631
چهارشنبه، ۱۹ دی ۱۳۹۷
11
تهیه‌کننده«سجاده‌آتش»همزمان‌باسالگردعملیات‌کربلای‌پنج‌درگفت‌وگوبا«صبح‌نو»

نهادهای‌فرهنگی‌دفاع‌مقدس‌رافراموش‌کرده‌اند

در آستانه عملیات مهم و تأثیرگذار کربلای پنج هستیم. امسال پس از توییت جنجالی آقای محسن رضایی و برخی حواشی دیگر، این اتفاق مهم بار دیگر بحث‌برانگیز شد. سهم این عملیات پیروزمندانه در سینمای ایران محدود به فیلم «سجاده آتش» به کارگردانی آقای احمدمرادپور و تهیه‌کنندگی آقای روح‌الله برادری است.

خبر

صبح نو

تهیه‌کننده«سجاده‌آتش»همزمان‌باسالگردعملیات‌کربلای‌پنج‌درگفت‌وگوبا«صبح‌نو»

نهادهای‌فرهنگی‌دفاع‌مقدس‌رافراموش‌کرده‌اند

در آستانه عملیات مهم و تأثیرگذار کربلای پنج هستیم. امسال پس از توییت جنجالی آقای محسن رضایی و برخی حواشی دیگر، این اتفاق مهم بار دیگر بحث‌برانگیز شد. سهم این عملیات پیروزمندانه در سینمای ایران محدود به فیلم «سجاده آتش» به کارگردانی آقای احمدمرادپور و تهیه‌کنندگی آقای روح‌الله برادری است.

سهم هشت سال دفاع مقدس در سینمای ایران آن‌طور که باید ادا نشده است. دلایلی مختلف در این زمینه مطرح است که از جمله آن مسائل مالی، اشتیاق فیلم‌سازان و اولویت مدیران قابل بیان است. 
در طول هشت سال دفاع مقدس ده‌ها عملیات و حادثه مهم اتفاق افتاده که یکی از مهم‌ترین آن‌ها عملیات استراتژیک کربلای پنج است. تا به امروز درباره این حادثه مهم ملی تنها یک فیلم در سینمای ایران ساخته شده است. «سجاده آتش» را در سال‌1372 آقای احمد مرادپور که در آن روزها فیلم‌سازی جوان بود، ساخت. بعید است که متولد دهه شصتی را سراغ داشته باشید که با این فیلم جذاب خاطره نداشته باشد. «سجاده آتش» در ژانر دفاع مقدس ایران یکی از مهم‌ترین فیلم‌ها به حساب می‌آید. «سجاده آتش» 
به واسطه کارگردانی خوب، جلوه‌های ویژه میدانی عظیم و بازی‌های جذاب به یک فیلم موفق در تاریخ سینمای دفاع مقدس ایران تبدیل شد. اما باز هم سوالاتی تکراری در ذهن ایجاد می‌شود. چرا سهم دفاع مقدس و خصوصاً کربلای پنج در سینما و تلویزیون، آن‌قدر کم‌رنگ و کم‌وزن است؟ مساله بودجه همیشه در کشور ما مطرح است؛ 
چرا در هر دوره این قضیه به یک بهانه برای مدیران تبدیل می‌شود؟ آیا فیلم‌ساز متعهد و کاربلدی در سینمای ایران نیست که سراغ این سوژه مهم ملی برود؟
 نقش نهادهایی مثل حوزه هنری و سازمان اوج در این زمینه چیست؟ برای پاسخ به این سؤالات و موضوعات دیگر به سراغ آقای روح‌الله برادری، تهیه‌کننده فیلم‌هایی مثل «سجاده آتش»، «حمله به اچ3»، «خانه‌ای کنارابرها»، «احتمال باران اسیدی» و... رفته‌ایم. 
برادری اصطلاحاً سخت‌مصاحبه است و اهل گفت‌وگو با رسانه‌ها نیست. هر طور شده با پیگیری چند دقیقه‌ای با وی گفت‌وگو کردیم که در ادامه می‌خوانید.
 
چرا در حوزه عملیات کربلای پنج به جز یک فیلم، پروژه دیگری ساخته نشده است؟
من شخصاً عملیات کربلای پنج را تجربه کرده‌ام و در آن حضور داشته‌ام. هیچ یک از مسوولانی که آن دوران را درک کرده‌اند، امروز بویی از آن روزها نبرده‌اند. انگار که از آن حال‌و‌هوا هیچ بویی به مشام‌شان نخورده است. انگار که نه دغدغه آن دوران و نه اندیشه آن را دارند؛
 حتی به آن اندیشه احترام هم نمی‌گذارند.
 نمونه‌اش را درباره حواشی اخیر آقا محسن(رضایی) دیدیم. آقا محسن یک کلام حرف زد و یک عده به وی حمله‌ور شدند.
 
یعنی معتقدید توییت جنجالی آقای محسن رضایی درباره عملیات کربلای پنج، حرف درستی است؟
بله حرف‌هایش بسیار صحیح، منطقی و درست بود.
 
گفتید دلیل مشکلات این است که مسوولان بویی از آن دوران نبرده‌اند؛ مگر خودشان آدم‌های آن دوران نیستند؟
بی‌خیال برادر! مرا گرفته‌اید؟! مسوولانی که دنبال کدخدا هستند که سراغ دفاع مقدس و تولید فیلم از آن زمان نمی‌روند!
 
مگر مسوولان دولت قبلی بیشتر به سراغ فیلم‌سازی برای دفاع مقدس می‌رفتند؟
به نظرم کسی پیگیرشان نشد. البته با همان شرایط هم چند پروژه سنگین کار شد. بیشترین فیلم‌های استراتژیک زمان آقای احمدی‌نژاد ساخته شد.
 به نظرم در زمان دولت آقای احمدی‌نژاد و ریاست آقای لاریجانی بر صداوسیما، بیشترین آثار استراتژیک در کشور ساخته شد. 
عمده کارهای ما در تلویزیون زمان ریاست آقای لاریجانی انجام شد. در دولت هم دوران طلایی ارشاد زمان آقای حسینی و صفار بود.
 
دولت فعلی می‌گوید به لحاظ بودجه دستش برای کارهای استراتژیک بسته است؛ مخالف‌اید؟
یعنی این دوستان مشکل بودجه دارند؟ این همه انواع و اقسام جشنواره‌های مختلف که برگزار می‌کنند دلیلش چیست؟ این نشان‌دهنده چیست؟ در حوزه سینما هزینه‌های بی‌مورد بسیار زیادی مصرف می‌شود. اگر این هزینه‌های بی‌خود را کم کنند و اگر بودجه پروژه‌های غیراستراتژیک را فقط 10درصد کم کنند، می‌توانند تعداد زیادی پروژه فاخر و ارزشی بسازند.
 
نقش فارابی را در این بین چه می‌دانید؟ سیاست فعلی فارابی موفق است؟ 
البته بحثم صرفاً درباره فارابی نیست. روی صحبتم به رییس فعلی رسانه ملی هم برمی‌گردد. بعد از دوره موفق آقای لاریجانی، مدیریت آقای ضرغامی هم نسبتاً موفق بود و پروژه‌های زمان دکترلاریجانی را کامل کردند؛ «درچشم باد»، «یوسف پیامبر»، «مختارنامه»، «روزگار قریب» و... همگی از این دست پروژه‌ها هستند. 
به یاد دارم آن زمان 10‌پروژه مهم آغاز شد و در زمان آقای ضرغامی به نتیجه رسید. چرا امروز حتی یک کار در آن سطح نمی‌بینیم؟

  به نظرتان اگر بودجه باشد، عملیات‌های بزرگی مثل کربلای پنج قابلیت تصویری شدن را دارند؟
اگر بودجه بدهند همین الآن فیلم‌نامه‌اش آماده است. اتفاقاً آقای بهروز افخمی هم پای کار است. 
«گرگ و میش» با کمک آقای افخمی همین الآن امکان ساختش وجود دارد.
پروژه 34روزجنگ در فارابی تصویب شده ولی می‌گویند چرا می‌خواهید 34روز بسازید؟ یک روزش را بسازید! اسمش هم «باران سرب» است.
 
با این اوصاف، یعنی باید پروژه‌های مهمی از این دست در آرشیو خاک بخورند؟
ببینید جایی مثل سازمان اوج، باید کارهای استراتژیک بسازد اما سراغ «پایتخت» می‌رود.
 
یعنی با ساخت این سریال موافق نیستید؟
اتفاقاً عاشق سریال پایتخت هستم اما می‌خواهم بگویم این کار وظیفه اوج نیست. این کارها را باید تلویزیون خودش انجام دهد.
 
نظرتان درباره فیلم‌های امسال این سازمان، از جمله«قفس» چیست؟
چون ندیده‌ام هنوز قضاوت نمی‌کنم. در کل منظورم این است که نهادهایی مثل اوج باید پروژه‌های استراتژیک بسازند. 

این روزها پروژه‌ای در دست تولید ندارید؟
همین کاری که عرض کردم در دست دارم. «گرگ و میش» را آقای افخمی و آقای مسعود نقاش‌زاده نوشته‌اند.
 یک پروژه دیگر هم به نام «پیک پیکان» هست که آقای فرهاد توحیدی نوشته و بسیار فاخر است؛ مربوط به همان عملیاتی است که باعث شد نیروی دریایی عراق کامل منهدم شود. 
قرار بود آقای جمال شورجه این فیلم را بسازد که به‌دلیل درگیر شدن در پروژه «موسی» با آقای شهریار بحرانی
 توافق کردیم. جالب است بدانید یک کار هم با عنوان «دردانه کویر» نوشته آقای رضا مقصودی درباره نخست‌وزیر و رییس‌جمهوری شهید کشورمان و به کارگردانی بهروز افخمی در فارابی خاک می‌خورد.
 متأسفانه این‌ها در فارابی تصویب شده‌اند؛ اما فارابی بودجه نمی‌دهد.

captcha
شماره‌های پیشین