563
یکشنبه، ۰۸ مهر ۱۳۹۷
10
سازمان آتش‌نشانی تهران چطور نونوار شد؟

افتتاح فاتحانه در سایه فراموشی دستاوردهای پیشین

حادثه دردناک پلاسکو اتفاقی بود تا توجه به سازمان آتش‌نشانی و تجهیزات مورد نیاز برای اطفای حریق و حضور در حوادث یک‌بار دیگر مورد توجه افکار عمومی و نهادهای دولتی قرار گیرد. این در حالی است که سازمان آتش‌نشانی از سال‌84 به بعد نیز شاهد بالندگی و تجهیز به مدرن‌ترین دستگاه‌ها و خودروها بوده است. تهران در سال‌84 و آغاز به کار دوره مدیریت جهادی در بلدیه پایتخت دارای 74 ایستگاه آتش‌نشانی بود که این تعداد در سال‌96 و همزمان با پایان دوره حضور آقای محمدباقر قالیباف در شهرداری تهران به 130‌ایستگاه رسید که از رشد 80‌درصدی تعداد ایستگاه‌های آتش‌نشانی تهران حکایت دارد. همچنین در روزهای پایانی مدیریت اسبق شهرداری تهران قراردادهای مختلفی برای تجهیز آتش‌نشانی به مدرن‌ترین خودروها و نردبان‌های مورد نیاز شهر منعقد شده بود. یکی از همین قراردادها روز گذشته به بارنشست و آقای محمدعلی افشانی توانست در مراسمی که به مناسبت روز آتش‌نشان در برج میلاد برگزار شد از ورود تعدادی نردبان بزرگ به ناوگان سازمان آتش‌نشانی رونمایی کند.

صبح نو

سازمان آتش‌نشانی تهران چطور نونوار شد؟

افتتاح فاتحانه در سایه فراموشی دستاوردهای پیشین

حادثه دردناک پلاسکو اتفاقی بود تا توجه به سازمان آتش‌نشانی و تجهیزات مورد نیاز برای اطفای حریق و حضور در حوادث یک‌بار دیگر مورد توجه افکار عمومی و نهادهای دولتی قرار گیرد. این در حالی است که سازمان آتش‌نشانی از سال‌84 به بعد نیز شاهد بالندگی و تجهیز به مدرن‌ترین دستگاه‌ها و خودروها بوده است. تهران در سال‌84 و آغاز به کار دوره مدیریت جهادی در بلدیه پایتخت دارای 74 ایستگاه آتش‌نشانی بود که این تعداد در سال‌96 و همزمان با پایان دوره حضور آقای محمدباقر قالیباف در شهرداری تهران به 130‌ایستگاه رسید که از رشد 80‌درصدی تعداد ایستگاه‌های آتش‌نشانی تهران حکایت دارد. همچنین در روزهای پایانی مدیریت اسبق شهرداری تهران قراردادهای مختلفی برای تجهیز آتش‌نشانی به مدرن‌ترین خودروها و نردبان‌های مورد نیاز شهر منعقد شده بود. یکی از همین قراردادها روز گذشته به بارنشست و آقای محمدعلی افشانی توانست در مراسمی که به مناسبت روز آتش‌نشان در برج میلاد برگزار شد از ورود تعدادی نردبان بزرگ به ناوگان سازمان آتش‌نشانی رونمایی کند.

شهردار و رییس شورای شهر تهران در حالی روز گذشته از چهار نردبان 64 متری و دو  نردبان 56 متری در نمایشگاه برج میلاد بازدید و رونمایی کردند که هیچ اشاره‌ای به سابقه انعقاد قرارداد و خریداری این تجهیزات نداشتند. البته افشانی در این برنامه نردبان‌های 64متری را هدیه خود به آتش‌نشان‌ها دانست و گفت: خوشبختانه کار خرید این نردبان‌ها قبل از نوسانات ارزی انجام شد و دولت، بانک مرکزی، وزارت صنعت و مدیران آتش‌نشانی پیگیری شایانی برای دریافت آنها انجام دادند. اما سوال اینجاست که این تجهیزات چه زمانی خریداری شدند؟

سرمایه‌هایی که بدهی حساب می‌شوند
آقای سعید شریف‌زاده، مدیر عامل سابق سازمان آتش‌نشانی که تا آذرماه سال قبل در این سمت حضور داشته است به خبرنگار «صبح‌نو» می‌گوید: «آغاز انعقاد قرارداد خرید این خودروها و دیگر تجهیزات در سال‌95 آغاز شد که خردادماه سال‌96 قرارداد خرید تجهیزات مورد نیاز سازمان آتش‌نشانی از جمله 10 دستگاه نردبان 32 تا 64 متری را نهایی کردیم و حتی پیش‌پرداخت هم انجام شد. پیش‌پرداخت مورد اشاره 
مدیر عامل سابق سازمان آتش‌نشانی تهران بخشی از بدهی‌هایی است که مدیریت فعلی شهر تهران مدام به آن اشاره کرده و به‌عنوان ضعفی بزرگ برای پایتخت از آن یاد می‌کنند.»
شریف‌زاده در ادامه تاکید می‌کند که «عملیات اجرایی برای پرداخت اعتبار مورد نیاز این تجهیزات توسط یکی از شرکت‌های وابسته به شهرداری تهران انجام شده و حتی از بابت آینده‌نگری قراردادی با یک شرکت حرفه‌ای خصوصی از بابت ارائه خدمات پس از فروش و رسیدگی به این خودروها از سوی شهرداری در دوره قبل منعقد شده است.»
مدیرعامل سابق سازمان آتش‌نشانی درباره زمان تحویل این خودروها نیز اظهار داشت: «این خودروها متعلق به شرکت روزنباور اتریش است که یکی از حرفه‌ای‌ترین شرکت‌های تولید تجهیزات ایمنی و آتش‌نشانی در دنیاست. آن‌ها این خودروها را در انبار ندارند که به محض خرید تحویل دهند. به‌همین دلیل در زمان انعقاد قرارداد تعیین شد که نخستین دستگاه‌ها را در آذرماه 96 تحویل دهند که البته این دستگاه‌ها وارد شدند اما در گمرک معطل شدند که به‌دنبال ترخیص بودند.» به گفته شریف‌زاده قرار بوده این خودروها در دهه فجر سال گذشته رونمایی شوند که تا روز شنبه قبل به تعویق افتاده بود.

افزایش تجهیزات، کاهش خسارات
سازمان آتش‌نشانی تهران همانند دیگر بخش‌های شهر که در طول 12‌سال مدیریت جهادی در تهران شاهد تحولات عمده و گسترده بوده، اتفاقات مثبت بسیاری را شاهد بود. رشد بیش از 80درصدی تعداد ایستگاه‌های آتش‌نشانی تهران یکی از این موارد است که به آن اشاره شد. اما یکی دیگر از اقدامات 
صورت گرفته دراین دوره ورود خودروهای کوچک به ناوگان سازمان آتش‌نشانی برای تردد در معابر کم‌عرض و بافت‌های قدیمی شهر بود. مدیرعامل سابق سازمان آتش‌نشانی تهران در این باره نیز می‌گوید: «125تویوتای آتش‌نشانی در این سال‌ها جایگزین نیسان وانت‌های فرسوده شد و مزدا وانت‌های از رده خارج جای خود را به خودروهای مدرن ایویکودیلی ایتالیایی دادند تا خدمات رسانی مطلوب‌تری در مواقع بروز حادثه به شهروندان صورت گیرد.» افزایش تعداد ایستگاه‌ها و تجهیزات در شهری مانند تهران که جمعیتی حدود 10 میلیون نفر دارد در طول 12 سال مدیریت شهری تهران موجب شد تا محدوده تحت پوشش هر ایستگاه آتش‌نشانی 43 درصد کاهش یابد که این امر به معنای افزایش کیفیت خدمت‌رسانی در محدوده است. در توضیح بیشتر این موضوع بهتر است بدانید که با افزایش تعداد ایستگاه به 130 ایستگاه، محدوده تحت پوشش هر ایستگاه از 7/10 کیلومترمربع به 09/6 کیلومترمربع کاهش یافت. اما اتفاق بزرگ دیگر در حوزه خدمات سازمان آتش‌نشانی به زمان حضور نیروهای آتش‌نشان در محل وقوع حادثه باز می‌گردد که به موجب آن این زمان از 5 دقیقه و 32 ثانیه در سال 84 به چهاردقیقه و 10 ثانیه رسید. 

تجهیز 70 درصدی دردوره مدیریت جهادی
شریف‌زاده، مدیرعامل سابق سازمان آتش‌نشانی در ادامه توضیح اقدامات صورت گرفته برای این سازمان در طول 12‌سال مدیریت شهری (84-96) یادآور شد: در‌حال‌حاضر نسبت به سال‌84 توسعه ناوگان عملیاتی به همراه تجهیزات با 231درصد افزایش همراه بوده است. به‌طوری که تا سال 84 ناوگان عملیاتی آتش‌نشانی تنها 274 دستگاه بوده اما تا تابستان96 با 572 دستگاه افزایش به 846 دستگاه رسیده است. 
تهران اگرچه هنوز هم تا رسیدن به سرانه‌های جهانی ایمنی و آتش‌نشانی راه زیادی دارد اما واقعیت این است که نباید چشم بر روی حقایق بست و سرمایه‌هایی که برای نجات جان شهروندان و ایمنی شهر تهیه شده؛ آگاهانه نادیده گرفت. این مساله همان کاری است که مدیریت شهری تهران در یک‌سال گذشته انجام داده و در پروژه‌ها و طرح‌هایی که به بهره‌برداری رسیده مانند تونل آرش- اسفندیار، افتتاح تقاطع 45 متری باقری با بزرگراه خرازی در منطقه 22، سالن‌های پردیس سینمایی باغ کتاب، متروی خط 7 و خودروها و تجهیزات سازمان آتش‌نشانی هیچ اشاره‌ای به سابقه و تلاش‌های 
صورت گرفته در دوره قبل مدیریت شهری نکرده است.

captcha
شماره‌های پیشین