630
سه شنبه، ۱۸ دی ۱۳۹۷
7
رویکرد مثبت به نظام آموزش فنی‌و‌حرفه‌ای بیشتر شده است

آچار به دست‌ها بیکار نیستند

بیکاری یکی از معضلات امروز جامعه محسوب می‌شود. البته این موضوع در نگاه آماری شدت بیشتری دارد، اما از سوی دیگر شواهد موجود نیز نشان می‌دهد که حتی در شرایط دشوار اقتصادی هم آن‌هایی که دست به زانو گرفته و اصطلاحاً «یا علی» گفته‌اند با حرفه‌ای که بلد هستند، توانسته‌اند کسب‌و‌کار تولیدی و خدماتی راه انداخته و نه‌تنها خود، که حتی چند نفر دیگر را به شغلی مشغول کنند. اما سوژه اصلی گزارش این است که نظام آموزشی ما برای تربیت نیروهای فنی‌و‌حرفه‌ای چه اقداماتی انجام داده؟

از بهمن‌ماه سال جاری:

امتحانات نهایی ملاک پذیرش بدون کنکور

صبح نو

رویکرد مثبت به نظام آموزش فنی‌و‌حرفه‌ای بیشتر شده است

آچار به دست‌ها بیکار نیستند

بیکاری یکی از معضلات امروز جامعه محسوب می‌شود. البته این موضوع در نگاه آماری شدت بیشتری دارد، اما از سوی دیگر شواهد موجود نیز نشان می‌دهد که حتی در شرایط دشوار اقتصادی هم آن‌هایی که دست به زانو گرفته و اصطلاحاً «یا علی» گفته‌اند با حرفه‌ای که بلد هستند، توانسته‌اند کسب‌و‌کار تولیدی و خدماتی راه انداخته و نه‌تنها خود، که حتی چند نفر دیگر را به شغلی مشغول کنند. اما سوژه اصلی گزارش این است که نظام آموزشی ما برای تربیت نیروهای فنی‌و‌حرفه‌ای چه اقداماتی انجام داده؟

آماری تأیید‌نشده‌ از تعداد مراجعان به آموزشگاه‌های فنی‌و‌حرفه‌ای نشان می‌دهد که حدود 60درصد از این مراجعان افرادی هستند که دارای مدرک کارشناسی و کارشناسی‌ارشد هستند و چون نتوانسته‌اند در زمینه رشته تحصیلی خود شغلی بیابند، در‌نتیجه تلاش می‌کنند تا حرفه‌ای را یاد گرفته و کاری فنی را انجام دهند. این موضوع نشان می‌دهد که اگر ریل آموزش در مسیر درست ایجاد شده بود، این افراد به جای اینکه سه تا چهار سال در نظام دبیرستان و سپس به مدت چهار تا 6‌سال پشت میز دانشگاه‌ها مشغول به تحصیل باشند، می‌توانستند به مدت سه سال در هنرستان حرفه‌ای را یاد گرفته و زودتر وارد بازار کار و تولید شوند. البته در این میان نباید ذهنیت جا افتاده در جامعه درباره تحصیل در رشته‌های فنی‌و‌حرفه‌ای را نادیده گرفت. اگرچه بسیاری از خانواده‌ها هم هستند که همچنان فرزندان خود را تشویق می‌کنند تا در مسیر رشته‌های تجربی و ریاضی و سپس دانشگاه تحصیل کنند. نتیجه چنین روشی این می‌شود که بعد از سال‌ها تحصیل، فارغ‌التحصیلان بیکار وارد جامعه می‌شوند و دولت نیز ظرفیت محدودی برای ایجاد شغل دارد.
 
رویکرد مثبت به نظام فنی
 آقای سیدمحسن حسینی‌مقدم، مدیر کل دفتر فنی‌و‌حرفه‌ای وزارت آموزش‌و‌پرورش در گفت‌و‌گو با «صبح‌نو» درباره نظام آموزشی فنی‌و‌حرفه‌ای آن می‌گوید: تقریباً از سال‌95 که نظام جدید آموزشی در دوره دوم متوسطه استقرار یافت، مدت زمان تحصیل در هنرستان‌ها از دو به سه سال افزایش پیدا کرد و آموزش‌های تخصصی در هنرستان‌ها بیشتر شد.
به گفته وی در حال حاضر بیش از 900‌هزار دانش‌آموز در شاخه فنی‌و‌حرفه‌ای و کارودانش در هنرستان‌های کشور مشغول تحصیل هستند. این مقام مسوول در وزارت آموزش‌و‌پرورش درباره برنامه‌ریزی برای نیازسنجی بازار می‌گوید: با تغییری که در نظام جدید آموزشی به خصوص در شاخه فنی‌و‌حرفه‌ای اتفاق افتاد محتواهای کتاب‌های درسی بر اساس نیاز بازار کار تدوین شده‌اند. حتی برخی رشته‌ها حذف و برخی رشته‌های جدید اضافه شدند.
وی در ادامه در‌باره اسناد بالادستی و توجه به نظام آموزشی فنی‌و‌حرفه‌ای می‌گوید: آنچه که بر اساس برنامه ششم توسعه برای ما پیش‌بینی شده این است که تا پایان برنامه ششم توسعه سهم آموزش‌های فنی‌و‌حرفه‌ای و کارودانش در دوره متوسطه باید به 50‌درصد برسد. یعنی نگاه قانون‌گذار هم 
بر این است که سهم آموزش‌های مهارتی بیشتر شود.
حسینی‌مقدم در ادامه با اشاره به تکلیف قانونی و کمبود فضاها و تجهیزات آموزشی می‌افزاید: در حالی پیش‌بینی افزایش ورودی به دوره فنی‌و‌حرفه‌ای در نظر گرفته شده که با افزایش یک پایه به تحصیل این دوره و افزایش از دو سال به سه‌سال عملاً با یک سوم کمبود فضای آموزشی و کارگاهی، یک‌سوم نیروی انسانی و تجهیزات آموزشی روبه‌رو هستیم.
وی در ادامه به مسأله استقبال خانواده‌ها از آموزش فنی‌و‌حرفه‌ای اشاره می‌کند؛ موضوعی که تقریباً عجیب به نظر می‌رسد؛ اما آمار مراجعه برای ثبت‌نام در هنرستان‌ها این مسأله را تأیید می‌کند. مدیر کل دفتر فنی‌و‌حرفه‌ای وزارت آموزش‌و‌پرورش در این باره می‌گوید: خانواده‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که فرزندان‌شان برای دسترسی به یک شغل باید مهارتی را بلد باشند، از همین رو اقبال و روی‌آوری خانواده‌ها به سمت آموزش‌های مهارتی بیشتر شده است. وی شاهد این مدعا را آمار ثبت‌نام در پایه دهم ذکر کرده و می‌افزاید: بچه‌ها از پایه نهم باید شاخه نظری یا هنرستان‌ها را انتخاب کنند. امسال 38‌درصد از ثبت‌نام ما در مقطع هنرستان بوده است. این مقدار در سال‌های گذشته 34‌درصد بوده که افزایش یافته است.
وی درباره علت افزایش استقبال خانواده‌ها و دانش‌آموزان از رشته‌های فنی‌و‌حرفه‌ای می‌گوید: شیوه هدایت تحصیلی ما در سه سال گذشته این‌طور بوده که دانش‌آموزان را جذب رشته‌های فنی‌و‌حرفه‌ای کنیم. الان که از خرداد و تیرماه ثبت‌نام‌ها شروع می‌شود و ظرفیت تکمیل شده است. این نشان می‌دهد که در شرایط فعلی خانواده‌ها نیز نسبت به رشته‌های فنی‌و‌حرفه‌ای اقبال دارند. اما الان به عنوان متولیان آموزش فنی‌و‌حرفه‌ای در وزارت آموزش‌و‌پرورش باید بتوانیم زیرساخت‌ها را فراهم کنیم.
حسینی‌مقدم درباره اهمیت تجهیزات و امکانات مدرن در آموزش فنی‌و‌حرفه‌ای می‌گوید: خانواده‌ای که فرزند خود را برای ثبت‌نام به هنرستان می‌آورد انتظار دارد فرزندش بعد از سه سال تحصیل بتواند به‌عنوان یک نیروی کار ماهر وارد بازار کار شود. اما اگر در هنگام مراجعه و ثبت‌نام ببیند که ما نتوانسته‌ایم زیرساخت‌ها و امکانات لازم را فراهم کنیم، ممکن است همان ذهنیت منفی که از قبل درباره تحصیل در هنرستان وجود داشته دوباره احیا شود و نگرش منفی
 به وجود بیاید.
وی درباره اقدامات صورت گرفته در زمینه تأمین امکانات نیز می‌گوید: ما تلاش خود را بر این متمرکز کرده‌ایم تا در برابر استقبال خانواده‌ها از مهارت‌های فنی‌و‌حرفه‌ای و تحصیل در هنرستان‌ها بتوانیم کارگاه‌ها را تجهیز کرده و امکانات لازم را فراهم کنیم تا در سال‌های آینده هم بتوانیم شرایط بهتری داشته باشیم. قانون‌گذار تکلیف کرده که تا پایان برنامه سهم نظام فنی و حرفه‌ای باید به 50‌درصد برسد.
این مقام مسوول در وزارت آموزش‌‌وپرورش درباره رایزنی با نمایندگان مجلس برای بودجه مورد نیاز می‌گوید: با نمایندگان کمیسیون آموزش مجلس جلسه‌ای داشتم و به این مسأله اشاره کردم که اگر همه تأکید داریم درباره مهارت‌آموزی و مسوولان در گفتار به این مسأله توجه دارند، باید برای تجهیز هنرستان‌ها هم بودجه در نظر گرفته شود.
به گفته وی بودجه این بخش در سال‌96 حدود 52‌میلیارد تومان بوده است. این مقدار در سال 97 به 37.5‌میلیارد تومان کاهش یافته است. در بودجه سال‌98 هم این رقم حدود 45‌میلیارد تومان پیش‌بینی شده که مشخص نیست چه مقدارش محقق شود.
وی تأکید می‌کند: حتی اگر 45‌میلیارد هم محقق شود باز هم کم است. ما حداقل امیدواریم مانند سال‌96 همان بودجه 52‌میلیارد تومانی اختصاص داده شود.‌

captcha
شماره‌های پیشین