sobhe-no.ir
624
دوشنبه، ۱۰ دی ۱۳۹۷
15
«صبح‌نو»سه‌شبهه‌درباره‌فیلم‌اولی‌هارابررسی‌می‌کند

مورد«صدرعاملی‌ها»تاحاشیه‌«فیلم‌دومی‌ها»

پس از اعلام رسمی فیلم‌های راه‌یافته به رقابت در بخش نگاه‌نو جشنواره سی‌وهفتم فجر، برخی شبهات و انتقادات نسبت به انتخاب تعدادی از آثار مطرح شد.

خبر

صبح نو

«صبح‌نو»سه‌شبهه‌درباره‌فیلم‌اولی‌هارابررسی‌می‌کند

مورد«صدرعاملی‌ها»تاحاشیه‌«فیلم‌دومی‌ها»

پس از اعلام رسمی فیلم‌های راه‌یافته به رقابت در بخش نگاه‌نو جشنواره سی‌وهفتم فجر، برخی شبهات و انتقادات نسبت به انتخاب تعدادی از آثار مطرح شد.

پس از اعلام اسامی فیلم‌های بخش نگاه‌نو یا همان فیلم‌اولی‌های جشنواره سی‌وهفتم فجر، برخی از رسانه‌ها شبهات و سؤالاتی را نسبت به تعدادی از این فیلم‌ها 
اظهار کردند. 
چند خبر منتشر شد که طبق معمول نشان‌دهنده نظرات مثبت و منفی نسبت به فیلم‌های انتخاب شده بود، اما دراین بین سه خبر مشخص در حواشی پررنگ‌تر از بقیه بود. فیلم‌های «سونامی» به کارگردانی آقایان میلاد صدرعاملی، «روزهای نارنجی» به کارگردانی آرش لاهوتی و «حمال طلا» به کارگردانی تورج اصلانی، سه فیلمی است که به دلایل مختلف نسبت به نحوه انتخاب آن‌ها شائبه‌هایی مطرح شد. 
برای بررسی صحت یا عدم صحت این اخبار این موارد را 
به طور تحلیلی بررسی می‌کنیم.

حمله‌به‌رسول‌ومیلاد!
 مورد اولی که دراین گزارش بررسی خواهد شد خبری درباره فیلم «سونامی» به کارگردانی میلادصدرعاملی است. این فیلمساز فرزند آقای رسول صدرعاملی، کارگردان مشهور ایرانی است. 
یکی از کانال‌های مجازی دراین‌باره نوشت: «درحالی‌که پروانه ساخت سونامی به تهیه‌کنندگی رسول صدرعاملی صادر شده بود، هیأت انتخاب جشنواره فجر نام آقای علی سرتیپی را به‌عنوان تهیه‌کننده فیلم اعلام کرد! سونامی را آقازاده صدرعاملی ساخته و مشخص نیست چرا به ناگاه نام تهیه‌کننده آن تغییر کرده؟ آیا بناست صدرعاملی به هیأت داوران فجر راه یابد و برای جلوگیری از حرف و حدیث نام شریک درجه یکش در فیلمیران را به‌عنوان تهیه‌کننده فرزند آورده تا جوایز احتمالی فرزند دردسرساز نشود؟»
اما طبق پیگیری خبرنگار «صبح‌نو» ماجرا ازاین قرار است که «سونامی» با تهیه‌کنندگی رسول صدرعاملی پروانه ساخت دریافت کرد، اما چند روز پس از فیلمبرداری به‌دلیل ترجیح رسول صدرعاملی برای همکاری فرزندش با شخصی غیر‌ از خودش و همینطور موضوع فیلم که جزو فضای مورد علاقه‌اش نیست، تهیه‌کنندگی سونامی را به آقای سرتیپی واگذار می‌کند. در روزهای اخیر برخی از کانال‌های تلگرامی علت این جابه‌جایی را احتمال حضور رسول صدرعاملی در هیأت داوران جشنواره سی‌وهفتم عنوان کرده بودند، درصورتی که این خبر نادرست است. علت نادرستی این خبر آن است که رسول صدرعاملی خودش فیلمی با نام «سال دوم دانشکده من» ساخته که اتفاقاً فرم حضور در جشنواره فجر را نیز پرکرده است؛ پس طبیعتاً بحث داوری از ریشه مردود است و علت جدایی رسول از میلاد ارتباطی به این حواشی ندارد. باید دلیل این قطع همکاری را تمرکز صدرعاملی بر فیلم خودش و همچنین سوژه ورزشی «سونامی» دانست که ظاهراً جزو اولویت‌های کارگردان «من ترانه پانزده سال دارم» نبوده است. طبق اطلاع خبرنگار «صبح‌نو» از مراجع مرتبط، آقای سرتیپی با 20درصد، خانم تفضلی با 40درصد، بنیاد فارابی با 20درصد و رسول صدرعاملی هم با 20درصد در سرمایه‌گذاری فیلم سونامی سهیم هستند.

فیلمی‌با دو اسم
مورد بعدی خبری درباره فیلم سینمایی «روزهای نارنجی» است. روزهای نارنجی فیلمی به کارگردانی آقای آرش لاهوتی است. سال گذشته همین فیلم با عنوان «واسطه» به دبیرخانه جشنواره سی‌وششم ارسال شده بود. طبق قانون جشنواره اگر فیلمی در جشنواره بازبینی و رد شود، حتی اگر تا سال بعد به اکران در نیاید هم امکان حضور دوباره در گزینش این رویداد را ندارد. به سرعت توسط برخی رسانه‌ها این ادعا مطرح شد که روزهای نارنجی سال گذشته بازبینی شده و امسال بازهم وارد کارزار فجر شده است. 
آقای احمد امینی، عضو هیأت انتخاب سی‌و‌ششمین و سی‌و‌هفتمین جشنواره ملی فیلم فجر درباره فیلم «روزهای نارنجی» که سال گذشته با نام «واسطه» به دبیرخانه این رویداد ارسال شده بود و امسال در فهرست بخش «نگاه نو» حضور دارد، دراین زمینه به «مهر» گفت: «سال گذشته تنها ۲، ۳ سکانس از این فیلم برای هیأت انتخاب ارسال شده بود که ما آن را مورد بازبینی قرار ندادیم و گفتیم فیلم باید به صورت کامل به دبیرخانه ارسال شود. وی تأکید کرد: نسخه نهایی سال گذشته به دست ما نرسید ولی امسال نسخه کاملی از فیلم درخواست شرکت داشت که آن را دیدیم و انتخاب ما این بود که فیلم در بخش «نگاه نو» این رویداد قرار گرفته است. وی در پایان اظهارکرد: امسال نیز چند فیلم دیگر به‌صورت ناقص به دبیرخانه ارسال شده بود که ما باز هم آنها را پس فرستادیم و گفتیم که مورد بازبینی قرار نمی‌دهیم.» هرچند پس از این مصاحبه بازهم برخی از اهل فن نسبت به این صحبت‌ها ایراد وارد کردند و گفتند اصولاً مگر می‌شود از فیلمی تنها دو یا سه سکانس به جشنواره ارائه شود! درچنین مواقعی نمی‌شود حکمی قطعی داد و بهتر است به آنچه توسط یک عضو هیأت انتخاب عنوان شده بسنده کرد.

قانون‌های‌تفسیربردار
اما شاید حاشیه بعدی بخش نگاه‌نو را بتوان به فیلم «حمال طلا» ساخته آقای تورج اصلانی مرتبط دانست. اصلانی که از فیلمبرداران مطرح ایرانی است، چندی پیش فیلم «جینگو» را ساخته بود که در گروه هنروتجربه نیز به اکران درآمد. حال او با «حمال طلا» به‌عنوان فیلم اولی وارد رقابت جشنواره شد. مسوولان جشنواره مدعی‌اند که فیلم قبلی منصوری مجوز ویدئویی داشته و به همین دلیل به لحاظ قانونی ایرادی برای شرکت در جشنواره ندارد. مسأله‌ای که درباره «یلدا» به کارگردانی آقای مسعود بخشی هم مطرح است. بخشی در گذشته فیلم حاشیه‌دار «یک خانواده محترم» را ساخته بود. بسیاری از اهالی رسانه و سینماگران توجیه مسوولان جشنواره-هرچندقانونی باشد- را برای قبول فیلم اصلانی نادرست می‌دانند. آیا اصلانی در گذشته فیلمی ساخته و وحتی در جشنواره فجر هم نمایش داده شده است یا نه؟ آیا بخشی قبلاً فیلمی ساخته یا نه؟ یکی از مسوولان جشنواره گفته بود که حضور در جشنواره‌های خارجی ممنوعیتی برای حضور فیلم اولی‌ها در فجر نیست. پس از این اظهار نظر آقای روح‌الله حجازی از کارگردانان سینما در اینستاگرام نوشت: « متأسفانه با استناد به همین آیین‌نامه، وقتی فیلم زندگی مشترک آقای محمودی و بانو، پس از یک سال رفع توقیف شد و در جشنواره مونترال حضور داشت به همین بهانه (با این که توسط هیأت انتخاب، انتخاب شده بود) نگذاشتند در بخش ملی جشنواره فجر حضور داشته باشد! هرسال همانطور که دلشان بخواهد آیین‌نامه را تفسیر می‌کنند!» 
 

captcha
شماره‌های پیشین