523
شنبه، ۱۳ مرداد ۱۳۹۷
15
«صبح‌نو» در گفت‌وگو با مدیران پیام‌رسان‌های داخلی امکان هم‌گرایی آن‌ها را بررسی کرد

آرزوی محال یا ضرورتی اجتناب‌ناپذیر

این روزها مردم در استفاده و انتخاب یک پیام‌رسان مقداری دچار سردرگمی هستند. یک ایده آن است که تمامی پیام‌رسان‌های داخلی ادغام شوند اما باید دید در شرایط فعلی انجام این کار چه ابعادی دارد. در این‌باره با مدیران پیام‌رسان‌های داخلی گفت‌وگو کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانیم.

صبح نو

«صبح‌نو» در گفت‌وگو با مدیران پیام‌رسان‌های داخلی امکان هم‌گرایی آن‌ها را بررسی کرد

آرزوی محال یا ضرورتی اجتناب‌ناپذیر

این روزها مردم در استفاده و انتخاب یک پیام‌رسان مقداری دچار سردرگمی هستند. یک ایده آن است که تمامی پیام‌رسان‌های داخلی ادغام شوند اما باید دید در شرایط فعلی انجام این کار چه ابعادی دارد. در این‌باره با مدیران پیام‌رسان‌های داخلی گفت‌وگو کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانیم.

خیلی دوست داشتم این اتفاق بیفتد
آقای محمد رسول کاظمی، مدیر پیام‌رسان آی‌گپ در گفت‌وگو با «صبح‌نو» گفت: «‌فکر نمی‌کنم این مسأله امکان عملی داشته باشد. بنده خیلی دوست داشتم این اتفاق بیفتد. اتفاقاً این روزها با تمامی پیام‌رسان‌های داخلی در همین رابطه صحبت کردم اما برخی تمایلی ندارند به یکی شدن، برخی نمی‌توانند و برخی هم پشتوانه‌شان این اجازه را به آن‌ها نمی‌دهد. در نتیجه هر یک آینده‌ای را برای خود ترسیم می‌کنند و این بحث را رقابتی می‌بینند. فکر می‌کنند اگر پیام‌رسان نخست ایران بشوند اهمیتش بیشتر است. اما من خود به‌شخصه خیلی دوست داشتم که این هفت پیام‌رسان ایرانی حداقل سه یا پنج‌تایشان با هم ادغام شوند و یک پیام‌رسان خیلی بهتر را ارائه بدهند. آن‌وقت این‌ها کنار هم برنده خواهند بود.»
 کاظمی همچنین در پاسخ به این سؤال که اگر قرار باشد ‌مرحله به مرحله به این هدف برسیم قدم نخست چیست، گفت: « قدم اول این است که مسوولان بخواهند این اتفاق بیفتد. بنده از همان اول با فیلترینگ تلگرام مخالف بوده و هستم. تلگرام برای افراد عادی ما خطر اطلاعاتی ندارد اما در مورد اطلاعات سری و ... این مسأله جدی است. شما تنها از نمایندگان مجلس گزارش تهیه کنید ببینید چند درصدشان از پیام‌رسان داخلی استفاده می‌کنند. وقتی مسوولان ما اصلاً برایشان اهمیت ندارد که اطلاعات‌شان به‌دست خارجی‌ها برسد و به پیام‌رسان داخلی تکیه نمی‌کنند چه انتظاری از مردم می‌توان داشت. متأسفانه ما تعدادی در بدنه دولت و نظام داریم که کلاً با تولیدات داخلی و حتی افراد داخلی مشکل دارند.»

مردم باید انتخاب کنند
آقای سید‌میثم سید صالحی، مدیر سروش نیز در این‌باره به «صبح‌نو» گفت: «اساساً شرایط بازار خودش این را تعیین می‌کند و نیاز نیست مردم را الزام کنیم یا به شکل کاملاً دستوری به سمت یک پیام‌رسان دعوت کنیم. یکی شدن پیام‌رسان‌های فعلی نشدنی است چون تکنولوژی‌ها و خدماتشان متفاوت است. این که همه با هم شروع کنند به تعریف یک پروژه ملی و نوشتن یک پیام‌رسان به لحاظ فنی بخشی از این افراد شاید اصلاً مناسب آن پروژه نباشند، چون دانش‌های متفاوتی دارند. چون ما همه پیام‌رسان نوشته‌ایم معنایش این نیست که از یک تکنولوژی یا یک شیوه برنامه‌نویسی یا یک زیرساخت مشخص فنی استفاده کردیم. این مسائل متفاوت بوده و هست. غیر از مسأله فنی این را باید بدانیم که تنوع بازار خود یک مزیت است. بازار در مدت کوتاه تعیین تکلیف خواهد کرد که کدام پیام رسان برجسته‌تر و ملی خواهد بود و کدام پیام‌رسان را مردم کمتر توجه می‌کنند. همچنین این فرصت نیز فراهم خواهد شد که سایر پیام‌رسان‌ها بتوانند در حوزه دیگر فعالیت کنند. در حال حاضر کلی ارگان و مجموعه وجود دارد که نمی‌خواهند در یک پیام‌رسان عمومی فعالیت کنند. این‌که ما همه را تبدیل کنیم یا مجبور کنیم که با هم یک چهارچوب تعریف کنند و یک پیام‌رسان بشوند چیز خوبی نیست.»
سیدصالحی در ادامه به بحث رقابت در بازار بدون دخالت‌های پشت پرده اشاره می‌کند و می‌گوید: در بازار اگر دقیقاً دو ماه فرصت رقابتی بدون دخالت وجود داشته باشد یعنی نیایند در این میان یک هاتگرام یا طلاگرامی را دخیل کنند و کل پلن را بر هم بزنند - خود مردم با رفتن و تجمع در یک پیام‌رسان تکلیف پیام‌رسان‌ها را مشخص می‌کنند. در مجموع نیازی نیست که در این زمینه دستوری عمل کنیم. دستوری عمل کردن یک فرصت استراتژیک را هم از کشور می‌گیرد. یعنی ممکن است هر پیام‌رسان به هر دلیلی تبدیل به یک انحصار بزرگ بشود و به جای تلگرام یک انحصار داخلی داشته باشیم و اگر این همگرایی اتفاق بیفتد فرصت و تنوع از بین می‌رود. در حالی که اگر همگرایی به این شکل نباشد و دقیقاً همین شرایط فعلی باشد بهتر است. بالاخره یک عده‌ای تلاش کرده‌اند و یک ظرفیتی را ایجاد کرده‌اند. متناسب نیاز بازار ظرفیت و کسب و کارشان را تنظیم می‌کنند و در صورتی که یکی دچار افول شود بلافاصله یک پیام‌رسان دیگر می‌تواند با سرویس بهتر و کیفیت خدمات جایگزین آن شود ولی وقتی صرفاً یک پیام‌رسان ملی داشته باشیم اگر آن پیام‌رسان افول هم بکند هم چنان یک پیام‌رسان ملی است و مردم دیگر این کیفیت پایین خدمات را نخواهند پذیرفت و این فرصت هم از بقیه گرفته خواهد شد که بتوانند یک طرح و ایده نو را جایگزین کنند. بنابراین مدل دستوری درست نیست اما اگر بازار انتخاب کند مسأله دیگری است و این مسأله را باید در اختیار مردم و بازار قرار دهیم. سید صالحی در پاسخ به این سؤال که آیا تاکنون در این زمینه گفت‌وگو داشته‌اید نیز گفت: «‌بارها صحبت شده و نکاتی مطرح شده اما این مسأله هم به لحاظ فنی دچار اشکال است و هم به لحاظ منطق اقتصادی.‌»

در حال گفت‌وگو هستیم
آقای مهدی داوری، مدیر بیسفون نیز در این زمینه معتقد است: «همگرایی از لحاظ فنی مشکلات زیادی دارد چون پیام‌رسان‌ها پلتفرم‌هایشان با هم متفاوت است. در نتیجه این کار از لحاظ فنی تقریباً نشدنی است. 
اما در حال گفت‌وگو با بقیه پیام‌رسان‌ها هستیم تا اگر امکانش باشد یک پلتفرم مشترک ارائه کنیم.
 راه‌هایی وجود دارد و اگر یک راه فنی برای این یکسان سازی پلتفرم‌ها پیدا شود این کار ممکن خواهد بود وگرنه از نظر ابعاد دیگر قضیه مشکلی وجود ندارد. از لحاظ فنی کار آسانی نیست و حتی در دنیا هم تاکنون اتفاق نیفتاده. 
داوری در این‌باره که این گفت‌وگوها میان پیام‌رسان‌ها بوده یا از طرف مسوولان درخواست شده، اظهار داشت: «بین خودمان بوده و ارتباطی با مسوولان ندارد.‌»

ایتا با این کار موافق نیست
آقای محسن غفاری، مدیر پیام‌رسان ایتا نیز به «صبح‌نو» گفت: «در این زمینه ما برنامه‌ای نداریم و به عقیده من شدنی نیست و این کار سخت‌تر از فعالیت جدای پیام‌رسان‌هاست. مثلاً کدنویسی‌های پیام‌رسان‌ها متفاوت است.
 اگر چند پیام‌رسان بتوانند با هم یکی شوند در مجموع اتفاق خوبی است اما ایتا با این کار موافق نیست به‌دلیل این‌که کد‌نویسی ما متفاوت است و هیچ‌یک از پیام‌رسان‌ها کدنویسی‌شان مشابه ما نیست. شاید برخی دیگر با هم مشترکاتی داشته باشند و بتوانند تلفیق شوند.
 اگر کسی ادعا می‌کند که می‌توان ادغام صورت داد باید بگوید که از لحاظ فنی چگونه می‌تواند این کار را انجام دهد. یک ایده این بود که یکی از این حدود هفت پیام‌رسان یک هسته مرکزی را قرار دهد و بقیه از آن هسته استفاده کنند این ایده هم انجامش سخت است. 
چون همه کلاینت‌ها باید تغییر کنند و به آن هسته متصل شوند. به نظر من حداقل در کوتاه‌مدت این کار شدنی نیست. »
بازنده‌ها مشخص‌اند 
آقای مسیح یاراحمدی، مدیر روابط عمومی «بله» هم در گفت‌وگو با «صبح‌نو» درباره همگرایی پیام‌رسان‌ها گفت: عملاً این اتفاق خواهد افتاد. به هر حال مزیت پیام‌رسان این است که همه به آن دسترسی داشته باشند و نهایتاً یک پیام‌رسان موفق خواهد شد. اما اگر منظور تجمیع پیام‌رسان‌های کنونی است چون بعضی از پیام‌رسان‌ها ممکن است محصولات یک نهاد حاکمیتی باشند اما برخی از این‌ها مثل پیام‌رسان بله کسب و کارشان این است و سرمایه‌گذاران خصوصی و دولتی هم دارند، ادغام برای این‌ها توجیه پذیر نیست. بالاخره این محصولات با انگیزه‌های اقتصادی شکل گرفته‌اند و در حال رقابت‌اند. اگر قرار بر ادغام باشد می‌تواند در مدل‌های سرمایه‌گذاری فروش باشد. مثلاً اگر پیام‌رسان‌ها مایل به ادغام و فروش سهام‌شان باشند و پیشنهاد بدهند ما برای خرید، این پیشنهاد را بررسی خواهیم کرد. وی همچنین درباره این‌که تاکنون این اتفاق افتاده یا خیر، گفت: «از همان نخست این نوع پیشنهادات را طرح کرده‌ایم اما دوستان تمایل دارند‌ در رقابت بخت خود را آزمایش کنند و ریسک آن را بپذیرند، اما در نهایت در این رقابت بازار و مردم یک پیام‌رسان را انتخاب خواهد کرد و دلیلی ندارد که یک مداخله بیرونی این‌ها را با هم ادغام کند. در‌حال‌حاضر هم رفتار کاربران همین مسأله را نشان می‌دهد. بعد از چهارماه از اوج‌گیری رقابت، بازار دارد به یک تعادلی می‌رسد و پلتفرم‌هایی که سرعت و کیفیت کافی نداشتند جمعیت فعال‌شان دچار نزول شده‌اند. با چک کردن نصب فعالشان روی مارکت ها این را می‌توانید ببینید که برخی پیام‌رسان‌ها روند نزولی دارند و در عوض برخی روند صعودی.  بازنده‌ها و برنده‌ها در حال حاضر هم نسبتاً مشخص است و به نظرم منطقی این است آن‌هایی که بختی ندارند برای این که ضرر مضاعف نکنند به سمت فروش سهام بروند.» 
یاراحمدی در پاسخ به این سؤال که برخی از مدیران پیام‌رسان‌ها ادغام را از لحاظ فنی نشدنی می‌دانند نیز گفت: «هیچ‌چیز نشدنی در عرصه فناوری وجود ندارد. بالاخره هر چقدر هم دیتابیس‌ها بزرگ باشند و بیگ دیتا باشند طی روالی قابل تبدیل هستند. از طرفی پیام‌رسان‌هایی که تاکنون خیلی موفق نبودند دیتابیس‌های خیلی بزرگ و مفصلی ندارند. ممکن است که رجیستری داشته باشند اما آن قدر نرخ فعالیت‌شان زیاد نبوده که پایگاه داده خیلی بزرگی داشته باشند. در مجموع ادغام نشدنی نیست. در شرایط کنونی بله در روند صعودی قرار دارد و مهاجرت از پیام‌رسان‌های دیگر به سمت بله است. اگر تحرکی در این فضا قرار باشد صورت بگیرد ما خریدار خواهیم بود و نه فروشنده.‌‌»
به نظر می‌رسد بعد از اتمام فضای رقابتی میان پیام‌رسان‌ها و مشخص شدن پیام‌رسان‌ها برتر و محبوب‌تر و پس از انتخاب مردم بهتر باشد موانع فنی رفع شود و دولت سرمایه‌گذاری‌ها و حمایت‌های خود را از پیام‌رسان منتخب مردم صورت دهد و یک پیام‌رسان به عنوان پیام‌رسان ملی اعلام شود.
 بالاخره افزایش توان نیروی انسانی و توان مالی و همچنین تمرکز اسپانسرها و از همه مهم‌تر عدم بلاتکلیفی مردم چه از لحاظ نوع پیام‌رسان و چه از لحاظ کیفیت خدمات‌رسانی عوامل مهمی است که می‌تواند ادغام و همگرایی پیام‌رسان‌ها را توجیه پذیر کند.
 

captcha
شماره‌های پیشین