666
یکشنبه، ۱۲ اسفند ۱۳۹۷
10
رییس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش‌و‌پرورش خبر داد

کمبود جدی فضای آموزشی در مناطق مرزی و جنگی

مرور «صبح‌نو» بر روندی که از شهریور 96 در مدیریت شهری تهران طی شده تا نارضایتی مردم به دست آید

محسن هاشمی: توقع مردم را برآورده نکردیم

رییس شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش در اظهارنظری جالب توجه به نکته مهمی اشاره کرده است. آقای محسن هاشمی‌رفسنجانی روز گذشته در گفت‌و‌گو با خبرگزاری «مهر» گفته است که «توقع مردم پایتخت از رأی‌شان در سال‌۹۶ برآورده نشده است.» این نگاه رییس شورای شهر به اتفاقاتی بازمی‌گردد که در 18ماه گذشته از سوی پنجمین دوره مدیریت شهری پایتخت برای شهروندان رقم خورده است.

صبح نو

مرور «صبح‌نو» بر روندی که از شهریور 96 در مدیریت شهری تهران طی شده تا نارضایتی مردم به دست آید

محسن هاشمی: توقع مردم را برآورده نکردیم

رییس شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش در اظهارنظری جالب توجه به نکته مهمی اشاره کرده است. آقای محسن هاشمی‌رفسنجانی روز گذشته در گفت‌و‌گو با خبرگزاری «مهر» گفته است که «توقع مردم پایتخت از رأی‌شان در سال‌۹۶ برآورده نشده است.» این نگاه رییس شورای شهر به اتفاقاتی بازمی‌گردد که در 18ماه گذشته از سوی پنجمین دوره مدیریت شهری پایتخت برای شهروندان رقم خورده است.

آنچه که آقای محسن هاشمی روز گذشته اعلام کرده است حقیقتی است که شاید به این زودی‌ها از سوی همفکران و همراهان آقای هاشمی در طیف سیاسی اصلاح‌طلب 
مورد قبول واقع نشود؛ اما واقعیتی است که بسیاری از شهروندان به آن اشاره دارند. رییس شورای اسلامی شهر تهران درباره دلایل موجود برای اینکه مردم از عملکرد مدیریت شهری و رأی‌شان در سال‌96 راضی نباشند، گفته است: «دلیل اول شرایط اقتصادی عمومی کشور و تهران است که با تورم، رکود و کاهش ارزش پول ملی مواجه هستیم و این مسائل پیامدهای مهمی در درآمد و فرآیند مدیریت شهری دارد.» هاشمی دلیل دوم را مواردی دانسته که به زعم وی رخدادهای ناخواسته و خارج از اراده شورا هستند که البته درباره این موارد نیز شهروندان تهرانی به خوبی می‌توانند قضاوت کنند. وی در این باره توضیح داده است: «بی‌ثبات شدن مدیریت شهری با سه بار تغییر شهردار تهران و مدیران زیر‌مجموعه بوده است که استعفای آقای نجفی و بازنشستگی آقای افشانی، خارج از اراده شورا اتفاق افتاد.» اما سومین دلیل از نگاه رییس شورای شهر تهران که البته از نگاه شهروندان مهم‌ترین دلیل است کاستی‌ها و کمبودهایی است که در حوزه خدماتی به خصوص حمل‌و‌نقل عمومی روی داده‌اند. هاشمی در این باره نیز گفته است: عدم رعایت اولویت‌ها و سیاست‌های مدنظر شورا در مدیریت شهری به‌خصوص در حوزه حمل‌و‌نقل عمومی، ثبات در رده‌های مدیریتی و صرفه‌جویی و کاهش هزینه‌ها دلیل سوم است که البته تلاش می‌کنیم در بخش سوم در مدت باقی‌مانده از مسوولیت شورا، این نقایص را جبران کنیم.
 
شهرداران می‌آیند
آقای محمدعلی نجفی، نخستین شهردار منتخب پنجمین دوره مدیریت شهری تهران بود که از 5شهریور96 تا 21فروردین97 سکان اداره شهر را در دست گرفت. البته انتخاب وی از اواخر دوره مدیریت جهادی شهرداری تهران مسجل شده بود، چراکه منتخبان فهرست امید در شورای شهر تهران با توجه به سوابق اجرایی و برنامه‌های نجفی وی را برگزیده بودند. نجفی دیدارهایی نیز با آقای محمدباقر قالیباف داشت 
تا بتواند اطلاعات بیشتری درباره اداره تهران به دست بیاورد. از اتفاقات مهمی که در دوره شهرداری نجفی روی داد تعطیلی خط‌7 بود که به بهانه نبود ایمنی انجام شد. این خط 
در مدتی که بهره‌برداری شد با استقبال شهروندان روبه‌رو بود؛ اما تصمیم مدیریت شهری بر این بود که افتتاح این خط در دوره مدیریت جهادی را سیاسی جلوه دهد. کار دیگری که نجفی انجام داد بازدید از پروژه‌های بزرگ فنی و عمرانی باقیمانده از دوره مدیریت جهادی شهر تهران بود. وی در یکی از برنامه‌های خود از پارکینگ زیرزمینی نیایش بازدید کرد. وعده افتتاح تونل آرش-اسفندیار تا 22بهمن سال‌96 را داد و در نهایت پروژه تقاطع 45‌متری شهید باقری با بزرگراه خرازی را افتتاح کرد؛ طرحی شهری که از دوره مدیریت جهادی شهرداری تهران آماده افتتاح بود. مدتی بعد، همزمان با شب یلدا که زلزله، ملارد و نیز تهران را لرزاند ستاد بحران شهرداری تهران فعال شد، اما 
از شهردار تهران خبری نبود. در همان ایام شایع شد که شهردار در سفر کیش حضور دارد. سفری که البته با اتفاقات چند ماه بعد رسمیت بیشتری گرفت. زمستان سال گذشته اتفاق دیگری هم روی داد که موجب شد کارنامه نجفی شاهد لکه دیگری باشد. اوایل بهمن‌ماه سال قبل بود که پس از سال‌ها برف سنگینی در تهران بارید که موجب شد تمام شهر سفیدپوش شود. این اتفاق اگرچه خوشحالی شهروندان را به‌دنبال داشت؛ اما ناتوانی شهرداری تهران در کاهش مشکلات مربوط به تردد موجبات گلایه شهروندان را به وجود آورد. در همان روزها نجفی در توییتی از جوانان تهرانی دعوت کرد که برای تکاندن شاخه‌های درختان در کنار مأموران شهرداری قرار بگیرند. اما پایان زمستان سال گذشته نیز اخبار مربوط به استعفای شهرداری منتشر شد. این اخبار اگرچه با تکذیب برخی اعضای شورای شهر تهران همراه بود؛ اما درنهایت این استعفا -که دلایل پزشکی برای آن مطرح می‌شد- از سوی شورای شهر مورد قبول واقع شد. البته مدتی بعد عکس‌های ازدواج آقای نجفی در فضای مجازی منتشر شد.
 
6ماه یک‌بار
آقای سیدمحمدعلی افشانی دومین شهرداری بود که از سوی پنجمین شورای اسلامی شهر تهران انتخاب شد. وی که پیش از فعالیت در شهرداری تهران سوابق استانداری استان فارس و نیز معاونت عمرانی وزیر کشور و ریاست سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور را در کارنامه خود داشت تلاش کرد تا بتواند کاری را برای افزایش کیفیت زندگی در شهر تهران به انجام برساند. در دوره وی خط‌7 متروی تهران که به بهانه نبود ایمنی تعطیل شده بود در مقیاس کوچک‌تر و بدون اینکه به طور روشن و واضح ایمنی تأمین‌شده برای مردم مشخص شود، دوباره افتتاح شد. افشانی همچنین در دوره کاری خود توانست مسیر دوربرگردان در مسیر شمال به شمال بزرگراه مدرس را که ساخت آن از دوره مدیریت جهادی شهر تهران آغاز شده بود به افتتاح برساند. افشانی همچنین تونل دوطبقه آرش-اسفندیار را که طراحی و ساخت آن در دوره مدیریت آقای محمدباقر قالیباف در شهرداری تهران انجام شده بود و نجفی قول افتتاح آن در 22بهمن96 داده بود در 19شهریور سال97 افتتاح کرد تا کارنامه کاری وی در شهرداری تهران نیز خالی از فعالیت مثمر نباشد. اما افشانی هم پایان کار خود در شهرداری تهران را بعد از تصویب قانون منع به کارگیری بازنشستگان دریافت کرد. وی برای اینکه بتواند همچنان در شهرداری تهران بماند رایزنی‌های بسیاری انجام داد؛ اما در نهایت آنچه که انجام شد قانون بود. عمر مدیریت افشانی نیز در شهرداری تهران حدود 6ماه بود.
 
منتقد دیروز، شهردار امروز
اما آقای پیروز حناچی که از زمان حضور محمدعلی نجفی در سمت شهرداری تهران به‌عنوان معاون عمرانی و فنی شهرداری تهران وارد مجموعه مدیریت شهری شد، معاون سابق وزیر راه و شهرسازی بوده است. آقای حناچی در دوره شهرداری آقای محمدباقر قالیباف، تندترین انتقادات را به مدیریت شهری تهران مطرح می‌کرد. وی مخالف بلندمرتبه‌سازی از سوی شهرداری تهران بود و از همین بابت ضوابط بلندمرتبه‌سازی را که نه‌تنها برای تهران بلکه حتی برای دیگر کلان‌شهرهای کشور نیز لازم بود، ابلاغ نکرد تا از معاونت وزیر راه‌و‌شهرسازی 
کنار گذاشته شد. وی حالا از اوایل آذرماه بر کرسی شهرداری تهران تکیه زده است و البته در همین‌مدت روزهای سه‌شنبه هر هفته مردم تهران شهردار را سوار بر دوچرخه، تاکسی، مترو و اتوبوس دیده‌اند. این در حالی است که در همین چند ماه نیز انتصابات وی به مذاق برخی از اعضای شورای شهر تهران به خصوص رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران خوش نیامده است. آقای محمدجواد حق‌شناس در نامه‌ای که تاریخ آن مربوط به اول بهمن‌ماه است در نامه‌ای به شهردار فعلی تهران وی را تهدید به برکناری کرده است.
 اما این اتفاقات در حالی در شهر تهران روی داده است که مردم تهران با سلایق مختلف سیاسی در طول 12سال فعالیت مدیریت جهادی شهر تهران شاهد توسعه گسترده ناوگان اتوبوس‌رانی، شبکه خطوط مترو شامل ایستگاه‌ها، واگن‌ها و دسترسی‌های جدید و نیز افزایش گسترده فضای سبز، شبکه بزرگراهی و خدمات نوین دیگر بوده‌اند. در چنین شرایطی است که رییس شورای شهر تهران در گفت‌و‌گو با رسانه‌ها اعلام می‌کند که شهروندان از رأی خود برای انتخاب مدیریت شهری در اردیبهشت سال‌96 ناراضی هستند.

captcha
شماره‌های پیشین