574
دوشنبه، ۲۳ مهر ۱۳۹۷
6
زوجی نابینا که زندگی را عاشقانه روایت می‌کنند

دنیا گشت و به‌هم رسیدیم

«صبح‌نو» از سامانه تلفنی بیمه سلامت گزارش می‌دهد

مسوولان روی خط پاسخگویی

سامانه پاسخگویی نهادها و ارگان‌های مختلف با داشتن یک اپراتور همیشه ‌پاسخگوی سؤالات مردمی است اما اینکه تماس‌های دریافتی این سامانه‌ها تا چه اندازه توسط این سازمان‌ها پیگیری می‌شود همیشه برای مخاطبین محل سؤال بوده است. از مدتی پیش شنیده بودیم که روزهای دوشنبه مدیران بیمه سلامت مستقیماً روی خط پاسخگویی می‌آیند و با مردم گفت‌وگو می‌کنند. خبرنگار «صبح‌نو» نیز برای تأیید صحت این ماجرا، دیروز با تماس با این سامانه توانست با طاهر موهبتی، مدیرعامل بیمه سلامت گفت‌وگو کند. البته واکنش موهبتی نیز نسبت به اینکه یک خبرنگار از طریق این سامانه با او ارتباط گرفته در نوع خودش جالب بود.

صبح نو

«صبح‌نو» از سامانه تلفنی بیمه سلامت گزارش می‌دهد

مسوولان روی خط پاسخگویی

سامانه پاسخگویی نهادها و ارگان‌های مختلف با داشتن یک اپراتور همیشه ‌پاسخگوی سؤالات مردمی است اما اینکه تماس‌های دریافتی این سامانه‌ها تا چه اندازه توسط این سازمان‌ها پیگیری می‌شود همیشه برای مخاطبین محل سؤال بوده است. از مدتی پیش شنیده بودیم که روزهای دوشنبه مدیران بیمه سلامت مستقیماً روی خط پاسخگویی می‌آیند و با مردم گفت‌وگو می‌کنند. خبرنگار «صبح‌نو» نیز برای تأیید صحت این ماجرا، دیروز با تماس با این سامانه توانست با طاهر موهبتی، مدیرعامل بیمه سلامت گفت‌وگو کند. البته واکنش موهبتی نیز نسبت به اینکه یک خبرنگار از طریق این سامانه با او ارتباط گرفته در نوع خودش جالب بود.

«افرادی که مسوولیت دارند باید نسبت به مسائل و مشکلات کشور و مردم پاسخگو باشند.» احتمالاً این جمله رهبر انقلاب را خطاب به مسوولان بارها در میان صحبت‌هایشان شنیده‌ایم که به اشکال مختلف به آن اشاره کرده‌اند. در سال‌های اخیر به دلیل گسترش تکنولوژی و بالا رفتن سطح آگاهی مردم نسبت به حقوق‌شان، ارتباطات میان مردم و سازمان‌ها و نهادهای مختلف بیشتر شده است. هر ارگان و نهادی، سامانه‌ای را راه‌اندازی کرده و به مخاطبین و مراجعین خود پاسخ می‌دهد، حتی از سال گذشته سامانه‌ای تحت هتوان گردش آزاد اطلاعات راه‌اندازی شد و مردم می‌توانند از نهادی، اطلاعات مورد نظر خود را درخواست کنند.
در همین راستا و در راستای ارتقاء سطح کیفی خدمات، بسیاری از سازمان‌ها سامانه‌های انتقادات و پیشنهادات خود را راه‌اندازی کردند. اما حتماً این سؤال را از خود پرسیده‌اید که این سامانه‌ها تا چه اندازه پیگیری خواهند شد و تا چه اندازه پاسخگوی مشکلات مردمی هستند. اگر چه هنوز هم این سامانه‌ها در بسیاری از سازمان‌ها، نهادها و وزارتخانه‌ها حالتی دکور دارد اما در میان آن‌ها برخی سازمان‌ها نیز هستند که به صورت جدی سؤالات، مشکلات و انتقادات مردمی را پیگیری می‌کنند.
از مدتی پیش شنیده شده  که سامانه‌1666 در سازمان بیمه سلامت ایران که بیش از 40‌میلیون نفر از ایرانیان را تحت پوشش خود دارد، در روزهای دوشنبه توسط خود مدیرعامل این سازمان بررسی و پیگیری می‌شود و مردم می‌توانند سؤالات و مشکلات خود را مستقیماً با مدیر این سازمان در میان بگذارند. به همین دلیل صبح روز گذشته ( دوشنبه ) خبرنگار «صبح‌نو» از طریق سامانه 1666 با سازمان بیمه سلامت تماس گرفت تا صحت وسقم این ادعا را دربیاورد. هنگام تماس با 1666، از اپراتور این سامانه خواستیم تا ما را مستقیماً به مدیرعامل سازمان بیمه وصل کند تا سؤال خود را از او بپرسیم. بعد از گذشت حدوداً یک دقیقه مدیرعامل بیمه سلامت ایران دکتر طاهر موهبتی روی خط آمدند و واکنش‌شان نسبت به اینکه یک خبرنگار از طریق این سامانه مردمی با او ارتباط گرفته است، در نوع خودش جالب بود.

بیماران خاص گلایه‌مندند
از مدیرعامل بیمه سلامت ایران درباره گلایه‌های بیماران خاص پرسیدیم، این بیماران درباره افزایش برخی هزینه‌های تمام شده گلایه‌مند بودند. طاهرموهبتی در گفت‌وگو با خبرنگار «صبح‌نو» در  پاسخ به این سؤال گفت: «در حال حاضرجز قیمتی که سازمان غذا و دارو اعلام می‌کند ما  گرانی دارو نداریم و نباید داشته باشیم که در این صورت مردم می‌توانند فقط در خصوص بیماران تالاسمی و ام‌اس مصوبه‌ای داشتیم که طبق آن مجلس مصوب کرده بود اگر حمایت بیمه‌ای ما از داروهایی که نمونه مشابه آن در داخل کشور تولید می‌شود، قطع شود، اما خوشبختانه تدبیری اندیشیده شد که در این شرایط اقتصادی، دست‌کم افزایش قیمتی نیز نداشته باشیم. در حال حاضر نیز درصددیم مشکلات ایجاد شده برای این بیماران را به حداقل برسانیم. چهارسال بود که قیمت همودیالیز افزایش قیمت نداشت و برخی مراکز ارائه‌دهنده خدمت با مشکل مواجه شده بودند. 16500 نفر بیمار دیالیزی تحت پوشش بیمه سلامت هستند که سالانه 
یک میلیون و هشتصد هزار دیالیز خونی برایشان انجام می‌شود؛ همچنین 1700 نفر توسط شرکت‌های طرف قرارداد در منزل خدمات دریافت می‌کنند.»

67هزار بیمار خاص تحت پوشش بیمه سلامت
مدیرعامل بیمه سلامت گفت: «قیمت صافی دیالیز که در هر جلسه خونی مورد استفاده قرار می‌گیرد در گذشته 45 هزار  تومان بود و اکنون به 65هزار  تومان افزایش یافته است که امیدواریم خدمات با کمیت و کیفیت بیشتری ارائه شود. حدود 67 هزار بیمار خاص تحت پوشش این بیمه هستند که در سال 96  یازده میلیارد تومان برای آن‌ها هزینه شده است.»

میزان منابع و مصارف‌مان یکی نیست
موهبتی درباره رضایتمندی ارائه‌دهندگان خدمت از پرداختی‌های بیمه سلامت گفت: «در این باره هم اقدامات خوبی انجام شده است اما این موقت است، ما می‌توانیم در یک برهه این مشکلات را حل کنیم اما برای حل قطعی مشکل، نیازمند این هستیم که منابع‌مان با مصارف‌مان همتراز باشد.»  مدیرعامل بیمه سلامت ایران گفت: «ما در جهت واقعی شدن بودجه سال آینده از هم اکنون برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام داده‌ایم و در این راستا جلسات مختلفی برگزار شده است. برابر گزارش رسمی افتصادی‌مان، دولت برای ارائه خدمات به یک خانواده سه‌نفره صد هزار و 500تومان به ما پرداخت می‌کند در حالی که ما برای این خانواده 132‌هزار تومان هزینه می‌کنیم که این موضوع در یک جمعیت 12 تا 15‌میلیونی باعث می‌شود تا با کسری 5600 میلیارد تومانی مواجه شویم.  در تمام دنیا سیستم بیمه‌های درمانی سیستم پیک است، یعنی در شرایط مشابه یا مصارف را کم می‌کنند و یا فراخور تعهداتی که انجام شده منابع را افزایش می‌دهند اگر منابع تأمین نشود ما حتماً این کسری را شاهد هستیم.  البته دستگاه‌های بیمه‌ای خود ما نیز می‌بایست مدیریت هزینه را انجام دهند، اقداماتی مانند رفع همپوشانی و الکترونیکی شدن خدمات و راهنماهای بالینی را اجرایی کنند که ما همه این اقدامات را انجام داده‌ایم و توفیقات بسیار خوبی هم نصیب‌مان شد، به‌عنوان مثال  بیش از دو میلیون رفع همپوشانی را انجام دهیم و در 605 بیمارستان نیز خدمات خود را الکترونیکی کرده‌ایم  اما تمام این صرفه‌جویی در این حوزه آنقدر نیست که میزان کسری ما را در هر سال جبران کند، لذا می‌بایست بسته‌های خدمتی کم شود که من در این شرایط اقتصادی چنین توصیه‌ای نمی‌کنم یا اینکه منابع واقعی دیده شود تا این اتفاقات تکرار نشود و حداقل در یک رویکرد سه‌ساله بتوانیم از حجم بدهی‌های این سازمان بکاهیم و پس از آن نیز منابع و مصارف خود را کنترل کنیم وگرنه حدود 23 سال است که بیمه ایران ایجاد شده است و ما همیشه بدهی داشته‌ایم و این مسأله جدیدی نیست.»

captcha
شماره‌های پیشین