sobhe-no.ir
671
یکشنبه، ۱۹ اسفند ۱۳۹۷
11
معاون‌سیما‌ازبرنامه‌های‌سال‌آینده‎رسانه‌ملی‌گفت

بازگشت مهران مدیری و کلاه قرمزی به جعبه جادو

روز گذشته معاون سیمای رسانه ملی در آخرین نشست خبری‌اش در سال97 به تشریح برنامه‌های نوروز98 و پس از آن پرداخت.

«هزارپا»یازالو؟!

مسیردشوار جذب‌مخاطب

صبح نو

مسیردشوار جذب‌مخاطب


نشست خبری معاون سیما امسال هم پروپیمان بود. خبرهایی جذاب و متنوع که در حوزه‌های برنامه‌سازی، سریال و... که هرکدام در صورت تحقق می‌تواند باعث اشتیاق مخاطبان به تماشای برنامه‌های تلویزیون باشد. همانطور که از صحبت‌های معاون سیما و سؤالات اهالی رسانه مشخص بود، چند برنامه و برنامه‌ساز که در سال‌های اخیر به برندی در حوزه خودشان تبدیل شده‌اند، از جمله برگ‌برنده‌های سیماست؛ برنامه‌هایی مثل «دورهمی»، «خندوانه»، «کلاه قرمزی»، سریال‌هایی مثل «پایتخت»، «سلمان فارسی» و برنامه و سریال‌سازانی چون مهران مدیری. همه می‌دانیم که سازمان عریض و طویل صداوسیما با توجه به حجم کارمندان و البته مأموریت‌هایی که دارد نیازمند بودجه قابل توجهی است. این بودجه در سال‌های اخیر و همزمان با مشکلات اقتصادی کشور دچار نوساناتی شد که مدیران و برنامه‌سازان رسانه ملی را با دردسر روبه رو کرد. اما با همه این مسائل و مشکلات، مأموریت‌های صداوسیما مشخص است و راهی به جز حرکت به سمت آن‌ها وجود ندارد. رسانه بدون مخاطب معنا ندارد و صداوسیما هم از این قضیه مستثنا نیست. رسانه ملی در عصر تعدد و تنوع رسانه‌ها محکوم به ایجاد جذابیت‌های لازم برای مخاطبان سخت‌پند است. از جمله راه‌های ایجاد این جذابیت، تولید برنامه‌ها و سریال‌های باکیفیت است. طبیعی است که رسانه‌ای مثل تلویزیون کشورمان، با توجه به تعدد شبکه‌هایی که دارد، امکان تولید و پخش 24ساعته برنامه‌های باکیفیت و استاندارد را ندارد. بنابراین لاجرم مجبور به دسته‌بندی برنامه‌هاست؛ دسته‌بندی در ساعات پخش، موضوعات و شبکه‌ها. در ماه‌های اخیر سیاست درستی درقبال شبکه سه سیما درنظر گرفته شد. طبق برنامه‌ریزی مدیران با توجه به اهمیت این شبکه، در هرشب از هفته یک برنامه ویژه به روی آنتن رفت. برنامه‌هایی مثل «عصرجدید»، «نود»، «برنده‌باش» و البته «حالا مهتاب» که هنوز ثابت نشده است. همین سیاست درست باعث جلب نظر طیف بیشتری از مخاطبان به سمت رسانه ملی شد. منطقی است که ساعات و روزهای هدف در برنامه‌سازی سیما در نظر گرفته شود. برای مثال همین که هر شبکه در طول شبانه‌روز لااقل یک برنامه ویژه و استاندارد داشته باشد و بقیه ساعات پخش را با برنامه‌های معمولی و تأمینی پرکند، اقدامی قابل توجه است. لازم است ساعات پیک مخاطب شناسایی و براساس آن‌ها برنامه‌سازی شود. برنامه‌هایی مثل دورهمی، خندوانه در شبکه نسیم موفق به این کار شدند. 
در حوزه سریال‌سازی هم می‌شود به جای توجه کمی به این عرصه، با پرکردن آنتن از طریق مجموعه‌های تأمینی-که هزینه‌برنیست- یک یا دو روز از هفته با سریال‌های الف‌ویژه که از محل صرفه‌جویی قبلی در حوزه سریال‌های کم‌کیفیت به‌دست آمده پر شود. مسیر سختی است که البته مقصدش جذاب خواهد بود.

captcha
شماره‌های پیشین