670
شنبه، ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
7
روایت «صبح‌نو» از راه‌اندازی پویش‌های مردمی برای نخریدن آجیل را بخوانید

عید همسان برای همه

هر ساله نزدیک ایام نوروز که می‌شود، مردم جامعه با ایجاد پویش‌های مختلف برای کمک به افراد کم‌توان جامعه آستین بالا می‌زنند، اما امسال ماجرای گران‌شدن بیش از اندازه اقلام خوراکی و مخصوصاً آجیل باعث شده تا برخی با راه‌اندازی کمپین نخریدن این جنس، آجیل را از پذیرایی مهمانان نوروزی‌شان حذف کنند. با این اقدام فردی هم که توان خرید آجیل را ندارد برای تهیه این کالا و پذیرایی از مهمانانش به دردسر نمی‌افتد. اما آقای مصطفی احمدی، رییس اتحادیه آجیل و خشکبار نظر دیگری دارد. وی در گفت‌و‌گو با «صبح‌نو» ایجاد این کمپین‌ها در فضای مجازی را توطئه دشمنان خارجی دانسته و می‌گوید:‌ «ما آجیل شور را در نمایشگاه‌های بهاره بین 65 تا 110هزارتومان قیمت‌گذاری کرده‌ایم تا همه مردم توان خرید آن را داشته باشند.»

هنوز 420هزار شغل ایجاد نشده است

فاصله آمار رسمی اشتغال تا وعده‌ دولت

صبح نو

روایت «صبح‌نو» از راه‌اندازی پویش‌های مردمی برای نخریدن آجیل را بخوانید

عید همسان برای همه

هر ساله نزدیک ایام نوروز که می‌شود، مردم جامعه با ایجاد پویش‌های مختلف برای کمک به افراد کم‌توان جامعه آستین بالا می‌زنند، اما امسال ماجرای گران‌شدن بیش از اندازه اقلام خوراکی و مخصوصاً آجیل باعث شده تا برخی با راه‌اندازی کمپین نخریدن این جنس، آجیل را از پذیرایی مهمانان نوروزی‌شان حذف کنند. با این اقدام فردی هم که توان خرید آجیل را ندارد برای تهیه این کالا و پذیرایی از مهمانانش به دردسر نمی‌افتد. اما آقای مصطفی احمدی، رییس اتحادیه آجیل و خشکبار نظر دیگری دارد. وی در گفت‌و‌گو با «صبح‌نو» ایجاد این کمپین‌ها در فضای مجازی را توطئه دشمنان خارجی دانسته و می‌گوید:‌ «ما آجیل شور را در نمایشگاه‌های بهاره بین 65 تا 110هزارتومان قیمت‌گذاری کرده‌ایم تا همه مردم توان خرید آن را داشته باشند.»


قصه شب عید را همه می‌دانند؛ اما امسال شروع سال جدید برای مردم گران‌تر از سال‌های دیگر تمام می‌شود. موج بی‌سابقه گرانی در سال‌97 نه فقط مسکن و خودرو و کالاهای اساسی بلکه آجیل و میوه را هم بی‌نصیب نگذاشته است. حالا در آستانه سال نو، جریان گرانی اقلام خوراکی مردم را بیش از هر زمان دیگری نگران کرده است. ما ایرانی‌ها از قدیم‌الایام در روزهای ابتدایی سال میزبان مهمانان زیادی بوده‌ایم و همه ساله سنت دید و بازدید نوروزی را به جا آورده‌ایم. در مهمانی‌ها، پذیرایی‌ها هم با خوراکی‌های ویژه نوروز است، از شیرینی‌های کوچک گرفته تا آجیل و میوه که البته در این میان آجیل از محبوبیت زیادی برخوردار است. اما امسال با رشد بی‌سابقه قیمت گوشت، میوه و آجیل می‌توان فهمید که هر مهمانی و دید و بازدید در ایام نوروز برای میزبان چقدر آب می‌خورد. حالا این روزها در فضای مجازی حرف از نخریدن آجیل به میان آمده است. یکی می‌گوید که توان خرید ندارد و دیگری می‌نویسد: حتی اگر بتواند هم با این قیمت‌ها خریدی نمی‌کند. 
حرف و حدیث‌ها پیرامون این موضوع زیاد است.
 
کمپین نه به آجیل
اگر در بازار چرخی بزنید متوجه قیمت‌های نجومی آجیل و خشکبار خواهید شد. همین موضوع سبب شد کمپین «نه به آجیل» در شبکه‌های مجازی راه بیفتد. چند سالی می‌شود که شبکه‌های اجتماعی به بستری برای همبستگی تبدیل شده و هر‌از‌گاهی می‌بینیم که کاربران آن با ایجاد کمپین‌های متفاوت از یک شخص برائت جسته یا از یک جریان خاص دفاع می‌کنند. حالا این روزها در شبکه‌های اجتماعی هشتگ #نه_به_آجیل 
به راه افتاده است، اما این هشتگ صرفاً به‌دلیل اعتراض به گرانی‌ها نبوده و کاربران برای نخریدن آجیل دلایل قابل‌قبول‌تری را عنوان کرده‌اند.
 
همه با هم نمی‌خریم!
یکی از کاربران نوشته است: «به پیشنهاد خاله بزرگ در گروه فامیلی و تأیید اعضاء با ذکر صلوات؛ آجیل از پذیرایی عید ما حذف شد.» کاربر دیگری با انتشار یک تعهدنامه خانوادگی نوشته است: «ما نوشتیم و همه اهل فامیل امضا کردیم که امسال آجیل را از پذیرایی ایام عید حذف کنیم تا اگر کسی توان خریدن آجیل را ندارد، خجالت‌زده نشود.» درک افراد  تهیدست از بهترین صفاتی است که مردم یک جامعه می‌توانند داشته باشند. حالا به یمن وجود شبکه‌های اجتماعی این ایده که هرکسی توان خرید آجیل را ندارد، پس بهتر است آن را به‌طور کلی از مهمانی‌های نوروز پیش رو حذف کنیم، فراگیر شده است و کاربران زیادی از شهرهای مختلف کشور خبر پیوستن خانواده و اهل فامیل‌شان را به این کمپین منتشر کرده‌اند.
 
واکنش اتحادیه آجیل و خشکبار به کمپین مردمی
آقای مصطفی احمدی، رییس اتحادیه آجیل و خشکبار در گفت‌و‌گو با خبرنگار روزنامه «صبح‌نو» می‌گوید: «در ابتدای سال جاری باغ‌های پسته در کشور دچار یک سرمازدگی شدند که متأسفانه به‌دنبال این مسأله بیش از 70درصد از محصولات پسته از بین رفت. این موضوع به تنهایی سبب شد که قیمت پسته کمی بالاتر از حد معمول شود. پس از آن نیز به‌دنبال افزایش قیمت همه کالاها از مسکن گرفته تا کالاهای اساسی در تابستان و پاییز امسال، نرخ آجیل هم بیشتر شد و از قائده کالاهای گران‌شده مستثنا نبود.» رییس اتحادیه خشکبار در واکنش به کمپین مردمی «نه به آجیل عید» می‌گوید: «افرادی که کمپین‌های نه به خریدن آجیل راه می‌اندازند، بهتر است که ماشین‌های گران‌قیمت هم سوار نشوند چون خیلی‌ها نمی‌توانند چنین خودروهایی را بخرند! بعضی‌ها می‌آیند و روی یک جنس خاص دست می‌گذارند و می‌گویند قیمت آن به 200هزار تومان رسیده است؛ اما باید بگویم که همه جنس ما فقط پسته نیست و ما در آجیل‌ها تنوع جنس بالایی داریم.» وی ادامه می‌دهد: «بزرگ‌ترین رقیب خشکبار ما در دنیا کشور آمریکاست و این کشور از هیچ اقدامی برای زمین زدن پسته ایرانی در دنیا، فروگذار نمی‌کند و البته آمریکا امروزه بزرگ‌ترین تولیدکننده خشکبار دنیاست، اگرچه کیفیت محصولات‌شان هیچ‌گاه به پای محصولات ایرانی نمی‌رسد. حتی خود آمریکا نیز برای مصرف داخلی‌اش از طریق کشور کانادا از محصولات ایرانی استفاده می‌کند.»
 
کمپین‌ها کار دشمن است!
احمدی می‌افزاید: «ایجاد کمپین‌ها در فضای مجازی کار دشمن است و متأسفانه عده‌ای هم دانسته یا نادانسته به این مسائل دامن می‌زنند، اما راه‌حل این موضوع تحریم آجیل نیست. راه‌حل کشت‌ها و اجناس جایگزین است که برای این کار به همکاری وزارت کشاورزی نیازمندیم. ما چنین طرح‌هایی را به وزارت کشاورزی ارائه کرده‌ایم که متأسفانه تا این لحظه مورد پذیرش آن‌ها قرار نگرفته است. با این وجود ما به‌عنوان اتحادیه آجیل و خشکبار برای شب عید؛ در نمایشگاه‌ها آجیل شور را بین 65 تا 110هزار تومان قیمت‌گذاری کرده‌ایم.»
رییس اتحادیه آجیل و خشکبار می‌گوید: «هنگامی که یک کشاورز کشت می‌کند برای هر ساعت آب خریداری می‌کند و به کارگر برای برداشت محصولش نیاز دارد. شما نرخ آب و دستمزد کارگر را نسبت به سال گذشته درنظر بگیرید، خواهید دید که خشکبار برای کشاورزان هم گران‌تر از همیشه در می‌آید. 70درصد پسته امسال از بین رفت و اگر وزارت کشاورزی همکاری می‌کرد می‌توانستیم بادام هندی وارد کنیم تا جایگزین پسته شود. چرا که همیشه بادام هندی بین مردم طرفدار زیادی داشته است، به‌طوری که سالانه حدود 20هزار تن پسته در کشور مصرف می‌شود و حدود 15هزار تن بادام هندی مصرف می‌کنیم. به همین دلیل جایگزین مناسبی برای پسته و متعادل کردن قیمت آن بود.» وی می‌افزاید:«من از نمایشگاه بوستان ولایت و مصلای تهران بازدید کرده‌ام و مردم استقبال خوبی برای خرید آجیل داشتند.»
 
سال آینده هم همین آش و همین کاسه است!
 رییس اتحادیه خشکبار در آخر اعلام می‌کند: «با وجود سرمازدگی که در ابتدای سال جاری متوجه درختان پسته شده است؛ به‌نظر می‌رسد این درختان در سال آینده نیز توان باروری نداشته باشند و احتمال اینکه سال آینده نیز قیمت‌ها همین سیر صعودی را داشته باشند، وجود دارد.» اما علی‌رغم صحبت‌های رییس اتحادیه خشکبار، مردم عزم خود را برای نخریدن آجیل شب عید جزم کرده‌اند و شاید هم کمکی به همنوعان خود کرده باشند و هم فشاری به احتکارکنندگان بیاید تا شاید قیمت‌ها کمی متعادل‌تر شود. باید منتظر ماند و دید که مردم ایران در سال آینده در نوروز چه مقدار آجیل خریده‌اند و مقایسه آن با سال‌های قبل چه حقایقی را اعلام خواهد کرد.

captcha
شماره‌های پیشین