666
یکشنبه، ۱۲ اسفند ۱۳۹۷
7
«صبح‌نو» از مراسم پرحاشیه مد و لباس در تهران گزارش می‌دهد

ظهور «فشن بلاگر» در قلب تهران

روز گذشته ویدیویی از یک مراسم مد و لباس به صورت مختلط در تهران در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که واکنش‌های زیادی را در پی داشت. با وجود اینکه نحوه برگزاری این مراسم مغایر با قوانین شرعی و عرفی کشور است و شکل قانونی ندارد اما به صورت علنی در اینستاگرام این سالن تبلیغ و منتشر شد. به‌دنبال انتشار ویدیوهای این مراسم قبادی، دبیر کارگروه مدو لباس وزارت فرهنگ و ارشاد به «صبح‌نو»گفت:‌«‌ برگزارکنندگان این مراسم هیچ‌گونه مجوزی نداشته و ما به محض دیدن این ویدیوها، اقدامات قانونی خود را برای برخورد با آن‌ها آغاز کردیم.»

صبح نو

«صبح‌نو» از مراسم پرحاشیه مد و لباس در تهران گزارش می‌دهد

ظهور «فشن بلاگر» در قلب تهران

روز گذشته ویدیویی از یک مراسم مد و لباس به صورت مختلط در تهران در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که واکنش‌های زیادی را در پی داشت. با وجود اینکه نحوه برگزاری این مراسم مغایر با قوانین شرعی و عرفی کشور است و شکل قانونی ندارد اما به صورت علنی در اینستاگرام این سالن تبلیغ و منتشر شد. به‌دنبال انتشار ویدیوهای این مراسم قبادی، دبیر کارگروه مدو لباس وزارت فرهنگ و ارشاد به «صبح‌نو»گفت:‌«‌ برگزارکنندگان این مراسم هیچ‌گونه مجوزی نداشته و ما به محض دیدن این ویدیوها، اقدامات قانونی خود را برای برخورد با آن‌ها آغاز کردیم.»

این روزها که در آستانه سال نو قرار داریم، بازار پوشاک رونق بیشتری به خود گرفته است. اما از روز گذشته در فضای مجازی ویدیویی از یک شو لباس در تهران دست به دست شده، واکنش زیادی را در پی داشت. اگر این ویدیو را ببینید حتماً در نگاه اول گمان می‌کنید که این مراسم در یکی از شهرهای اروپایی برگزار شده اما با دقت بیشتر متوجه ایرانی بودن حاضران در این مراسم می‌شوید. در این ویدیو مدل‌ها با لباس‌هایی عجیب و غریب، جدیدترین طرح‌های خود را برای سال نو شمسی به نمایش می‌گذارند. نکته جالب اینکه برخلاف سایر نمایشگاه‌های لباس؛ این مراسم مختلط بوده و طبق آنچه در این ویدیو مشهود است؛ زنان و مردان بدون توجه به حضور یکدیگر لباس‌های مورد پسند خود را پرو می‌کنند. نکته جالب‌تر اینکه مدیر این مراسم، تک تک این ویدیوها را در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرده و اقدام به تبلیغ می‌کند. در واقع چیزی که برای کاربران شبکه‌های اجتماعی عجیب بود نحوه برگزاری و اجرای آن است که هیچ ربطی با قوانین داخل کشور ندارد، اما برگزاری این مراسم که شکل قانونی ندارد به صورت علنی در اینستاگرام این سالن تبلیغ و منتشر می‌شود.

در بازار مد و لباس چه خبر است؟
این روزها بازار مد و پوشاک در ایران حال خوشی ندارد. با نگاهی به سر و لباس اقشار مختلف جامعه و استقبال جامعه از مدهای عجیب و غریب، حرفی برای گفتن باقی نماند. به مرکز خریدهای لوکس تهران اگر سری بزنید احتمالاً تیپ‌های جورواجوری را خواهید دید. پسرانی با شلوارهای چسبان و کوتاه با کفش‌های کتانی برند معروف آدیداس یا دخترانی را می‌بینید که با مانتوهایی با دکمه‌های باز در راهروهای پاساژ رژه می‌روند. 
دنیای مد و پوشاک به واسطه گسترش فناوری اطلاعات و شبکه‌های اجتماعی طرفداران زیادی پیدا کرده است. این دهکده جهانی حالا بیش از 4 میلیارد نفر از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهد که طبعاً بسیاری از آن‌ها در جریان جدیدترین طرح‌ها در شرق و غرب جهان قرار دارند. حالا دیگر فاصله انتقال مد از اروپا به شرق آسیا فقط چند کلیک است و ایرانیان نیز از آن بی‌نصیب نمانده‌اند. حاشیه مد و لباس گاهی جدی‌تر از متن می‌شود و این موضوع را می‌توانید به وضوح در جشنواره‌های مختلفی که با حضور هنرمندان برگزار می‌شود، ببینید. جشنواره فیلم فجر از جمله فستیوال‌هایی است که هر ساله در کشور ما خبرساز می‌شود. بازیگران نیز هریک به نمایندگی از یک برند روی فرش قرمز حاضر می‌شوند و آخرین طرح‌های شرکت‌های مد و پوشاک را به نمایش می‌گذارند. لباس‌هایی که بعضاً سوژه شبکه‌های اجتماعی شده و دستمایه طنز کاربران فضای مجازی می‌شوند، اگرچه دیر یا زود همان لباس‌های خنده‌دار نیز در خیابان‌ها و کوچه و بازار به وفور یافت می‌شود.

مانور قدرت در شبکه‌های اجتماعی
رشد شبکه‌های اجتماعی خود به تنهایی سبب 
به وجود آمدن فشن‌بلاگرها شده و حالا چندسالی است که هشتگ‌ها نیز به بازوی قدرتمند آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی تبدیل شده‌اند. حالا دیگر با سرچ هشتگ‌های مرتبط می‌توانید به جدیدترین مدهای لباس دسترسی پیدا کنید و آن‌ها را سفارش دهید. در کشور ما ایران هم چند سالی است که 
مد و لباس توسط بنیاد ملی مد تحت نظارت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هدایت می‌شود. 
آقای حمید قبادی، دبیر کارگروه مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار روزنامه «صبح‌نو» در خصوص ویدیوی منتشر شده گفت: «این ویدیو روز گذشته در فضای مجازی سروصدای زیادی کرده است در حالی که ما از شب قبل این ویدیوها را دیده و به محض مشاهده اقدامات قانونی خود را علیه این رفتار غیرقانونی و هنجارشکنانه آغاز کردیم و برگزاری چنین مراسمی را به مراجع ذی‌صلاح اطلاع دادیم.» وی ادامه داد: «این‌گونه اقدامات و برگزاری شولباس به صورت مختلط مردود است. ما بارها اعلام کرد‌ه‌ایم که هرگونه فعالیت در زمینه مد و لباس مستلزم دریافت مجوزهای قانونی است اما ظاهراً برگزارکنندگان این مراسم تلاش داشتند به رفتارهای قانونی و کسانی که در چارچوب قانون رفتار می‌کنند دهن‌کجی کنند.»
دبیرکار گروه مد و لباس با اشاره به اینکه برگزارکنندگان این مراسم هیچ نوع مجوزی نداشته‌اند، گفت:«بعضاً دیده شده که این‌گونه سالن‌های مد و لباس حتی بیلبوردهای شهری را هم برای تبلیغ اجاره می‌کنند درصورتی که بارها به این موضوع اشاره کرده‌ایم که حتماً مجوز فعالیت آن‌ها باید چک 
شود.»
قبادی گفت: «علاوه بر این ما صدها مورد برگزاری نمایشگاه مد و لباس را نیز داریم که کوچک‌ترین رفتاری خارج از عرف در آن اتفاق نمی‌افتد و تماماً در چارچوب قوانین اجرایی می‌شود. اما نکته‌ای که می‌بایست بر آن تأکید داشت واکنش دیگر طراحان و هنرمندانی است که فعالیت‌های قانونی دارند. از روز گذشته که این ویدیو دست به دست شد طراحان زیادی با ما تماس گرفته و از برگزاری چنین مراسمی اظهار ناراحتی و محکومیت کردند.» وی در آخر گفت: «حوزه مد و لباس احتیاج به صیانت دارد و فعالیت‌های هنجارشکنانه موجب خدشه در فعالیت‌های قانونی می‌شود.»

مد و پوشاک برای مسلمانان چگونه است؟
 اگر به شرق آسیا سفر کرده باشید زنان مسلمان مالزیایی، تایلندی و اندونزیایی زیادی را خواهید دید که با لباس‌های پوشیده و رنگارنگ در فضاهای عمومی تردد می‌کنند. پوشش‌های اسلامی که منطبق با معیارهای دین است در آن کشورها رونق بسیار خوبی دارد. با توجه به اینکه شمار زنان مسلمان در دنیا به بیش از صدها میلیون نفر می‌رسد پس طبیعی است که آن‌ها نیز به‌دنبال پوشش مورد نیاز خود باشند. این بازار نیاز سبب شده که چند سالی طراحان مد و پوشاک در دنیا بر روی مد و پوشاک اسلامی نیز تمرکز کنند و طرح‌های مختلفی را برای این قشر ارائه دهند. بررسی‌ها نشان می‌دهد بیش از 50 میلیون پست در اینستاگرام با هشتگ hijab منتشر شده است که این نشان از اهمیت فراوان این موضوع دارد، حال سؤال اینجاست که در کشور ما مد و پوشاک تا چه اندازه منطبق بر شرع و عرف جامعه ایرانی اسلامی است و آیا برخورد با چنین خاطیانی صرفاً جنبه ژورنالیستی دارد یا برای آن تدبیری اندیشیده شده است؟

captcha
شماره‌های پیشین