705
پنجشنبه، ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۸
13
حجت‌الاسلام محمدحسین ملک‌زاده جریان‌های فکری ایران معاصر را صورت‌بندی کرد | حوزه علمیه شکست بخورد، به عبرت تاریخی بدل می‌شود

آینده حوزه از آن نواندیشان حکمی و فقاهی است

حجت‌الاسلام محمدحسین ملک‌زاده، استاد درس خارج حوزه علمیه، هفته گذشته در همایش روشنفکر مطهر که در دانشکده الهیات دانشگاه تهران برگزار شد، شاخص‌های «نواندیشی دینی» را بررسی و از جریان‌های فکری ایران معاصر صورت‌بندی ارائه کرد.

«منافقان رسانه‌ای» چه کسانی هستند؟

یادداشت آیت‌الله العظمی جعفر سبحانی

صبح نو

«منافقان رسانه‌ای» چه کسانی هستند؟

یادداشت آیت‌الله العظمی جعفر سبحانی

یکی از بهانه‌های منافقان برای حضورنیافتن در جهاد این بود که آن‌ها بیان می‌کردند که ما را به جنگ مبر تا در فتنه نیفتیم؛ در اینجا دو احتمال وارد شده که نخستین احتمال آن است که بیان آن‌ها ناظر به این مساله بود که اگر به شام برویم در دام گناه می‌افتیم. احتمال دوم این است که اگر ما برویم به گناه می‌افتیم و اینکه در آنجا گناه نکنیم و در همین شهر خود عبادت کنیم و به معصوم مبدل شویم.
قرآن می‌گوید که این‌ها در گناه بزرگ شده‌اند و فقط به این مورد خلاصه نمی‌شود؛ این گروه محاصره اقتصادی هم می‌کردند ولی امروز مدعی ایمان شده بودند. محاصره مسلمانان توسط مشرکان و منافقان مثل همین محاصره ترامپ است؛ برنامه تحریم برنامه منافقین است که از 1400 سال پیش انجام شده بود.
در زمان عثمان، مردی از قبرستان استخوان پدر کافر خود را درآورد و نزد او آورد و گفت که شما مسلمانان می‌گویید که کافران در آتش هستند ولی استخوان این کافر، سرد است؛ خلفا هم مثل همیشه برای پنهان‌کردن نقاط ضعف خود از امام علی؟ع؟ کمک گرفتند. امام علی؟ع؟ نیز با یک مثال به این سؤال پاسخ دادند. ایشان فرمودند که سنگ چخماق و آهنی را نزد ایشان بیاورند، سپس فرمودند که این دو سرد هستند ولی در برخورد آن‌ها آتش تولید می‌شود؛ یعنی حس برزخی که باشد، این آتش درون مشاهده می‌شود.
بخشی از معاد، تجسم اعمال است ولی همه معاد شامل تجسم اعمال نیست؛ اعمال انسان در دوزخ بر انسان متجلی می‌شوند و پس از عذاب به او اطلاع می‌دهند که این آتش همان سکه‌هایی بود که در دنیا جمع‌آوری کرده بودید. اگر در دنیا به‌دنبال احتکار باشیم، با همین احتکار و جمع‌آوری سودها و اموال حرام و با همان پول و کالا در آخرت عذاب خواهیم شد.
یکی از نشانه‌های منافقین آن است که اگر مسلمانان در جنگ پیروز شوند بسیار ناراحت هستند ولی اگر در جنگ شکست بخورند خوشحال می‌شوند؛ برخی از رسانه‌های خارجی نیز همین‌گونه هستند که وقتی خبر پیروزی‌ها و توفیقات ایران مثلاً در مهار و سامان‌دهی سیل مخابره می‌شود ناراحت می‌شوند و آن‌ها را منتشر نمی‌کنند ولی روزهایی که سیل می‌آمد به سرعت خبرها را منتشر می‌کردند و اخبار ویرانی را به گوش مردم می‌رساندند. اگر جمهوری اسلامی به تمام معنا قدرتمند شود، همه رسانه‌هایی که علیه ایران سخن می‌گویند، عزا می‌گیرند ولی اگر گوشه‌ای زلزله و ناراحتی ایجاد شود، همه آن‌ها خوشحال می‌شوند؛ امت اسلامی نباید دهن‌بین باشد بلکه خود ما باید بنشینیم و تجزیه‌و‌تحلیل کنیم.
در نظام اسلامی مشکل وجود دارد ولی این مشکل را خودمان باید حل کنیم و نباید اجازه دهیم دشمنان در این زمینه ورود کنند. اعتقاد به قضا و قدر از معتقدات ماست؛ آنچه خدا برای ما نوشته در صلاح ماست و اگر شهادت، زندگی و مرگ طبیعی را برای ما نوشته، برای صلاح ماست؛ می‌توان در دنیا زندگی کرد و در خدمت به خدا و خلق بود که رضایت خداوند در آن است.
منبع: حوزه
 

captcha
شماره‌های پیشین