626
چهارشنبه، ۱۲ دی ۱۳۹۷
7
وزارت ارتباطات خواستار بستن برخی از سایت‌های خدمات گردشگری شد

پا در کفش دیگران

طی روزهای گذشته خبری مبنی‌بر فیلترینگ سایت‌های فعال بدون مجوز در حوزه گردشگری منتشر شد و در روز دوشنبه 10‌دی‌ماه بیش از 60‌وب‌سایت فعال در حوزه گردشگری و استارت‌آپ نوپا که خدمات اقامتگاه‌های غیرهتلی را ارائه می‌دادند، از سوی شرکت مادر‌تخصصی توسعه جهانگردی وابسته به سازمان میراث فرهنگی فیلتر شدند.

مرغ صعود و تخم‌مرغ سقوط کرد!

صبح نو

وزارت ارتباطات خواستار بستن برخی از سایت‌های خدمات گردشگری شد

پا در کفش دیگران

طی روزهای گذشته خبری مبنی‌بر فیلترینگ سایت‌های فعال بدون مجوز در حوزه گردشگری منتشر شد و در روز دوشنبه 10‌دی‌ماه بیش از 60‌وب‌سایت فعال در حوزه گردشگری و استارت‌آپ نوپا که خدمات اقامتگاه‌های غیرهتلی را ارائه می‌دادند، از سوی شرکت مادر‌تخصصی توسعه جهانگردی وابسته به سازمان میراث فرهنگی فیلتر شدند.

صنعت گردشگری یکی از منابع مهم درآمدزایی برای هر کشوری است، این صنعت به‌عنوان یک فرصت برای ایجاد درآمد و اشتغال شناخته می‌شود که نقش قابل‌توجهی در استفاده از سرمایه‌های اجتماعی و فرهنگی و عرضه آن به دیگر کشورها دارد که این مهم مستلزم توسعه یک ساختار قوی همکاری میان نهادهای بخش خصوصی و دولتی است. در شرایط فعلی، گردشگری می‌تواند اقتصاد خوبی برای کشور به ارمغان بیاورد اما با فیلترشدن سایت‌های فعال در این حوزه بدون شک توسعه گردشگری، کمی با مشکل همراه خواهد شد.

نیاز کشور به فعالیت استارت‌آپ‌ها
اقدام اخیر در محدودسازی فعالیت سایت‌های گردشگری در‌حالی صورت گرفته که کشورمان بیش از هر زمان دیگری نیازمند اقدامات حمایتی در این حوزه است. توسعه فعالیت‌های استارت‌آپی و توجه به معرفی ظرفیت‌های گردشگری از جمله نکاتی است که باید با حمایت دستگاه‌های دولتی به رونق گردشگری در کشور کمک کند. بر اساس آمار سازمان گردشگری، سهم صنعت گردشگری ایران از تولید ناخالص داخلی، حدود 119‌میلیون‌دلار‌(معادل 2.4‌درصد) است که پیش‌بینی می‌شود در سال‌1402، به چهار درصد افزایش یابد. 
همچنین در‌حال‌حاضر، 475‌هزار ایرانی در صنعت گردشگری و صنایع مرتبط با آن مشغول به کارند که این میزان، 1.2‌درصد از کل نیروی کار فعال در ایران را تشکیل می‌دهد و بر اساس برنامه‌های دولت باید تا سال‌1402 به 3.2‌درصد افزایش پیدا کند. مطابق آمارهای منتشر‌شده از سوی سازمان جهانی گردشگری، گردشگری ایران در سال گذشته 12‌درصد رشد داشته، درحالی‌که رشد جهانی گردشگری چهار درصد بوده است. شاید به‌همین دلیل، سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حوزه گردشگری طی سال‌95، رشدی 20 تا 30‌درصدی را به‌همراه داشته است. با این حال براساس اعلام رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، طی دو سال گذشته، آمار ورود گردشگران خارجی به کشور تنها 4.6‌‌درصد گردشگران دنیا بوده است. 

صنعت گردشگری؛ جایگزین منابع نفتی
ایران به‌عنوان کشوری غنی درباره دارا بودن منابع توسعه گردشگری و به سبب فرهنگ، تمدن، ویژگی‌های آب‌و‌هوایی با معضلاتی همچون میزان بیکاری بالا، محدودیت منابع ارزی و اقتصاد تک‌محصولی مواجه است، به همین منظور می‌تواند با تمرکز بر رویکرد گردشگری اسلامی و تنظیم راهبردها و برنامه‌های منظم و منسجم وابستگی خود را به منابع نفتی کاهش داده و به سمت منابع درآمدی جایگزین، بالاخص گردشگری حرکت کند و به‌عنوان یک منبع پایدار از آن بهره‌مند شود. در چنین شرایطی اقدام به فیلترینگ سایت‌های خدمات گردشگری نقطه‌ای تاریک در فعالیت‌های سازمان متولی امر گردشگری محسوب می‌شود که لازم است تجدید نظری جدی درباره اجرای سیاست‌های این حوزه انجام شود.براساس آمارها صنعت گردشگری سومین صنعت مولد شغل و سرمایه بعد از صنعت نفت و خودروسازی است. این صنعت هم‌اکنون مورد توجه کشورهای توسعه‌یافته و درحال‌توسعه قرار گرفته است؛ صنعت گردشگری در ایران از ظرفیت‌های بسیار بالایی برای رشد و توسعه برخوردار است. بر اساس گزارش سازمان جهانی گردشگری، ایران رتبه دهم جاذبه‌های باستانی و تاریخی و رتبه پنجم جاذبه‌های طبیعی را در جهان داراست. به همین دلیل با غیرفعال کردن سایت‌هایی که هم‌اکنون در این حوزه در کشور فعال هستند، معلوم نیست چه سرنوشتی برای صنعت گردشگری رقم بخورد.

متولی کیست؟!
آقای مصطفی سروی، عضو انجمن صنفی دفاتر سفرهوایی، گردشگری و زیارتی استان تهران درباره اتفاقات اخیر به روزنامه «صبح‌نو» می‌گوید: «عمده مشکلات ما داشتن متولی زیاد در این کار است، یعنی ما بالاخره نفهمیدیم که متولی این حوزه کیست. کسانی که در حوزه گردشگری فعالیت دارند برای گرفتن مجوز باید راه‌های بسیار سختی را طی کرده و پس از رسیدگی طولانی‌مدت هم نمی‌توانند امیدوار باشند که کارشان درست انجام ‌شود.»
او درباره سایت‌های آنلاین حوزه گردشگری ادامه می‌دهد: «به نظرم باید در این‌باره تنها یک مرکز صلاحیت‌ها و امکانات را بسنجد و مجوز قانونی را برای استارت‌آپ‌ها صادر کند، در فروش آنلاین فروش تور داریم که سازمان میراث فرهنگی باید مجوزهای آن را صادر کند، برای فروش بلیت هواپیما نیز سازمان هواپیمایی کشوری مجوز می‌دهد که امکان برقراری ارتباط با هیچ‌یک از این سازمان‌ها برای سایت‌ها وجود ندارد.» 
تغییر در اساسنامه 
سروی اضافه می‌کند: «زمانی هم که ارتباط اتفاق می‌افتد با اینکه هر شرکتی می‌تواند تنها استوک شرکت‌هایی که سهام‌دار آن‌ها بوده و نزد آن شرکت ضمانت‌نامه دارد، بلیت هواپیما عرضه کند، باز هم سازمان هواپیمایی کشوری یک ضمانت‌نامه دیگری می‌گیرد، زمانی ‌که شرکتی اساس‌نامه فعالیت‌های گردشگری دارد بازهم از شرکت‌ها خواسته می‌شود تا متنی به اساسنامه خود اضافه کنند که می‌توانند به صورت آنلاین هم فعالیت داشته باشند.»
او با تأکید بر اینکه فروش آنلاین یک شیوه فروش است نه یک نوع محصول که بخواهیم به اساس‌نامه اضافه کنیم، ادامه می‌دهد: «یعنی اگر ما بخواهیم هر‌یک از شیوه‌های مرسوم فروش را داخل این اساسنامه‌ها بگذاریم که برای تغییر اساسنامه باید تأییدیه آن از سازمان هواپیمایی کشوری و بعد سازمان ثبت شرکت‌ها اخذ شود؛ این زمان باعث می‌شود تا شرکت‌های استارت‌آپی هزینه‌های زیادی را متقبل شوند.»

بخشیدن عطا به لقا!
عضو انجمن صنفی دفاتر سفر هوایی، گردشگری و زیارتی استان تهران تأکید می‌کند: «این در حالی است که برخی از این شرکت‌ها نیروهای‌شان را هم جذب کرده و شاید بالغ بر 9‌ماه است که درخواست فروش آنلاین داده و به نتیجه نرسیده‌اند. این‌ها هزینه‌های کارگری و خدمات را بالا می‌برد و باعث می‌شود این‌ها را حذف کنند و همین موضوع باعث شده تا خیلی‌ها به دنبال مجوز گرفتن نروند.» او معتقد است: «همانطور که وزارت ارتباطات گفته که این سایت‌ها را به‌رسمیت نمی‌شناسد باید ببینیم آیا شخصاً این سایت‌ها را به رسمیت نمی‌شناسد یا براساسنامه و درخواستی است که مراکز مجوز‌دهنده به آن‌ها داده است؟ ولی وقتی که ما از سازمان میراث فرهنگی، سازمان هواپیمایی، سازمان حج و زیارت یا برای بخش توریسم سلامت از مرکز دیگری بخواهیم برای شیوه‌های فروش مجوز بگیریم باعث می‌شود که خیلی از شرکت‌های معتبر هم دنبال مجوز نروند و تجربه هم ثابت کرده که اگر مجوز داشته باشید هر روز دچار آزار هستید. امروز برای فروش با یک سایت بالا می‌آید و فردا با سایت دیگری و کار ادامه می‌یابد.»
او توضیح می‌دهد: «البته ما با یک سری از سخت‌گیری‌ها موافق هستیم، ولی مراحل طولانی خیلی اذیت‌کننده است، استارت‌آپ‌ها شرکت‌هایی تازه‌کار هستند و می‌خواهند فعالیت‌شان را به شکل یک کار نو ارائه دهند، از طرفی بودجه زیادی هم ندارند و می‌خواهند شروع به کار کنند تا اگر موفق بودند، سرمایه‌گذار روی کارشان سرمایه‌گذاری کند، اما ما شاهد آن هستیم که استارت‌آپ‌ها به‌خاطر سخت‌گیری‌های بی‌مورد، نه سخت‌گیری‌هایی که باعث جلوگیری از کلاهبرداری‌ها شود که ما با آن‌ها موافق هستیم، بلکه سخت‌گیری‌های طولانی و تعدد مجوزهایی که وجود دارد، بدون رفتن سراغ مجوز کار می‌کنند.»

captcha
شماره‌های پیشین