584
سه شنبه، ۰۸ آبان ۱۳۹۷
8

خبر

تلاش‌ها برای مستثنا‌کردن محمدعلی افشانی از قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان ادامه دارد

بی‌وقفه برای آقای شهردار

با وجود اعلام اسامی 30‌کاندیدای شهرداری تهران از سوی شورای شهر، برخی همچنان به‌دنبال حفظ آقای محمدعلی افشانی، شهردار بازنشسته تهران در بلدیه هستند. این تلاش‌ها شامل تماس‌های شبانه با نمایندگان مردم در خانه‌ملت و جریان‌سازی خبری و جمع‌آوری امضا برای بازگرداندن فوریت استفساریه در مجلس است که فوریت آن رد شده بود. با این حال رفتن و ماندن افشانی برای برخی به موضوعی حیاتی بدل شده که تمام تلاش‌شان را برای مستثنا ‌کردن وی از قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان به‌کار گرفته‌اند. از طرفی برخی دیگر، مهره‌های سوخته کابینه دولت را در لیست شهردار تهران جای داده‌اند.

وزیر مستعفی دولت سرلیست کاندیداهای شهردار تهران

صبح نو

تلاش‌ها برای مستثنا‌کردن محمدعلی افشانی از قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان ادامه دارد

بی‌وقفه برای آقای شهردار

با وجود اعلام اسامی 30‌کاندیدای شهرداری تهران از سوی شورای شهر، برخی همچنان به‌دنبال حفظ آقای محمدعلی افشانی، شهردار بازنشسته تهران در بلدیه هستند. این تلاش‌ها شامل تماس‌های شبانه با نمایندگان مردم در خانه‌ملت و جریان‌سازی خبری و جمع‌آوری امضا برای بازگرداندن فوریت استفساریه در مجلس است که فوریت آن رد شده بود. با این حال رفتن و ماندن افشانی برای برخی به موضوعی حیاتی بدل شده که تمام تلاش‌شان را برای مستثنا ‌کردن وی از قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان به‌کار گرفته‌اند. از طرفی برخی دیگر، مهره‌های سوخته کابینه دولت را در لیست شهردار تهران جای داده‌اند.

با انتشار تصویری از برنامه هفته آینده مجلس که در شبکه‌های اجتماعی منتشرشده، علی‌رغم اینکه یک‌فوریت استفساریه مستثنا ‌کردن شهردار تهران در مجلس‌شورای‌اسلامی رأی نیاورد، در اقدامی بی‌سابقه بررسی این طرح در دستور کمیسیون اجتماعی مجلس قرار‌گرفته است. گفته می‌شود در کمیسیون می‌خواهند شهردار تهران را به شهردار کلان‌شهرها تغییر بدهند و با ۵۰‌امضا، فوریت طرح اصلاح‌شده را در دستور کار صحن علنی مجلس قرار دهند.
آقای مهرداد بائوج‌لاهوتی، عضو فراکسیون مستقلین مجلس‌شورای‌اسلامی با اشاره به آخرین تلاش‌های صورت‌گرفته به‌منظور حفظ شهردار تهران در ساختمان خیابان بهشت، گفته است: «130نماینده مجلس استفساریه تهیه شده در همین راستا را روز سه‌شنبه اول آبان امضا کردند، این استفساریه برای چاپ، تقدیم به نمایندگان و ارجاع به کمیسیون مربوطه ارسال شد. در متن این استفساریه ذکر شده که آیا شهردار تهران با توجه به اصلاحیه جدید قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان از سمت خود باید خداحافظی کند یا خیر.»

نظر مجلس همان است که بود!
پیش از این نیز آقای احسان قاضی‌زاده‌هاشمی، عضو فراکسیون جوانان مجلس‌شورای‌اسلامی و از طراحان قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان اخبار منتشر‌شده درباره حضور جمعی از نمایندگان اصلاح‌طلب مردم تهران در دفتر افشانی و تماس با سایر نمایندگان مجلس که خواستار رأی آن‌ها به این استفساریه شده بودند، تأیید کرده بود.
او درباره اصرار برخی از افراد برای استثناء‌کردن شهردار تهران از این قانون به روزنامه «صبح‌نو» می‌گوید: «واقعاً نمی‌دانم چرا برخی درباره موضوعی که یک‌فوریت آن در مجلس رد و با فوریت آن مخالفت شده به این سرعت پیگیر آن هستند. این برای ما جای سؤال دارد که در پشت صحنه این اتفاقات چه چیزهایی دنبال می‌شود اما مجلس به‌رغم همه فشارهایی که به آن وارد شد زیر بار یک‌فوریت این موضوع نرفته و قطعاً اگر استفساریه باز هم مطرح شود مخالفت خود را اعلام خواهد کرد.»
او توضیح می‌دهد: «فوریت این استفساریه رد شد و الان به شکل عادی در مجلس مطرح شده است که به‌صورت عادی باید 10 تا 18‌ماه در نوبت رسیدگی باشد چراکه در‌حال‌حاضر کلی طرح یک‌فوریتی در نوبت داریم که هیچ‌یک از آن‌ها هنوز نوبت رسیدگی در صحن را نیافته‌اند. ضمن اینکه کلی طرح عادی نیز در نوبت قرار دارند، اینکه برخی می‌خواهند به خاطر یک فرد قانون‌گذاری کنند و منافع کلی مجلس را زیر سؤال ببرند برای ما جای سؤال است، البته نمایندگان مجلس نشان دادند که انسان‌های هوشیاری‌اند و اجازه نمی‌دهند مصوبه‌ای که این چنین مورد اقبال عموم قرار گرفته خراب شود.»

جمع‌آوری امضا و ندادن رأی
عضو فراکسیون جوانان مجلس‌شورای‌اسلامی و از طراحان قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان در پاسخ به این سؤال که آیا نمایندگان در کمیسیون اجتماعی می‌توانند با جمع‌آوری امضا فوریت را به استفساریه برگردانند، توضیح می‌دهد: «در صورت امضاء 50‌نفر از نمایندگان فوریت به استفساریه برمی‌گردد اما اینکه سایر نمایندگان چه دیدگاهی به این موضوع دارند، بحث دیگری است.»
او می‌گوید: «دفعه قبل که استفساریه به مجلس فرستاده شد با استفاده از انواع راه‌ها با نمایندگان مختلف تماس گرفته و رایزنی شد تا آن‌ها را متقاعد کنند اما مجلس نشان داده که متقاعد نمی‌شود، حتی از 142‌نفری که این استفساریه را امضاء کرده بودند تنها 94‌نفر رأی دادند و چیزی حدود 48نفر رأی ندادند! این پیام کاملاً مشخص است که نباید نمایندگان را زیر فشار گذاشت و به صورت التماسی از آن‌ها امضاء گرفت، این اقدامات ثمری ندارد.»

برای 15نفر قانون تغییر نمی‌کند
قاضی‌زاده هاشمی تأکید می‌کند: «مجلس هویت قانون‌گذاری خود را فدای منافع افراد چه در شهرداری تهران و چه در شهرداری کلان‌شهرها که سرجمع 15‌نفر هستند نخواهد کرد. مجلس برای 15‌نفر چنین تصمیمی را اتخاذ نمی‌کند. واقعیت تلاش‌های در جریان برای ماندن شهردار تهران همان منافع پشت پرده و فقط برای شخص شهردار تهران است، در این قضایا هم اتفاق‌های زیادی برای دست‌های پشت صحنه افتاده که نیاز باشد در وقت مقتضی درباره این موضوع با مردم صحبت خواهیم کرد اما چون مطمئنیم که نمایندگان هوشیارند و در این مواقع آگاهانه تصمیم می‌گیرند، سعی می‌کنیم در این موضوعات وارد حاشیه نشویم.»
عضو فراکسیون جوانان مجلس‌شورای‌اسلامی و از طراحان قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان در واکنش به انتشار لیست کاندیداهای شورای شهر و پذیرفتن موضوع رفتن افشانی و ادامه تلاش‌ها برای ماندن شهردار، می‌گوید: «وقتی شورای شهر تهران خود وارد فضای انتخاب شده و شنیده‌ام که بیش از 30‌نفر را کاندیدا و با بعضی از افراد هم وارد مذاکره شده و سخنگوی شورای شهر تهران رسماً اعلام کرده که تا 24‌آبان به جمع‌بندی می‌رسیم، برای ما جای سؤال است که آقای افشانی به شورای شهر نامه داده تا بماند.»
او با انتقاد از فشار برخی افراد به شورا برای لغو انتخابات شهردار تهران، ادامه می‌دهد: «معمولاً برای پذیرش یک مسوولیت به سراغ‌ افراد می‌روند و از آن‌ها می‌خواهند که پستی را قبول کنند و افراد با بزرگ‌منشی با این موضوع برخورد می‌کنند و این چیزی است که در آموزه‌های ما وجود دارد اما اینکه وقتی شورا به جمع‌بندی رسیده و در یک اقدام قانون‌مدارانه با افراد جدید برای قبول مسوولیت شهرداری تهران وارد مذاکره شده، برخی بگویند که ما هستیم، می‌مانیم و تقاضا کنند که شورا وارد انتخاب نشود!»

وزارت کشور به شهرداری‌ها رسیدگی کند
قاضی‌زاده ‌هاشمی در پاسخ به این سؤال که چه کسی باید به موضوع اصرار بر اخلال اجرای قانون رسیدگی کند، می‌افزاید: «مسوول حوزه نظارت بر رفتار شهرداران و عملکرد آن‌ها وزارت کشور است و این وزارتخانه باید در این حوزه جدی‌تر و قاطع‌تر وارد شود تا بر نوع عملکرد و رفتار شهرداران نظارت داشته باشد.»
او ادامه می‌دهد: «وزارت کشور باید پاسخ این سؤال را بدهد که پشت صحنه این همه اصرار برای ماندن، انجام تفاسیر مختلف و استفاده از هر وسیله‌ای برای اجرا‌ نشدن قانون چیست؟ جالب است خود اعضای شورا که مصدری برای انتخاب شهردار هستند این موضوع را پذیرفته‌اند اما همچنان اصرار خود آقای شهردار بر ماندن است. به هر حال باید چرایی این موضوع بررسی شود.»
 
معرفی کاندیداهای شهرداری از سوی اعضای شورا 
خانم زهرا صدراعظم‌نوری، عضو پنجمین شورای شهر تهران در ارتباط با رویه انتخاب کاندیداهای شهرداری تهران به روزنامه «صبح‌نو» می‌گوید: «شورای شهر فرآیندی را تصویب کرده که در مراحل مختلف انتخاب شهردار آن فرآیند را عملیاتی می‌کند، به نحوی که در مرحله نخست هر عضوی می‌تواند پنج نفر را پیشنهاد دهد که این پنج نفر می‌توانند افراد تکراری هم باشند یعنی یک نفر توسطه چند عضو پیشنهاد شود، بعد از آن، پیشنهادات به رأی گذاشته می‌شود.»
او اضافه می‌کند: «پیشنهاد افراد مشترک به منزله تعداد آرای آن فرد نیست بلکه فقط یک پیشنهاد در این مرحله محسوب می‌شود اما در مرحله بعدی فرآیند، این پیشنهادات به رأی گذاشته شده و اعضای شورا با بررسی نقاط قوت و ضعف افراد پیشنهادی، آن‌ها را ارزیابی می‌کنند و نهایتاً با جمع‌بندی از بین افراد پیشنهادی مجدداً به پنج‌نفر رأی می‌دهند، افرادی که بالاترین آراء را داشته باشند به‌عنوان پیشنهادهای این مرحله انتخاب و بقیه افراد حذف می‌شوند.»
صدراعظم‌نوری اضافه می‌کند: «در مرحله بعدی فرآیند؛ این پنج نفر برنامه‌های خود را ارائه می‌کنند البته چون برنامه سوم شهرداری در مرحله اتمام بوده و سیاست‌های شورا هم قبلاً به شهرداری ابلاغ شده است، گزینه‌های انتخابی شهرداری باید نظر خود را راجع به برنامه و سیاست‌های شهرداری اعلام کنند، بعد از ارائه نقطه‌نظرات و دیدگاه‌هایشان نسبت به سیاست‌های ابلاغی در برنامه‌های شهرداری، در مرحله بعد اعضای شورا از بین این پنج نفر دو نفر را که بیشترین شرایط را داشته و مورد‌تأیید افراد باشند، انتخاب می‌کنند و در مرحله آخر در گفت‌وگویی با این دو نفر دیدگاه‌ها و شیوه مدیریت آن‌ها و موضوعات اصلی‌ای که شورا تأکید دارد، بحث‌هایی می‌شود و در نهایت یکی از این دو نفر به‌عنوان شهردار تهران انتخاب می‌شود.»

انتخاب بر اساس نظر اعضاست!
در لیستی که شورا داده نام‌هایی نظیر آقای پورسیدآقایی، مدیرعامل سابق راه‌آهن و معاون فعلی حمل‌و‌نقل ترافیک شهرداری تهران، آقای آخوندی، وزیر مستعفی راه‌و‌شهرسازی و خانم ابتکار، رییس پیشین سازمان محیط‌زیست و معاون فعلی رییس‌جمهوری در حوزه حقوق شهروندی دیده می‌شود که این افراد در سمت‌های قبلی خود کارنامه موفقی نداشته‌اند و حتی حوادثی در زمان آن‌ها رخ داده که منافع عمومی را به خطر انداخته است. صدراعظم نوری درباره اینکه معرفی این افراد آیا براساس سابقه مدیریتی آن‌هاست یا شناخت فردی اعضای شورای شهر، این‌طور پاسخ می‌دهد: «هر فردی که کسی را پیشنهاد می‌دهد حتماً شناختی راجع به آن فرد دارد، افراد که مطلق نیستند و هرکسی مجموعه نکات مثبت و منفی دارد. زمانی که شخصی پیشنهاد می‌شود نکات مثبت وی بر نقاط منفی‌اش غلبه پیدا کرده و البته عملکرد آنها نیز بررسی می‌شود.»
او ادامه می‌دهد: «در مجموع هر یک از اعضا زمانی که به جمع‌بندی می‌رسند پیشنهادی را مطرح می‌کنند ضمن اینکه در مرحله معرفی چون هیچ محدودیتی وجود ندارد پیشنهادهای مختلفی ارائه می‌شود، در مرحله‌های بعدی است که شرایط معرفی محدودتر و شاخص‌های ارزیابی بیشتر می‌شود و ابعاد کار فرد معرفی‌شده مورد ارزیابی جدی‌تری قرار می‌گیرد.»

فرد منتخب باید به اصول اصلاح‌طلبان
 پایبند باشد!
عضو شورای شهر تهران درباره اینکه جهت‌گیری سیاسی فرد منتخب چقدر در انتخاب شورا مهم است، می‌گوید: «این شورا یک شورای اصلاح‌طلب است و انتظار می‌رود افراد منتخب به مبانی اصلاح‌طلبی پایبند باشند، در واقع افراد باید با جسارت لازم نسبت به اصلاح رویه‌های نادرست اقدام کنند و برای مبارزه با فساد، رانت و بی قانونی برنامه داشته باشند. ضمن اینکه کارآمدی، مؤلفه خیلی مهمی است و افراد باید بتوانند ضمن کارآمدی، عملکرد موثری در مدیریت شهری داشته باشند تا بتوانند برای شهر تهران خدماتی ارائه کنند که شایسته مردم است.»
صدراعظم نوری در پاسخ این سؤال که با توجه به صحبت‌های شما در واقع کاندیدای اصولگرای کارآمد جایی در انتخاب شورا نخواهد داشت، این‌طور می‌گوید: «البته بحث هم‌حزبی‌بودن خیلی مهم نیست، مهم توانایی، کارایی فرد، دیدگاه و رویکرد او نسبت به شورای اصلاح‌طلب است، در واقع باید به رویکردهای اصلاح‌طلبی باور داشته باشند.» او در جواب اینکه اصولگرا به اصول اصولگرایی پایبند است و با الزام شورا برای پایبندی به اصول اصلاح‌طلبی، تقریباً شانسی برای فرد اصولگرا وجود ندارد، اضافه می‌کند: «بسیاری از افرادی که برای سمت شهردار تهران معرفی شده‌اند لزوماً افراد عضو حزب خاص نبوده‌اند اما به هر حال یا در دایره اصلاح‌طلبی بوده‌اند یا پایبند به اصول اصلاح‌طلبی.»
این عضو شورای پنجم شهر توضیح می‌دهد: «اصولگرایی و اصلاح‌طلبی بیشتر در عمل مشخص می‌شود، خیلی وقت‌ها افراد نمی‌توانند براساس شعاری که می‌دهند عمل کنند، به نظرم اصلاح‌طلب واقعی کسی است که پایبندی عملی به مبانی اصلاح‌طلبی داشته باشد و با ایجاد عدالت از بی‌قانونی، تخلف و فساد جلوگیری کند و بتواند در سطح مجموعه‌ای که کار می‌کند ایده‌های اصلاح‌طلبی را که نشأت‌گرفته از آموزه‌های دینی ماست اجرا کند. مهم نیست چه اسمی برای این اقدام بگذاریم، مهم خروجی و نتیجه است.»

captcha
شماره‌های پیشین