این روزها زمزمه فیلترینگ اینستاگرام بیش از هر زمان دیگری به گوش میرسد. برخی از قطعی بودن این اتفاق صحبت میکنند و برخی دیگر هنوز آن را در حد یک ایده مطرح شده در نهادهای تصمیمگیر میدانند. طرفداران فیلترینگ اینستاگرام عمدتاً به تجربه نظارت و محدودیت اینترنت در کشورهای دیگر به خصوص چین استناد میکنند. چین به عنوان یکی از پیشرفتهترین کشورها در حوزه اینترنت و فناوری اطلاعات و با در اختیار داشتن بیشترین کاربران اینترنت، تقریباً همه پایگاهها و شبکههای اجتماعی و مشهور غربی را فیلتر کرده است. از گوگل و یوتیوب گرفته تا تلگرام و فیسبوک. همه کارها در این کشور با نمونههای داخلی انجام میشود. نرمافزار ارتباطی محبوب چینیهای؛ ویچت، 800 میلیون کاربر دارد. «Youku» سرویس اشتراک ویدئوی آنها به جای یوتیوب است و موتور جستوجوی «بیدو» با اعتماد کاربران پر جمعیتترین کشور جهان، کاربرانی بیش از گوگل؛ غول دنیای تکنولوژی دارد. در این گزارش تلاش میکنیم با مرور تجربه فیلترینگ در چین به دو سؤال عمده پاسخ دهیم: فیلترینگ در چین چطور کار میکند و مردم چطور با آن کنار میآیند؟