642
شنبه، ۰۶ بهمن ۱۳۹۷
11
«حسن‌خجسته»عضوهیأت‌انتخاب‌جشنواره‌فجردرگفت‌وگوبا«صبح‌نو»:

فیلم‌های جشنواره لزوماً ‌اکران‌عمومی نمی‌شوند

جشنواره سی‌وهفتم فیلم فجر در آستانه آغاز به کار قرار دارد و تحلیل‌ها و گمانه‌زنی‌های مختلفی درباره فیلم‌های حاضر در این رویداد مطرح می‌شود.

خبر

صبح نو

«حسن‌خجسته»عضوهیأت‌انتخاب‌جشنواره‌فجردرگفت‌وگوبا«صبح‌نو»:

فیلم‌های جشنواره لزوماً ‌اکران‌عمومی نمی‌شوند

جشنواره سی‌وهفتم فیلم فجر در آستانه آغاز به کار قرار دارد و تحلیل‌ها و گمانه‌زنی‌های مختلفی درباره فیلم‌های حاضر در این رویداد مطرح می‌شود.

آقای دکتر «حسن خجسته» از مدیران پیشکسوت فرهنگی کشور است که امسال یکی از اعضای هیأت انتخاب آثار جشنواره بود. برای بررسی بیشتر فضای جشنواره امسال و فیلم‌های حاضر در آن با حسن خجسته گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.
 
با توجه به حواشی زیاد فیلم «یک خانواده محترم»، انتخاب «یلدا» به کارگردانی آقای مسعود بخشی اعتراضاتی در پی داشت؛ نظرتان چیست؟
داور نباید به اسم فیلمساز توجه کند. وظیفه داور این است که بگوید فلان فیلم خوب است یا بد! داوران فیلم‌ها را نگاه می‌کنند تا ببینند شایسته حضور در بخش مسابقه هستند یا نه؟
 اگر دراین زمینه مسأله‌ای وجود داشته باشد مربوط به سازمان سینمایی است. 
اگر داوران وارد حب‌و‌بغض‌های غیر هنری و مسائل فرامتنی بشوند دیگر نمی‌توانند قضاوت درستی داشته باشند. داوری باید فارغ از مسائل غیر هنری باشد؛ باید درکی که از فیلم دارد را با توجه به سیاست‌های کلان سازمان سینمایی مشخص کند. 
تنها خوب و بد فیلم در اینجا اهمیت دارد. البته از آن‌جایی که فیلم‌ها محدودند طبیعتاً سازندگان‌شان مشخص‌اند.
 اما در یک نظام دانشگاهی، مقالات و رساله‌هایی که داوری می‌شوند بدون اسم هستند. 
داور نمی‌داند نویسنده آن اثر که بوده و به نظرم درستش هم همین است. این کار برای این است که جهت‌گیری شخصی وارد قضاوت نشود. البته درسینما و تئاتر این شیوه مقدور نیست اما داوران باید شرعاً، اخلاقاً و وجداناً به این موضوع توجه داشته باشند. داوری باید فارغ از نام سازندگان آثار باشد.
 
شاید کمی این سؤال تکراری باشد اما پرسیدنش لازم است! آیا اعمال نظری خارج از هیأت داوران وجود داشت؟
واقعاً این اتفاق رخ نداد. هیچ پیشنهاد، نظر یا اجباری وجود نداشت. 
داوران بین خودشان بحث و نظر داشتند اما بیرون از مجموعه نظری اعمال نشد. همیشه اینطور است که تعدادی از فیلم‌ها نظر قاطع داوران را دارند اما بخشی پنجاه-پنجاه هستند! بیشتر بحث و نظر درباره دسته دوم فیلم‌هاست.
 چند درصد از فیلم‌ها پنجاه-پنجاه بودند؟!
امسال فیلم‌های خوب زیادی داریم. راستش عدد خاصی به یاد ندارم اما در این دوره فیلم خوب زیاد داریم! گاهی ممکن است درباره یک فیلم خاص تا روز آخر جشنواره بحث و تبادل نظر شود. 
به هرحال سینما یک هنر-صنعت است و به همین دلیل گاهی دریافت‌ها متفاوت است. ممکن است یک فیلم از جنبه‌های گوناگون مورد بررسی قرار بگیرد که این به ویژگی‌های فردی داوران برمی‌گردد.
 
حواشی سیاسی-اجتماعی حول محور برخی از فیلم‌ها وجود دارد؛ امسال فیلم‌هایی مثل «دیدن این فیلم جرم است»، «ماجرای نیمروز:ردخون» و «متری شش‌ونیم» ظاهراً دراین حوزه تعریف می‌شوند؛ درست است؟!
همیشه بالاخره کارهای ذوقی و هنری حاشیه دارند و عجیب نیست. منتها مهم این است که داوران تحت‌تأثیر این حواشی قرار نگیرند و کار خودشان را کنند. داوران باید بدون توجه به این مسائل به فیلم‌ها رأی بدهند.
 
حاشیه فیلم‌هایی مثل «ماجرای نیمروز:ردخون» به قدری است که در زمان اکران عمومی با مشکل مواجه شوند؟
مسأله اکران متفاوت است. خیلی زود است که درباره اکران عمومی صحبت کنیم. بحث اکران عمومی جداست.
 
اخیراً یکی از رسانه‌ها نقل قولی از شما کرده بود، مبنی براینکه هیچ‌یک از فیلم‌های حاضر در جشنواره مشکلی برای اکران نخواهند داشت؛ درست است؟
این فیلم‌ها بعداً مراحلی از جمله پروانه نمایش را باید بگذرانند تا به اکران عمومی برسند. ممکن است در جلسه پروانه نمایش بحث‌های جدیدی صورت بگیرد. الان صرفاً بحث جشنواره است و جریانش جدای از اکران عمومی است. اکران عمومی شاخصه‌های فنی، هنری و اجتماعی خودش را دارد.
 
تلویحاً عدم رغبت برخی از فیلمسازان برای حضور در جشنواره را تأیید می‌کنید؟!
خیر به هیچ عنوان! همه دوست دارند در جشنواره حضور داشته باشند. جشنواره بزرگترین تبلیغ برای فیلم‌هاست؛ بنابراین همه تلاش می‌کنند در جشنواره باشند. 
البته برخی هم هستند که در جشنواره حاضر نمی‌شوند و من هم علتش را بیان نمی‌کنم! 
در سینمای ایران حضور در جشنواره یک امر مهم است. پس موافق آن نظر نیستم.

 برخی از کمدی‌سازها پیرو همین توضیحات معتقدند در جشنواره فجر فیلم‌های‌شان جایگاهی ندارد؛ آیا نگاه‌شان درست است؟
نه، این نگاه درست نیست. اتفاقاً سال گذشته یک فیلم کمدی خوب در جشنواره داشتیم. البته کمدی‌ها تعدادشان کم است. از بین 83 فیلم امسال حدود سه فیلم کمدی بودند. 
 
آیا در فیلم‌های امسال پدیده‌ای دیدید؟
بله! به نظرم یک جاهایی اندیشه‌های معرفتی عمیقی وارد سینما شده است. از فیلم خاصی اسم نمی‌برم اما چنین فیلم‌هایی را داریم. سینمای ما بعد از 40سال درحال رسیدن به یک بلوغ است. یافته‌های جدیدی دیده می‌شوند که پس از سال‌ها تجربه و خطا به‌دست آمده است. چند سالی است که سینمای ایران وارد مرحله زایش شده است. وظیفه ارشاد، سازمان سینمایی و شورای عالی انقلاب فرهنگی حمایت از این توسعه است.
 
چقدر از این بلوغ نتیجه یک کار سیستماتیک است؟ 
این تولیدات محصول خلاقیت نویسنده، کارگردان و بازیگران است. سینما به یک بلوغی رسیده است که امروز باید به خلاقیت‌هایش اهمیت داد. نیازهای گوناگونی وجود دارد که این شرایط توسعه پیدا کند.
 
آیا سوژه یا مضمونی در بین فیلم‌های امسال وجود دارد که شخصاً درگیرش شده باشید؟ 
بله! لااقل دو سوژه مشخص است که به یاد دارم. 
 
اسم فیلم‌ها را نگویید اما سوژه را بفرمایید.
نمی‌گویم! اگر توضیح بدهم نام فیلم لو می‌رود!
 
شخصاً از یکی از داوران شنیدم، فلان فیلم خاص بودار است؛ نظری ندارید؟!
نمی‌توانم نظر بدهم! بعد از جشنواره حاضرم درباره‌اش حرف بزنیم. الان بگویم خلاف انصاف است.
 
فیلم سیاه‌نما هم در جشنواره داریم؟!
بعضی از فیلم‌ها نقش اصلاح‌گری اجتماعی خوبی دارند. در مجموع تلخی سینمای ایران در جشنواره امسال خیلی کمتر است. تلخی فیلم‌های امسال بسیار کمتر از گذشته است و قابل مقایسه با قبل نیست.
 
ویژگی خاص جشنواره امسال چیست؟
بنده سال قبل هم داور جشنواره بودم. با توجه به کیفیت فیلم‌های جشنواره امسال، به نظرم سال آینده، برای مردم سال سینمایی خوبی خواهد بود.  
 

captcha
شماره‌های پیشین