646
چهارشنبه، ۱۰ بهمن ۱۳۹۷
10

زنان بیت‌الله چه خصوصیاتی دارند؟

یادداشت طاهره همیز مدرس دانشگاه و عضو نمایندگی نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها

بحث داغ اخذ انواع عوارض از شهروندان تهرانی همچنان در دستور کار مدیریت شهری

هشت میلیارد وسوسه‌انگیز

دعوای شهرداری، شورای شهر و پلیس راهور برای وضع یا عدم وضع عوارض بر محدوده‌های زوج و فرد از مهم‌ترین تنش‌های میان این سه ارگان مهم در هفته‌های اخیر بوده و هست. شهرداری خواهان افزایش عوارض و محدوده طرح ترافیک است، در حالی که پلیس این طرح را چندان موفق در کاهش ترافیک نمی‌داند. شورای شهر هم یک بار عوارض را تصویب، یک‌بار اصلاح و یک‌بار معلق می‌کند. خلاصه اینکه ماجرای پیچیده اخذ عوارض از مردم برای ورود به محدوده زوج و فرد دغدغه امروز مسوولان تهرانی است.

صبح نو

بحث داغ اخذ انواع عوارض از شهروندان تهرانی همچنان در دستور کار مدیریت شهری

هشت میلیارد وسوسه‌انگیز

دعوای شهرداری، شورای شهر و پلیس راهور برای وضع یا عدم وضع عوارض بر محدوده‌های زوج و فرد از مهم‌ترین تنش‌های میان این سه ارگان مهم در هفته‌های اخیر بوده و هست. شهرداری خواهان افزایش عوارض و محدوده طرح ترافیک است، در حالی که پلیس این طرح را چندان موفق در کاهش ترافیک نمی‌داند. شورای شهر هم یک بار عوارض را تصویب، یک‌بار اصلاح و یک‌بار معلق می‌کند. خلاصه اینکه ماجرای پیچیده اخذ عوارض از مردم برای ورود به محدوده زوج و فرد دغدغه امروز مسوولان تهرانی است.


آقای محسن پورسید‌آقایی، معاون ترافیک شهرداری تهران در مورد سرانجام اخذ عوارض از محدوده زوج و فرد که اعضای شورا دریافت آن را غیرقانونی می‌دانند، اظهار کرد: اگر خودرویی در روز موافق پلاکش وارد محدوده زوج‌و‌فرد شود، می‌تواند بدون جریمه تردد کند و می‌تواند در صورت داشتن شرایط لازم 
وارد طرح ترافیک هم شود؛ اما با خودروهایی که در روز مخالف وارد محدوده زوج‌و‌فرد می‌شوند، چه کنیم؟ آیا این خلاف است؟ اگر کسی می‌خواهد به‌صورت قانونی وارد محدوده شود، چه کند؟ در گذشته شهروند قانون‌مداری که برخلاف روز موافق پلاکش می‌خواست وارد محدوده زوج‌و‌فرد و طرح ترافیک شود، می‌بایست طرح ترافیک می‌خرید و فقط در روز موافق وارد می‌شد. وی با بیان اینکه اسم این را نباید عوارض گذاشت، اظهارکرد: کسی که می‌خواهد در روز مخالف وارد محدوده شود، اگر نخواهد که قانون‌مدار باشد و طرح ترافیک نخرد، تکلیف چیست؟ آیا باید بگذاریم این فرد برخلاف قانون عمل کند؟ 
قبلاً پیشنهاد داده بودیم که زوج‌و‌فرد را بردارند و کلیه خودروهایی که می‌خواهند در این محدوده تردد کنند، عوارض دهند که این مصوبه در فرمانداری لغو شد.
او با بیان این‌که قرار بود از همه روزها و نه صرفاً روزهای مخالف پلاک، عوارض اخذ شود، ادامه داد: این ردیف حذف شد و 
به جای آن تبصره‌ای اضافه شد که هرکسی که موافق پلاکش وارد محدوده شود، به‌صورت رایگان و اگر در روز مخالف پلاک وارد شد باید عوارض طرح ترافیک بدهد که همه عوارض با ضریب طرح ترافیک محاسبه می‌شد. حالا اگر کسی تخلف کرد و در روز مخالف آمد و عوارض هم نداد تکلیف چیست؟ در ماده8 مصوبه شورا گفته شده است هر کسی که عوارض محدوده را پرداخت نکرد، شهرداری می‌تواند آن را به حساب بدهی‌اش لحاظ کند و این بند اعلام کرده است که اخذ عوارض مانع جریمه پلیس نیست. 
پورسیدآقایی همچنین در جریان رسیدگی به لایحه اعطای تخفیف به بدهکاران عوارض تردد در محدوده طرح ترافیک شهر تهران و زمانی که سخنان تکراری او باعث شد هاشمی به او تذکر بدهد و بگوید: «ما متوجه منظور شما شدیم، توضیحات کفایت می‌کند» خطاب به هاشمی گفت: «اگر می‌فهمیدند که رأی می‌دادند.»
 
عوارض غیر‌قانونی
آقای محمد علیخانی، رییس کمیسیون حمل‌و‌نقل شورای اسلامی شهر تهران در مورد اخذ عوارض از محدوده طرح زوج‌و‌فرد، گفت: شهرداری باید پول‌هایی را که به ناحق گرفته است به آنان برگرداند. وی با اشاره به اینکه در صورت 
باز نگرداندن پول شهروندان، آن‌ها می‌توانند به مراجع قانونی شکایت کنند، افزود: شنیده‌ام که شهرداری از این محل حدود هشت میلیارد تومان درآمد اخذ کرده است، اما این پول‌ها باید به مردم پس داده شود.
رییس کمیسیون حمل‌و‌نقل شورای اسلامی شهر در واکنش به سؤال خبرنگاری مبنی‌بر این که در مصوبه شورای اسلامی شهر تهران این موضوع قید شده است، در این باره توضیح داد: عوارض در نظر گرفته شده برای محدوده طرح ترافیک است و یک تبصره از مصوبه را عده‌ای مبهم می‌دانند و این تبصره به این منظور لحاظ شده است تا کسانی که در روز مخالف پلاک مجوز طرح ترافیک را تهیه می‌کنند، برای ورود به طرح مشکلی نداشته باشند. آقای محسن هاشمی، رییس شورای اسلامی شهر تهران نیز در واکنش به موضوع اخذ عوارض از محدوده زوج‌و‌فرد، گفت: باید جلسه ویژه‌ای را با اعضای کمیسیون حمل‌ونقل و معاونت حمل‌ونقل در راستای تعیین تکلیف این موضوع مشخص کنیم.
 
 سهم شهرداری تهران از جرائم راهنمایی و رانندگی
آقای مجید فراهانی، رییس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران هم در جلسه دیروز شورای شهر تهران با طرح این موضوع که هزینه اداره شهر تنها بر‌عهده شهروندان نیست، 
به لزوم پرداخت سهم شهرداری از محل جرائم راهنمایی و رانندگی برای استانداردسازی وسایل و تجهیزات مربوطه اشاره کرد. وی گفت: تأمین هزینه‌های اداره شهر فقط بر‌عهده شهروندان نیست و لازم است برای اداره مناسب و مؤثر شهر بدون گران کردن، همه ذی‌نفعان به اجرای قانون تن دهند تا منابع مورد نیاز برای اداره تهران فراهم شود. وی افزود: یکی از منابع مالی اداره تهران و خدمت‌رسانی در امر ترافیک وجوه حاصل از جریمه‌های تخلفات رانندگی است.
رییس کمیته بودجه و نظارت مالی اضافه کرد: بر اساس ماده‌23 قانون رسیدگی به تخلفات راهنمایی و رانندگی وجوه حاصل از جرائم باید به شهرداری‌ها و دهیاری‌های ذی‌ربط، وزارت راه‌و‌ترابری و پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی تخصیص داده شود تا ۶۰درصد از کل وجوه حاصله به تفکیک درآمدهای ناشی از تخلفات رانندگی خارج از شهرها و داخل محدوده شهرها و روستاها حسب مورد به وزارت راه و ترابری (سازمان راهداری و حمل‌ونقل جادهای کشور) به‌صورت متمرکز و در شـهرها بـه شهرداری‌های محل و دهیاری‌ها از طریق استانداری همان استان به تناسب ۷۰‌درصد و ۳۰‌درصد اختصاص یابد.
 
شورای مصوبه‌گذار
آقای احمد مسجدجامعی، عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر هم فرد دیگری بود که در زمان بحث درباره دریافت عوارض لب به سخن گشود و گفت: ما قانون‌گذار نیستیم، 
ما مصوبه‌گذار هستیم، مصوبات ما الزام قانونی برای افرادی غیر از خودمان ندارد. وی ادامه داد: به ما می‌گویند چون ما به پلیس پول می‌دهیم، پلیس باید حرف ما را گوش دهد؛ اما ما به فرمانداری هم برای برگزاری انتخابات پول می‌دهیم، آیا آن‌ها هم باید به حرف ما گوش دهند. علیخانی با تأکید بر این موضوع که ما نمی‌توانیم پلیس را مکلف کنیم، گفت: اما می‌توانیم پلیس را ملزم کنیم، یک‌سری کارها را انجام دهد. وی تأکید کرد: یک‌بار برای همیشه تکلیف را مشخص کنید، مواردی که در مورد بودجه و هزینه است در کمیسیون‌های تخصصی برگزار شود. ما باید اخلاق خودمان را عوض کنیم. 
بر اساس این گزارش، لایحه تعیین تکلیف عوارض وسایل نقلیه باری ترددکننده در شب در محدوده مرکزی شهر با 17‌رأی موافق تصویب شد. آقای محسن هاشمی رییس شورای شهر در ادامه گفت: تاکنون پلیس اقدامی برای اخذ عوارض نکرده است، 
هر چه بوده برای جریمه‌های خودش است.
بحث داغ دریافت عوارض از مردم اگرچه در جلسه دیروز شورای شهر تهران مطرح شد؛ اما چندی قبل نیز مسأله دریافت عوارض از تونل‌های تهران و پل بزرگراه صدر مطرح شد که واکنش منفی و گسترده افکار عمومی را به‌دنبال داشت.

captcha
شماره‌های پیشین