582
شنبه، ۰۵ آبان ۱۳۹۷
6
وزیر دادگستری:

هزار زندانی افغانستانی به کشورشان منتقل می‌شوند

گزارش «صبح‌نو» درباره تأثیر واقعیت‌های جامعه در رقابت بین نامزدهای شورای دانش‌آموزی مدارس را بخوانید

الگوبرداری‌های غم‌انگیز

«مسی و رونالدو را به مدرسه می‌آورم»، «یک روز در هفته بدون معلم»، «زنگ ورزش را 10 برابر می‌کنم» و ده‌ها شعار دیگر تبلیغاتی از سوی نامزدهای انتخابات شورای دانش‌آموزی در مدارس است که این روزها به یک موضوع داغ در شبکه‌های اجتماعی بدل شده است، شاید در نگاه نخست این موضوع خنده‌دار باشد اما باید به این نکته اشاره داشت که این شعارها تأثیر از دنیای بیرون این دانش‌آموزان است و شاید با خود فکر می کنند باید شعارهایی بزرگتر از توان‌شان بدهند تا از سوی بقیه دیده شوند.

صبح نو

گزارش «صبح‌نو» درباره تأثیر واقعیت‌های جامعه در رقابت بین نامزدهای شورای دانش‌آموزی مدارس را بخوانید

الگوبرداری‌های غم‌انگیز

«مسی و رونالدو را به مدرسه می‌آورم»، «یک روز در هفته بدون معلم»، «زنگ ورزش را 10 برابر می‌کنم» و ده‌ها شعار دیگر تبلیغاتی از سوی نامزدهای انتخابات شورای دانش‌آموزی در مدارس است که این روزها به یک موضوع داغ در شبکه‌های اجتماعی بدل شده است، شاید در نگاه نخست این موضوع خنده‌دار باشد اما باید به این نکته اشاره داشت که این شعارها تأثیر از دنیای بیرون این دانش‌آموزان است و شاید با خود فکر می کنند باید شعارهایی بزرگتر از توان‌شان بدهند تا از سوی بقیه دیده شوند.


شورای دانش‌آموزی به‌عنوان بازوی مشورتی و دارایی نامشهود در مدرسه است که در صورت جدی گرفتن از سوی مسوولان مدارس می‌تواند با هم‌افزایی مثبت در بین دانش‌آموزان، در تحقق اهداف پیش‌بینی شده در مدارس بسیار مؤثر باشد، دانش‌آموزان برخوردار از توانایی‌های بالقوه‌ای هستند، تعامل و مشارکت‌پذیری دانش‌آموزان و استفاده از توانایی‌ها‌ی‌شان با حضور در شورای دانش‌آموزی میسر می‌شود. در واقع  این شورا بسترهای لازم را برای ورود دانش‌آموزان به اجتماع و مشارکت در فعالیت‌های اجتماعی فراهم می‌کنند. شورا‌هایی که فضای تمرین مشارکت و مسوولیت‌پذیری، تقویت خودباوری و اعتماد به نفس و حضور بیشتر در فعالیت‌های گروهی را سبب می‌شوند. با وجود اینکه بسیاری از کارشناسان آموزشی حضور دانش‌آموزان در شورای دانش‌آموزی را یک اقدام پرورشی می‌دانند اما برخی از کارشناسان نسبت به رها شدن آن‌ها برای انتخاب شعارهای غیرواقعی را به ضرر دانش‌آموزان می‌دانند، ضرری که باعث تخریب روحیه صداقت‌پذیری می‌شود و می‌تواند در آینده آن‌ها تأثیر منفی بگذارد.
نسل امروز متفاوت از گذشته است
آقای مجید ابهری، رفتارشناس و جامعه‌شناس که سال‌هاست در حوزه آسیب‌های اجتماعی فعالیت دارد با اشاره به تغییر رفتار دانش‌آموزان نسل امروز نسبت به دوره‌های گذشته، به «صبح‌نو» می‌گوید: «مدرسه جامعه کوچکتری است که براساس اصول و قواعد اجتماعی حاکم اداره می‌شود، دانش‌آموزان با توجه به تفاوت‌های فرهنگی و خانوادگی در مدرسه تحت یک نظام خاص و متحد، مورد آموزش قرار می‌گیرند و با وحدت رویه آموزشی رشد می‌کنند.» او ادامه می‌دهد: «دانش‌آموزان دوره حاضر تفاوت‌های بسیاری با نسل‌های قبلی دارند چراکه دسترسی به اینترنت و فضای مجازی از طریق تلفن همراه و رایانه همچنین پیگیری اخبار رسانه‌ها باعث شده دانش‌آموزان دارای رشد فکری و سیاسی چندین برابر نسل‌های قبلی شوند.»

الگوی نامناسب و تصویر بی‌ناظر
ابهری در ارتباط با گرایش دانش‌آموزان داوطلب ورود به شورای دانش‌آموزی مدارس به شعارهای دروغ و غیرواقعی اضافه می‌کند: «یکی از مصادیق رشد فکری و سیاسی دانش‌آموزان انتخابات مجلس دانش‌آموزی یا نمایندگان آن‌هاست که در مدرسه انجام می‌شود، شعارها و نکاتی که دانش‌آموزان بیان می‌کنند آموزه‌هایی هستند که یا از والدین خود گرفته‌اند یا از شعارهای انتخاباتی محیطی.» این رفتارشناس و جامعه‌شناس معتقد است: «متأسفانه از آنجایی که شعارهای سیاسی‌ای وجود دارد که همیشه در جامعه کمتر به نتیجه رسیده و در حد حرف باقی‌مانده است اما بیشتر به‌عنوان ابزار تبلیغی مورد توجه قرار می‌گیرند، در مدرسه نیز دانش‌آموزان سعی می‌کنند تا این‌گونه عمل کنند.» او با بیان اینکه حضور در شورای دانش‌آموزی بهترین سکو برای آموزش سیاسی و اجتماعی برای بچه‌هاست، توضیح می‌دهد: «اما وقتی یک کاندیدای نمایندگی مجلس یا شورای شهر، وعده‌هایی نظیر قول ساخت سد و پل و افزایش اشتغالزایی حتی سفر به عتبات عالیات می‌دهد که اصلاً در حوزه اختیارات او نیست و هیچکس وی را به‌دلیل این رفتار توبیخ نمی‌کند و توجهی هم به عواقب این عهدشکنی نمی‌شود، الگوی نامناسبی را به جامعه تزریق می‌کند. یک نماینده می‌تواند با همکاری با وزرا، برخی از این کارها را اجرایی کند اما اجرای بسیاری از وعده‌ها از امکان خارج است.»

تمرین مردم‌سالاری صادقانه 
ابهری با تأکید بر اینکه دانش‌آموزان باید در مدرسه تمرین مردم‌سالاری صادقانه به دور از شعارهای کاذب کنند، می‌گوید: «شعارهایی مثل نقاشی کردن کلاس‌ها، برگزاری اردوهای آموزشی و فعالیت‌هایی از این قبیل که از حوزه اختیارات حتی مدیر مدرسه خارج است یا شعارهای کاذب دیگر پایه کج‌رفتاری در آینده آن‌ها می‌شود.» او تأکید می‌کند: «چه خوب است که مربیان آموزشی در همین مرحله به تمرین شعارهای واقعی پرداخته و اجازه ندهند دانش‌آموزان وعده‌هایی بدهند که گاهی باعث خنده و تمسخر آن‌ها شود. شورای دانش‌آموزی حرکت مناسبی در جهت آموزش مردم‌سالاری است و چه خوب است که ارکان آن نیز مطابق با واقعیت‌ها و اخلاق اسلامی باشد.»
انتخابات شورای دانش‌آموزی نماد توسعه فعالیت‌های آموزش‌و‌پرورش است، این شورا فرصتی مناسب برای مشارکت عملی دانش‌آموزان در توسعه و تقویت فعالیت‌های آموزشی، تربیتی، فرهنگی و هنری در مدارس را فراهم می‌کند. شوراهای دانش‌آموزی با هدف تقویت مشارکت جمعی و آماده‌سازی دانش‌آموزان برای کار گروهی قریب به ۱۵‌سال است که به صورت پیوسته برگزار می‌شود. دانش‌آموزان سراسر کشور با حضور در انتخابات شورا مسولیت‌پذیری و فعالیت گروهی را تمرین می‌کنند اما اتفاقی که در این سال‌ها افتاده و شاید کمتر به آن توجه شده است شعارهایی است که با تأثرپذیری از جامعه و روند سیاسی و اجتماعی کشور و مسوولان تغییر کرده و این تغییر در جهت درستی نیست. رها کردن وضعیت امروز دانش‌آموزان و گرایش به استفاده از شعارهای غیرواقعی و اغراق‌آمیزی که متأثر وضعیت اجتماعی و سیاسی کشور بوده و آسیبی است که در سال‌های آینده خود را نشان خواهد داد.

captcha
شماره‌های پیشین