564
دوشنبه، ۰۹ مهر ۱۳۹۷
3
مانیفست «نواصولگرایی» رونمایی شد

نوشدن برپایه خردجمعی

بعد از گذشت یک سال و چندماه از تولد گفتمان «نواصول‌گرایی» جمعیت پیشرفت و عدالت ایران اسلامی طی مراسمی از مانیفست نواصول‌گرایی در 14‌بند رونمایی کرد.

یادداشت

سه پیام حملات موشکی سپاه به مواضع تروریست‌ها

مالک شریعتی

واکنش آمریکا و روسیه به حمله سپاه به مواضع تروریست‌ها در سوریه

صبح نو

مانیفست «نواصولگرایی» رونمایی شد

نوشدن برپایه خردجمعی

بعد از گذشت یک سال و چندماه از تولد گفتمان «نواصول‌گرایی» جمعیت پیشرفت و عدالت ایران اسلامی طی مراسمی از مانیفست نواصول‌گرایی در 14‌بند رونمایی کرد.

در31‌تیرماه‌96 آقای محمدباقر قالیباف در پاسخ به نگرانی‌های نسل جوان از آینده جریان اصول‌گرایی طی نامه‌ای با انتقاد از مدیریت خسته و بسته اصول‌گرایان، تغییرِ اساسی در نحوه کنشِ جریانِ اصول‌گرایی را جزو مطالبات امروز دانست و از آغاز حرکت در راستایِ «نواصول‌گرایی» سخن گفت. ایده‌ای که کانون توجه و تحلیل‌های بسیاری در رسانه‌ها و مطبوعات قرار گرفت.
او با تأکید بر اینکه نخستین گام در انجام این رسالتِ مهم و به سر منزل مقصود رساندنِ آن، ترسیم ویژگی‌ها و مبانیِ «نواصول‌گرایی» است،  چند پرسش و دغدغه جدی را با جوانان در میان گذاشت و از آنان دعوت کرد تا در عرصه عمومی، و در صورت تمایل به‌صورت خصوصی، جواب را به بحث و گفت‌وگو بگذارند.
حال بعد از گذشت یک سال و سه ماه، از طرح مفهوم «نواصول‌گرایی» به‌عنوان کلیدواژه‌ای جدید در جریان سیاسی کشور، «جمعیت پیشرفت و عدالت»،روز گذشته در مجموعه سرچشمه تهران از مانیفست این جریان سیاسی رونمایی کرد.

پیرهادی: خانه‌تکانی برای اصول‌گرایان مهم است
در این نشست آقای حسن پیرهادی، دبیرکل جمعیت پیشرفت و عدالت ایران اسلامی گفت: تاکتیک جریان اصول‌گرا در دهه گذشته پاسخگو نبوده و باعث شده تا در انتخابات، اقبال لازم برای پیروزی وجود نداشته نباشد. برخی می‌گویند ۱۶‌میلیون رأی خوب است؛ اما رأی تمام‌‌کننده برای جریان سیاسی نیست و نباید برای تغییر مقاومت کرد.
وی افزود: اصول‌گرایان اگر زمین خوردند، باید با شجاعت مجدداً بایستند و شجاعانه بگویند روش و تاکتیک و گفتمان ما باید تغییر کند و این خانه‌تکانی برای جریان اصول‌گرا مهم است .
پیرهادی ضمن اشاره به اهداف نواصول‌گرایی ادامه داد: نواصول‌گرایی دنبال این است که در رویکردها، راهبردها، ساختار و عملکرد تغییراتی ایجاد کند. می‌خواهیم بنای جدیدی را بر مبنای گذشته گفتمان اصول‌گرایی بنا کنیم و شاخص مردم باوری را به‌عنوان تاکتیک می‌دانیم و بازگشت به اسلام ناب محمدی و نوگرایی شاخص‌های نواصولگرایی است.
وی تأکید کرد: اصول‌گرایی و اصلاح‌طلبی تمام نشده است برخی در ایستگاه اول گیر کرده‌اند و دنبال تغییر نیستند. همگرایی در جریان نیروهای انقلابی ضرورت است و خود وحدت موضوعیت دارد و نباید ابزار شود بلکه باید به باور طیف‌های اصول‌گرایان بدل شود.
پیرهادی افزود: وحدت بین جریان و طیف‌های مختلف اصول‌گرا زمانی موضوعیت دارد که در بزنگاه‌های مختلف خود را نشان دهد. علت شکننده بودن وحدت اصول‌گرایان این است که باور به اختلاف سلیقه و رسمیت آن ندارند.
دبیرکل جمعیت پیشرفت و عدالت ایران اسلامی در پایان گفت: جوانگرایی یکی از محورهای اصلی نواصول‌گرایی است. فرآیند باید به قدری کارآمد باشد که جوانان فرآیند پیشرفت‌شان شفاف باشد. درهمه جریانات سیاسی عده‌ای در مکانیزم رانتی سیاسی تصمیم‌گیری می‌کنند. هر کجا به جوانان اعتماد کردیم موفق بوده‌ایم.

احدیان: جریان اصلاح‌طلب و اصول‌گرا تغییر ایجاد نکنند، به پایان خود می‌رسند
همچنین آقای محمدسعید احدیان، رییس کمیته سیاسی جمعیت پیشرفت و عدالت در نشست رونمایی از مانیفست نواصول‌گرایی گفت: جریان اصلاح‌طلب و اصول‌گرا اگر در خود تغییر ایجاد نکنند، به پایان خود می‌رسند. در جریان اصلاح‌طلبی، اشکال در مبانی است و در مبانی خود دارای انحراف از مبانی امام؟ره؟ هستند و باید به مبانی اصلی جریان خود برگردند.
وی در ادامه به بیان جزییاتی از ساختار مبانی نواصول‌گرایی پرداخت و تأکید کرد: بند دوم مانیفست نواصول‌گرایی، مهم‌ترین بند آن است که تعریف نواصول‌گرایی را مطرح می‌کند، همچنین احدیان ضمن تأکید بر اینکه به رسمیت شناختن اختلاف سلیقه‌ها لازمه وحدت است، گفت: نخستین شاخص نواصول‌گرایی، مردم باوری است اما مردم در اقتصاد، فرهنگ و اجتماع فراموش شده‌اند و یک سیستم ریاستی حاکم شده است.اگر مردم‌باوری را ایجاد کنیم سایر مسائل به صورت خودکار حل خواهد شد. عدالت یکی از مهم‌ترین شاخص‌های نواصول‌گرایی است که بدون عقلانیت و معنویت راه به ناکجاآباد خواهد برد
وی با تأکید بر اینکه در حوزه کارآمدسازی نظام اسلامی خصوصاً در بخش مدیریت اقتصادی نتوانسته‌ایم موفق باشیم، گفت: در معرفی گزینه‌ها برای انتخابات نباید فقط به شاخص رأی آوری توجه کنیم، بلکه باید کارآمدی فرد را مدنظر قرار دهیم.
احدیان هچنین افزود: پایه‌های جوان انقلاب اسلامی را باید به صورت عملی درگیر کارها کرد، ما تقابلی با چهره‌های قدیمی نداریم بلکه معتقدیم که باید ظرفیتی به جریان اصول‌گرایی اضافه شود.
رییس کمیته سیاسی جمعیت پیشرفت و عدالت در پایان گفت: در حوزه آزادی‌های اجتماعی برخی رفتارهای افراطی باعث شده تصویری که از نگاه جریان اصول‌گرایی به آزادی وجود دارد نادرست باشد، باور ما این است که نواصول‌گرایی باید مورد نقد جدی دیگران قرار بگیرد.

نواصول‌گرایی جریان سوم نیست
بر اساس مانیفست رونمایی شده، نواصول‌گرایی «ایجاد بنایی» نو و جدید بر «مبنای» اصول‌گرایی که همان مبانی مکتب امام ؟ره؟ است تعریف شده که در آن «تغییر اساسی» در گفتمان، رویکرد، ساختار و عملکرد، ویژگی اصلی این بنا محسوب می‌شوند و سه شاخص اصلی آن «مردم‌باوری»، «اسلام ناب» و «نوگرایی» است.
در این بیانیه نواصول‌گرایی فرآیندی «در حال شدن» توصیف شده که «چه اصول‌گرایان بخواهند و چه نخواهند، رقم زده خواهد شد».

امکان شکل‌گیری جریان سوم در سپهر سیاسی ایران وجود ندارد
این مانیفست با رد  سخنان برخی منتقدان که «نواصول‌گرایی» را به‌عنوان جریان سوم در سپهر سیاسی ایران تعبیر می‌کردند و تأکید بر این «نواصول‌گرایی همان‌طور که از نام آن برمی‌آید، جریان سوم نیست» 
با اشاره به تجربه‌های تاریخی و وجود فضای دوقطبی در کشور افزوده است که امکان شکل‌گیری جریان سوم در سپهر سیاسی کشور ما وجود ندارد و هر اقدامی در این زمینه محتوم به شکست است.
در مانیفست نواصول‌گرایی «خودانتقادی» یکی از ویژگی‌های مهم نواصول‌گرایی بیان شده و «مردم‌باوری» را یکی از شاخص‌های اصلی مکتب امام خمینی ؟ره؟ و مهم‌ترین شاخص نواصول‌گرایی توصیف کرده و در نقدی آشکار از جریان اصول‌گرایی تأکید کرده است که باور اصول‌گرایی به مردم چه آن زمانی که در قدرت بوده است و چه خارج از آن در طول این سال‌ها روزبه‌روز کمتر شده است.
مانیفست نواصول‌گرایی همچنین با تأکید بر این که مکتب امام خمینی؟ره؟ شامل سه بعد مکمل شامل «عدالت، معنویت و عقلانیت» است تأکید کرده است که نواصول‌گرایی در «تغییر اساسی» خود باید به این سه بعد یکسان توجه کند.

لزوم اصلاح ساختارهای موجود در نظام برای کارآمدسازی
مانیفست نواصول‌گرایی همچنین در پرداختن به مقوله «مردم‌سالاری دینی» با اذعان به این که در «دولت‌سازی» متناسب با تمدن اسلامی عقب‌ماندگی‌های جدی وجود دارد، تأکید کرد که کارآمدسازی نظام اسلامی با رویکرد پیشرفت عادلانه ضرورتی اولویت‌دار است و 
نواصول‌گرایی باید این هدف را در همه فعالیت‌های خود مدنظر قرار دهد.
در این مانیفست بر «نوگرایی» به عنوان شاخص اصلی سوم «نواصول‌گرایی» تأکید شده که بر اساس آن اصول‌گرایی نیاز به ساختار تصمیم‌گیری نوینی دارد که مبتنی بر 
خرد جمعی با نگاهی از پایین به بالا و با تکیه بر دخیل کردن بدنه اجتماعی انبوه جوانان انقلابی ایجاد شود نه اینکه شاهد این باشد که عده‌ای محدود در اتاق‌های دربسته و بی‌توجه به شاخص‌های شایسته‌سالاری تصمیم‌گیری کنند و نیروهای انقلابی را در برابر عمل انجام شده قرار داده و مجبور به تبعیت کنند.
این مانیفست سپس در تبیین این نوگرایی تأکید کرده است؛ در چهره نوینی که جریان اصول‌گرایی باید از خود بسازد باید جریانی درون نظام باشد و نه خود نظام، اصول‌گرایی باید ضمن حفظ ساختار کلی حاکمیت، صادقانه، منصفانه و البته شجاعانه نقد نهادهای حکومتی و منتسبین به حاکمیت را در دستور کار خود قرار دهد.
این مانیفست همچنین با اشاره و تأکید بر «توجه به آزادی‌های اجتماعی در چارچوب مبانی دینی» ضمن انتقاد از رفتارهای افراطی باعث تصویر نادرست مردم مخصوصاً جوانان از انقلاب و حتی گاه اسلام شده، گفت که از محورهای مهم نوگرایی تعیین و اجرایی کردن راهبردهایی مبتنی بر آرمان‌خواهی واقع‌بینانه با تمرکز بر ارائه پاسخی روزآمد و ایجابی است به‌گونه‌ای که هم به ولنگاری فرهنگی دچار نشویم و هم نیاز مشروع و منطقی را برآورده کنیم.

جوان‌گرایی؛ تضمین‌کننده و زمینه‌ساز سایر نو شدنها
این مانیفست همچنین از «جوان‌گرایی» به‌عنوان مهم‌ترین محور که «تضمین‌کننده و زمینه‌ساز سایر 
نو شدن‌ها محسوب می‌شود» نام برده شده است و بر این اساس تأکید کرده است جوان‌گرایی در انتخاب مدیران، جوان‌گرایی در انتخاب نمایندگان مردم، جوان‌گرایی در چهره‌سازی، جوان‌گرایی در ساختارهای سیاسی، جوان‌گرایی در تصمیم‌سازی‌ها و خلاصه جوان‌گرایی در همه ابعاد را یکی از شاخص‌های اصلی نواصول‌گرایی می‌داند.
 

captcha
شماره‌های پیشین