640
سه شنبه، ۰۲ بهمن ۱۳۹۷
15
بافیلم‌جدید مرتضی‌علی‌عباس‌میرزایی، جشنواره‌فجرعطر «حسین؟ع؟»می‌گیرد

«خون‌خدا»؛فرم‌درخدمت‌اعتقاد

فیلم سینمایی «خون خدا» یکی از آثار حاضر در بخش رقابتی جشنواره سی‌وهفتم فجر است که با موضوعی متفاوت می‌تواند مخاطبان زیادی را به خود جلب کند.

خبر

صبح نو

بافیلم‌جدید مرتضی‌علی‌عباس‌میرزایی، جشنواره‌فجرعطر «حسین؟ع؟»می‌گیرد

«خون‌خدا»؛فرم‌درخدمت‌اعتقاد

فیلم سینمایی «خون خدا» یکی از آثار حاضر در بخش رقابتی جشنواره سی‌وهفتم فجر است که با موضوعی متفاوت می‌تواند مخاطبان زیادی را به خود جلب کند.

ژانرها و مضامین مختلفی در جشنواره فجر حضور دارند. فیلمسازان جوان و کهنه‌کار هرکدام به سمت علایق‌شان رفته‌اند؛ یکی کمدی ساخته، دیگری دفاع مقدس و شخصی دیگر فیلمی در ژانر اجتماعی. فیلمسازی با موضوع امام‌حسین؟ع؟ به دلایل مختلف در سینمای ایران وزن بسیار کمی داشته است.
 
ژانرمظلوم
 اگر فعالیت‌های تلویزیون در حوزه آثار نمایشی با موضوع امام حسین؟ع؟ را در نظر نگیریم، تعداد فیلم‌های سینمایی با موضوع مذکور آنقدر کم است که بتوان با انگشتان دو دست آن‌ها را شمرد! 
   «سفیر» ساخته آقای فریبرز صالح را می‌توان به‌عنوان نخستین فیلم سینمایی درباره شکل‌گیری قیام عاشورا دانست.وی این فیلم را در سال‌۶۱ و نخستین سال‌های پیروزی انقلاب در کارنامه خود به ثبت رساند و تا مدت‌ها به‌عنوان یک فیلم مناسبتی در سینما و تلویزیون به نمایش در آمده است. 
   «روز واقعه» در سال‌1373 توسط آقای شهرام اسدی
 با فیلمنامه‌ای درخشان از آقای بهرام بیضایی ساخته شد که از آن می‌توان به‌عنوان موفق‌ترین فیلم درباره قیام عاشورا یاد کرد که مستقیماً به واقعه کربلا می‌پردازد. 
   «به‌خاطر هانیه» فیلمی به کارگردانی آقای کیومرث پور‌احمد که براساس ایمان و اعتقاد به نذر در ایام محرم تولید شده است؛ ناخدا علو با 14مرد دیگر برای صید به دریا می‌روند ولی همه جز ناخدا صید دریا می‌شوند و مردم ناخدا را مسبب مرگ عزیزان‌شان می‌دانند و به او و خانواده‌اش حمله می‌کنند و در این بین دختر خردسال ناخدا، هانیه فلج می‌شود. 
   فیلم سینمایی «عصر روز دهم» ساخته آقای مجتبی راعی نیز با داستانی جنگی سعی کرده کمی خود را به عاشورا نزدیک کند. 
   آقای احمدرضا درویش نیز «رستاخیز» را با محوریت مستقیم روز عاشورا ساخت و در آن از لوکیشن‌های عظیم و عوامل حرفه‌ای سینما بهره گرفت تا اثری درخور شأن این واقعه عظیم به تصویر بکشد که این فیلم نیز پس از اکران در سی‌و‌دومین جشنواره فیلم فجر با حواشی زیادی همراه شد و به اکران عمومی نرسید.
 البته چند فیلم دیگر نیز با اشاره به حادثه عاشورا ساخته شده است. همانطور که گفته شد، تعداد آثار سینمای ایران با موضوع امام حسین؟ع؟ و حادثه عاشورا به لحاظ کمی و حتی کیفی قابل توجه نیست. دلایل مختلفی دراین عقب‌ماندگی قابل بررسی است؛ اول این که سوژه مورد نظر با سلول سلول وجود ایرانیان آمیخته شده و به قدری مقدس است که نمی‌شود به‌راحتی سراغش رفت. ساخت فیلم با این موضوع حساسیت‌های زیادی دارد و همین منجر به احتیاط در ورود به آن می‌شود.  مورد بعدی نیاز به پروداکشن قابل توجه است؛ لااقل در آثاری که بخواهند به اصل حادثه عاشورا بپردازند، این موضوع صدق می‌کند. اما در کنار موارد فوق و همچنین نقش مدیران-که گویا سرشان برای ورود به این ژانر خاص درد نمی‌کند!- اهمیت اعتقاد فیلمساز به این حوزه است. 
فیلمسازی برای عاشورا و امام حسین؟ع؟ چیزی نیست که هر کارگردانی بتواند سراغش برود. این مسیر اعتقادی عمیق و درکی درست از واقعه نیاز دارد که کار هرکسی نیست.
 
سوژه‌جسورانه
«خون خدا» دومین فیلم بلند سینمایی مرتضی علی‌عباس‌میرزایی است که در سی‌و‌هفتمین جشنواره فیلم فجر اکران خواهد شد. اثری متفاوت از این کارگردان که در فیلم قبلی خود نشان داد که فرمِ بصری مختص به خود را دارد. در خلاصه داستان «خون خدا» که تا به حال جزئیاتی در مورد آن منتشر نشده بود، آمده است: «علی کارتن‌خوابی‌ است که دورانِ نقاهت ترک اعتیادش در خیابان‌ها، مصادف شده است با دهه اول محرم. او شب عاشورا در جعبه غذای نذری که برایش آورده‌اند، پاکتی آغشته به خون می‌یابد.» این داستان دقیقاً می‌تواند در ساختاری کلاسیک و مهیج روایت شود که «خون خدا» هم به همین سمت و سو حرکت کرده است. یک عزیمت از سیاهی به سمت سپیدی که منشأ آن هم اعتقاد و باور است.
 همانطور که از نام فیلم بر می‌آید، داستان مربوط به ماه محرم و ارتباط قلبی و معنوی کاراکتر با امام حسین؟ع؟ است. بستری که فیلمسازان جشنواره‌ای کمتر سراغ آن می‌روند و کمتر این جسارت را می‌بینیم که خود را وارد این جریان بکنند؛ هر چند که باز هم باور به این مسیر است که باعث می‌شود فیلمسازی چون عباس‌میرزایی به روایت و هدایت چنین اثری بپردازد. علاوه‌بر داستان «خون خدا» باید به نکته دیگری هم اشاره کرد که این کارگردان جوان در فیلم خود بر آن تکیه کرده است. او به سراغ بازیگران چهره بی‌کارکرد نرفته و نگاهی به فهرست بازیگرانش، نشان می‌دهد که از همان ابتدا دغدغه بازی‌های درست و اثرگذار را داشته است. اتفاقی که در این فیلم افتاده و بازیگرانی چون رضا اخلاقی‌راد، که در سال‌های اخیر به‌عنوان یک بازیگر صاحب تفکر در بازیگری شناخته شده، در کنار فرید سجادی‌حسینی که او هم شناسنامه‌دار است و سعید داخ که سابقه درخشانی در تئاتر دارد، در کنار بازیگرانی چون علیرضا ثانی‌فر، خسرو احمدی، وحید نفر، امین میری، میثاق جمشیدی، حسین غایبی‌شباهنگ و شیوا ابراهیمی، ترکیبی را تشکیل داده‌اند که قابل قبول و درست است. نکته دیگر در مورد «خون خدا» توجه بارز به تدوین اثر است که در فیلم قبلی عباس میرزایی هم شاهد مواجهه با یک رویکرد فرم‌گرایانه و تلاش برای هویت زیبایی‌شناسانه تدوین در ساختمان کلی فیلم بودیم که در «خون خدا» هم این جریان وجود دارد و لعیا عباس‌میرزایی، این بار هم در کنار برادر خود وظیفه تدوین را بر‌عهده داشته است. دیگر شاخصه فیلم «خون خدا» که البته می‌توان به‌عنوان یکی از ویژگی‌های آثار عباس‌میرزایی به آن اشاره کرد، بهره‌گیری از موسیقی به‌عنوان یکی از عوامل ایجاد انگیزش و هیجان در درام است که در این اثر هم خودنمایی می‌کند و باز هم عباس‌میرزایی در این زمینه سراغ آهنگساز اثر قبلی خود رفته و پیام آزادی، نت‌های دراماتیک خود را در «خون خدا» جاری کرده است. به هر حال جسارت کارگردان در پرداختن به این موضوع و شناخت درست این بسترِ دراماتیک که فارغ از دیدگاه مذهبی و معنوی، یکی از فضاهای با ظرفیت بالا برای خلق درام‌های اجتماعی و انسانی است، از مهم‌ترین ویژگی‌هایی است که «خون خدا» را در فهرست یکی از مهم‌ترین آثار این دوره قرار می‌دهد.

captcha
شماره‌های پیشین