560
چهارشنبه، ۰۴ مهر ۱۳۹۷
8

خبر

گران شدن و کمیاب شدن برخی از محصولات کشاورزی از میادین، خبرساز شد

املت، بدون گوجه کتلت ، بدون سیب زمینی

افزایش چشمگیر و باورنکردنی قیمت برخی از محصولات کشاورزی مانند گوجه فرنگی و از آن مهم‌تر کمیاب شدن آن‌ها، اتفاقات نادری است که فقط می‌تواند در کشور ما رخ دهد، اتفاقی که شاید برای برخی بی‌اهمیت باشد اما برای خیلی‌ها مهم است، مهم از این نظر که در شرایط اقتصادی حساس امروز کشور هر اتفاقی از این دست می‌تواند به ضرر مردم باشد. مردمی که در چند ماهه اخیر سخت‌ترین لحظات را در حوزه اقتصادی تجربه کرده‌اند. این موضوع مهم است چون ممکن است فردا برای هر محصولی رخ دهد.

صبح نو

گران شدن و کمیاب شدن برخی از محصولات کشاورزی از میادین، خبرساز شد

املت، بدون گوجه کتلت ، بدون سیب زمینی

افزایش چشمگیر و باورنکردنی قیمت برخی از محصولات کشاورزی مانند گوجه فرنگی و از آن مهم‌تر کمیاب شدن آن‌ها، اتفاقات نادری است که فقط می‌تواند در کشور ما رخ دهد، اتفاقی که شاید برای برخی بی‌اهمیت باشد اما برای خیلی‌ها مهم است، مهم از این نظر که در شرایط اقتصادی حساس امروز کشور هر اتفاقی از این دست می‌تواند به ضرر مردم باشد. مردمی که در چند ماهه اخیر سخت‌ترین لحظات را در حوزه اقتصادی تجربه کرده‌اند. این موضوع مهم است چون ممکن است فردا برای هر محصولی رخ دهد.

از کمیاب شدن سیب زمینی و گوجه فرنگی در میادین میوه و تره‌بار عجیب‌تر بازهم همین خبر است، می گویند غرفه‌داران به‌دلیل گرانی این محصولات را عرضه نمی‌کنند، آن قدر اوضاع به هم ریخته است که خودتحریمی و احتکار کالا به مغازه‌داران خورد حتی در بازارهای میوه و تره‌بار رسیده است، وضعیتی که با وجود وعده‌های مسوولان برای عرضه و کاهش مشکلات همچنان ادامه دارد.

قیمت‌های روی کاغذ
آقای عبدالحسین رحیمی، مدیرعامل سازمان میادین میوه‌وتره‌بار شهرداری تهران درباره نایاب شدن سیب زمینی و گوجه در میادین میوه و تره‌بار گفته است: «بر اساس نرخنامه جدید سازمان مدیریت میادین، قیمت سیب‌زمینی در میادین و بازارهای میوه و تره‌بار کیلویی 2700‌تومان و به صورت دستچین 2950‌تومان و قیمت گوجه فرنگی کیلویی 3900‌تومان و به صورت دستچین 4200 تومان عرضه می‌شود.»
او ادامه داد: «تا 31‌شهریورماه، سیب زمینی و گوجه فرنگی در میادین و بازارهای میوه و تره‌بار به‌طور کامل و با کیفیت مناسب عرضه می‌شد، اما از ابتدای مهرماه شاهد کاهش قابل توجه عرضه از سوی تأمین‌کنندگان و تولیدکنندگان و در نتیجه کمبود این دو محصول در برخی از میادین و بازارهای میوه و تره‌بار بودیم.»
از توان ما خارج است
مدیر عامل میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران اذعان کرد: «عوامل و دلایل افزایش نرخ سیب زمینی و گوجه فرنگی خارج از اراده و کنترل سازمان مدیریت میادین قرار دارد، اما همانطور که قبلاً نیز اعلام کرده‌ایم، آمادگی داریم تا با تأمین‌کنندگان و تولیدکنندگان این محصولات، بیشترین همکاری و با دستگاه‌ها و سازمان‌های مربوطه، بیشترین هماهنگی را داشته باشیم.»
رحیمی افزود: «فراموش نکنیم که سازمان مدیریت میادین مسوول تولید فرآورده‌های کشاورزی نیست، بلکه با ایجاد بستر لازم، تلاش می‌کند که فاصله تولید تا مصرف را از طریق عرضه محصول در میادین و بازارهای میوه و تره‌بار کاهش دهد. با توجه به شرایط موجود و افزایش قیمت گوجه فرنگی و سیب زمینی، سازمان مدیریت میادین آمادگی کامل دارد تا نسبت به عرضه مستقیم این دو محصول در 241 میدان و بازار میوه و تره‌بار اقدام کند و به این منظور آماده‌ایم که تولیدکنندگان با بیشترین تسهیلات و کمترین زمان، امکان عرضه مستقیم محصولات تولیدی خود را در غرفه‌های تک‌محصولی داشته باشند.»


آماده عرضه هستیم
او گفته است: «برای کاهش قیمت گوجه فرنگی، آمادگی داریم به تقاضای تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان این محصول به هر تعداد و به هر میزان ممکن با بیشترین تسهیلات و در کمترین زمان پاسخ بگوییم.»
او با اشاره به اینکه عرضه‌کنندگان گوجه فرنگی با تسهیلات ویژه‌ای که در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد، امکان عرضه این محصول را در 241 میدان و بازار میوه و تره‌بار خواهند داشت، اظهار کرد: عرضه مستقیم گوجه فرنگی در میادین و بازارها در منطقی کردن نرخ این محصول مؤثر است.
رحیمی با بیان اینکه سازمان مدیریت میادین مسوول تولید محصولات کشاورزی نیست، بلکه تلاش می‌کند تا با ایجاد بسترهای مناسب و کوتاه کردن دست واسطه‌ها و دلالان، فاصله تولید تا مصرف را کاهش دهد، گفت: «توزیع گوجه فرنگی در غرفه‌های تک‌محصولی میادین و بازارهای میوه و تره‌بار، می‌تواند در کاهش قیمت این محصول مؤثر باشد.»
مدیرعامل سازمان مدیریت میادین میوه و تره‌بار با تأکید بر اینکه غرفه‌هایی را برای عرضه گوجه فرنگی در نظر گرفته‌ایم تا تولیدکنندگان در این غرفه‌ها به صورت مستقیم، محصول خویش را عرضه کنند، اضافه کرد: «البته عوامل و دلایل افزایش نرخ گوجه فرنگی، خارج از کنترل و اراده سازمان مدیریت میادین است، اما این سازمان در جهت حل و فصل موضوعات و مشکلات موجود، همواره آمادگی دارد تا با دستگاه‌ها و سازمان‌های مربوطه همکاری کند.»

اعتصاب، دلال، موج روانی
آقای علی اکبری، عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی درباره مشکل کمیاب شدن محصولات کشاورزی در بازار و افزایش قیمت‌های ناگهانی آن‌ها به روزنامه «صبح‌نو» می‌گوید: «بخش عمده‌ای از مشکلات موجود به علت بحث‌های روانی است که عده‌ای دلال و سودجو در جامعه دامن زده‌اند، البته به طور مشخص به‌دلیل اینکه متأسفانه این محصولات که جالیزی است باید به میادین و از میادین به جایگاه‌های مصرف جابه‌جا شود اما با اعتصاب کامیونداران هم مواجه هستیم و جابه‌جایی دچار مشکل شده وگرنه محصول به اندازه کافی در کشور داریم.»
او ادامه می‌دهد: «گوجه فرنگی به‌ویژه محصولی است که به سرعت خراب می‌شود و اگر نتوانند این محصول را به بازار برسانند حتماً دچار آسیب خواهند شد. به نظرم اتفاقاتی اخیر تنها بر اثر سه دلیل اعتصاب کامیونداران، سودجویی دلالان و برهم خوردن آرامش روانی مصرف‌کنندگان به‌وجود آمده است و نباید به این شکل باشد. این محصولات حداقل در بازار وجود دارد و تأمین هم صورت می‌گیرد.»

مهندسی معکوس
اکبری توضیح می‌دهد: «همین موضوعاتی که عرض کردم را باید به صورت مهندسی معکوس حلش کرد، به هر حال محصولی که بخواهد وارد بازار شود نیازمند فعال شدن سیستم حمل‌و‌نقل است، خود صنوف، سندیکاها، اتحادیه‌ها و تشکل‌های حقوقی نیز می‌توانند در حل این موضوع کمک کند و در بازار نقش لازم را ایفا کنند چون فلسفه وجود صنوف برای همین روزهاست در روزهای عادی که همه کارشان را انجام می‌دهند و نیازی نیست کاری کنند.»
عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی اظهار می‌دارد: «این‌ها باید در این شرایط اوضاع را کنترل کنند از طرفی مطمئناً دستگاه‌های نظارتی و حمایتی تلاش خودشان را برای بهبود اوضاع خواهند کرد و به نظرم همه این انتقادها متوجه دولت نمی‌شود.»

اتخاذ سیاست‌ها
او در جواب به این سؤال که چه سیاست‌هایی برای کنترل وضعیت بازار باید اتخاذ شود تا چنین موضوعاتی را شاهد نباشیم، می‌گوید: «ما خیلی وقت نداشته‌ایم که درباره این موضوع با وزارت جهاد وارد جلسه بشویم اما حتماً درباره این موضوع با آن‌ها نشست خواهیم داشت. برای پاسخ به این سؤال باید جلساتی را با وزارتخانه برگزار کنیم تا بعد بتوانم پاسخ قطعی بدهم.»
اکبری در پاسخ به این سؤال که وجود دلالان در جای جای اقتصاد دیده می‌شود، راه‌حل حذف آن‌ها چیست، می‌افزاید: «یکی از موارد بازدارنده در تمام بخش‌ها و حوزه‌ها و ورود نهادها از تولید تا تأمین، حمل و نقل و تهیه خودرو و ارز و غیره عده‌ای هستند که فکر منافع شخصیت‌شان هستند. آن چیزی که در بخش تولید هدف و قابل اجراست و در برنامه‌های وزارت جهاد هم هست این است که زنجیره‌های تولید باید شکل بگیرد.»او ادامه می‌دهد: «تمامی مرغداران، دامداران و سیفی‌کاران و هرکسی که در زنجیره تولید مواد غذایی حضور دارد باید از زمانی‌که بذر تهیه کرده و نهاده‌ها را کاشت، داشت، برداشت، بسته‌بندی و منتقل می‌کنند، باید تمام این فرایند را خودشان برنامه‌ریزی کنند و نباید سر مزرعه تحویل بدهند.»
او معتقد است: «اگر این تشکل‌ها را در مجموعه خودشان ایجاد کنند منافعی هم باشد، مسلماً به خود تولیدکننده‌ها برمی‌گردد. اما الان منافع اصلی این همه زحمت تولید تا برداشت به جیب دلالان آن هم با چندین برابر قیمت می‌رود.»

ساز و کار نداریم یا مرد عمل!؟
عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سؤال که همیشه درباره باید و نبایدها حرف زده می‌شود اما کسی عملی انجام نمی‌دهد، در این مورد هم می‌گویید باید زنجیره ایجاد شود چه کسی باید این‌کار را انجام دهد چرا تا حالا نشده مسوول کیست؟ این‌طور پاسخ می‌دهد: «سازوکار به صورت زنجیره‌ای وجود دارد و به صورت استراتژیک اعلام شده و بخشی از مجموعه‌های تولید به این سمت رفته‌اند.»
او اضافه می‌کند: «به‌عنوان مثال برخی از مرغداری‌ها وارد زنجیره تولید و عرضه شده‌اند، یعنی از زمانی‌که جوجه تهیه می‌کنند تا زمان عرضه در فروشگاه‌ها را مدیریت می‌کنند، اما در باقی بخش‌ها هنوز فرهنگ این کار جانیفتاده است و باید این‌کار را انجام بدهیم.»

زخمی که خودمان زده‌ایم
نابسامانی در همه بخش‌های کشور به خصوص مشهود است، ناتوانی یا نبودن تمایل در مسوولان در کنترل امور کشور را در شرایط بحرانی‌ای قرار داده است، شرایطی که حتی بخش کشاورزی و محصولاتی پر کشت نظیر گوجه فرنگی و سیب زمینی را هم تحت تأثیر قرار می‌دهد. این شرایط عادی نیست و اگر قرار باشد به همین ترتیب پیش برویم دیری نخواهد پایید که پیدا کردن محصولات کشاورزی به کاری دشوار بدل شود همانند اتفاقی که درباره پوشک و لوازم بهداشتی افتاد.
اتفاقات امروز کشور به‌ویژه در این بخش عادی نیست و شک کردن درباره مهندسی شدن آن دور از ذهن نیست، فشارهای اقتصادی و جو روانی کمیاب شدن و گران شدن کالاهای مورد نیاز مردم در شرایطی که کشور در جنگ و قحطی نیست نشان از بی‌کفایتی و سوءمدیریت مدیران ارشد کشور در همه حوزه‌ها دارد، مدیریتی که دولت در پیش‌گرفته تا با فشار بر مردم کمبودهای ریالی‌اش را پر کند.
محصولات کشاورزی هیچ زمانی مثل امروز مورد توجه نبوده است، درج ارقامی نظیر هفت هزار تومان برای گوجه فرنگی که به وفور در کشور تولید می‌شود و سیب زمینی که در بدترین زمین‌های کشاورزی ایران کشت می‌شود، اتفاقاتی عجیب و دور از ذهن است. از سیستمی که حتی نمی‌تواند عرضه گوجه فرنگی و سیب زمینی را هم مدیریت کند چه انتظاری هست که اوضاع را سامان دهد.

captcha
شماره‌های پیشین