643
یکشنبه، ۰۷ بهمن ۱۳۹۷
7
حاشیه‌نشینی در اطراف شهرهای بزرگ انواع آسیب‌ها را به‌دنبال دارد

ممنوعیت ساخت و ساز در حریم پایتخت

روند توسعه تهران و مهاجرپذیری آن در دهه 60 به صورت ناگهانی اوج گرفت و موجب شد تا جمعیت به خصوص در حاشیه شهر ناگهان افزایش یابد. اگر روزگاری شمال و جنوب تهران محدود و مشخص بود حالا این مرز به دامنه کوه البرز در شمال رسیده و در جنوب شهر حتی در حال گذر از بهشت زهراست. شرق و غرب تهران هم تعریف چندانی ندارد. اگرچه شرق تهران با وجود کوه‌ها مسدود شده اما غرب تهران که روزگاری در میدان آزادی خلاصه می‌شد حالا به صورت یکپارچه تا شهر کرج و البرز امتداد یافته است.

خودروها با موعد تحویل تا دی۹۷ شامل افزایش قیمت نمی‌شوند

دنده معکوس در بازار خودرو

صبح نو

حاشیه‌نشینی در اطراف شهرهای بزرگ انواع آسیب‌ها را به‌دنبال دارد

ممنوعیت ساخت و ساز در حریم پایتخت

روند توسعه تهران و مهاجرپذیری آن در دهه 60 به صورت ناگهانی اوج گرفت و موجب شد تا جمعیت به خصوص در حاشیه شهر ناگهان افزایش یابد. اگر روزگاری شمال و جنوب تهران محدود و مشخص بود حالا این مرز به دامنه کوه البرز در شمال رسیده و در جنوب شهر حتی در حال گذر از بهشت زهراست. شرق و غرب تهران هم تعریف چندانی ندارد. اگرچه شرق تهران با وجود کوه‌ها مسدود شده اما غرب تهران که روزگاری در میدان آزادی خلاصه می‌شد حالا به صورت یکپارچه تا شهر کرج و البرز امتداد یافته است.

حاشیه‌نشینی از معضلات بزرگ شهرهای در روند توسعه است. مشکلات اقتصادی و نبود شغل در شهرهای کوچک و روستاها از یکسو و نیز جاذبه‌های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و تفریحی از سوی دیگر در کلان‌شهرها همیشه از مهم‌ترین عوامل مهاجرت بوده است. مهاجرتی که در حاشیه شهرهای بزرگ متوقف می‌شد چراکه به‌دلیل نرخ بالای هزینه‌ها برای زندگی یکی از عواملی محسوب می‌شد تا جمعیت مهاجر در همان حاشیه شهرها ساکن شوند. اما با گذشت زمان و 
ساخت و سازهای جدید در حاشیه شهرها، در نتیجه فشارهایی برای تأمین خدمات مورد نیاز جمعیت به دولت‌های ملی و محلی وارد می‌شد. در این میدان تأمین آب و برق از اصلی‌ترین نیازها محسوب می‌شد. بعد از آن نیز خدمات دیگری چون گاز و تلفن و انواع خدمات شهری مورد مطالبه قرار می‌گرفت. در فرایند گذر زمان همان محله‌های حاشیه‌نشین خود تبدیل به محله‌های شهری می‌شدند و دوباره حاشیه‌های جدید با تمام حاشیه‌هایش برای شهرهای بزرگ به وجود می‌آمدند. اما در طول سال‌های گذشته و در زمان مدیریت جهادی 
در شهر تهران طرح تفصیلی تهران تصویب شد تا محدوده تهران به صورت مشخص ثبت شود. این اقدام موجب شد تا محله‌ها و شهرک‌های اقماری که در اطراف تهران تشکیل شده بودند برای تأمین نیازهای خود به مسوولان و نهادهای محلی چون دهیاری‌ها مراجعه کنند. همین اتفاق تاحدودی موجب ساماندهی به وضعیت آشفته حاشینه‌نشینی در اطراف پایتخت شد. از مهم‌ترین شهرستان‌های اطراف تهران که شاهد موج گسترده مهاجرت و حاشیه‌نشینی هستند می‌توان به شهریار، ملارد،‌ قدس و بهارستان اشاره کرد.
آقای مجید فراهانی، رییس کمیته بودجه و نظارت شورای اسلامی شهر تهران نیز پیش از این درباره تبعات رشد حاشیه‌نشینی برای تهران گفته بود: در اطراف شهرهای بزرگ شاهد ساخت و سازهایی هستیم که غالباً توسط افراد ضعیف احداث شده و بخش عمده‌ای از آن‌ها بدون مجوز صورت می‌گیرد. به گفته وی در مواقعی که نظارت دولت و شهرداری کم می‌شود، ساخت و ساز در حاشیه شهر گسترش می‌یابد. مسلماً در این زمان قشری که امکان اخذ مجوز ساخت و ساز را در مرکز رسمی شهر ندارند و قصد سکونت در تهران را دارند، 
در حاشیه شهر ساکن می‌شوند.

ساخت و ساز در حریم
استاندار تهران روز گذشته در جلسه شورای برنامه‌ریزی استان تهران از ممنوعیت صدور مجوز ساخت و ساز در حریم پایتخت خبر داده مگر اینکه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان تهران مصوبه‌ای در این ارتباط داشته باشد. آن‌طور که آقای انوشیروان محسنی‌بندپی گفته است: از این پس صدور مجوز ساخت و ساز در حریم پایتخت توسط شهرداری ممنوع است مگر آنکه مصوبه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان را داشته باشد.
انوشیروان محسنی‌بندپی روز شنبه در جلسه شورای برنامه‌ریزی استان تهران رسیدگی به موضوع ساخت و سازهای غیر قانونی در حاشیه شهرها و روستاهای این استان را بحثی حائز اهمیت خواند و افزود: هر حوزه‌ای در این زمینه با بیان مشکلات و چالش‌ها به طریقی قصد دارد خود را از ورطه رسیدگی به این مسأله خارج کند. وی یادآورشد: عمل به قانون مهم‌ترین وظیفه هر مسوولی است و هیچ جرمی بالاتر از این نیست که در قبال امانتی که به مدیران و مسوولان سپرده شده، کوتاهی صورت گیرد و با تخلفات برخورد نشود. وی در ادامه به آسیب‌های وارد شده به زمین‌های کشاورزی و باغات در اطراف شهرها اشاره کرد و اظهار داشت: کاری کرده‌ایم که زمین‌های کشاورزی دیگر برای کشت و کار مقرون به صرفه نیست، 
در حالی که باید از این بخش حمایت انجام می‌گرفت. وی خاطر نشان کرد: شرایط را به گونه‌ای ایجاد کرده‌ایم که اکنون روستاها برای روستاییان قابل سکونت نیست و از سوی دیگر برای اشتغال پایدار آنان برنامه‌ای نداریم.
مصداق اشاره استاندار تهران را می‌توان در شهرهای اطراف تهران چون شهریار در جنوب و لواسان در شمال غربی تهران دید. در حال حاضر این دو شهر معروف که در حاشیه پایتخت قرار دارند به دلیل نزدیکی به تهران و سیل جمعیت مهاجری که از شهرهای اطراف و حتی خود تهران (به دلیل گرانی مسکن و بالابودن هزینه‌ها) به این شهرها مهاجرت کرده‌اند، 
موجب شده است که دیگر باغ‌های معروف و قدیمی شهریار و لواسان به شدت کم شوند. 
محسنی‌‌بندپی همچنین به مسأله تفکیک باغ‌ها نیز اشاره کرده است. به طور طبیعی زمین به دلیل ارزش سرمایه‌ای که دارد می‌تواند انگیزه‌ای برای ساخت و ساز باشد. اتفاقی که در تمام شهرهای بزرگ کشور رخ داده و معمولاً باغ‌هایی که در محیط شهری قرار گرفته‌اند به شیوه‌های گوناگون از بین رفته و پس از چندی تبدیل به ساختمان می‌شوند. استاندار تهران درباره تفکیک باغ‌ها گفته است: گاه افراد ناگزیر به تفکیک باغ‌ها هستند. البته پیش از این قانون، تفکیک این زمین‌ها را ممنوع کرده بود در حالی که سال 96، این قانون لغو شد و اکنون مسوولان در برابر قوانین و شرایط متناقض در این زمینه قرار گرفته‌اند. وی اضافه کرد: یکی دیگر از مشکلات پیش روی استان در برخورد با ساخت و سازهای غیر قانونی عدم قطعیت صدور احکام قضایی است، در حالی که مسوولان با 
ساخت و ساز غیر مجاز مواجه می‌شوند، احکام قضایی در مورد توقف عملیات صادر می‌شود.
محسنی‌بندپی تأکید کرد: در مورد مدیریت ساخت و سازهای غیر مجاز در روستاها نیز بازنگری در طرح‌های هادی روستایی باید در اولویت قرار گیرد. استاندار تهران گفت: باید از ابزارهای قانونی استفاده کرد و درآمدهای حاصل از جرائم ماده 100 و 99 را به خزانه منتقل ساخت. وی تصریح کرد: مسوولیت حفظ و حراست از زمین‌ها با جهاد کشاورزی است و نظارت بر چگونگی اجرای طرح‌های تقصیلی نیز باید با جدیت به دست دستگاه‌های متولی انجام گیرد.
محسنی بندپی به تدوین طرح جامع و تفصیلی برای تمام شهرهای استان تهران اشاره کرد و گفت: بنیاد مسکن باید حداکثر طی 6 ماه طرح هادی روستاهای بالای 20 خانوار و قابل سکونت این استان را تدوین کند. استاندار تهران گفت: باید اقدامات پیشگیرانه در حوزه ساخت و ساز را تقویت کرد و متوجه بود که نمی‌توان برای مناطق چهارگانه استان تهران در شرق، غرب، جنوب و شمال نسخه واحدی پیچید. کمیسیون ماده 100 و 99 به تخلفات ساخت و ساز و صدور احکام تخریب یا جرائم نقدی می‌پردازند.

captcha
شماره‌های پیشین