526
سه شنبه، ۱۶ مرداد ۱۳۹۷
13
دکتر عطاءالله بیگدلی مطرح کرد

دستیابی به آرمانشهر، مهم‌ترین دغدغه انسان جدید

اردوی چهارمین دوره طرح ملی گفتمان نخبگان علوم انسانی در مجتمع وصف شهر قم با شرکت دانشجویان برگزیده علوم‌انسانی و سخنرانی اساتید و اندیشمندان این حوزه در حال برگزاری است. در این هفته دکتر «عطاءالله بیگدلی» عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق؟ع؟ به سخنرانی درباره «مؤلفه‌ها، ماهیت و چیستی غرب مدرن» و دکتر حسین معصومی همدانی، عضو مؤسسه حکمت و فلسفه ایران به سخنرانی درباره «ماهیت و تعریف علوم غربی و مدرن» پرداختند.

یادداشت

مروجان سنتی و مدرن اشرافی‌گری

دکتر علی انتظاری

صبح نو

یادداشت

مروجان سنتی و مدرن اشرافی‌گری

دکتر علی انتظاری

در مورد گسترش گرایش به تجملات و مُدگرایی در جامعه عوامل متعددی دخیل‌اند که یکی از آنها جهانی‌سازی فرهنگی است، در واقع در جریان این مسأله آنچه که به تدریج در اجتماع رخ می‌دهد اهمیت ظاهر بر باطن و ارجحیت ارتزاق‌های جسمی بر معنوی است. این‌گونه است که می‌بینیم افراد گرایش به این مسأله پیدا می‌کنند که ظاهر خودشان را بهتر کنند، در نتیجه شاهد افزایش روزافزون جراحی‌های زیبایی هستیم که به ویژه در بازه زمانی بیست سال اخیر بیشتر شده است.
در گذشته افراد به دلیل ویژگی‌های ظاهری مورد استقبال واقع می‌شدند، ولی این استقبال به آن حد نبود که فردی بر اساس ظاهر چهره یا زندگی‌اش قضاوت شود، ملاک باطن انسان‌ها، ویژگی‌های اخلاقی و خانوادگی بود که اهمیت می‌یافت، اما اکنون چنین چیزی را شاهد نیستیم. وقتی که جامعه چنین باشد انسان‌ها فقط می‌توانند خودشان را در ظاهر نشان دهند. دلیل عمده‌اش نیز همین جریان جهانی‌سازی فرهنگی است که در جامعه ما بسیار شدت یافته و گرایش سکولار به نوعی بروز و ظهور یافته که انسان‌ها بر اثر آن، ظاهر زندگی‌شان را به رخ یکدیگر می‌کشند و همین اصل قرار گرفته است.
گروه‌های مرجع تأثیر بسزایی در ارزش شدن این رفتارها دارند. گروه‌های مرجع کسانی هستند که سبک زندگی و الگوی‌های رفتاری‌شان معیار بقیه افراد جامعه می‌شود. البته توجه داشته باشیم که دو دسته گروه مرجع داریم، یک دسته شبه‌مدرن هستند، مثل سلبریتی‌ها و ورزشکاران، فرض کنید یک بازیگر یا فوتبالیست معروف اتومبیل آخرین مدل را از فلان کمپانی مشهور خودروسازی می‌خرد و زیر پایش می‌اندازد، به هرحال افراد و طرفدارانش اگرچه نمی‌توانند مانند او باشند ولی تلاش می‌کنند که خود را شبیه به او کنند.
گروه دیگر مرجع، دسته سنتی هستند که ما گرایش به زندگی لوکس را به شکل دیگری میان آنان نیز می‌بینیم، مثلاً مسجد را لوکس می‌کنند و تجهیزات صوتی شیک می‌گذارند، گرایش به اشرافی‌گری به شیوه‌های مختلفی دیده می‌شود و در میان قشر مذهبی هم به گونه‌ای دیگر دیده می‌شود، این رفتارها در میان جامعه و مردم به عنوان یک الگوی رفتاری به تدریج بروز پیدا می‌کند و اثرات جالبی هم ندارد چرا که همه مدام در حال رقابت با یکدیگر هستند.
باید روی دینداری مردم اصلاحاتی شود، دینداری رسمی ما دینداری حقوقی است، حقوق دینی در این سبک مطرح می‌شود، در حقوق دینی می‌گویند مرزها کجاست؟ آیا فلان چیز حلال است یا حرام؟ وقتی درآمدها هیچ گونه ورودی در حوزه تولید نداشته باشند در نتیجه ناامنی‌های اقتصادی ایجاد می‌شود و مصرف‌زدگی افزایش یافته و مشکلاتی در حوزه سبک زندگی بروز می‌کند که شاهد آن هستیم.
اکنون مسابقه‌ای که میان مردم شکل گرفته مبتنی بر مصرف‌گرایی است. باید این مسابقه را به سمت تولید ببریم، پیش خدا کسی عزیزتر است که آبادگرتر است. اگر ارزش در جامعه ما این باشد که کسی که مولدتر است، ارزشمندتر است در این صورت شرایط متفاوتی را شاهد خواهیم بود.
در این رابطه رسانه‌ها نقش مهمی را ایفا می‌کنند، معرفی افراد موفق و تولیدکننده بر جو جامعه اثر بسزایی دارد، وقتی یک کارگر یا کشاورز که در کارگاه کوچک خودش کار و بالاخره تولید می‌کند را در حد یک دهاتی جا انداخته‌ایم، طبیعتاً حتی آن فرد هم از کار کردن سرد می‌شود چون به شأن و جایگاه او توجه نمی‌شود.
منبع: shabestan.ir
 

captcha
شماره‌های پیشین