684
یکشنبه، ۲۵ فروردین ۱۳۹۸
8

خبر

نگاهی به فراز و فرود یك صنعت 50 ساله در كشور

خودروسازی در دست‌انداز

براساس آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت، خودروسازان داخلی، در یازدهمین ماه سال۹۷ افت تولید ۵۹٫۶درصدی نسبت به بهمن سال گذشته را داشته‌اند و آمار تولید آن‌ها تا پایان بهمن سال 97، بیش از ۳۷ درصد نسبت به یازده‌ماهه ابتدایی سال ۹۶ کاهش پیدا کرده است. بر اساس این آمار مشخص است که خودروسازان کشور وضعیت خوبی ندارند و بر خلاف صحبت بسیاری از مدیران و مسوولان، شرایط آنها همچنان نامساعد است. اما یکی از نکات قابل توجه این است که بخش خصوصی خودروسازی بیشترین آسیب را داشته و در بهمن سال جاری، کارخانه تولیدی برخی نشان‌های خودروسازی به سمت تعطیلی رفته است. خودروسازان بم، دیار خودرو، مدیران‌خودرو و ریگان خودرو از تولیدکنندگان خودروهای سواری شناخته می‌شوند که بر اساس آمار و اطلاعات منتشرشده از کارکنان این شرکت‌ها، کارخانه‌هایشان در سال گذشته تعطیل شده است. همچنین خودروسازانی چون کرمان موتور، کارمانیا، آذویکو و بهمن موتور از خودروسازان خصوصی به حساب می‌آیند که به نسبت سال‌های گذشته، کمترین تیراژ تولید در بهمن۹۷ را تجربه کرده‌اند.

صبح نو

نگاهی به فراز و فرود یك صنعت 50 ساله در كشور

خودروسازی در دست‌انداز

براساس آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت، خودروسازان داخلی، در یازدهمین ماه سال۹۷ افت تولید ۵۹٫۶درصدی نسبت به بهمن سال گذشته را داشته‌اند و آمار تولید آن‌ها تا پایان بهمن سال 97، بیش از ۳۷ درصد نسبت به یازده‌ماهه ابتدایی سال ۹۶ کاهش پیدا کرده است. بر اساس این آمار مشخص است که خودروسازان کشور وضعیت خوبی ندارند و بر خلاف صحبت بسیاری از مدیران و مسوولان، شرایط آنها همچنان نامساعد است. اما یکی از نکات قابل توجه این است که بخش خصوصی خودروسازی بیشترین آسیب را داشته و در بهمن سال جاری، کارخانه تولیدی برخی نشان‌های خودروسازی به سمت تعطیلی رفته است. خودروسازان بم، دیار خودرو، مدیران‌خودرو و ریگان خودرو از تولیدکنندگان خودروهای سواری شناخته می‌شوند که بر اساس آمار و اطلاعات منتشرشده از کارکنان این شرکت‌ها، کارخانه‌هایشان در سال گذشته تعطیل شده است. همچنین خودروسازانی چون کرمان موتور، کارمانیا، آذویکو و بهمن موتور از خودروسازان خصوصی به حساب می‌آیند که به نسبت سال‌های گذشته، کمترین تیراژ تولید در بهمن۹۷ را تجربه کرده‌اند.

  از كالسكه دودی تا پراید 50 میلیونی

 نخستین خودرو را مظفرالدین‌شاه به ایران آورد؛ یک فورد خریداری‌شده از بلژیک که هنگام حرکت دود زیادی داشت و برای همین به کالسکه دودی معروف بود. غیر از درباریان، مردم تقریباً از سال 1300شمسی سوار اتومبیل شدند. اغلب این اتومبیل‌ها از آمریکا و انگلستان وارد ایران می‌شدند. اولین اتومبیل ساخت ایران یا به تعبیر بهتر مونتاژ داخلی، پیکان بود که در شرکت سهامی عام کارخانه‌های صنعتی ایران‌ناسیونال تحت لیسانس تالبوت انگلستان سال1346 شمسی وارد بازار شد. در همان سال سواری‌های آریا و شاهین در کارخانه پارس‌خودرو به تولید رسیدند و سال بعد ژیان در کارخانه سایپا تولید شد و به بازار آمد. در سال1351 پارس‌خودرو به جنرال‌موتورز ایران تغییر نام داد و به‌جای آریا و شاهین، شورلت، بیوک و کادیلاک را تحت لیسانس همنام آمریکایی خود تولید کرد. تولید این خودروها با پسوند ایران تا سال1360 ادامه داشت. سال1359 ژیان هم جای خود را به رنو5 داد.
در دهه60 و در شرایط اقتصادی متأثر از جنگ تحمیلی، ایران‌خودرو تا مرز تعطیلی پیش رفت. در سال 67 قرارداد راه‌اندازی خط تولید پژو405 منعقد شد که یک سال بعد و در راستای تأکید دولت بر خودروهایی با کاربری عمومی، متوقف شد و سالن آن به تولید اتوبوس تغییر کاربری داد.
دهه 70 اما دوباره رونق به صنعت خودروسازی بازگشت. پس از سیتروئن و رنو که از سال‌های 1344 و 1355 همکاری خود با سایپا را شروع کرده بودند، از سال1372 کیاموتورز کره‌جنوبی هم به جمع شرکای سایپا افزوده شد. سال1374 هم پژوی فرانسه همکاری خود با ایران‌خودرو را گسترش داد. از میانه دهه70 با افزایش تعداد و تنوع تولید، خودروسازان به فکر صادرات محصولات خود به کشورهای دیگر افتادند. در سال1390 خودروسازی ایران با تولید 6/1میلیون خودرو به جایگاه سیزدهم در بین کشورهای تولیدکننده خودرو رسید. در سال‌های ابتدایی دهه 90 تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران شدت گرفت و شرکای تجاری خودروسازان وطنی را تنها گذاشتند. کمیت و کیفیت تولید خودرو در این سال‌ها به‌شدت افت کرد. در داخل مردم قدرت خرید نداشتند و باوجود تحریم‌ها از تقاضای خارجی کاسته شد. پس از برجام، خودروسازان بار دیگر امید بستند تا روند افزایش تولید را در پیش گیرند اما با خروج آمریکا از برجام و متعاقب آن، کاهش ارزش پول ملی، تولید خودروسازان هم شدیداً کاهش یافت تا سال97 قیمت خودرو رکوردی عجیب و غریب بزند؛ سالی که قیمت پراید از 50میلیون تومان هم عبور کرد. حالا واقعاً باید پرسید، پراید کیلویی چند؟
باوجود تحریم‌های آمریکا از یک‌سو و مشکلات اقتصادی از سوی دیگر، تولید خودرو در وضعیتی ناامیدکننده ادامه می‌یابد و چرخ‌های تولید آن خوب نخواهند چرخید. بزرگ‌ترین مشکل خودروسازی ایران، تأمین قطعه است که با تحریم‌های آمریکا و مشکلات مالی زنجیره خودروسازی گره خورده و دست و پای آن‌ها را برای رشد تولید بسته است. اگر این مشکل بزرگ امسال در آینده کمرنگ‌تر شود، می‌توان امیدوار بود تیراژ خودروسازان، حداقل ثبات را تجربه کند. در غیر این صورت، افت تولید در سال ۹۸ نسبت به 97، دور از ذهن نخواهد بود.

جایگاه ایران بین خودروسازان جهان

 صنعت خودروی ایران در سال 2017 توانسته بود با تولید یک میلیون و 515 هزار دستگاه خودرو به یکی از پررشدترین کشورهای این صنعت تبدیل شود و در جایگاه سیزدهم جهان قرار بگیرد، اما به‌دلیل مشکلاتی که برای صنعت خودروی ایران به وجود آمد، صنعت خودروی ایران با افت 40 درصدی مواجه شده و توانست در سال 2018 فقط 909 هزار خودرو تولید کند. از این رو رتبه صنعت خودروی ایران در سال 2018 پس از چک، اندونزی، اسلواکی و ایتالیا به‌عنوان بیستمین صنعت خودروی جهان محسوب می‌شود. البته به‌طور کلی صنعت خودروی جهان در سال 2018 حدود 1.2 درصد افت را تجربه کرده و در این سال در مجموع 95.3 میلیون دستگاه خودرو در جهان تولید شده است. صنعت خودروی ایران در این لیست از کشورهایی چون لهستان، آفریقای‌جنوبی، مالزی و رومانی در جایگاه بالاتری قرار دارد که این کشورها جزء بزرگان صنعت مونتاژ خودرو در جهان محسوب می‌شوند. چین، آمریکا، ژاپن، هند، آلمان، مکزیک، کره‌جنوبی، برزیل، اسپانیا و فرانسه، به‌ترتیب 10 خودروساز برتر جهان در سال 2018 بودند.

captcha
شماره‌های پیشین