588
سه شنبه، ۱۵ آبان ۱۳۹۷
11
گزارش «صبح‌نو» از تلاش تازه فیس بوک برای بازیابی اعتبار از دست رفته با راه‌اندازی اتاق جنگ

معصومیت از دست‌رفته

اواخر شهریورماه بود که کمپانی فیس بوک در آستانه انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا واحدی با عنوان «اتاق جنگ» راه‌اندازی کرد. این برند روبه افول فضای مجازی اعلام کرد برای جلوگیری از «مسائل» انتخابات 2016 آمریکا در سایر انتخابات سیاسی در سراسر جهان این واحد را راه‌اندازی کرده است. فیس بوک در بیانیه خود ادعا کرده بود بعضی حساب‌های روسی با انتشار اخبار ناصحیح و ایجاد هجمه تبلیغاتی مسیر انتخابات 2016 آمریکا را منحرف کردند. این واحد که با سروصدای رسانه‌ای فراوانی افتتاح شد تلاشی بود برای بازسازی وجهه از دست رفته فیس بوک پس از رسوایی‌های پی‌درپی این شرکت در نقض سیاست‌های حریم خصوصی کاربرانش. در این گزارش با بازخوانی گزارش‌های راه‌اندازی این واحد موسوم به اتاق جنگ تلاش کرده‌ایم به این سؤال پاسخ دهیم: راه‌اندازی اتاق جنگ چقدر مؤثر بوده است؟

خبر

صبح نو

گزارش «صبح‌نو» از تلاش تازه فیس بوک برای بازیابی اعتبار از دست رفته با راه‌اندازی اتاق جنگ

معصومیت از دست‌رفته

اواخر شهریورماه بود که کمپانی فیس بوک در آستانه انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا واحدی با عنوان «اتاق جنگ» راه‌اندازی کرد. این برند روبه افول فضای مجازی اعلام کرد برای جلوگیری از «مسائل» انتخابات 2016 آمریکا در سایر انتخابات سیاسی در سراسر جهان این واحد را راه‌اندازی کرده است. فیس بوک در بیانیه خود ادعا کرده بود بعضی حساب‌های روسی با انتشار اخبار ناصحیح و ایجاد هجمه تبلیغاتی مسیر انتخابات 2016 آمریکا را منحرف کردند. این واحد که با سروصدای رسانه‌ای فراوانی افتتاح شد تلاشی بود برای بازسازی وجهه از دست رفته فیس بوک پس از رسوایی‌های پی‌درپی این شرکت در نقض سیاست‌های حریم خصوصی کاربرانش. در این گزارش با بازخوانی گزارش‌های راه‌اندازی این واحد موسوم به اتاق جنگ تلاش کرده‌ایم به این سؤال پاسخ دهیم: راه‌اندازی اتاق جنگ چقدر مؤثر بوده است؟

برای درک بهتر دلیل راه‌اندازی چیزی به نام اتاق جنگ خوب است مرور کوتاهی بر رسوایی‌های پیشین  فیس بوک داشته باشیم. رسوایی‌هایی که در واقع 
کلید اصلی فهم علت پدید آمدن چیزی به نام اتاق جنگ است. ابتدای سال‌1397 بود که اعلام شد از اطلاعات شخصی کاربران فیس بوک برای کمپین انتخاباتی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا سوءاستفاده شده است. مارک زاکربرگ، بنیان‌گذار و مدیر فیس بوک در صفحه شخصی‌اش اعلام کرده بود که شرکت تحلیلی و تحقیقی «کمبریج آنالیتیکا» در کنار دیگر فعالیت‌هایش برای تیم مبارزات انتخاباتی دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا کار می‌کرده است، به‌طور غیرقانونی به داده‌های کاربران دسترسی پیدا کرده است. 
یک پروفسور بریتانیایی یک اپلیکیشن فیس بوک را با یک نظرسنجی در مورد ویژگی‌های شخصیتی افراد ارائه کرده بود و سپس داده‌های شخصی را مخفیانه به شرکت کمبریج آنالیتیکا منتقل کرده است. به خصوص این که این شرکت همچنین اطلاعاتی را از دوستان کاربران اشتراک‌کننده این نظرسنجی بدون اطلاع آن‌ها، به دست آورده است. بر اساس تخمین‌های متخصصین حریم خصوصی تا 87 میلیون کاربر از این دزدی اطلاعات متأثر شده‌اند. این اتفاق زاکربرگ را به دادگاه کشاند و سهام فیس بوک را تا حد زیادی با کاهش ارزش روبه‌رو کرد. در همان ایام منابع خبری گزارش دادند پس از علنی شدن سوءاستفاده از اطلاعات کاربران شبکه اجتماعی فیس بوک و به راه افتادن جنبش انتقادی از این غول دنیای مجازی، ارزش سهام فیس بوک طی یک هفته ۵۸ میلیارد دلار کاهش یافت.
پس از این افت چشمگیر در اوایل سال 97، فیس بوک در شهریورماه یعنی به فاصله کمتر از پنج ماه تلاش کرد با راه‌اندازی یک نمایش رسانه‌ای و جمع کردن تعداد زیادی مهندس شبکه، تحلیلگر داده و ... در یک اتاق نه چندان بزرگ، مانور قدرت به پا کند. زاکربرگ و دوستانش تلاش کردند در گردابی که پایانی برایش متصور نیست نشان دهند همچنان زنده‌اند و می‌توانند از کاربران‌شان محافظت کنند. منتها به نظر می‌رسد فشارهای سهمگین دولتی و رسانه‌ای مغز تصمیم‌گیری این غول رسانه‌ای را با اختلال جدی مواجه کرده است. در حالی که صداقت و وفاداری فیس بوک از سوی کاربران زیر سؤال رفته این شرکت برای جلب نظر گروه‌های سیاسی تلاش کرده در انتشار اخبار انتخابات در سراسر جهان مداخله کند. 
در ترکیب دو واژه‌ای اتاق جنگ یک کلمه غایب است. اگر بخواهیم دقت به خرج دهیم باید این اتاق را اتاقی برای جنگ بخوانیم.  فیس بوک که پیش از این با استفاده از داده‌های کاربران به شکل غیرقانونی در انتخابات سیاسی دخالت می‌کرد حالا با تأسیس چنین اتاقی می‌تواند به شکل قانونی بر جریان‌های مردم‌سالاری اثر‌بگذارد. در همین راستا روزنامه گاردین در گزارشی با عنوان: «آیا اتاق جنگ واقعاً کار می‌کند؟» نوشت: «این شرکت واقع در «سیلیکون ولی» که با افزایش فشارهای امنیتی درباره نقشش در تشدید محتوای مخرب سیاسی روبه‌رو شده است روز چهارشنبه درهای مرکز جدید خود واقع در مقر فرماندهی‌اش « Menlo Park» را به روی خبرنگاران گشود. 
مهندسین، تحلیلگران داده، تهدیدپژوهان و سایر کارشناسان فیس بوک از 20 تیم اخیراً همکاری خود را با مرکزی موسوم به «اتاق جنگ» آغاز کرده‌اند؛ اصطلاحی که کمپین‌های سیاسی به طور معمول برای توصیف مراکز عملیاتی از آن استفاده می‌کنند.»
 این روزنامه در ادامه گزارش خود با نقل قو ل از صامید چاکرابرتی، مدیر فیس بوک در انتخابات و مشارکت مدنی، اضافه می‌کند: «واتس‌آپ در حال انجام اقدامات بسیار خوبی برای جلوگیری از هر گونه مشکل احتمالی است. آن‌ها در حال مبارزه با حساب‌های اسپم در هستند و تاکنون صد هزار نفر را حذف کرده‌اند.» گاردین با اشاره به برخی تحقیقات درباه اثرگذاری این اقدمات می‌نویسد: « یک مطالعه نشان داده که از 50 تصویر سیاسی که به طور گسترده در واتس‌آپ در دوران تبلغات انتخابات برزیل به اشتراک گذاشته شده ، تنها هشت درصد کاملاً صادقانه بوده و بسیاری از آنها نادرست، گمراه‌کننده یا ناعادلانه بوده‌اند.» 
گفتنی است طی انتخابات دوره دوم ریاست جمهوری برزیل که طی آن «ژایر بولسونارو» نامزد راست افراطی بر «فرناندو حداد» از حزب کارگر پیروز شد. دوباره گزارش‌های پر تعدادی از مداخلات شبکه‌های اجتماعی در ساماندهی انتخابات منتشر شد. جالب‌تر این که در انتخابات برزیل کسی به ریاست جمهوری رسید که به شدت شبیه دونالد ترامپ، رییس جمهوری ایالات متحده است. کنایه‌آمیز اینکه یکی از حساب‌های مسدود شده در واتس‌آپ مربوط به پسر بولسونارو نامزد پیروز انتخابات بوده است. نمونه‌ای که خود می‌تواند شاهدی بر مداخلاتی گسترده‌تر این جریان در انتخابات برزیل باشد. در همین راستا برخی از روزنامه‌های برزیلی کمپین بولسونارو را به پرداخت مبالغ هنگفت برای راه‌انداختن موجی در رسانه‌های اجتماعی علیه رقیب متهم کرده‌اند و دادگاه عالی انتخاباتی نیز از رسیدگی به این اتهام خبر داده است.
در نهایت به نظر می‌رسد فیس بوک اگر می‌خواهد اعتبار از دست رفته‌اش را بازیابی کند باید اتاق جنگش را نه‌در خدمت سیاست‌های اصحاب قدرت که در خدمت بی‌صداها و نادیده گرفته شده‌ها برپا کند. اتفاقی که با توجه به ساختار سود و سرمایه آروزیی دور و خوش‌خیالانه بیش نیست.

captcha
شماره‌های پیشین