628
یکشنبه، ۱۶ دی ۱۳۹۷
2
سفر پنج‌ماهه دریانوردی اقیانوسی ارتش

غول‌های نداجا در راه قاره آمریکا

هفتم آذرماه و روز نیروی دریایی بود که فرماندهان و مسوولان نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی مهمان رهبر معظم انقلاب بودند و فرمانده معظم کل قوا فرمودند: کاری کنید دشمنان حتی جرأت تهدید ملت ایران را نداشته باشند. در این دیدار فرمانده معظم کل قوا پیشرفت‌های ارتش و به‌ویژه نیروی دریایی از ابتدای انقلاب اسلامی تا به امروز را عظیم و شگفت‌آور خواندند و افزودند: نسل کنونی نیروی دریایی به ابتکار و توانایی‌های خود عمیقاً ایمان دارد و تحقق پدیده‌هایی همچون الحاق ناوشکن سهند و زیردریایی‌های فاتح و غدیر به ناوگان دریایی، بشارت‌دهنده امکان پیشرفت‌های روزافزون است.

بهرام قاسمی: اروپا در اجرای «اس پی وی» ناتوان است

صبر تهران حدی دارد

ورود سپاه به حوزه زیردریایی‌ها

صبح نو

سفر پنج‌ماهه دریانوردی اقیانوسی ارتش

غول‌های نداجا در راه قاره آمریکا

هفتم آذرماه و روز نیروی دریایی بود که فرماندهان و مسوولان نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی مهمان رهبر معظم انقلاب بودند و فرمانده معظم کل قوا فرمودند: کاری کنید دشمنان حتی جرأت تهدید ملت ایران را نداشته باشند. در این دیدار فرمانده معظم کل قوا پیشرفت‌های ارتش و به‌ویژه نیروی دریایی از ابتدای انقلاب اسلامی تا به امروز را عظیم و شگفت‌آور خواندند و افزودند: نسل کنونی نیروی دریایی به ابتکار و توانایی‌های خود عمیقاً ایمان دارد و تحقق پدیده‌هایی همچون الحاق ناوشکن سهند و زیردریایی‌های فاتح و غدیر به ناوگان دریایی، بشارت‌دهنده امکان پیشرفت‌های روزافزون است.

دستور رهبری برای حضور در اقیانوس‌ها
چند روز بعد و در دوازدهم آذرماه  امیر دریادار حسین خانزادی طی سخنانی در همایش تشریح دستاوردهای نداجا از دستور رهبر انقلاب به نیروی دریایی ارتش برای دریانوردی اقیانوسی خبر داد و گفت: « دفتر فرمانده معظم کل قوا با من تماس گرفتند و گفتند رهبری فرمودند نیروی دریایی هر زمان برای دریانوردی اقیانوسی آمادگی داشت، این اقدام را انجام دهد.»  در همان روز  امیر دریادار خانزادی خبر داد که ایران با ساختن ناوشکن‌های «جماران» و «دماوند»، ناوهای موشک‌انداز، زیردریایی‌های کلاس «غدیر» و انواع تجهیزات دفاعی، به نیروی دریایی اقیانوسی تبدیل شده است.
روز جمعه 14 دی‌ماه، امیر دریادار تورج حسنی‌مقدم، جانشین فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که ناوگروه ارتش، اوایل سال 98 در یک سفر پنج‌ماهه وارد اقیانوس اطلس خواهد شد و این سفر در راستای دستور سلسله مراتب فرماندهی انجام خواهد شد.
بر اساس سخنان جانشین فرمانده نداجا، احتمال دارد این مأموریت ناوگروه ایرانی در این اقیانوس پنج ماه به طول بینجامد و یکی از اعضای ناوگروه ایرانی ناوشکن بالگرد بر سهند خواهد بود و حضور «ناو لجستیک خارک» هم در این مأموریت قطعی شده است. 

مأموریت ناو لجستیک «خارک»
غول ۳۳ هزار تنی ارتش در اطلس
«ناو لجستیک خارک» ، ناو بالگردبر با طول ۲۰۷ متر، عرض 5/26 متر و سرعت 8/39 کیلومتر بر ساعت (تا قبل از تعویض سیستم رانش)، هشت مرتبه در مأموریت‌های آب‌های آزاد به همراه ناوگروه‌های ۳،۷،۹،۱۲،۱۸،۲۲،۲۴ و ۲۷ حاضر بوده و آخرین مأموریت وی نیز در تاریخ ۲۸ مردادماه ۹۲ بود که در میانه مأموریت ناوگروه بیست و هفتم، جای خود را به ناو لجستیک لارک داد.
 «خارک» به‌عنوان مهم‌ترین ناو لجستیک در نیروی دریایی، علاوه بر دو مرتبه حضور در دریای مدیترانه که با عبور از کانال سوئز همراه بود، در تنها مأموریت ناوگروه‌های نداجا در اقیانوس آرام نیز حضور داشت. این ناو مجهز به پیشرفته‌ترین سامانه‌های ناوبری و قابلیت حمل بالگردهای SH-3D است.

خارک؛ بزرگ‌ترین ناو لجستیک غرب آسیا
ناو خارک با 33هزار تن وزن، بزرگ‌ترین ناو لجستیک غرب آسیاست که در سال‌های اخیر تغییرات زیادی در بسیاری از سامانه‌های مهم رانشی و ناوبری آن ایجاد شده است. ازجمله این تغییرات، تعویض و نوسازی دیگ بخار شناور و اجزای مرتبط با آن است. بین 
سه تا پنج سال زمان صرف این تغییرات شده و ناو خارک در خردادماه سال جاری نیز همراه با ناوگروه 54 نداجا راهی مأموریت خلیج عدن شد.

سهند؛ پیشرفته‌ترین ناوشکن غرب آسیا
شناور دیگری که در مأموریت اقیانوس اطلس حاضر خواهد بود، ناوشکن سهند است که اخیراً به ناوگان نیروی دریایی ارتش در جنوب اضافه شده است. ناوشکن «سهند» به‌عنوان پیشرفته‌ترین ناوشکن غرب آسیا، روز دهم آذرماه در بندرعباس به ناوگان جنوب نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی پیوست. این ناوشکن چهار موتوره پیشرفته‌تر از نسل قبلی خود یعنی ناوشکن جماران و با قابلیت رادار گریزی در بلوک‌های مجزا طراحی و ساخته 
شده است.
براساس اعلام فرماندهان نیروی دریایی ارتش قابلیت تهاجمی و تدافعی ناوشکن سهند حدود 2برابر جماران است و این تفاوت در به‌روزرسانی پرتابگرهای اژدرها، انواع توپ‌های ضدهوایی و ضدسطحی، سامانه‌های موشکی سطح به سطح و سطح به هوا، سامانه دفاعی نقطه‌ای، سامانه ضد زیردریایی، قابلیت رادار گریزی، افزایش برد عملیاتی، قابلیت مانورپذیری بالا و همچنین سامانه‌های الکترونیکی باید جست‌و‌جو کرد.

مسیر رفتن ناو ارتش به اطلس
ناوگروه اعزامی نداجا برای رفتن به اقیانوس اطلس و پهلوگیری در یکی از کشورهای آمریکای لاتین (احتمالاً ونزوئلا) دو مسیر را پیش رو دارد.
به گزارش «فارس»، مسیر اول مدیترانه است که در این صورت ناوگروه اعزامی می‌بایست از اقیانوس هند، خلیج عدن، دریای سرخ، کانال سوئز، دریای مدیترانه و تنگه جبل‌الطارق عبور کرده و وارد اقیانوس اطلس شود. در صورت انتخاب این مسیر، این مأموریت از لحاظ سیاسی نیز پیام‌های متعددی خواهد داشت چراکه می‌بایست از کانال سوئز که در اختیار کشور مصر قرار دارد، عبور کند ناوگروه‌های نداجا پیش از این نیز دو مرتبه تا نیمی از این مسیر را رفته و وارد دریای مدیترانه شده‌اند. ناو خارک نخستین‌بار در بهمن‌ماه سال 89 به همراه ناوشکن الوند از کانال سوئز عبور کرد و وارد دریای مدیترانه شد.
مسیر دوم جنوب آفریقاست که در صورت انتخاب آن، شناورهای اعزامی باید از اقیانوس هند به سمت جنوب آفریقا رفته و با عبور از دماغه امید نیک وارد اقیانوس اطلس شوند. طبق آنچه تاکنون از زبان برخی فرماندهان نیروی دریایی ارتش گفته شده، به نظر می‌رسد گزینه اول یعنی دریای مدیترانه، در اولویت باشد.
نیروی دریایی ایران در 10 سال گذشته در منطقه اقیانوس هند با اعزام 57 ناوگروه، به دریاهای آزاد از جمله باب‌المندب، کانال سوئز، دریای مدیترانه و سواحل پاکستان، هند، سریلانکا، اندونزی و نیز مقاصدی در جنوب آفریقا اعزام کرده است.
عملکرد نیروی دریایی ارتش در مأموریت‌های مقابله با دزدان دریایی در خلیج عدن، نشان می‌دهد که امروزه نیروهای ایرانی و ناوچه‌ها و ناوشکن‌های نیروی دریایی از آمادگی قابل ملاحظه‌ای در مقابله با تهدیدات برخوردارند. همچنین جمهوری اسلامی ایران هم‌اکنون جزو سازندگان کشتی‌های جنگی در سطح جهان و جزو سه کشورسازنده شناورهای بزرگ نظامی درسطح منطقه غرب آسیاست.  این حضور قدرتمندانه نشان دهنده ظرفیت‌های بزرگ دفاعی ایران در مقابله با تهدیدها و زورگویی‌های قدرت‌های مداخله‌گر و متجاوز است.  

captcha
شماره‌های پیشین