672
دوشنبه، ۲۰ اسفند ۱۳۹۷
6
استعفای وزیر بهداشت تونس در پی مرگ ۱۱ شیرخواره در یک بیمارستان دولتی

جرأت یا حقیقت؟

«صبح‌نو» از تیزر تبلیغاتی پرحاشیه شرکت شکلات‌سازی گزارش می‌دهد

شکلات تلخ

انتشار یک ویدیوی تبلیغاتی از یک شرکت شکلات‌سازی در روزهای گذشته سروصدای زیادی در شبکه‌های اجتماعی به راه انداخت. این تیزر تبلیغاتی مرزهای شرع و عرف را جابه‌جا کرده است و محتوای آن را می‌توان کاملاً خارج و مخالف با عرف و موازین شرعی دانست. تصاویر این ویدیو به‌نحوی است که توجه هیچ بیننده‌ای به تبلیغ شکلات جلب نمی‌شود و تنها جلوه‌های بصری هنرپیشه زن به چشم می‌آید. اما با این وجود خبری از مدافعان حقوق زنان نبود. جریان‌هایی که حتی به دیوارنگاره میدان ولیعصر به مناسبت روز مادر بی‌رحمانه تاختند، حالا در مقابل چنین تبلیغ مبتذلی سکوت کرده‌اند. پیگیری‌های «صبح‌نو» از معاونت امور زنان ریاست‌جمهوری هم نتایج چندان جالبی نداشت. یکی از مسوولان دفتر این معاونت در این خصوص گفت: «احتمالا از نظر کارشناسان ما، چنین تبلیغی اصلاً استفاده ابزاری از زنان تلقی نشود و حتی در غیر این صورت هم کاری از ما ساخته نیست، چرا که ما قانون‌گذار نیستیم.»

صبح نو

«صبح‌نو» از تیزر تبلیغاتی پرحاشیه شرکت شکلات‌سازی گزارش می‌دهد

شکلات تلخ

انتشار یک ویدیوی تبلیغاتی از یک شرکت شکلات‌سازی در روزهای گذشته سروصدای زیادی در شبکه‌های اجتماعی به راه انداخت. این تیزر تبلیغاتی مرزهای شرع و عرف را جابه‌جا کرده است و محتوای آن را می‌توان کاملاً خارج و مخالف با عرف و موازین شرعی دانست. تصاویر این ویدیو به‌نحوی است که توجه هیچ بیننده‌ای به تبلیغ شکلات جلب نمی‌شود و تنها جلوه‌های بصری هنرپیشه زن به چشم می‌آید. اما با این وجود خبری از مدافعان حقوق زنان نبود. جریان‌هایی که حتی به دیوارنگاره میدان ولیعصر به مناسبت روز مادر بی‌رحمانه تاختند، حالا در مقابل چنین تبلیغ مبتذلی سکوت کرده‌اند. پیگیری‌های «صبح‌نو» از معاونت امور زنان ریاست‌جمهوری هم نتایج چندان جالبی نداشت. یکی از مسوولان دفتر این معاونت در این خصوص گفت: «احتمالا از نظر کارشناسان ما، چنین تبلیغی اصلاً استفاده ابزاری از زنان تلقی نشود و حتی در غیر این صورت هم کاری از ما ساخته نیست، چرا که ما قانون‌گذار نیستیم.»

پاییز سال گذشته بود که عکسی از یک نمایشگاه خودروی ایرانی در فضای مجازی منتشر شد که در آن از دو دختر زیباروی ایرانی در کنار ماشین برای جذب مخاطب و جلب مشتری بهره گرفته بودند. دکور صحنه به رنگ نارنجی درآمده بود و دو دختر ایرانی نیز با آرایش و لباس‌های ست در کنار آن خودرو ایستاده بودند، به گونه‌ای که گویی جزئی از محتویات صحنه و دکور هستند. انتشار این عکس‌ها در فضای مجازی در آن روزها بازخورد فراوانی داشت و بسیاری از کاربران این اقدام را متهم و عده‌ای دیگر این نوع تبلیغ را خوب و باحال خواندند. حال با گذشت یک سال از آن روزها در روزهای گذشته و در آستانه روز زن ویدیوی تبلیغاتی از یک شرکت معروف تولید شکلات منتشر شده است که در آن زنی شرکت دارد؛ مادامی که آن زن آرایش کرده و شکلات را به همراه دارد در معرض توجه دوربین‌ها قرار دارد و بدون آن همه به او بی‌توجهی می‌کنند. این ویدیو سبب شد بار دیگر کاربران شبکه‌های اجتماعی این اقدام را متهم کرده و از وزارت ارشاد بخواهند در نوع تبلیغات در فضای مجازی ورود کرده و به اصطلاح فیلترهایی برای این نوع تبلیغات قرار دهد. اگرچه حضور و ایفای نقش زنان در تیزرهای تبلیغاتی امری رایج و عادی بوده و همواره در بسیاری از آگهی‌های تلویزیون نیز شاهد آن هستیم، اما تبلیغات مدنظر اخیر تفاوت فاحشی با دیگر تیزرهای تبلیغاتی دارد. تمامی ۶۰ثانیه این تیزر استفاده ابزاری و به‌ویژه استفاده جنسی از زن است و این‌طور که پیداست در این آگهی به جای نمایش برند شکلات، تلاش شده تا جاذبه‌های فیزیکی زنان نمایش داده شود تا شاید بدین وسیله مخاطب ترغیب به خریدن شکلات شود! در واقع این زن می‌گوید: «ببینید من چقدر زیبا و جذاب هستم، پس این شکلات را بخرید!» موضوع این‌گونه استفاده از جنس زن نه فقط در این تبلیغات بلکه در پودر رختشویی و پوشک بچه هم به وفور دیده می‌شود. نوع تفکر زنانی که پیشنهاد ایفای چنین نقش‌هایی را قبول می‌کنند هم در نوع خودش جالب است. زنانی که خود را مدرن، مستقل، برابر با مردان و تصمیم‌گیرنده برای زندگی خودشان می‌دانند، اما اجازه می‌دهند چیزی که آن‌ها را به بقیه معرفی می‌کند صرفاً صورت آرایش‌کرده و نوع اندام‌شان باشد، اما در این میان خبری از مدافعان همیشه در صحنه حقوق زنان در کشور نیست. کسانی که همواره مدعی حقوق از دست رفته زنان هستند، چشمان‌شان را مقابل این تبلیغ مبتذل بسته‌اند.
 
قانون چه می‌گوید؟
بر اساس ماده۱۲ قوانین تبلیغاتی کشوری سازمان‌های تبلیغاتی و مؤسسات انتشاردهنده آگهی در تنظیم آگهی‌های تبلیغاتی خود مکلف به رعایت نکات ذکر شده در بندها و مصوبه‌های این ماده هستند. بر همین اساس و در صورت انطباق این مواد با آگهی اخیر منتشر شده، انتشار این مطلب تخلف بوده و تولیدکنندگان آن می‌بایست تحت پیگرد قانونی قرار گیرند، اما اینکه چرا چنین محصولی که در چارچوب قوانین جمهوری اسلامی تولید می‌شود و با عبور از فیلترهای قانونی همین کشور می‌تواند آن را در آشفته‌بازار فضای مجازی منتشر کند و عرف و شرع را زیر سؤال ببرد و برخوردی هم با او نشود موضوع جداگانه‌ای است که گزارش‌های مفصل‌تری را می‌طلبد.
 
 دیوارنگاره حاشیه‌ساز می‌شود
همین چند روز پیش بود که به مناسبت روز مادر و روز زن بر روی دیوارنگاره میدان ولیعصر ؟عج؟ طرحی رونمایی شد که خیلی زود منجر به اعتراضات تندی از سوی محافل شبه‌روشنفکری و چپ‌گرا شد. این دیوارنگاره که مادری را همراه با فرزندانش ترسیم کرده بود موجب عصبانیت قشر طرفدار حقوق زنان شد که چرا برای یک زن فقط نقش مادری تعریف کرده‌اید؟ چرا این زن فرزند دارد و کارمند نیست؟ چرا در خانه است و در شرکت نیست؟ چرا این زن سنتی است و شباهتی با زنان امروزی و دغدغه‌های‌شان ندارد و نقدهایی از این قبیل. کار حتی به بنگاه خبرپراکنی «بی‌بی‌سی» رسید و آن‌ها هم هیزم‌بیار معرکه شدند و در گزارشی مفصل به نقش زنان پرداختند، اما این بار حجم اعتراضات فقط به شبکه‌های اجتماعی ختم نشد و یک روز پس از نصب دیوارنگاره ولیعصر یکی از روزنامه‌های حامی جریان روشنفکری در گزارشی با عنوان «زنان فقط مادرند؟» به انتقاد از این دیوارنگاره پرداخت و نوشت که مادر نشان دادن یک زن سنتی و کلیشه‌ای است. اگر چه این نخستین‌باری نیست که فمینیست‌ها و شبه روشنفکران ایرانی به ارائه تصویر همسری و مادری از زنان در نظام جمهوری اسلامی ایران اعتراض می‌کنند.
 
معاونت امور زنان رییس‌جمهوری چه می‌گوید؟
در این میان پیگیری‌های خبرنگار روزنامه «صبح‌نو» از دفتر معاونت زنان ریاست‌جمهوری و خانم دکتر معصومه ابتکار پیرامون ویدیوی پرحاشیه تبلیغ شکلات، نتایج چندانی دلچسبی نداشت. یکی از مسوولان این نهاد در پاسخ به سؤالات خبرنگار «صبح‌نو» پیرامون این موضوع گفت: «اینجا فرصتی برای رسیدگی به این موارد نداریم. رییس‌جمهوری سابق برای اعتبار خودش اسم این دفتر کوچک را به معاونت امور زنان تغییر داده؛ اما ما در این معاونت کلاً 28نفریم که باید به کل کشور رسیدگی کنیم! در ضمن شاید این تبلیغات از نظر کارشناسان ما اصلاً استفاده ابزاری از زنان تلقی نشود! حتی در غیر این صورت هم کاری از ما ساخته نیست چرا که ما قانون‌گذار نیستیم.»
این روزها شعارهایی مانند حضور زنان در عرصه‌های اجتماعی و حمایت از حقوق اجتماعی آن‌ها سرپوشی بر نیات پلید دشمنان در بی‌حرمت کردن و کاستن ارزش زن ایران اسلامی است. تبلیغ سخیف این شکلات که در سایت‌های ویدیویی هم آپلود شده بود، بنا به هر دلیلی روز گذشته از صفحه اینستاگرام این شرکت حذف شد. اما اینکه از جایگاه زن سوءاستفاده شد تا با نمایش جذابیت‌های زنانه، فروش این کالا بیشتر شود و صدای اعتراض هیچ یک از مدافعان حقوق زنان هم این وسط شنیده نشد، موضوعی است که از حافظه زنان ایرانی پاک نخواهد شد و بدیهی است که انقلاب اسلامی پایان استفاده ابزاری از جنس زن بود.

captcha
شماره‌های پیشین