552
جمعه، ۲۳ شهریور ۱۳۹۷
11
تحقیق جدید موسسه «پیو» نشان می‌دهد فیس‌بوک بزرگ‌ترین منبع کسب خبر در آمریکاست

بی‌اعتمادی 57درصد آمریکایی‌ها به اخبار مجازی

نتایج یک تحقیق در موسسه «پیو»ی آمریکا نشان می‌دهد که 57‌درصد استفاده‌کنندگان از شبکه‌های اجتماعی به اخبار آن‌ها اعتماد کافی ندارند و با این‌که اکثر آمریکایی‌ها در رسانه‌های اجتماعی همچنان اخبار را دریافت می‌کنند، بسیاری از آن‌ها دغدغه دقت اخبار را دارند. این مطالعه بر اساس نظرسنجی انجام شده در 30ژوئیه تا آگوست است.

خبر

صبح نو

تحقیق جدید موسسه «پیو» نشان می‌دهد فیس‌بوک بزرگ‌ترین منبع کسب خبر در آمریکاست

بی‌اعتمادی 57درصد آمریکایی‌ها به اخبار مجازی

نتایج یک تحقیق در موسسه «پیو»ی آمریکا نشان می‌دهد که 57‌درصد استفاده‌کنندگان از شبکه‌های اجتماعی به اخبار آن‌ها اعتماد کافی ندارند و با این‌که اکثر آمریکایی‌ها در رسانه‌های اجتماعی همچنان اخبار را دریافت می‌کنند، بسیاری از آن‌ها دغدغه دقت اخبار را دارند. این مطالعه بر اساس نظرسنجی انجام شده در 30ژوئیه تا آگوست است.

بر اساس نظرسنجی جدید مرکز تحقیقات Pew حدود دو سوم(68درصد) از بزرگسالان آمریکایی می‌گویند که حداقل گاهی اوقات از رسانه‌های اجتماعی خبر می‌گیرند، با این حال، بسیاری از ‌مصرف‌کنندگان درباره اطلاعاتی که در آنجا مشاهده می‌کنند تردید دارند: اکثریت (57درصد) می‌گویند آن‌ها انتظار دارند که اخبار در رسانه‌های اجتماعی به‌طور گسترده‌ای نادرست باشند. با این حال، اکثر مصرف‌کنندگان رسانه‌های اجتماعی می‌گویند که این اخبار تغییرات کمی در درک رویدادهای کنونی ایجاد کرده است.
نکته جالب نگاه‌ها به اخبار دو حزب بزرگ آمریکا در شبکه‌های اجتماعی است. جمهوری‌خواهان در مورد اخباری که در رسانه‌های اجتماعی از دموکرات‌ها مشاهده می‌کنند، موضع منفی دارند. در میان مصرف‌کنندگان رسانه‌های اجتماعی رسانه‌ای جمهوری‌خواه، 72‌درصد آن‌ها می‌گویند که ممکن است اخبار نادرست باشد، در مقابل با 46‌درصد دموکرات‌ها و 52‌درصد از مستقلان. در‌حالی‌که 42‌درصد دموکرات‌هایی که اخبار مربوط به رسانه‌های اجتماعی را دریافت می‌کنند، معتقدند که به آن‌ها در درک حوادث کمک کرده است، در این موضع 24‌درصد جمهوری‌خواهان چنین گفته‌اند. 
آمریکایی‌ها بیشتر از آنچه ‌در مورد تجربه خبری در رسانه‌های اجتماعی می‌پرسند، به راحتی از محتوا استفاده می‌کنند. «راحتی» بیشترین مزایای ذکر شده (21‌درصد) است، در‌حالی‌که 8‌درصد می‌گویند بیشتر از تعامل با دیگران لذت می‌برند. 
طبق این گزارش حدود دو سوم بزرگسالان آمریکایی (68درصد) اخبار مربوط به سایت‌های رسانه‌های اجتماعی را استفاده می‌کنند که این رقم در سال‌2017 67درصد بوده و تغییر چندانی در آن مشاهده نمی‌شود. در آمریکا هنوز هم اولویت اول استفاده از شبکه اجتماعی فیس‌بوک است و از هر چهار ‌آمریکایی حدود 43‌درصد یک نفر کاربر فیس‌بوک است که اغلب توسط آمریکایی‌ها برای کسب اخبار از آن استفاده می‌شود. رتبه بعدی کسب اخبار سایت یوتیوب است که با 21درصد بیشترین استفاده‌کننده را برای اخبار دارد. توییتر با 12‌درصد در رتبه بعدی قرار دارد. بخش‌های کوچک‌تر از آمریکایی‌ها (8درصد ‌یا کمتر) از شبکه‌های اجتماعی دیگر مانند Instagram، LinkedIn یا Snapchat خبر می‌گیرند. برجسته بودن هر سایت رسانه‌های اجتماعی در اکوسیستم اخبار بستگی به دو عامل دارد: محبوبیت کلی آن و میزان دسترسی افراد به سایت در سایت.
Reddit، توییتر و فیس‌بوک سایت‌هایی هستند که بیشترین میزان کاربران را برای مشاهده اخبار‌ دارند که 67‌درصد در اختیار فیس‌بوک، 71‌درصد‌ کاربران توییتر و 73‌درصد کاربران Reddit است. با این حال، به‌دلیل اینکه پایگاه کاربر کلی فیس‌بوک بسیار بزرگ‌تر از Twitter یا Reddit است، بیشتر آمریکایی‌ها در فیس‌بوک به‌طور کلی اخبار بیشتری نسبت به دو سایت دیگر دریافت می‌کنند. سایت‌های دیگر مورد مطالعه - از جمله یوتیوب، وبلاگ Tumblr، Instagram، LinkedIn، Snapchat و WhatsApp - کمتر از یک خبر در میان پایگاه کاربر خود دارند. کمتر از نیمی از کاربران هر سایت، اخبار مربوط به هر پلتفرم را دریافت می‌کنند. با این حال هر دو YouTube و LinkedIn دیدند که این قسمت‌ها در طول سال گذشته افزایش یافته است.  (38‌درصد) کاربران می‌گویند که اخبار را در YouTube دریافت می‌کنند، این رقم کمی بالاتر از 32‌درصد کاربران در سال گذشته است. و 30درصد ‌از کاربران LinkedIn اخبار را دریافت می‌کنند، که نسبت به 23درصد در سال‌2017 افزایش یافته است. درصد بزرگسالان ایالات متحده که اخبار را در دو یا چند سایت رسانه‌های اجتماعی دریافت می‌کنند 28درصد است، این رقم در سال 2017 26درصد بوده است.

جمعیت‌شناسی مصرف‌کنندگان رسانه‌های اجتماعی
مصرف‌کنندگان اخبار سایت‌های رسانه‌های اجتماعی می‌توانند از لحاظ ساختار جمعیتی متفاوت باشند. به‌عنوان مثال، اکثر مصرف‌کنندگان اخبار در اینستاگرام سواد و تحصیلات عالیه ندارند. سه‌چهارم مصرف‌کنندگان اخبار Snapchat در سن 18 تا 29 سال بیشتر از هر سایت دیگری هستند. مصرف‌کنندگان اخبار LinkedIn، Twitter و Reddit احتمالاً دارای مدرک لیسانس هستند  61درصد از مصرف‌کنندگان اخبار LinkedIn، 46درصد از مصرف‌کنندگان اخبار Reddit و 41درصد از مصرف‌کنندگان اخبار توییتر هستند.اکثر مصرف‌کنندگان ‌رسانه‌های اجتماعی نگرانی‌هایی درمورد نادرست بودن اخبار دارند، اما هنوز هم بسیاری از مزایا را می‌بینند و با وجودی که بخش قابل توجهی از بزرگسالان ایالات متحده حداقل گاهی اوقات اخبار مربوط را از رسانه‌های اجتماعی دریافت می‌کنند، بیش از نیمی از (57درصد) آنهامی‌گویند انتظار دارند اخبار در رسانه‌های اجتماعی به‌طور گسترده‌ای نادرست باشد. این اعتماد کم به اخبار رسانه‌های اجتماعی با نظرسنجی‌ سال 2017 سازگار است. با این حال 42درصد انتظار دارند که اخبار موجود در رسانه‌های اجتماعی بسیار دقیق باشد. 
مصرف‌کنندگان رسانه‌های اجتماعی نه تنها انتظار دارند خبرهایی که در آنجا دیده می‌شوند نادرست باشند، بلکه ناکافی بودن، نگرانی آن‌ها درباره اطلاعات در مورد رسانه‌های اجتماعی است. هنگامی که یک سؤال باز در مورد اینکه چه چیزی بیشتر از دریافت اخبار در مورد رسانه‌های اجتماعی ناراحت‌کننده است، نگرانی‌ها در مورد عدم قطعیت در صدر لیست قرار دارد، و نگرانی‌های بیشتر نسبت به بی‌ثباتی سیاسی و رفتار بد دیگران قرار دارد.
با وجود اینکه مصرف‌کنندگان رسانه‌های اجتماعی نگرانی‌های مربوط به صحت اطلاعات موجود را دارند، آن‌ها همچنین برخی از مزایای دریافت اخبار در رسانه‌های اجتماعی را بیان می‌کنند‌. 21‌درصد می‌گویند بیشتر دوست دارند با پاسخ‌هایی مانند «این بسیار قابل دسترس است» مواجه شوند.
پاسخ‌دهندگان همچنین می‌گویند که عناصر بین فردی را دوست دارند: هشت ‌درصد از مصرف‌کنندگان رسانه‌ها می‌گویند که از ارتباط با دیگران لذت می‌برند چه از طریق گفت‌وگو درباره اخبار، به اشتراک‌گذاری اخبار با دوستان و خانواده و چه از دیدگاه دیگران. سرعت و زمانبندی نیز به‌عنوان جنبه مثبت دریافت اخبار در مورد رسانه‌های اجتماعی به‌شمار می‌آیند. هفت‌‌درصد می‌گویند که دوست دارند سریع از اخبار رسانه‌های اجتماعی مطلع شوند و 12درصد هم می‌گویند آن‌ها هیچ‌چیز در مورد دریافت خبر در رسانه‌های اجتماعی را دوست ندارند. حدود یک سوم (36درصد) از افرادی که اخبار مربوط به رسانه‌های اجتماعی را دریافت می‌کنند، می‌گویند این امر به آن‌ها کمک کرده است تا حوادث جاری را بهتر درک کنند. تقریباً نیمی (48درصد) می‌گویند که تأثیر زیادی ‌روی درک آن‌ها نمی‌گذارد، و 15درصد می‌گویند که اخبار در رسانه‌های اجتماعی آن‌ها را در مورد رویدادهای کنونی به اشتباه انداخته است.سن نیز یک عامل در شیوه‌ای است که مردم نقش رسانه‌های اجتماعی را در نظر می‌گیرند. مصرف‌کنندگان جوان رسانه‌های اجتماعی معتقدند که این شبکه‌ها باعث بهبود یادگیری آن‌ها شده است. حدود نیمی از مصرف‌کنندگان رسانه‌های اجتماعی رسانه‌ای در سن 18 تا 29 سالگی (48 درصد) می‌گویند که اخبار در رسانه‌های اجتماعی آن‌ها را آگاه‌تر می‌کند، این اعتماد در سنین30 تا 49، 37‌درصد است و 28درصد هم سن 50 تا 64 این نظر را دارند.
 

captcha
شماره‌های پیشین