624
دوشنبه، ۱۰ دی ۱۳۹۷
14
نشست خبری جشنواره بین‌المللی شعر و داستان انقلاب

سیار: انقلاب ایران شاعرانه است

«پاره سنگ» مهدی یراحی به سمت چه کسی پرتاب شده است؟

فریاد در خلأ

چند وقتی است که بحث موسیقی اعتراضی در فضای موسیقی کشور به گوش می‌رسد. از آلبوم «ابراهیم» آقای محسن چاووشی گرفته تا موزیک‌ویدئوی تازه آقای مهدی یراحی، «پاره سنگ». وقتی در فضای ابتذال مضاعف این روزهای موسیقی پاپ و سلطه تاجران و بساز‌بفروش‌ها بر مجریان تهیه‌کنندگی موسیقی و برگزاری کنسرت‌ها، خبر تولید این آثار منتشر شد، بسیاری دلگرم شد‌ند؛ اما خیلی زود و پس از انتشار این قطعه‌ها معلوم شد که با چه نوع اعتراضی مواجهیم؛ اعتراضی از جنس غرولندهای توییتری و متلک‌های اینستاگرامی. فریادهایی که هرچند بلند بودند، اما هیچ ظالمی و بدتر از آن هیچ ظلمی را نشانه نمی‌گرفتند. تنها خاصیت این آثار دست‌و‌پا کردن چهره‌ای متفاوت برای خوانندگان و ایجاد بازاری تازه در فضای یک‌نواخت‌شده موسیقی امروز بود. در این گزارش تلاش کرده‌ایم با مرور سنت موسیقی‌های اعتراضی در سراسر جهان به این سوال پاسخ دهیم که سرمایه‌داری چطور موسیقی اعتراضی را مصادره کرده است؟

شماره‌های پیشین