sobhe-no.ir
694
سه شنبه، ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۸
12
در پی انتشار کاریکاتور نتانیاهو و ترامپ

نیوریوک‌تایمز مجبور به عذرخواهی شد

یک تئاتر لاکچری تازه که می‌تواند تبدیل به سوژه‌ای خنده‌دار برای فیلم‌های کمدی شود

هنرمندان فاجعه در «عروس مردگان»

تئاترهای موزیکال ماهیتی مفرح دارند. مایه‌های طنز، بخشی جدایی‌ناپذیر این آثار هستند؛ طنزی که قرار است داستان‌های کلاسیک را برای مخاطب عام جذاب کند. از نیمه اردیبهشت جاری قرار است تئاتر موزیکال جدیدی به نام «عروس مردگان» بر اساس انیمیشن «تیم برتون»؛ «عروس مرده» روی صحنه «رویال هال» هتل اسپیناس برود؛ تئاتری با بازی بازیگران بدون گیشه و طرفدار سینما، بازیگرانی کم‌توان که برابر دوربین هم رمق چندانی نداشتند. حدس‌زدن نتیجه چنین کاری دشوار نیست. احتمالا با یک کار واقعا کمدی و مفرح مواجه خواهیم بود؛ یک کمدی ناخواسته.

صبح نو

یک تئاتر لاکچری تازه که می‌تواند تبدیل به سوژه‌ای خنده‌دار برای فیلم‌های کمدی شود

هنرمندان فاجعه در «عروس مردگان»

تئاترهای موزیکال ماهیتی مفرح دارند. مایه‌های طنز، بخشی جدایی‌ناپذیر این آثار هستند؛ طنزی که قرار است داستان‌های کلاسیک را برای مخاطب عام جذاب کند. از نیمه اردیبهشت جاری قرار است تئاتر موزیکال جدیدی به نام «عروس مردگان» بر اساس انیمیشن «تیم برتون»؛ «عروس مرده» روی صحنه «رویال هال» هتل اسپیناس برود؛ تئاتری با بازی بازیگران بدون گیشه و طرفدار سینما، بازیگرانی کم‌توان که برابر دوربین هم رمق چندانی نداشتند. حدس‌زدن نتیجه چنین کاری دشوار نیست. احتمالا با یک کار واقعا کمدی و مفرح مواجه خواهیم بود؛ یک کمدی ناخواسته.

موج تئاترهای موزیکال گران‌قیمت با تئاترهای حسین پارسایی شروع شد. ابتدا «الیور توئیست» و بعد «بینوایان». پارسایی برای این تئاتر سراغ شاهکارهای دیکنز و هوگو رفت و برای اجرایش از بخش مهمی از ظرفیت‌های تئاتر ایران کمک گرفت. بازیگران تئاترهای پارسایی با اینکه سلبریتی بودند اما از مهم‌ترین بازیگران تئاتر کشور بودند و هستند؛ بازیگرانی همچون نوید محمدزاده و پارسا پیروزفر که هر سال چند کار روی صحنه دارند و علی‌رغم شهرت سینمایی هرگز از صحنه خداحافظی نکرده‌اند. با این همه، نتیجه این آثار چیزی پایین‌تر از متوسط بود. پارسایی قصد داشت اپرا اجرا کند و آنچه می‌دیدم فرسنگ‌ها با استانداردهای اپرا فاصله داشت.
 اپرا نیاز به سالن، بازیگر و متن مخصوص به خودش دارد؛ چیزهایی که ما به طور کلی از آن محرومیم، خصوصاً در زمینه سالن و بازیگر که اگر از همین امروز عزمی جدی برای فراهم‌کردنشان داشته باشیم، لااقل به 15 سال کار مستمر نیاز داریم. تنها تجربه‌های موفق اپرا در کشور ما مربوط به آثار استاد بهروز غریب‌پور است؛ تجربه‌هایی که با تمهید اپرای عروسکی ممکن شده است. غریب‌پور در این آثار با استفاده از خوانندگان حرفه‌ای و ترکیب صدای آن‌ها با عروسک‌های روی صحنه، توانست محصولی بدیع خلق کند. اپرای زنده نیاز به تربیت بازیگرانی دارد که توانایی خوانندگی و بازیگری را توأمان توسعه داده باشند. حالا از نیمه اردیبهشت قرار است شاهد نمایش موزیکال تازه‌ای باشیم که بازیگرانش با دوربین و تدوین و هزار حقه هم چشمی را خیره نمی‌کنند، 
چه رسد روی صحنه تئاتر. نیکی کریمی، میلاد کی‌مرام، شقایق دهقان و نازنین بیاتی قرار است در یک نمایش موزیکال به صورت زنده آواز بخوانند، حرکت و بازی کنند. بازیگران آثار طنز سطحی و مبتذل در کنار بازیگر- مدل‌های سینمای ایران قرار است روی صحنه‌ای بزرگ، نمایش موزیکال اجرا کنند. واقعاً تصورش هم ترسناک است.
نمایش «عروس مردگان» با اقتباس از انیمیشن معروف تیم برتون به صورت موزیکال روی صحنه می‌رود. «عروس مردگان» به طراحی و کارگردانی امیدرضا سپهری و تهیه‌کنندگی مریم نراقی از نیمه اردیبهشت جاری روی صحنه می‌رود. این نمایش اقتباسی از انیمیشن معروف «عروس مردگان» به کارگردانی تیم برتون و مایک جانسون، محصول سال ۲۰۰۵ کمپانی برادران وارنر آمریکاست. محمد معتمد به‌عنوان سرمایه‌گذار در این پروژه حضور دارد و میلاد مهدوی، آهنگساز قطعات موزیکال نمایش و ارکستر «ایستگاه» به رهبری مهدی نوروزی، اجرای موسیقی این نمایش را بر عهده دارند. انیمیشن «عروس مردگان» که سال ۲۰۰۶ نامزد دریافت اسکار بهترین انیمیشن بود، روایتی است بین دنیای زندگان و مردگان. دنیای بی‌روح زندگان که در آن رنگ‌ها مرده و انسان‌ها بیمار و رنجور و دچار روزمرگی و تزویرند. در عوض در دنیای مردگان همه شاد و مهربانند و محیطی با رنگ‌های شاد دارند و خلاف زندگان در حال عشق‌ورزیدن هستند. نمایش «عروس مردگان» در هتل اسپیناس پالاس به روی صحنه می‌رود. امیدرضا سپهری پیش‌تر نمایش‌های «ببخش سایمون جان»، «مهمانسرای دو دنیا»، «داستان یک عذرخواهی از آقای امانوئل» و… را روی صحنه برده است. ارکستر «ایستگاه» به سرپرستی مهدی نوروزی سابقه همکاری با موزیسین بین‌المللی ریچارد کلایدرمن و همکاری با ناصر چشم‌آذر را در کارنامه کاری خود دارد. قیمت بلیت‌های «عروس مردگان» از ۷۰ تا ۱۹۰ هزار تومان تعیین شد. «عروس مردگان» فقط ۱۵ اجرا در «تهران رویال هال »اسپیناس پالاس خواهد داشت. پیش‌فروش بلیت از دیروز 
۹ اردیبهشت، ساعت 12 ظهر آغاز شده است. اگر شما بتوانید 70 هزار تومان برای خرید بلیت این نمایش هزینه کنید، می‌توانید در بالکن دوم شبحی از بازیگران و صحنه را تماشا کنید. در سالنی بزرگ که از ملزومات یک سالن اپرا فقط اسمش را دارد. آکوستیک سالن دچار مسأله جدی است و صدای بازیگران حتی به مدد میکروفون و بلندگو هم مفهوم نیست. گذشته از این ارتفاع سن به نسبت کوتاه است و همین باعث می‌شود دید مخاطب با مشکل مواجه شود.
نمایش‌های موزیکال به‌طور عمده بر اساس آثار کلاسیک ادبیات جهان اجرا می‌شوند؛ آثاری که آوازه‌ای بلندتر از تعداد خوانندگان‌شان دارند و اسم شخصیت‌هایشان تبدیل به بخشی از فرهنگ عامه شده است. این نمایش‌ها در نگاهی کارکردی 
قرار است عامه مردم را با فرهنگ فاخر آشنا کنند و پلی بین هنر والا و هنر عامه‌پسند ایجاد کنند؛ به‌نحوی ادای دین و پاسداشت آثار برجسته ادبیات که تبدیل به حافظه جمعی مردمان شده است. حال سؤال اینجاست که فیلم «عروس مردگان» تیم برتون اثری کلاسیک است؟ یا حتی اثری است که عامه مردم می‌توانند با آن ارتباط بگیرند؟ هرگز اینطور نیست. اساساً برتون به‌دلیل ساخت فضاهای فانتزی و با مختصات عجیب و غریب و به‌شدت شخصی‌شده مشهور شده است. آثار او بعضاً در گیشه هم به توفیق رسیده‌اند اما هیچ‌کدام از فیلم‌ها یا انیمیشن‌هایش بخشی از میراث هنر عامه‌پسند نبوده است. تازه این توفیق نسبی مربوط به جامعه آمریکایی با حد و رسم‌های مختص به خود است. وقتی درباره آثار او به جامعه ایرانی مراجعه کنیم، خیلی زود می‌فهمیم که با یک کارگردان ناشناخته در بین عموم مخاطبان مواجهیم. واقعاً چند ایرانی را سراغ دارید که «ماهی بزرگ» را که احتمالاً مشهورترین اثر برتون است، دیده یا اصلاً اسمش را شنیده باشد؟ ضمن اینکه عروس مردگان به لحاظ داستانی امکان زیادی برای اجرای روی صحنه تئاتر فراهم نمی‌کند. 
عروس مردگان، فیلمی پویانمایی به کارگردانی تیم برتون و مایک جانسون و محصول سال ۲۰۰۵ کمپانی برادران وارنر آمریکاست؛ چنانکه فیلم روایتی بین دنیای زندگان و مردگان است. داستان در شهر کوچکی در انگلستان و در عصر ویکتوریایی اتفاق می‌افتد. ویکتور فن دورت و ویکتوریا دورگلات بنا به ملاحظات مالی و اجتماعی خانواده‌هایشان می‌خواهند با هم ازدواج کنند. در هنگام تمرین مراسم عروسی، ویکتور خطابه‌ای را که باید بگوید، فراموش می‌کند. او به جنگل می‌رود و در حالی که خطابه‌اش را با خود تکرار می‌کند، حلقه را از شاخه درختی که مانند یک دست از زمین بیرون آمده است، عبور می‌دهد. شاخه در حقیقت دست عروس مردگانی است که از خاک بیرون مانده است. بهترین گونه برای ساخت چنین داستانی همان انیمیشین است که برتون به درستی به سراغش رفته است؛ قصه‌ای که حد فانتزی آن بسیار بالاست و عمده‌اش در دنیای مرده‌ها و اسکلت‌ها سپری می‌شود. صحنه تئاتر و چشم‌های خیره تماشاگر تئاتر اجازه فراهم‌کردن این دنیای خیالی را نمی‌دهد. خلاصه اینکه اگر آثار پارسایی فقط ملال‌آور و پشیمان‌کننده بودند، احتمالاً عروس مردگان میخی بر تابوت تئاترهای لاکچری خواهد زد؛ تئاتری که احتمالاً می‌تواند تبدیل به سوژه‌ای جذاب برای فیلمی کمدی با گیشه‌ای پر و پیمان باشد؛ فیلمی مثل «هنرمند فاجعه» ساخته جیمز فرانکو، البته از نوع وطنی‌اش؛ فیلمی با عنوان پیشنهادی «هنرمندان فاجعه».

captcha
شماره‌های پیشین