسوول مطبوعات و رسانه‌ها و هدایت و مدیریت فضای مجازی در این شرایط حساس برنامه‌ای، سیاستی، راهبردی یا اقدامی کرده‌اند یا در دست اقدام دارند، من بی‌اطلاعم؛ اما از کم‌کاری و ضعف نهادهای اطلاعاتی و امنیتی چون شورای عالی امنیت ملی و سایر دستگاه‌های مرتبط در این حوزه متحیرم! به‌دلیل تجربه و سابقه طولانی که در امر ارتباطات، رسانه و مطبوعات دارم در گذشته در چنین مواردی دستگاه‌های مسوول (شورای عالی امنیت ملی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت اطلاعات و...) با جدیت «مدیریت، رصد، دروازه‌بانی، پایش و هدایت امر اطلاع‌رسانی» را فرماندهی و میدان‌داری می‌کردند در حالی که الان به نظر یله و رها 
است؟!
اشتباه نشود، به‌عنوان یک فعال رسانه‌ای و اهل قلم همواره از آزادی مطبوعات و رسانه‌ها و گسترش فضای باز سیاسی، اجتماعی نوشته و حمایت کرده‌ام.
سخن من در شرایط کنونی و جنگ روانی دشمن علیه کشور و مردم این سرزمین است. در شرایطی که 25 استان کشور درگیر سیل مخرب و خسارت‌بار هستند، شرایط سخت معیشتی و زندگی مردم به‌دلیل تشدید تحریم‌های ظالمانه، غیرقانونی، ضدبشری و غیرانسانی آمریکا بر مردم ما تحمیل شده است.
باید رسانه‌ها با درک اهمیت حیاتی چنین شرایطی بر مسوولیت خطیر خود همت گمارند و افشاگری و رسوا‌سازی مدعیان دروغ صلح، آزادی، دموکراسی و مذاکره را در دستور کار خود قرار دهند و ندای مظلومیت، انسانیت و صلح‌طلبی ایرانیان را به گوش جهانیان برسانند؛ اما متاسفانه نه‌تنها گرفتار حاشیه شده‌اند؛ بلکه «دل مردم را خالی» و «هراس در میان مردم پراکنده» می‌کنند. 
امروز از رسانه‌های داخلی انتظار می‌رود با همه توان مساله«وحدت و اتحاد ملی» و «اقتدار و صلابت ایرانیان» را در برابر دشمنان به رخ آنان بکشانند. هرگونه «تفرقه و پراکندگی»را به‌کلی کنار بگذارند، توانمندی‌ها و ظرفیت‌های بزرگ کشور در عرصه‌های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی را به‌درستی و به دور از هرگونه غلو و اغراق تبیین کنند. در کنار پرسشگری و داشتن مطالبات بحق مردم از مسوولان که باید با رویکرد «نقد مشفقانه، دلسوزانه» و به دور از «تخریب، مچ‌گیری و تسویه‌حساب سیاسی» باشد، همراه و یاور مسوولان و به‌خصوص«دولت و مسوولان اجرایی» که در خط مقدم خدمت هستند، 
تلاش کنند.
بدیهی است معنای این سخن «مجیزگویی، تبلیغ نادرست یا پرده‌پوشی روی خطاها و کژی‌های برخی مدیران خطاکار» نیست؛ بلکه هدف آن است که رسانه‌ها، مدیران، خبرنگاران، گزارشگران و نویسندگان و در یک کلمه «اصحاب رسانه» ببینند صحنه‌آرایی رسانه‌های بیگانه در همراهی و حمایت از دشمنان علیه ملت ایران چگونه است؟ و رسانه‌های داخلی ما چه رسالت و وظایفی برعهده دارند؟
آنچه در شرایط کنونی مشاهده و نظاره می‌کنیم «نوعی انفعال، بی‌مسوولیتی، وادادگی و مرعوب‌شدن» غالب رسانه‌های کشور به‌خصوص فضای مجازی یله و رها در این جنگ روانی است. بی‌تردید دولت به‌عنوان میدان‌دار تحولات مهم کشور نمی‌تواند بی‌تفاوت باشد و بهتر است مسوولان دولتی خود وارد عمل شوند تا نیاز به ورود سایر قوا و نهادهای مسوول نباشد. 

captcha
شماره‌های پیشین