566
جمعه، ۱۳ مهر ۱۳۹۷
10
دادستان عمومی و انقلاب تهران:

در مبارزه جدی با فساد خط قرمزی وجود ندارد

95 شرکت حمل و نقلی به دلیل رعایت نکردن قوانین لغو مجوز یک ماهه شدند

بازگشت کامیون‌ها به جاده ها

مشکلات کامیون‌داران صنفی است و تلاش‌های زیادی برای رفع این مشکلات که در صدر آن‌ها کمبود لاستیک است انجام شده اما برخی رسانه‌ها و جریان‌های معاند تلاش می‌کنند همچنان اصرار بر تداوم بحران داشته باشند. آن‌ها برای تشدید بحران مدام به انتشار گزارش‌ها و اخبار کذب می‌کنند تا رانندگان را تهییج کنند. از سوی دیگر بخش‌های خبری رسانه ملی در شبکه‌های مختلف ملی و استانی و نیز برخی از نشریات و روزنامه‌ها همچون «صبح‌نو» بارها گزارش‌ها و اخبار صادقانه درباره مشکلات صنفی کامیون‌داران را منتشر کرده‌اند. آقای محمدعلی فرجی یکی از اعضای اتحادیه کامیون‌داران نیز چندی قبل در گفت‌وگو با «صبح‌نو» از صنفی بودن مشکلات کامیون‌داران گفته و بر همراهی فعالان این صنف با انقلاب اسلامی و تلاش برای کمک به هموطنان گفته بود. در ادامه تلاش‌ها برای رفع مشکلات این صنف، روز گذشته معاون وزیر راه نیز از بازگشت حالت عادی به تردد کامیون‌ها خبر داده است. همچنین حجت‌الاسلام کاظم صدیقی، امام جمعه موقت تهران نیز در خطبه‌های دیروز نماز جمعه پایتخت با اشاره به وضعیت کامیون‌داران و مسائلی که در این ارتباط پیش آمد نکاتی را مطرح کرد.

متخلفان شناسایی شدند

صبح نو

95 شرکت حمل و نقلی به دلیل رعایت نکردن قوانین لغو مجوز یک ماهه شدند

بازگشت کامیون‌ها به جاده ها

مشکلات کامیون‌داران صنفی است و تلاش‌های زیادی برای رفع این مشکلات که در صدر آن‌ها کمبود لاستیک است انجام شده اما برخی رسانه‌ها و جریان‌های معاند تلاش می‌کنند همچنان اصرار بر تداوم بحران داشته باشند. آن‌ها برای تشدید بحران مدام به انتشار گزارش‌ها و اخبار کذب می‌کنند تا رانندگان را تهییج کنند. از سوی دیگر بخش‌های خبری رسانه ملی در شبکه‌های مختلف ملی و استانی و نیز برخی از نشریات و روزنامه‌ها همچون «صبح‌نو» بارها گزارش‌ها و اخبار صادقانه درباره مشکلات صنفی کامیون‌داران را منتشر کرده‌اند. آقای محمدعلی فرجی یکی از اعضای اتحادیه کامیون‌داران نیز چندی قبل در گفت‌وگو با «صبح‌نو» از صنفی بودن مشکلات کامیون‌داران گفته و بر همراهی فعالان این صنف با انقلاب اسلامی و تلاش برای کمک به هموطنان گفته بود. در ادامه تلاش‌ها برای رفع مشکلات این صنف، روز گذشته معاون وزیر راه نیز از بازگشت حالت عادی به تردد کامیون‌ها خبر داده است. همچنین حجت‌الاسلام کاظم صدیقی، امام جمعه موقت تهران نیز در خطبه‌های دیروز نماز جمعه پایتخت با اشاره به وضعیت کامیون‌داران و مسائلی که در این ارتباط پیش آمد نکاتی را مطرح کرد.


حجت‌الاسلام صدیقی دیروز در خطبه‌های نماز جمعه مشکلات پیش آمده برای کامیون‌داران را موضوعی قابل پیشگیری دانست که در حال برطرف شدن است. با این وجود گفت: ولی کامیون‌داران هم توجه کنند که دشمن از مشکلات پیش آمده برای آن‌ها سوء‌استفاده و موج‌سواری می‌کند، لذا با دست از کار کشیدن و نرساندن کالاهای تولید شده در کارخانه‌ها به دست مردم، مشکلات را برای جامعه ایجاد می‌کند. وی همچنین تأکید کرد: تمام کسانی که مسبب مشکلاتی برای مردم شده‌اند گناهکارند و ظلم کرده‌اند. بنابراین هم باید وزارت راه که متصدی سامان دادن حمل و نقل کشور است به وظیفه خود عمل کند و هم این رانندگان زحمت‌کش حواسشان باشد که آلت دست دشمن قرار نگیرند. این در حالی است که رییس سازمان راهداری که معاون وزیر راه است نیز درباره رفع مشکلات کامیون‌داران گفته بود: آمادگی داریم هرجا که کمبود ناوگان باری احساس شود، کامیون‌های مِلکی سازمان راهداری را برای خدمت‌رسانی به مردم فعال کنیم. آقای عبدالهاشم حسن‌نیا با بیان اینکه روند فعالیت رانندگان کامیون تقریباً به حالت عادی برگشته است، به خبرگزاری «مهر» گفته بود: تا ساعت ۱۶دهم مهرماه حدود ۶۰ هزار فقره بارنامه صادر شد که نسبت به هفته گذشته ۳۰ درصد افزایش داشته است. این مقام مسوول در سازمان راهداری همچنین از همکاری رانندگان خودروهای سنگین باری جاده‌ای با سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و دیگر دستگاه‌های مرتبط با حمل و نقل جاده‌ای تشکر کرده و افزوده بود: کارشناسان و بازرسان سازمان راهداری در سراسر کشور از شرکت‌های حمل و نقلی بازدید و به تخلفات آنها رسیدگی کردند.

امنیت در جاده‌ها می‌ماند
در هفته‌های اخیر که مشکلات کامیون‌داران از سوی برخی رسانه‌های معاند پررنگ شده است، تلاش‌هایی برای تداوم این مسأله نیز صورت گرفته. این در حالی است که یکی از اعضای اتحادیه کامیون‌داران در گفت‌و‌گو با «صبح‌نو» گفته بود اینکه برخی تصویری از آتش‌ زدن کامیونی منتشر می‌کنند مربوط به اعتراضات صنفی نیست بلکه خودروی سنگینی به‌دلیل نقص فنی دچار آتش سوزی شده و برخی از این ماجرا فیلم می‌گیرند تا با انتشار فیلم، این موضوع را به اعتراضات مرتبط کنند. همچنین یکی دیگر از اقداماتی که از سوی برخی افراد صورت گرفته، ناامن کردن جاده‌ها بوده است. معاون وزیر راه درباره این مسأله گفته است: دستگاه‌های امنیتی و انتظامی و مراجع قضایی در حال اعمال این برخوردها هستند و سازمان راهداری در حوزه وظایف آن‌ها دخالتی نمی‌کند. اما اگر موردی به ما گزارش شود، ما هم آن را به دستگاه‌های مربوطه منتقل خواهیم کرد. این گفته معاون وزیر راه پیش از این از سوی آقای علی القاصی، رییس کل دادگستری استان فارس که چندین مورد ناامنی در جاده‌های این استان روی داده بود، مورد اشاره قرار گرفته است. وی اوایل مهرماه از دستگیری 35 نفر از مخلین نظم و امنیت در حمل و نقل جاده‌ای خبر داده بود. به گفته وی برهم زنندگان امنیت در جاده‌های فارس که از تردد کامیون‌ها جلوگیری و با سلاح سرد و گرم اقدام به ضرب و شتم و ایجاد رعب و وحشت بین رانندگان می‌کنند قابلیت تعقیب کیفری به اتهام قطاع طریق و افساد فی‌الارض دارند. اقداماتی که در این باره صورت گرفته مواردی چون تخریب شیشه کامیون‌ها و ضرب و شتم رانندگان برای جلوگیری از تردد کامیون‌ها بوده است. این در حالی است که این اقدام به نوعی ایجاد ناامنی در جاده‌ها، شوارع و خیابان‌هاست که قانون‌گذار نیز اجازه تعقیب کیفری این افراد به عنوان اتهامی قطاع‌الطریق و افساد فی الارض را داده است. حجت‌الاسلام علی موحدی‌راد، دادستان عمومی و انقلاب مرکز سیستان وبلوچستان نیز گفته است: طی روزهای اخیر شاهد بودیم که در برخی نقاط کشور افرادی ناشناس جلوی تردد کامیون‌ها در جاده‌ها را گرفته و گاهاً به سمت رانندگان حمله کرده و اقدام به تخریب خودروی آن‌ها می‌کردند. وی در ادامه تأکید کرده است: تمامی کامیون‌هایی که در مسیرهای جاده‌ای استان تردد می‌کنند از سلامت و امنیت کامل برخوردار هستند و نیروهای انتظامی و امنیتی نیز اجازه خودنمایی به هیچ فرد یا گروهی را نخواهند داد و در صورت مشاهده و محرز شدن جرم، اتهام آن‌ها قطاع‌الطریق است که قانون‌گذار مجازات سنگینی برایش تعیین کرده است.

لاستیک در راه است
اگرچه کامیون‌داران با مشکلات صنفی متعددی روبه‌رو هستند که باید به سرعت مورد توجه قرار گرفته و برطرف شوند اما کمبود لاستیک و لوازم یدکی اصلی‌ترین کمبودهایی است که کامیون‌داران را برای ادامه کار با مشکل مواجه کرده است. این در حالی است که مسوولان دولتی و نیز اعضای اتحادیه کامیون‌داران از رفع بخشی از مشکل کمبود لاستیک برای کامیون‌داران خبر داده‌اند. آقای حسن‌نیا، معاون وزیر راه درباره افزایش قیمت لاستیک و کاری که برای حل این مشکل صورت گرفته، گفته است: آنچه اعلام شد که قیمت لاستیک توزیعی از سوی سازمان راهداری به نرخ 1/1میلیون تومان توزیع می‌شود، نرخی است که به لاستیک‌های سازمان اموال تملیکی تعلق دارد. سازمان راهداری عیناً با همان قیمتی که از سازمان اموال تملیکی این لاستیک‌ها را خریداری می‌کند میان رانندگان توزیع کرده است و ما هیچ افزایش نرخی در این میان نداریم.
وی در خصوص نرخ‌گذاری لاستیک کامیون گفت: در حال حاضر لاستیک‌ها از سه طریق تعیین قیمت می‌شود: لاستیک‌های متعلق به سازمان اموال تملیکی را این سازمان نرخ‌گذاری می‌کند؛ لاستیک‌های وارداتی را بخش خصوصی و واردکننده تعیین نرخ می‌کند و مرجع تعیین نرخ لاستیک‌های تولید داخل، وزارت صنعت، معدن و تجارت است. بنابراین سازمان راهداری هیچ گونه نرخ‌گذاری برای لاستیک‌ها انجام نمی‌دهد.

captcha
شماره‌های پیشین