sobhe-no.ir
686
سه شنبه، ۲۷ فروردین ۱۳۹۸
3
به بهانه بارش‌های اخیر و دروغگویی عناصر ضدانقلاب درباره بحران آب کشور

لو رفتن شارلاتانیسم «نتانیاهو» و «بی‌بی‌سی» فارسی در قضیه آب

خردادماه سال‌97، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم جعلی و نامشروع صهیونیستی که در نزد افکار عمومی جهانیان به «شیاد و شارلاتان بزرگ» شهره است طی ویدیویی خطاب به مردم ایران، از بحران آب در کشور ما گفت و اصطلاحاً برای مردم ما اشک تمساح ریخت. این نخست‌وزیر رژیم کودک‌کش صهیونیستی با سیاهه‌ای از جنایت علیه بشریت و اقدامات ضدایرانی، در یک فریبکاری آشکار با انتشار یک پیام ویدیویی خود را دوست مردم ایران معرفی کرد و برای آموزش مقابله با بحران آب به مردم ما اعلام آمادگی کرد! نکته قابل تأمل و البته مضحک آنکه، چند روز پیش از این دغل‌کاری نتانیاهو، روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» فاش کرده بود که در سال۲۰۱۱ (۱۳۹۰)، نتانیاهو از «تمیر پاردو»، رییس وقت موساد و «بنی‌گانتس» فرمانده ستاد کل نظامیان رژیم صهیونیستی خواسته بود که ظرف ۱۵روز به ایران حمله کنند، اما بر اساس گزارش‌ها، این دو مقام امنیتی و نظامی صهیونیستی از اجرای این امر به سبب تبعات فزاینده آن خودداری کردند.

رهبر انقلاب در پاسخ به درخواست رییس‌جمهوری:

برداشت از صندوق توسعه ملی  در صورت نیاز مورد تایید خواهد بود

سیاست‌های اطلاع‌رسانی در زمان بحران

یادداشت بیژن مقدم

صبح نو

سیاست‌های اطلاع‌رسانی در زمان بحران

یادداشت بیژن مقدم

تجربه بحران‌ها که معمولاً با تلخی و خسارات همراه است نشان می‌دهد که می‌توان برای مدیریت بهینه بحران علاوه‌بر ظرفیت سایر سازمان‌ها و دستگاه‌ها از ظرفیت و توان رسانه‌ها نیز استفاده کرد. کشور ما به دلایل مختلف از جمله اقلیم، طبیعت، تنوع فرهنگ و قومی و حتی ناکارآمدی‌ها همواره با بحران‌های مختلفی مواجه بوده و خواهد بود. فرقی نمی‌کند که زلزله‌ای ۶ریشتری باشد یا فروریختن ساختمان پلاسکو یا سیلی فراگیر در کشور. آنچه معمولاً از آن غفلت می‌شود بحث رسانه است. متأسفانه در چنین شرایطی هیچ قرارگاه رسانه‌ای شکل نمی‌گیرد. کار این قرارگاه هماهنگی، پوشش وسیع، تدارک امکانات لازم برای اهالی رسانه و ایجاد فرصت برای فعالیت حرفه‌ای آنان است.  وقتی بحران در چند جبهه گسترده می‌شود توزیع نیروی رسانه و پوشش وقایع باید متوازن صورت گیرد تا کسی احساس تبعیض و بی‌توجهی نکند. در چنین مواقعی چه توسط رسانه‌های خارجی که برخی در ردیف دشمنان ملت قرار می‌گیرند و چه ماهیگیران از آب گل‌آلود؛ اخبار کذبی منتشر می‌شود که ضرورت دارد مرکز رصدی وجود داشته باشد تا به‌سرعت نسبت به آن واکنش نشان دهد و از تأثیرات منفی آن بکاهد. تنظیم سیاست‌های اطلاع‌رسانی در شرایط بحران یکی از اصول مهم در مدیریت آن است. با ایجاد آشفتگی و چندگانگی در اطلاع‌رسانی عملاً آنچه از دست می‌رود اعتماد مردم است. اطلاع‌رسانی همراه با واقع‌بینی، هشدار 
به موقع، انتقال و انتشار ضعف‌ها و کاستی‌ها همه و همه باید در جهت امیدبخشی، ایجاد نشاط، بسیج عمومی، تسکین آلام و دردها و همبستگی ملی صورت گیرد و هر صدایی جز این به تعمیق بحران کمک می‌کند نه حل آن؛ لذا رسانه‌ها نباید به آشفتگی‌هایی که از ذات بحران سر بر می‌آورد بیفزایند. بدیهی است همه آنچه که گفته شد مربوط به سه مرحله پیش از بحران، حین بحران و پس از بحران می‌شود. وجود سیاست‌های شفاف، هماهنگ‌کننده مشخص و توزیع و توجیه تیم‌های عملیات رسانه‌ای می‌تواند مسیری سهل‌تر برای عبور از شرایط سخت پیش روی مسوولان بگشاید. فهم اشتباه در مقطع پس از بحران ممکن است به غفلت و بی‌توجهی به آثار به‌جامانده از حادثه بينجامد و خود منشأ بحرانی پسینی شود. باید بدانیم با زدودن گل‌ولای سیلاب‌های مخرب اخیر با واقعیت‌های بزرگتر و سهمگین‌تر مواجهیم که می‌تواند با اصل بحران برابری کند. رسانه‌ها باید برای این مرحله سخت نیز آماده باشند.

captcha
شماره‌های پیشین