650
سه شنبه، ۱۶ بهمن ۱۳۹۷
7
برخوردهای قضایی با محتکران بازار گوشت و اقلام مورد نیاز شهروندان تشدید می‌شود

وضعیت نارنجی در بازار گوشت قرمز

وضعیت بازار گوشت قرمز با وجود افزایش واردات انواع گوشت همچنان ملتهب است. مصداق این التهاب را می‌توان در تفاوت قیمت گوشت در قصابی‌های شمال و جنوب شهر دید. میادین میوه و تره‌بار و برخی مراکز عرضه گوشت وارداتی را با قیمت مصوب و تعیین شده می‌دهند و بسیاری از مردم در صف می‌ایستند تا اگر ممکن بود کیلویی گوشت بخرند. از سوی دیگر مردم انتظار دارند همچنان شاهد کاهش قیمت گوشت قرمز در بازار باشند.

تعریف رشته‌های فنی‌وحرفه‌ای با توجه به نوع معلولیت دانش‌آموزان استثنایی

صبح نو

تعریف رشته‌های فنی‌وحرفه‌ای با توجه به نوع معلولیت دانش‌آموزان استثنایی

رییس سازمان آموزش‌و‌پرورش استثنایی کشور با بیان اینکه قصد داریم معلولیت بچه‌ها را به فرصت تبدیل کنیم، گفت: دانش‌آموزان نابینا در حس شنوایی قدرت دارند و تلاش می‌کنیم رشته‌های مرتبط چون موسیقی را برای آن‌ها توسعه دهیم. آموزش کامپیوتر از طریق حس لامسه را نیز برای آن‌ها دنبال می‌کنیم. رشته‌های ناشنوایان را نیز به سمت فنی‌و‌حرفه‌ای بردیم که برق، راه و ساختمان، کامپیوتر و خیاطی از آن جمله‌اند. امسال ۳۵۰نفر قبولی در دانشگاه داشتیم. در مجموع آموزش‌و‌پرورش استثنایی به سمت آموزش‌های حرفه‌ای حرکت کرده است.
آقای مجید قدمی ادامه داد: مدرسه در کنار آموزش به خانواده‌ها می‌تواند آن‌ها را هم به کمک بگیرد. باید از ظرفیت خانواده‌ها به خوبی استفاده کنیم. انقلاب در شرایط سخت 
به راه خود ادامه داده و با این حال توانسته بسیاری از مشکلات را حل کند. وی با بیان اینکه بخشی از دانش‌آموزان به لحاظ جسمی با دیگران متفاوت‌اند و باید برنامه‌های ویژه برای آن‌ها داشته باشیم، گفت: قبل از انقلاب مدرسه باغچه‌بان و سه، چهار مدرسه برای نابینایان دایر بود و جمع دانش‌آموزان استثنایی حدود 8‌هزار نفر بود در حالی که باید ۷۵‌هزار نفر در مدارس می‌بودند. امروز جمعیت تحت پوشش ما ۱۵۰‌هزار نفر است و بیش از هزار درصد رشد داشته‌ایم. البته قبل از انقلاب هم معلول داشتیم؛ اما به آن‌ها توجه نمی‌شد و آن‌طور نبوده که معلول‌زایی اتفاق افتاده باشد.
 رییس سازمان آموزش‌و‌پرورش استثنایی افزود: قبل از انقلاب ۱۶۲‌مدرسه مخصوص دانش‌آموزان استثنایی داشتیم؛ اما اکنون ۲۳‌هزار پرسنل در ۵۶۴‌مدرسه داریم. بیش از ۲۴‌مرکز شبانه‌روزی راه‌اندازی و به مناطق محروم توجه کردیم.
قدمی با اشاره به اینکه سازمان آموزش‌و‌پرورش استثنایی از سال‌۷۶ تا انتهای‌۸۴ حدود ۸۰۰‌مدرسه ساخته، گفت: گروه‌های تحت پوشش را نیز افزایش دادیم و دانش‌آموزان اختلالات جسمی حرکتی و اختلالات عاطفی و اوتیسم و اختلالات یادگیری نیز تحت پوشش قرار گرفتند. وی افزود: نزدیک به هزار میلیارد تومان اعتبار آموزش‌و‌پرورش استثنایی در سال جاری برای ۱۵۲‌هزار نفر است و می‌توان گفت میانگین 5/7 تا ۸‌میلیون تومان برای هر دانش‌آموز هزینه می‌شود. 
تا کنون ۱۷‌هزار پرونده در طرح خدمات حمایتی داشتیم و بیش‌از ۱۰‌هزار دانش‌آموز از طرح خدمات حمایتی 
استفاده کردند.
رییس سازمان آموزش‌و‌پرورش استثنایی با بیان اینکه برنامه‌های متعددی را پیش می‌بریم و طرح عادی‌سازی و تلفیق از برنامه‌های اصلی ماست، گفت: ۷۳‌هزار نفر در سیستم تلفیقی فراگیر در حال تحصیل‌اند. بیش از صد دانش‌آموز اوتیسم را در کنار دانش‌آموزان عادی قرار دادیم. رییس سازمان آموزش‌و‌پرورش استثنایی با بیان اینکه بودجه سال آینده سازمان ۱۶۰‌میلیارد تومان در نظر گرفته شده است، گفت: بودجه امسال ۱۳۵‌میلیارد تومان بود و فعلاً تخصیص پایینی داده شده و درخواست داریم سازمان برنامه در این زمینه ویژه عمل کند، به خصوص در زمینه ایاب و ذهاب. بودجه سال آتی ۲۰‌درصد رشد دارد؛ اما برخی هزینه‌های ما چون ایاب و ذهاب ۳۰ تا ۷۰درصد افزایش یافته است. وی ادامه داد: امسال ۴۰میلیارد تومان برای 
ایاب و ذهاب پیش‌بینی می‌کردیم؛ اما همین امسال قراردادها با ارزش حدود ۷۰‌میلیارد تومان بسته شده است در حالی که الان ۱۵میلیارد تخصیص داده‌اند و اکنون ۳۰میلیارد تومان در همین بخش کسری داریم.
قدمی درباره مدارس ویژه اوتیسم نیز گفت: سیاست ما این است که در هر استان حداقل دو مدرسه دخترانه و پسرانه اوتیسم داشته باشیم. ۲۸۰۰‌فرد شناسایی شده اوتیسم داریم. هر بچه‌ای را تشخیص دادیم که می‌تواند آموزش بگیرد و توانایی تحصیل دارد، زمینه تحصیلش را فراهم کردیم، اما عمده آن‌ها خارج از نظام آموزشی قرار می‌گیرند و بهزیستی باید به کمک بیاید. وی با اشاره به وجود آسیب‌هایی چون پنهان‌کاری، طرد افراطی و توجه افراطی در خانواده‌های دارای فرزند استثنایی گفت: بیش از ۲۵۲‌هزار و ۸۶۸‌نفر از اعضای خانواده‌ها در یک سال تحت آموزش‌های ما قرار گرفته‌اند که ۳۰‌هزار نفر از پدرها بوده‌اند. عنصر آموزش خانواده را اصل قرار دادیم و از معلم‌ها نیز خواسته‌ایم به دانش‌آموزان آموزش‌هایی برای حضور در سطح جامعه ارائه دهند.

captcha
شماره‌های پیشین