641
چهارشنبه، ۰۳ بهمن ۱۳۹۷
15
کارگردان‌یکی‌ازانیمیشن‌های‌حاضردرجشنواره‌فجردرگفت‌وگوبا«صبح‌نو»

برای‌ساخت«شب‌آفتابی»پوست‌مان‌کنده‌شد

انیمیشن نود دقیقه‌ای «شب آفتابی» به‌کارگردانی آقای علی مدنی در جشنواره سی‌وهفتم فیلم فجر رونمایی خواهد شد.

خبر

صبح نو

کارگردان‌یکی‌ازانیمیشن‌های‌حاضردرجشنواره‌فجردرگفت‌وگوبا«صبح‌نو»

برای‌ساخت«شب‌آفتابی»پوست‌مان‌کنده‌شد

انیمیشن نود دقیقه‌ای «شب آفتابی» به‌کارگردانی آقای علی مدنی در جشنواره سی‌وهفتم فیلم فجر رونمایی خواهد شد.

«شب آفتابی»، «بنیامین» و «آخرین داستان» انیمیشن‌هایی هستند که در بخش رقابتی جشنواره فیلم فجر امسال حضور دارند. در روزهای گذشته برای معرفی «بنیامین» با کارگردان این انیمیشن گفت‌وگویی انجام دادیم. امروز هم برای آشنایی بیشتر با انیمیشن «شب آفتابی» با آقای علی مدنی، کارگردان این فیلم گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:
 
قبل از تولید «شب آفتابی» چه کارهایی در حوزه انیمیشن انجام داده بودید؟
 
در ابتدا بیشتر در قالب مونتاژ و تدوین فعالیت می‌کردم. چند کار کوتاه ساختم؛ اما با توجه به فضای سال‌های ابتدایی دهه80 که کارهای کوتاه زیاد مورد استقبال قرار نمی‌گرفت و همینطور خودم که اصولاً اهل جشنواره‌ها نیستم و طاقت حواشی آن‌ها را ندارم؛ تصمیم گرفتم با کمک دوستانم وارد تولید انیمیشن بلند شویم. کاری را آغاز کردیم که در همان ماه‌های اول تولید شکست خورد. سپس در سال87 دوباره کار را شروع کردیم. سال بعدش یکی از نهادها پس از تماشای نمونه کارهای ما حاضر به سرمایه‌گذاری شد. اما پس از مدتی این نهاد هم از کار جدا شد و دوباره متوقف شدیم.
 
در آن دوران ارگان‌ها از ورود به تولید انیمیشن هراس داشتند؟
 
دیپلم من ریاضی است و اصالتاً اصفهانی هستم. شاید همین شخصیت باعث شد که ورود نهادها برای سرمایه‌گذاری را مقرون به صرفه کردم! رقم‌هایی را اعلام می‌کردم که برای ارگان‌ها جذاب بود. در سال88 پیشنهاد مبلغ صد میلیون تومان را به آن مجموعه ارائه کردم که بسیار مقرون به صرفه بود. تقریباً هیچ کس چنین پیشنهادی را برای ساخت یک انیمیشن ارائه نمی‌داد. از آن‌جایی که سرمایه‌گذاران برای ورود به این کار می‌ترسیدند، ترس‌شان را با پایین آوردن هزینه‌ها برطرف کردم. اتفاقاً نمونه کار اولیه را هم پسندیدند؛ اما اختلاف‌های مدیریتی باعث به سرانجام نرسیدن پروژه شد.
 
مربوط به تولید پروژه «شب آفتابی» بود؟ 
خیر! کاری قبل از انیمیشن شب آفتابی بود. 
از آن‌جایی که پروژه متوقف شد، احساس کردم بهتر است برای جلوگیری از اختلافات حقوقی احتمالی در آینده، کلاً فیلم‌نامه و قصه را عوض کنیم. هرچه را که ساخته بودیم گذاشتیم کنار و دوباره پروژه جدیدی را شروع کردیم. البته با توجه به گذشت چند سال از شروع اولیه، احساس کردم لازم است فیلم‌نامه عوض شود تا به‌روزتر و باکیفیت‌تر شود.
 
از شروع تولید «شب آفتابی» توضیح می‌دهید؟ 
شب آفتابی در سال92 شروع شد و تا سال95 تولیدش را ادامه دادیم. تهیه‌کننده جدید پروژه که از دوستان قدیمی من و خواهرم هستند مبلغ 200میلیون تومان از فارابی مشارکت دریافت کردند. نصف مبلغ را بابت بدهی‌های کار قبلی هزینه کردیم و مابقی را برای پروژه جاری در نظر گرفتیم. شب آفتابی فضایی کودکانه و فانتزی دارد. معمولاً آثار انیمیشن ما کمتر به سمت فانتزی می‌روند و حس کردیم ورود به فانتزی می‌تواند برای مخاطب جذاب باشد و آن را به سمت فیلم بکشاند.
  
سوژه‌ای داشتید و برایش فضای فانتزی طراحی کردید یا برای یک کار فانتزی سوژه‌ای پیدا کردید؟
در واقع مهندسی معکوس انجام دادیم! گفتیم می‌خواهیم داستانی را بسازیم و باید برایش یک سری موارد را مشخص کنیم؛ کاراکترهای متعدد و صحنه‌های متنوع از جمله این موارد بود. سعی کردیم کمی از جریان معمول فاصله بگیریم. البته بی‌تجربگی ما هم بی‌تأثیر نبود. غرور زیاد در کار اول باعث شد به سمت کارهایی برویم که خیلی عرف نیست! این‌ها کارهایی است که بعداً دردسرساز می‌شوند. درمجموع ریسک این کارها را پذیرفتیم که خروجی کار متفاوت باشد.
 
در بخش فنی هم ریسک خاصی انجام دادید؟
انیمیشن ما کاملاً سه‌بعدی است. به معنی واقعی کلمه پوست‌مان کنده شد! دلیلش هم مشکلات مالی بود. تجربه بسیارگران‌بهایی شد که البته از بعد هنری به کارمان مقداری آسیب زد. تجربه فنی من و برادرم زیاد نبود و به همین خاطر امکان حرکت موازی با طراحان پروژه را نداشتیم. این فاصله کمی هم به‌دلیل به‌روز شدن و پیشرفت نرم‌افزارها در چند سالی بود که پروژه به طول انجامید. توانایی‌های ما زیاد شده بود، اما مجبور شدیم با تکنولوژی پنج سال پیش کار را تولید کنیم.
 امکان شروع دوباره با نرم‌افزارهای جدید را نداشتید؟
بخشی از کار در سال‌های قبل ساخته شده بود و طبیعتاً دیگر امکان شروع از ابتدا را نداشتیم. از طرفی اگر می‌خواستیم بخش‌های بعدی را با تکنولوژی روز بسازیم به نوعی کیفیت دوگانه در فیلم می‌رسیدیم که اصلاً خوب نبود.
 
مخاطب باید با این دید که فیلم تولید چند سال قبل است، آن را تماشا کند؟
مخاطب حرفه‌ای که انیمیشن «شب آفتابی» را نگاه می‌کند قطعاً باید با این دید که این فیلم نمونه کار چند سال پیش ماست، آن را ببیند. 
 
با تمام این مشکلات؛ اگر بخواهید از کارتان دفاع کنید چه مواردی را بیان می‌کنید؟
 به نظرم این فیلم داستان‌گویی روانی دارد. البته مشکلات کار را پنهان نمی‌کنم و جالب است بدانید در گروهی که هستیم، صراحتاً کار خودمان را نقد می‌کنیم و مسائلش را بیان می‌کنیم. تعداد زیاد کاراکتر و صحنه‌های متنوع باعث شده مخاطب با انیمیشن
 «شب آفتابی» همراه شود و مشکلات را نادیده بگیرد.
 
 «شب آفتابی» برای کودکان است یا صرفاً با موضوع آن‌ها؟
 در همان ابتدای پروژه این را مطرح کردیم که چه کاری انجام دهیم که مخاطب بزرگسال در طول تماشای فیلم حوصله‌اش سر نرود. فیلم ما قطعاً برای کودکان است؛ اما در جمله‌بندی و دیالوگ‌ها به نکاتی توجه کرده‌ایم که همراهان بزرگسال کودکان در سالن سینما خسته نشوند. 
 
قصه «شب آفتابی» برای کودکان ایرانی چه نکاتی خواهد داشت؟
داستان درباره صندوقچه‌ای است که شغال‌ها آن را می‌دزدند و نظم شهر به هم می‌خورد. آن صندوقچه قصه‌گو است و سرقتش باعث می‌شود شب همه جا را فرابگیرد. به نظرم نگاه خوبی به سنت‌های گذشته است. 
وجه بسیار محکمی که در گذشته برای انتقال سنت‌ها به نسل بعدی وجود داشت، داستان‌گویی بود. امروز این داستان‌گویی کم‌رنگ شده و امیدوارم «شب آفتابی» کمک خوبی در این زمینه داشته باشد. 
 

captcha
شماره‌های پیشین