621
چهارشنبه، ۰۵ دی ۱۳۹۷
14

تجلیل از شیخ زکزاکی در جشنواره فیلم عمار

مناقشه بر سر جایگزین اینستاگرام

وزیر ارتباطات ابلاغیه معاونش را بی فایده خواند

این روزها اتفاق جدیدی در حوزه فضای مجازی کشور در جریان است و آن‌هم مناقشه‌ای است که بر سر فیلتر یا عدم فیلتر اینستاگرام شروع شده است. ماجرا هم از ابلاغیه‌ای شروع شد که سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از خدمات‌دهندگان اینترنت خواسته بود بسته‌های اینترنت بدون اینستاگرام ارائه کنند. در ابلاغیه‌ سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، خطاب به شرکت‌ مخابرات ایران و کلیه شرکت‌های ارائه‌کننده خدمات اینترنتی آمده است که با توجه به ضرورت صیانت از فرهنگ اسلامی ایرانی و حریم خانواده‌ها و حمایت از محتوای داخلی، با قید فوریت تصمیمی اتخاذ کنند که بسته‌ها و طرح‌های فروش اینترنت را بدون امکان اتصال و استفاده از شبکه اجتماعی اینستاگرام، تهیه و در لیست بسته‌های فروش خود قرار دهند.

صبح نو

مناقشه بر سر جایگزین اینستاگرام

وزیر ارتباطات ابلاغیه معاونش را بی فایده خواند

این روزها اتفاق جدیدی در حوزه فضای مجازی کشور در جریان است و آن‌هم مناقشه‌ای است که بر سر فیلتر یا عدم فیلتر اینستاگرام شروع شده است. ماجرا هم از ابلاغیه‌ای شروع شد که سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از خدمات‌دهندگان اینترنت خواسته بود بسته‌های اینترنت بدون اینستاگرام ارائه کنند. در ابلاغیه‌ سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، خطاب به شرکت‌ مخابرات ایران و کلیه شرکت‌های ارائه‌کننده خدمات اینترنتی آمده است که با توجه به ضرورت صیانت از فرهنگ اسلامی ایرانی و حریم خانواده‌ها و حمایت از محتوای داخلی، با قید فوریت تصمیمی اتخاذ کنند که بسته‌ها و طرح‌های فروش اینترنت را بدون امکان اتصال و استفاده از شبکه اجتماعی اینستاگرام، تهیه و در لیست بسته‌های فروش خود قرار دهند.

حالا چند روزی می‌شود که موضع‌گیری‌ها در این باره شروع شده و خیلی از فعالان عرصه فضای مجازی از آن به فیلترینگ اینستاگرام تعبیر می‌کنند. هر چند مسوولان مربوطه پیش از این فیلترینگ این شبکه اجتماعی پرطر‌فدار را رد کرده بودند؛ مثلاً آقای آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات تیرماه امسال گفته بود: «مگر من مسوول فیلترینگ هستم که بخواهم درباره فیلتر نشدن اینستاگرام قول بدهم؟ باید از مسوول فیلترینگ قول گرفت که اینستاگرام فیلتر نشود، اما می‌گویم که خبری از فیلترینگ اینستاگرام نیست.» و حالا این دستور جدید پرونده اینستاگرام را دوباره به جریان انداخته است.

 نخستین واکنش‌ها به ابلاغیه جدید
هر چند مسوولان وزارت ارتباطات گفتند که این ابلاغیه جدید نیست -البته در تصویر منتشر‌شده هم تاریخی مشاهده نمی‌شود و گویا از تصویر حذف شده- اما تا به حال چند نفر از مسوولان این وزارتخانه درباره آن اظهارنظر کرده‌اند. نخستین نفر هم سیدجمال هادیان، مدیر روابط عمومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بود که در توییتر نوشت: «درباره نامه زیر پرسیده‌اید. این نامه محرمانگی ندارد و به صادر‌کننده تذکر داده شده. ماجرا به ابلاغیه مرکز ملی فضای مجازی بازمی‌گردد. ارتباطی با فیلتر هم ندارد. خواسته‌اند که این امکان فراهم گردد تا اگر خانواده‌ای بسته اینترنتی بدون اینستاگرام بخواهد، امکانش فراهم باشد.» او همچنین درباره این نامه به خبرگزاری «مهر» هم گفته بود: «این موضوع هیچ ارتباطی با فیلترینگ اینستاگرام نخواهد داشت و موضوعی که در شبکه‌های مجازی با عنوان «دستور وزارت ارتباطات برای فیلترینگ اینستاگرام» منتشرشده، صحت ندارد.»
 نفر بعدی وزیر ارتباطات بود که او هم ترجیح داد در شبکه فیلتر‌شده توییتر به اظهارنظر درباره این مسأله جنجالی بپردازد و البته مخالفت با آن را علنی کند: «در جلسه‌ای که با متخصصان بخش ارتباطات داشتم، نظرشان بر این بود که این ابلاغیه سازمان تنظیم عملاً بی‌فایده است. چرا که اولاً باعث ترویج بیشتر فیلترشکن‌ها می‌شود، ثانیاً هدف، از طریق ترویج نرم‌افزارهای مدیریت والدین بهتر محقق می‌شود. نظر درستی بود و لازم است این ابلاغیه اصلاح شود.» جالب اینجاست که این نامه را آقای حسین فلاح‌جوشقانی، رییس رگولاتوری و معاون وزیر ارتباطات امضا کرده است، یعنی وزارت ارتباطات به جای اینکه مخالفت‌های خود را در جلسات کارشناسی و قبل از اعلام عمومی ابراز کند، ابتدا نامه را ابلاغ کرده و سپس به مخالف به آن پرداخته‌است. سیاست یک‌بام و دو‌هوا هم اینجا شاید کاربرد داشته باشد.

 اینستاگرام بومی و امکان تحقق آن
حال جدای از مباحث مربوط به اینستاگرام، این‌بار آقای ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی درباره اینستاگرام سخن گفته و نکات جالبی را مطرح کرده است. وی که چندی پیش درباره مذاکره با مسوولان اینستاگرام سخن گفته بود باز هم در این باره گفته است: «ما از اینستاگرام خواسته‌ایم که با آن‌ها صحبت داشته باشیم؛ اما هنوز صحبتی صورت نگرفته است. درباره اینستاگرام مکاتبات اولیه صورت گرفته، ولی هنوز قراری نگذاشته‌ایم. البته ما دنبال این هستیم که جایگزینی برای این شبکه داشته باشیم و جایگزین مشابه داخلی شکل گرفته است.» وی با بیان اینکه تعداد قابل‌توجهی از جامعه مذهبی کشور درباره اینستاگرام مشکل دارند، اثرگذاری خودشان را هم دارند و صدایی دارند که شنیده می‌شود، اضافه کرد: «من معتقدم باید پلتفرم بهتر و کامل‌تری بدهیم. چون پلتفرمی مثل اینستاگرام متعلق به ۱۰‌سال قبل است که تازه به نتیجه رسیده است. در عین حال، چیزی که ما الان ارائه کنیم سه سال دیگر به نتیجه می‌رسد و بالغ می‌شود. لاجرم تا آن زمان، چیزی که ما ارائه کنیم، نسبت به اینستاگرام خیلی بهتر خواهد بود.»

جایگزین‌های اینستاگرام کدام‌اند؟
پیش از این در «صبح‌نو» در مردادماه گزارشی درباره جایگزین‌های اینستاگرام منتشر کردیم. 
در آن گزارش از قول آقای صادق عباسی شاهکوه، معاون وزارت ارتباطات و مدیرعامل شرکت زیرساخت در حاشیه نمایشگاه «الکامپ» نوشتیم که «به ۹پیام‌رسان داخلی از جمله ویسپی، بیسفون پلاس، سروش، آی‌گپ، لنزور، جیک‌و‌پیک، گپ، بله و بی‌تالک امکانات زیر ساختی رایگان و پنج میلیارد تومان وجه نقد کمک شده است.‌» از این 9‌مورد دو مورد آن شبکه اجتماعی مشابه اینستاگرام بوده و مشمول کمک ارشاد شده‌اند. با بررسی که انجام دادیم متوجه شدیم جیک‌وپیک تاکنون 200مورد نصب داشته و تا امروز این رقم تغییری نکرده است. این شبکه اجتماعی متعلق به شرکت مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات «ویرا صدر لیان»‌(وصل) است و خود را نخستین شبکه اجتماعی کاملاً هوشمند داخلی می‌داند. امکانات این پیام‌رسان عبارتند از: اشتراک‌گذاری تصویر، ویدئو، صدا و متن، امکان پسندیدن و ارسال نظر، امکان مشاهده پست‌های پربازدید، امکان خرید محصولات و ارسال پست‌های پولی برای کاربران تأیید‌شده و همچنین جست‌وجوی کاربران. جیک‌و‌پیک درحال‌حاضر چیزی حدود 500نصب فعال دارد. اگرچه این پیام‌رسان به تازگی راه افتاده و با ظاهری ساده و امکاناتی ابتدایی در حال فعالیت است، در همین ابتدای امر نیز نتوانسته نظر کاربران را به خود جلب کند. برخی از کاربران آن را ضعیف و بد تلقی کرده‌اند و از پشتیبانی ضعیف و عمل نکردن برخی از قابلیت‌های آن گلایه کرده‌اند.
دیگر شبکه اجتماعی مشابه اینستاگرام «لنزور» است که سابقه زیادی دارد، این شبکه اجتماعی که چند سالی است فعالیت می‌کند، متعلق به شرکت «صبا ایده» است و مشابه اینستاگرام بوده و تاکنون با استقبال نسبتاً خوبی از سوی کاربران مواجه شده است. برخی نهادها و شخصیت‌ها در آن آلبوم و صفحه رسمی دارند. شرکت «صبا ایده» که با راه‌اندازی کلوب، آپارات و میهن‌بلاگ پیش از این نیز فعالیت در این حوزه داشته است، در اقدامی دیگر پیام‌رسان لنزور را ارائه کرده است. لنزور نمونه ایرانی اینستاگرام است و سعی کرده امکاناتی را  در آن قرار دهد که در اینستاگرام وجود ندارد. در گزارش 17‌مرداد میزان نصب لنزور 10هزار نفر بود که روز گذشته در بازبینی مجدد متوجه شدیم این تعداد به نصف کاهش پیدا کرده.
به‌نظر می‌رسد که مسوولان تصمیم‌گیر در این زمینه باید به‌صورت همه‌جانبه درباره این مسأله تصمیم‌گیری کنند تا مانند قضیه مسدودسازی تلگرام جنگ مغلوبه نشود. ذکر این نکته هم جالب توجه است که اینستاگرام جزو شبکه‌های اجتماعی خارجی پرمصرف در ایران است و ایران با داشتن 24‌میلیون کاربر جزو ۱۰کشور فعال در این زمینه و در رتبه هفتم جهان قرار دارد.

captcha
شماره‌های پیشین