666
یکشنبه، ۱۲ اسفند ۱۳۹۷
11
برنامه‌سینمایی‌شبکه‌«سه‌»باپیش‌تولیدبهتربازمی‌گردد

«هفت»فعلارفت

برنامه سینمایی «هفت» به تهیه‌کنندگی آقای مجتبی امینی در ایام جشنواره فیلم فجر به روی آنتن شبکه «سه» سیما رفت، اما در دو هفته اخیر پخش نشده است.

پیش‌تولید«سلمان‌‌فارسی» سه‌برابر«مختارنامه»است

صبح نو

برنامه‌سینمایی‌شبکه‌«سه‌»باپیش‌تولیدبهتربازمی‌گردد

«هفت»فعلارفت

برنامه سینمایی «هفت» به تهیه‌کنندگی آقای مجتبی امینی در ایام جشنواره فیلم فجر به روی آنتن شبکه «سه» سیما رفت، اما در دو هفته اخیر پخش نشده است.

پس از حدود یک سال، در آستانه جشنواره فیلم فجر، برنامه سینمایی «هفت» با ترکیب و تیم تولید جدید راهی آنتن شد؛ برنامه‌ای که به‌دلیل برند و توقعات مخاطبان کار سختی داشت. اما با کمی فاصله از جشنواره، حالا دو هفته‌ای است که پخش «هفت» متوقف شده. فصل‌های مختلف «هفت» در این چند سال، دوره جاری و دلایل توقف پخش این برنامه سینمایی را در ادامه مرور خواهیم کرد.
 
شروع‌ تا امروز
پس از آن‌که فریدون جیرانی و مسعود فراستی به واسطه برنامه «دوقدم مانده به صبح» به‌طور ویژه دربین مردم عام شناخته شدند، در سال89 طرح تولید برنامه‌ای سینمایی با سبک و سیاق چالشی- که تا آن روز مختص به «نود» بود- توسط فریدون جیرانی به شبکه «سه» سیما ارائه شد.
 به مرور اشکالات برنامه از جمله ضعف جیرانی در اجرا و دکور و... اصلاح شد و «هفت» توانست به یک هویت مشخص دست پیدا کند. باید امتیاز ویژه «هفت» را نقدهای تخصصی مسعود فراستی دانست که با لحنی جدی، رک و بعضاً گستاخانه ارائه می‌شد. سبک فراستی باعث شد که برای اولین بار یک منتقد سینمایی به جایگاه یک سلبریتی نزدیک شده و بین مخاطبان عام هم مشهور و حتی محبوب شود. حالا «هفت» شبیه به «نود» به یک برند در برنامه‌سازی تبدیل شده بود و هر جمعه‌شب مخاطبان زیادی را پای تلویزیون می‌نشاند. حدود دو سال بعد یعنی در سال91 «هفت» تمام شد و پس از مدتی محمودگبرلو مجری و سردبیر این برنامه شد. 
این دوره «هفت» فاقد هویتی مشخص و با رویه‌ای محافظه‌کارانه و خنثی بود که باعث ریزش شدید مخاطبان این برنامه شد. فصل سوم «هفت» به بهروز افخمی رسید و دوباره فراستی به میز نقد این برنامه بازگشت. 
این فصل موضع و رویه‌ای مشخص داشت و در بین مخالفان، طرفداران قابل توجهی هم داشت. پس از خداحافظی افخمی از «هفت»، مدیران سیما نسبت به این برنامه دردسرساز حساس شده بودند و حاضر نبودند باز هم به واسطه آن وارد حاشیه شوند. 
رضا رشیدپور که از مصاحبه با رییس‌جمهوری تا «حالاخورشید» را اجرا می‌کرد به روی صندلی «هفت» نشست؛ اما عمر برنامه‌اش بیش از 10روز جشنواره فجر نبود.
 
«هفت»لطیفی!
پس از چند ماه بالا و پایین شدن اسامی مختلف، نهایتاً مجتبی امینی، تهیه‌کننده فصل جدید «هفت» شد. امینی تهیه‌کنندگی چند سریال، برنامه تلویزیونی و مدیریت مؤسسه شهید آوینی را برعهده داشته است. درباره عملکرد امینی نظرات مختلفی وجود دارد و منتقدان معتقدند امینی در دوره حضورش در مؤسسه شهید آوینی چند فیلم ناموفق تولید کرده است. امینی سکان اجرای «هفت» را به محمدحسین لطیفی سپرد. لطیفی که روزگاری جزو کارگردانان سطح اول سینما و تلویزیون به حساب می‌آمد، چند سالی است که در حوزه سینما و تلویزیون آنچنان که باید موفق نبوده است. لطیفی در همان روزهای ابتدایی معرفی‌اش برای اجرای «هفت» چند مصاحبه کرد که کار دستش داد. لطیفی گفت قرار است برنامه‌ای مهربان ساخته شود. فراستی باز هم به «هفت» بازگشت و برنامه سینمایی شبکه «سه» پس از یک سال به روی آنتن رفت. برخی شنیده‌ها خبر از حضور افرادی چون محمدرضا شفیعی و محمدرضا عباسیان در اتاق فکر این برنامه داشتند. در ایام جشنواره فجر برنامه «هفت» طبق روال سال‌های گذشته بخش‌های مختلفی داشت. مجری در کنار فیلمسازان درباره فیلم‌های‌شان صحبت می‌کرد که البته رویکردی کاملاً همراهانه و صرفاً معرفی داشت. بخش اصلی مربوط به میز نقد بود که اجرایش برعهده مسعود فراستی بود. هر شب دو منتقد دیگر در کنار فراستی حاضر می‌شدند. این دوره از «هفت» هم مانند هر برنامه دیگری نقاط قوت و ضعف خاص خودش را داشت. لطیفی اگرچه فرد مطلعی است، اما همواره سعی داشت در بحث‌ها ورود نکند که این در جاهایی به نکته منفی تبدیل می‌شد؛ خصوصاً زمانی که لطیفی مدام از مهمانان عذرخواهی می‌کرد، اما برگ برنده «هفت» را باید میز نقد آن دانست.
 در تصمیمی کاملاً درست، لطیفی در میز نقد حاضر نبود و اداره آن برعهده فراستی بود که جاهایی اجرایش از مجری اصلی هم بهتر بود! هر شب سعی می‌شد از منتقدانی دعوت شود که از سلایق مختلف باشند و نسبت به فیلم‌ها، نگاه‌های متفاوتی منعکس کنند. این تفاوت تا جایی پیش رفت که گاهی نظرات «هفت» درباره یک فیلم با نقد برنامه «نقدسینما» 180درجه متفاوت بود!
 
اصلاحات؟
دو هفته‌ای‌ است که «هفت» به روی آنتن نمی‌رود. طبق شنیده‌های خبرنگار «صبح‌نو» این برنامه سینمایی در هفته‌های باقی‌مانده از سال جاری همچنان متوقف خواهد بود. ادامه این برنامه در سال98 به روی آنتن خواهد رفت. ظاهراً از جمله دلایل این اتفاق این است که «هفت» دوران جدید به دلیل تأخیر در مشخص شدن تیم تولید، دارای پیش‌تولید مناسبی نبوده است. حتی دکور برنامه هم ایرادات اساسی دارد. تعطیلی برنامه این فرصت را به وجود می‌آورد تا مجال پیش‌تولید دوباره‌ای برای «هفت» رقم بخورد؛ هرچند زمان دقیقی برای شروع مجدد آن در سال آینده مشخص نیست. البته اگر از مسائل تولیدی بگذریم به آن‌چه در مقابل دوربین می‌گذرد هم باید توجه داشت. آیا محمدحسین لطیفی در دهه فجر موفق به کسب نمره قبولی در اجرا شد؟ از آن‌جایی که لطیفی یکی از کارگردانان پرکار سیماست، آیا همزمانی «هفت» و تولید سریال‌ها، اجازه تمرکز را به وی می‌دهد؟ آیا لطیفی فکری به حال سرفه‌هایش در مقابل دوربین می‌کند؟ مورد بعدی مربوط به اتاق فکر «هفت» است که مغز و هویت آن را تشکیل می‌دهد. «هفت» قرار است برنامه‌ای باشد که در عین تنوع و تکثر سلایق، تریبون رسمی رسانه ملی در حوزه سینما باشد. آیا اعضای اتاق فکر این برنامه صلاحیت لازم در این زمینه را دارند؟ آیا ممکن است «هفت» به سمت یک برنامه زرد برود؟ و سؤال آخر و مهم دیگر؛ آیا «هفت» می‌تواند مانند دوران جیرانی و افخمی، هویتی مشخص را برای خودش رقم بزند؟ باید صبر کرد.

captcha
شماره‌های پیشین