sobhe-no.ir
626
چهارشنبه، ۱۲ دی ۱۳۹۷
15
گفت‌وگوی«صبح‌نو»با«محمدرضاورزی»درباره‌تئاتر و سریال جدیدش‌وچندچیزدیگر

شاید روزی در سینما فیلمی عاشقانه بسازم

اخیراً خبر کارگردانی یک تئاتر توسط آقای محمدرضا ورزی در رسانه‌ها منتشر شد. ورزی کارگردان مجموعه‌هایی مثل «معمای شاه» است که در زمان خودش حواشی زیادی داشت.

خبر

صبح نو

گفت‌وگوی«صبح‌نو»با«محمدرضاورزی»درباره‌تئاتر و سریال جدیدش‌وچندچیزدیگر

شاید روزی در سینما فیلمی عاشقانه بسازم

اخیراً خبر کارگردانی یک تئاتر توسط آقای محمدرضا ورزی در رسانه‌ها منتشر شد. ورزی کارگردان مجموعه‌هایی مثل «معمای شاه» است که در زمان خودش حواشی زیادی داشت.

پس از پخش پرسروصدای مجموعه الف‌ویژه معمای شاه، محمدرضا ورزی سریال «ایراندخت» را برای تلویزیون ساخت و البته از رسانه‌ها فاصله گرفت. پس از انتشار خبر کارگردانی یک نمایش تئاتر توسط ورزی به سراغ این کارگردان رفتیم و گفت‌وگوی مفصلی درباره این تئاتر و پروژه تلویزیونی آینده‌اش انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید.

خبر کارگردانی شما در یک نمایش تئاتر درست است؟
هنوز هیچ چیز قطعی نشده است. تصمیمات زیادی در زندگی می‌گیریم که تا نهایی شدن، ممکن است بارها تغییر کند. درباره کاری که دوست داشتم به روی صحنه بیاورم مذاکره‌ای داشته‌ایم اما هنوز به مرحله قرارداد نرسیده است.

سوژه‌اش برای خودتان است؟
بله نمایش‌نامه‌اش را خودم نوشته‌ام اما سوژه‌اش فعلاً محرمانه است! فضای این کار فانتزی خواهد بود. امیدوارم تا آخر سال جاری تکلیف این نمایش مشخص شود. البته اگر سرکار دیگری باشم ممکن است اجرای این تئاتر به تأخیر بیفتد.

برای تلویزیون مشغول تولید سریال هستید؟
مشغول نگارش یک سریال برای تلویزیون هستم. سریالی است که هشت ماه از نگارش و تحقیقاتش می‌گذرد. این پروژه تصویب‌شده و در مجموعه سیمافیلم در حال انجام است. تیم نگارشی بسیار خوبی درحال پیش‌برد کارها هستند و داستان این سریال را براساس یک رمان می‌نویسند. عنوان این پروژه «پریزاد» است.

باتوجه به بستر تاریخی کارهای قبلی‌تان، آیا «پریزاد» هم تاریخی است؟
بله تاریخی است. یک رمان تاریخی مربوط به برهه 180‌سال پیش است. اما بیشتر از مقطع زمانی، محتوای قصه‌اش اهمیت دارد. در «ایراندخت» هم به یک داستان عشقی پرداخته بودیم که در دوره ستارخان بود. البته قصه «پریزاد» بسیار قوی‌تر از ایراندخت خواهد بود.

آیا پریزاد الف‌ویژه است؟
فعلاً در تلویزیون پروژه الف‌ویژه کار نمی‌شود. تنها دو پروژه الف‌ویژه یعنی «سلمان فارسی» و «حضرت موسی» درحال انجام است که آن‌ها هم خاص هستند. پریزاد را می‌توان یک پروژه الف‌فاخر نامید.

از چه زمانی وارد تولید می‌شوید؟
اصولاً اعتقاد دارم تا سناریو کامل نشود وارد تولید نشوم. هشت ماه است که روی مجموعه کار می‌کنیم. این سریال پربازیگر نخواهد بود.

«معمای شاه» حواشی و انتقادات قابل توجهی داشت. آیا آن مسائل تأثیری در روند کاری‌تان گذاشته است؟
معمای شاه یک پازل ناتمامی از فضای تاریخ معاصر بنده بود؛ من حدود 200‌سال تاریخ معاصر را به تصویر کشیده‌ام. ازجنگ‌های ایران وروسیه تاشهریور‌۲۰ ، از شهریور 20 تا بهمن‌57 را هم در معمای شاه به تصویر کشیدم. موافقان و مخالفانی هم داشت.

چرا میزان انتقاد از این سریال تا این حد بود؟ به شکلی که درباره کارهای قبلی‌تان به این مقدار نبود.
باید زمانه را هم دید. شاید به جای معمای شاه به دنبال زدن یک جریان بوده‌اند؛ فقط نباید به سریال توجه کرد. من کار خودم را کردم و گمان می‌کنم اگر مؤثر نبودم تا این حد سروصدا نمی‌شد. تلویزیون‌های آن طرف مدام درباره معمای شاه برنامه پخش می‌کردند. جنس این دست از کارها به همین شکل است. یعنی اگر شما در این سریال شاه را خوب نشان می‌دادید، بازهم گروه دیگری شما را می‌زدند. راه فراری از این مسأله نبود.

با گذشت زمانی زیاد از پخش معمای شاه آیا به این نتیجه رسیده‌اید که نکته یا موردی را نباید در این سریال جای می‌دادید؟
شاید اگر زمان به عقب برگردد، برشی را انتخاب می‌کردم. مثلاً صرفاً کودتای‌28 مرداد را موضوع یک سریال می‌کردم. بعداً براساس واکنش مخاطبان، برش‌های تاریخی بعدی را می‌ساختم.

معتقدید داستان معمای شاه خیلی گسترده‌است و می‌شد به صورت فصلی آن را ساخت؟
دقیقاً همینطور است. من خیلی گسترده و وسیع جلو رفتم که بهتر بود به صورت واقعه کار را پیش ببرم. اتفاق معقول این بود که به صورت فصول جداگانه کار را بسازیم. می‌دانستم معمای شاه لانه زنبور است اما راستش میزانش را نمی‌دانستم. گمان نمی‌کردم در این حد حاشیه و هجمه به وجود بیاید. 

دلیلش را چه چیزی می‌دانید؟
یکی از دلایلش این بود که به تغییر ریاست سازمان صداوسیما برخوردیم. قطعاً اگر این سریال در دوره آقای ضرغامی و مدیریت آقای دارابی در معاونت سیما پخش می‌شد، اتفاقات بهتری برای کار رخ می‌داد.
 تغییر مدیریت برای ما یک بدشانسی بود. اما همه این‌ها نهایتاً به جو جامعه بازمی‌گردد. اگر معمای شاه را 20‌سال پیش ساخته بودیم این حواشی پیش نمی‌آمد.

منظورتان شرایط جامعه است؟
بله! الان شرایط جامعه کمی نامناسب است و مخاطب به صورت پیش‌فرض گارد دارد. در معمای شاه تحریفی انجام نشده.

اگر امروز بخواهید سریال بسازید باید چگونه عمل کنید که به دور از حرف‌های گل‌درشت سیاسی توان همراهی مخاطب را داشته باشد؟
وقتی کار سیاسی بکنید عده‌ای آن را هضم می‌کنند و برخی آن را پس می‌زنند. در معمای شاه در کنار انتقادات، هواداری هم وجود داشت، البته این هواداری‌ها به پروپاگاندا تبدیل نمی‌شد؛ فقط هجمه‌ها پروپاگاندا می‌شد. 
چنین سوژه‌هایی را یا نباید ساخت یا اگر به سمتش رفتیم باید به دور از محافظه‌کاری تولیدش کنیم. دوران پهلوی را نمی‌شود با محافظه‌کاری ساخت. من به دولت‌های پس از انقلاب کاری ندارم اما آن‌چه مشخص است، حکومت پهلوی دوره‌ای است که پر از انتقاد است و قابل انکار نیست.
با توجه به حرف‌های خودتان، با مخاطبی که گارد دارد همراهیم و از سمتی دوره پهلوی که باید بدون محافظه‌کاری به آن پرداخته شود؛ آیا بهتر نبود در زمان دیگری به آن اشاره کرد؟
این حرف را کاملاً قبول دارم، اما به هرحال حکومت پهلوی به شکلی بوده که یا نباید به سمتش بروی یا اگر رفتید صابون همه چیز را به تنت بمالی! نوع حکومت آن دوران طوری است که قابل چشم‌پوشی نیست.

آیا همین حساسیت‌ها باعث شد که اخیراً به سمت داستان عاشقانه بروید؟
نه اینطور نیست! من پازلی ناتمام را تمام کردم. من مورخ نیستم یک فیلم‌ساز دارای تألیف هستم. مورخ نیستم، اما تحریف هم نمی‌کنم. هرچه گفته‌ام مستند است. اما موافقم که می‌شد موضوع را در اشل‌های کوچک‌تر بیان کرد. این را هم عرض کنم که لازم است آدم‌های مختلف دراین باره فیلم بسازند و حرف‌شان را بگویند. هرچقدر هم که بگوییم فلان فیلم‌ها و سریال‌ها سفارشی‌اند بازهم نگاه فیلم‌سازان‌شان هستند. در هالیوود هم لااقل درباره پروژه‌های خاص، سوژه مطرح می‌شود و اگر تأیید شود به آن بودجه و امکانات تعلق می‌گیرد.

گمان می‌کنید مخاطب با تماشای «پریزاد»، کاری متفاوت از فضای «معمای شاه» را ببیند؟
قطعاً همینطور ست. البته در ایراندخت هم همین شکل بود. در معمای شاه تکلیف‌مان مشخص بود و سراغ درام نرفتیم. همینجوری می‌گفتند تاریخ را تحریف کرده‌ایم، وای به آن زمان که سراغ درام می‌رفتیم!

«پریزاد» چه حال و هوایی خواهد داشت؟
همیشه سعی می‌کنم در محتوای کارهایم پیام‌هایی را برای جامعه داشته باشم. در پریزاد در قالب یک داستان عاشقانه این را خواهیم گفت که در جامعه نیاز به اتحاد داریم. باید در جامعه به سمت این برویم که بیگانگان برای‌مان تصمیم نگیرند. زمان تاریخی روایت قصه شما هرچه به عقب برود، از آن جایی که سند تصویری کمی از آن وجود دارد، دست شما برای ترسیم فضا و روایت بازتر است. البته این نیازمند ایجاد یک محتوای خوب و قصه‌ای جذاب است. مردم تشنه قصه‌اند. در سریال «پدر» که اخیراً از تلویزیون پخش شد، مردم نسبت به آن جذب شدند چون قصه خوبی داشت. آقای عنقا نویسنده موفقی است. من فیلم «ابراهیم خلیل الله» را هم ساخته‌ام؛ یعنی صرفاً اهل سریال‌های سیاسی نیستم. شاید روزی در سینما فیلمی عاشقانه بسازم!

کمدی چطور؟!
راستش کمدی قدری تخصصی است و بعید است بسازم! به اعتقاد من در تاریخ سینمای کشورمان تنها دو نفر به طور درست کمدی ساخته‌اند؛ اول آقای داریوش مهرجویی با فیلم «اجاره‌نشین‌ها» و سپس آقای کمال تبریزی با فیلم «مارمولک» یا «لیلی بامن است».

captcha
شماره‌های پیشین