675
شنبه، ۲۵ اسفند ۱۳۹۷
10

روش‌های اعتراض به جریمه‌های پلیس راهور

مأموران راهنمایی و رانندگی تهران مجهز به پاک‌ترین وسیله نقلیه شدند

پلیس دوچرخه‌سوار در خیابان‌های پایتخت

دوچرخه وسیله نقلیه‌ای سبک و کاربردی است که استفاده از آن در شهری مانند تهران در سال‌های اخیر یکی از آرزوهای مدیریت شهری بوده است اما به‌دلیل شرایط جغرافیایی شهر و شیب موجود در شمال و جنوب تهران ممکن نشده است. استفاده از دوچرخه در بسیاری از شهرهای دیگر کشور چون اصفهان، یزد و تبریز رایج بوده ، اگرچه شاید در این شهرها هم امروز نتوانید مانند گذشته دوچرخه‌سوار شهری ببینید. این در حالی است که تلاش‌های زیادی برای جا انداختن فرهنگ استفاده از دوچرخه صورت گرفته و حالا پلیس هم به جرگه دوچرخه‌سوار پیوسته است.

ایستگاه‌های پلیس دوچرخه سوار کجاست؟

صبح نو

مأموران راهنمایی و رانندگی تهران مجهز به پاک‌ترین وسیله نقلیه شدند

پلیس دوچرخه‌سوار در خیابان‌های پایتخت

دوچرخه وسیله نقلیه‌ای سبک و کاربردی است که استفاده از آن در شهری مانند تهران در سال‌های اخیر یکی از آرزوهای مدیریت شهری بوده است اما به‌دلیل شرایط جغرافیایی شهر و شیب موجود در شمال و جنوب تهران ممکن نشده است. استفاده از دوچرخه در بسیاری از شهرهای دیگر کشور چون اصفهان، یزد و تبریز رایج بوده ، اگرچه شاید در این شهرها هم امروز نتوانید مانند گذشته دوچرخه‌سوار شهری ببینید. این در حالی است که تلاش‌های زیادی برای جا انداختن فرهنگ استفاده از دوچرخه صورت گرفته و حالا پلیس هم به جرگه دوچرخه‌سوار پیوسته است.

روز گذشته مدیر آموزش همگانی معاونت اجتماعی پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ در گفت‌و‌گو با «مهر» از حضور پلیس دوچرخه سوار در چهار منطقه تهران خبر داد. البته پیش از این نیز خبر حضور پلیس دوچرخه‌سوار در رسانه‌ها مطرح شده بود. نخستین خبر در این حوزه به آبان‌ماه سال 96 باز می‌گردد که خبرنگار یکی از رسانه‌ها تصویری از دوچرخه‌های پلیس را منتشر کرد. البته آن زمان یکی از مسوولان پلیس این دوچرخه‌ها را مربوط به طرح حضور پلیس در خیابان‌ها دانست که در حال مطالعه بود. سردار حسین رحیمی، فرمانده نیروی انتظامی تهران هم از پیشنهاد پایه‌گذاری یگان پلیس دوچرخه سوار در پایتخت خبر داده و گفته بود: این یگان پلیس در صورت تأیید فرماندهی ناجا تا پایان سال و با توجه به ترافیک و آلودگی تهران، وارد عمل خواهد شد. البته این وعده سال قبل 
عملی نشد. 
وی همچنین در آن زمان بر اخذ مجوزهای لازم برای ورود پلیس دوچرخه سوار تأکید کرد و افزود: پلیس پایتخت آمادگی اجرای این طرح را به صورت پایلوت برای نخستین بار در کشور دارد.

اهداف دوچرخه‌سواری
سرگرد سید مسلم موسوی، مدیر آموزش همگانی معاونت اجتماعی پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ یکسال بعد از اخبار منتشر شده درباره حضور پلیس دوچرخه‌سوار گفته است: در سال ۱۳۹۷ پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ با هدف ارتقای فرهنگ عبور و مرور و روان‌سازی ترافیک و انضباط ترافیکی به ویژه در معابر پر ترافیک و پر تردد به صورت پایلوت اقدام به راه‌اندازی پلیس دوچرخه سوار در برخی از خیابان‌های مناطق ۶ و ۱۲ شهر تهران با همکاری سازمان حمل و نقل شهرداری تهران کرده است. به گفته وی، اجرای این طرح با هدف کاهش آلودگی هوا و ایجاد بستری برای مشارکت مردم در استفاده از دوچرخه به خصوص در بخش‌های مرکزی شهر تهران که حالت کوه پایه ندارند و تردد دوچرخه در آن آسان است، انجام شده است.
این مقام انتظامی درباره اهداف این طرح نیز چندین مورد را برشمرده و گفته است: پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ با اجرای این طرح چند هدف داشته است، یک اینکه کاهش زمان حضور پلیس در برخی از معابر که خیلی ترافیک بالایی دارند مانند محدوده بازار مرکزی شهر تهران؛ دومین عامل اجرای این طرح افزایش قدرت مانور است، چراکه از ویژگی‌های دوچرخه در حوزه آیین‌نامه 
راهنمایی و رانندگی این است که اگر شما دوچرخه را دستت بگیری حکم عابر پیاده داری و اگر سوار بر دوچرخه باشی به مانند وسیله نقلیه هستید، یعنی همکاران ما (پلیس‌های دوچرخه سوار) در جاهایی می‌توانند دوچرخه را دست‌شان بگیرند و مانند عابر پیاده از بعضی از مسیرهای عبور کنند و خیابان‌های یکطرفه را بدون اینکه تخلفی انجام دهند به سمت مأموریت خود طی کنند (در برخی از خیابان‌های یکطرفه بلند که موتور پلیس یا ماشین پلیس امکان عبور و مرور از آنجا را ندارد همکاران ما می‌توانند با در دست گرفتن دوچرخه خود آن مسیر را طی کنند و این کار بر کاهش زمان مأموریت تأثیر مستقیم دارد.)
به گفته مدیر آموزش همگانی معاون اجتماعی پلیس راهنمایی و رانندگی یکی دیگر از اهداف مهم دوچرخه‌سواری از سوی پلیس توسعه فرهنگ استفاده از دوچرخه در بین مردم است. به گفته وی، پلیس در مرحله نخست از دوچرخه فقط برای مأموریت‌های راهنمایی و رانندگی استفاده می‌کند. 

این دوچرخه خوب
استفاده از دوچرخه مزایای بسیاری برای شهروندان دارد. این مزایا مورد توجه پلیس هم بوده است. آن‌طور که سرگرد موسوی گفته است: استفاده از دوچرخه برای مأموران راهنمایی و رانندگی هم سبک است و هم در انجام مأموریت‌ها به سرعت آن‌ها کمک می‌کند، ضمن اینکه دوچرخه مانند سایر وسایل نقلیه آلودگی صوتی و شیمیایی ندارد. سرگرد موسوی گفت: الزام استفاده از تمام قوانین و مقررات آیین‌نامه‌ای برای همکاران ما در پلیس راهنمایی و رانندگی که قصد استفاده از دوچرخه را برای رسیدن به مأموریت‌های خود دارند الزامی است و این نیست که اگر پلیس باشند و از دوچرخه استفاده کنند می‌توانند برخی از نکات آیین‌نامه‌ای را رعایت نکنند. این مقام نیروی انتظامی به این مسأله هم اشاره کرده است که الزامی برای استفاده از دوچرخه برای پلیس‌های راهنمایی و رانندگی نیست مگر اینکه شرایط جوی و ترافیکی ایجاب کند پلیس راهنمایی و رانندگی برای رسیدن به مأموریت خود از دوچرخه استفاده کند. سرگرد موسوی وعده توسعه طرح پلیس دوچرخه سوار در سال آینده را هم داده و گفته است: قطعاً تعداد بسیاری از مناطق (حداقل چهار منطقه) به پلیس دوچرخه سوار 
مجهز  می‌شوند.

captcha
شماره‌های پیشین