522
چهارشنبه، ۱۰ مرداد ۱۳۹۷
8

خبر

«صبح‌نو» محورهای استیضاح وزیر آموزش‌وپرورش را بررسی می‌کند

پرونده بطحایی زیر بغل مجلس

آقای سید محمد بطحایی، وزیر آموزش‌وپرورش دولت روحانی که با 238‌رأی موافق بر صندلی وزارت تکیه زد پس از گذشت حدود یک‌سال، روز گذشته طرح استیضاح‌اش تقدیم هیات رییسه مجلس شد. عملکرد وزارت آموزش‌وپرورش از مدت‌ها قبل زیر ذره‌بین نمایندگان مجلس، فرهنگیان و حتی دانش‌آموزان بود. این وزارتخانه عریض و طویل با همه مشتقاتش در دوران وزارت بطحایی با چالش‌های زیادی مواجه بوده است تا جایی که روز گذشته جمعی از نمایندگان مجلس طرح استیضاح این وزیر را کلید زدند.

صبح نو

«صبح‌نو» محورهای استیضاح وزیر آموزش‌وپرورش را بررسی می‌کند

پرونده بطحایی زیر بغل مجلس

آقای سید محمد بطحایی، وزیر آموزش‌وپرورش دولت روحانی که با 238‌رأی موافق بر صندلی وزارت تکیه زد پس از گذشت حدود یک‌سال، روز گذشته طرح استیضاح‌اش تقدیم هیات رییسه مجلس شد. عملکرد وزارت آموزش‌وپرورش از مدت‌ها قبل زیر ذره‌بین نمایندگان مجلس، فرهنگیان و حتی دانش‌آموزان بود. این وزارتخانه عریض و طویل با همه مشتقاتش در دوران وزارت بطحایی با چالش‌های زیادی مواجه بوده است تا جایی که روز گذشته جمعی از نمایندگان مجلس طرح استیضاح این وزیر را کلید زدند.

طرح استیضاح وزیر آموزش‌وپرورش حول
15 محور می‌چرخد. یکی از این محورها اجرایی نشدن سند تحویل بنیادین آموزش‌وپرورش است. با وجود اینکه حدود 7 سال از تصویب این سند می‌گذرد اما آنچه از اجرای این سند مهم در ذهن فرهنگیان و دیگر بخش‌های جامعه نهادینه شده اضافه شدن پایه ششم به دوره ابتدایی است. با این وجود درهفته معلم امسال نیز رهبر معظم انقلاب در دیدار با فرهنگیان بر اهمیت اجرای سند تحول بنیادین تاکید کردند و درباره چرایی اجرای فقط 10‌درصد از این سند سؤال داشتند.
بطحایی نیز مانند دیگر وزرای آموزش‌وپرورش قبل از خود، اهمیت و اجرای این سند را به‌عنوان مهم‌ترین اولویت این وزارتخانه مطرح می‌کند اما آنچه در عمل مشخص است عدم توانایی مسوولان در اجرای این سند مهم است.

وقتی اولویت‌ها جابه‌جا می‌شود
در سند تحول بنیادین جایگاه فرهنگیان و معیشت آن‌ها به خوبی دیده شده است اما بودجه امسال آموزش‌وپرورش 40‌هزار میلیارد تومان است که بیش از 90‌درصد آن در بخش پرداخت حقوق هزینه می‌شود. در چنین شرایطی اجرای این سند به راحتی محقق نمی‌شود، از طرفی دیگر سیاسی بازی‌ها در آموزش‌وپرورش و عدم ثبات مدیریتی باعث می‌شود که برنامه‌ها در این وزارتخانه به خوبی پیش نرود.
چندی پیش خبری از سوی آقای علیرضا سلیمی نماینده مجلس و عضو کمیسیون آموزش مبنی‌بر توقف طرح رتبه‌بندی فرهنگیان منتشر شد.
این عضو هیات‌رییسه کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی می‌گوید: آموزش‌وپرورش در برهه‌ای نظام رتبه‌بندی را برای بخشی از فرهنگیان اجرا کرد ولی پس از مدتی بدون دلیل مشخصی آن را متوقف کرد. با توجه به اهمیت اجرای نظام رتبه‌بندی معلمان، بارها در کمیسیون آموزش علت عدم اجرا را از وزیر آموزش جویا شدیم اما پاسخی دریافت نکردیم؛ زیرا آموزش‌وپرورش از نظر قانونی مشکلی در اجرای نظام رتبه‌بندی معلمان ندارد. طبق ماده 63 قانون برنامه ششم توسعه باید نظام رتبه‌بندی تدوین و به مجلس ارسال شود اما با وجود گذشت یک سال از زمان اجرای قانون هنوز نظام رتبه‌بندی به مجلس ارسال نشده است. هدف از نظام رتبه‌بندی معلمان تغییر جایگاه آن‌ها، تعریف هیات علمی و برخورداری از امتیازات هیات علمی مطابق با شرایط خود است، همچنین با اجرای این طرح مهندسی نیروی انسانی نیز صورت می‌گیرد.

مطالبات فرهنگیان روی زمین مانده
یکی دیگر از دلایل استیضاح وزیر آموزش‌وپرورش عدم پرداخت به‌موقع حقوق فرهنگیان بوده است. مطالبات فرهنگیان در سال گذشته در بدترین شرایط انجام شد به‌طوری‌که علاوه‌بر حقوق معلمان خدمات خرید، دستمزد حق‌التدریسی‌ها، حق‌الزحمه و مطالبات قانونی آن‌ها در بسیاری موارد دیگر پرداخت نشده و این موضوع نارضایتی فرهنگیان را به دنبال داشته است.
آقای احد آزادیخواه، عضو فراکسیون آموزش‌وپرورش درباره طرح استیضاح بطحایی در گفت‌وگو با خبرنگار «صبح‌نو» می‌گوید: «در وزارت آموزش‌وپرورش یک جریانی وجود دارد که حتی با تغییر وزیر هم متوقف نخواهد شد. در دوران نمایندگی بنده در مجلس شورای اسلامی تا کنون سه وزیر آموزش‌وپرورش را تغییر داده‌ایم اما همچنان آن جریان در وزارتخانه حکمفرماست و این اشکال بسیار جدی است.»
آزادی‌خواه گفت: «موضوع اجرای نظام رتبه‌بندی معلمان، یکی از مهم‌ترین مطالبات فرهنگیان است که تاکنون محقق نشده است. آموزش‌وپرورش می‌بایست نخستین و مهم‌ترین مدافع فرهنگیان باشد درصورتی‌که این‌گونه نبوده است. متاسفانه آموزش‌وپرورش در حق فرهنگیان جفا کرده است. به‌طور‌مثال ما در بودجه امثال 5500 میلیارد از 2‌درصد شرکت‌ها را برای پاداش پایان خدمت فرهنگیان به تصویب رسانده‌ایم که هنوز انجام نشده است. چرا که قانون باید در هیات دولت مصوب شده و سپس ابلاغ شود تا بودجه مورد نیازش تخصیص داده شود. پیگیری این کارها به عهده وزارت آموزش‌وپرورش است اما تاکنون هیچ اقدامی در این خصوص انجام نداده است یا اگر هم اقدامی کرده به نتیجه نرسیده است که سبب نارضایتی فرهنگیان شده است.»
عضو فراکسیون آموزش گفته است: «اجرای سند تحول بنیادین از مهم‌ترین اهداف آموزش‌وپرورش است ولی بسیاری از بندهای آن اجرایی نشده است. اجرای سند تحول بنیادین صرفاً به منابع مالی وابسته نیست. البته که به منابع مالی هم نیاز است ولی همه اقدامات صورت نگرفته در این سند دلایل مالی ندارد. بیشتر آن‌ها به سوء‌تدبیر و عدم اولویت‌دهی برمی‌گردد.»
آزادی‌خواه می‌گوید: «من معتقدم 50 درصد از اقداماتی که در گذشته انجام می‌شده و اکنون انجام نمی‌شود دلایل مالی ندارد و دلیل اصلی آن بی‌برنامگی است. ما می‌توانیم در زمینه معاونت پرورشی از ظرفیت دانش‌آموزان و امکاناتی که در اختیار این وزارتخانه است به بهترین نحو استفاده کرد. متاسفانه ما رگه‌هایی از اجرایی‌شدن سند 2030 را در بعضی مناطق به عینه می‌بینیم. این سند در زمینه آموزش‌وپرورش برنامه‌های زیادی دارد که در صورت اجرایی نشدن سند تحول بنیادین، راحت‌تر پیشرفت می‌کند و وزارت آموزش‌وپرورش در این خصوص هم هیچ پاسخی ندارد. به‌عنوان مثال همان جزوه‌ای در استان لرستان توزیع شد که نام امام علی ؟ع؟ در اذان و اقامه آن حذف شده بود.‌»
اخیراً در ابلاغیه‌ای درباره حذف معاونت پرورشی به سراسر کشور ارسال شده است. البته وزارت آموزش‌وپرورش مدعی است که نمی‌خواهد این معاونت را از مدارس حذف کند اما ابلاغیه به گونه‌ای تنظیم شده که عملاً این اتفاق می‌افتد. در این ابلاغیه به مدیران دبیرستان‌ها و مدارس اختیار داده شده که مبتنی بر تعداد دانش‌آموزان، معاون را خودش انتخاب کند. و بدیهی است همه مدیران تا زمانی که معاونت آموزشی در دسترسش است به سراغ معاونت پرورشی نخواهد رفت.
آزادی‌خواه می‌گوید: «این اتفاق‌ها ممکن است کوچک باشند اما نتیجه خطرناکی خواهند داشت. البته من نمی‌گویم ‌با این موارد می‌توان وزیر آموزش‌وپرورش را استیضاح کرد. شاید راه دیگری هم وجود داشته باشد اما آموزش‌وپرورش درگیر مسائل و مشکلات بسیار زیادی است که قطعاً باید برای حل آن تدابیری اندیشید.»
رضایتمندی فرهنگیان در ارتقای دانش افزایی و ارتقای سطح تربیتی دانش‌آموزان بسیار مؤثر و مهم است. درحال‌حاضر جامعه فرهنگیان از شکل خدماتی که به آن‌ها ارائه می‌شود ناراضی است که پیگیری دولت را می‌طلبد و وزارت آموزش‌وپرورش متولی آن‌هاست.

پای معلمان حق‌التدریسی هم وسط است
عدم توجه به وضعیت معلمان حق‌التدریسی و کارشکنی در مسیر قانونی به‌کار‌گیری آن‌ها یکی دیگر از محورهای مطرح شده در جریان استیضاح این وزیر است. معلمان حق‌التدریس، سال‌هاست به وعده‌های مسوولان برای استخدام دلخوش کرده‌اند اما انگار قرار نیست وضعیت شغلی بلاتکلیف آن‌ها به این راحتی سر و سامان بگیرد. در مهرماه سال گذشته بود که نمایندگان با 160‌رأی موافق به کلیات طرح الحاق یک ماده به قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمان حق‌التدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی در وزارت آموزش‌وپرورش رأی مثبت دادند. مجموع نیروهای حق‌التدریس و نهضت به 80‌هزار نفر می‌رسد این درحالی است که آموزش‌وپرورش فقط 25‌هزار نفر را ظرفیت جذب اعلام کرده است.
آقای محمد بیرانوندی، نماینده استان لرستان و عضو کمیسیون آموزش‌وپرورش در گفت‌وگو با خبرنگار «صبح‌نو» می‌گوید: «نمایندگان در پی بررسی‌های بسیار در رابطه با معلمان حق‌التدریس تصمیم گرفتند که این افراد را به‌دلیل محدود بودن تعداد، ضمن فعالیت در کنار معلمان رسمی ابتدا در دانشگاه فرهنگیان دوره یک‌ساله آموزشی را گذرانده و در نهایت پس از قبولی در یک آزمون مجزا در طول برنامه ششم توسعه در استان‌های مختلف، براساس اعلام نیاز سازمان استخدامی به تفکیک دوره و جنس و... باعنوان معلم استخدامی مشغول به کار شوند.»
این عضو کمیسیون آموزش‌وپرورش در رابطه با ماجرای استیضاح بطحایی به خبرنگار «صبح‌نو» گفته است: «محورهایی که طبق آن‌ها استیضاح بطحایی طرح شده است بسیار کلی بوده و شخصاً معتقدم بیشتر شبیه به بهانه‌اند تا محورهای استیضاح. زیرا امسال به نسبت سال‌های گذشته مطالبات فرهنگیان پرداخت شده است و این دلایل خیلی وجاهتی برای استیضاح ندارند.»
بیرانوندی می‌گوید: «این محورها بسیار کلی بوده و با نگاه کارشناسی به آن‌ها پرداخته نشده است. به‌نظر می‌آید چیزهای دیگری پشت این قضیه باشد.»

نام وزارتخانه را که می‌توانیم عوض کنیم
اما به‌‌رغم دفاعیات این عضو کمیسیون آموزش، محورهای استیضاح با دقت زیادی انتخاب شده است. نارضایتی فرهنگیان و اقدامات عجیب و غریب این وزارتخانه مانند اجاره به شرط تملیک اردوگاه 190 هکتاری باهنر و همچنین تلاش برای تعویض نام این وزارتخانه به «وزارت تربیت رسمی و غیر رسمی» همه و همه این اقدامات نشان از سردرگمی و حتی فروپاشی درونی این نهاد عریض و طویل دارد.
 یکی دیگر از محورهایی که در طرح استیضاح وزیر آمده است، عدم دقت در کتب درسی است. ایرادات و اشکالات کتب درسی که چندی پیش رسانه‌ای شد را می‌توان‌ نشان‌دهنده یک مشکل بزرگ دانست. چرا که کتاب‌های درسی توسط افراد عادی نگارش و چاپ نمی‌شوند که تصور کنیم محتوایی را در اینترنت مشاهده کرده و اقدام به چاپ آن در کتاب درسی کرده‌اند. همان افراد در رشته‌های خود متخصص هستند و کسی نمی‌داند خطای ایجاد شده عمدی یا سهوی است. از نظر ساختاری، مجموعه تدوین کتب درسی یک ساختار پژوهش‌محور است و کارگروه‌های مختلف درسی، اساتید شناخته شده و باتجربه از دانشگاه‌های معتبر کشور هستند که کارشان را بلدند. ولی با همه این تفاسیر ستاد چاپ کتب درسی صرفاً به یک بیانیه بسنده کرد و به نظر می‌رسد توضیحات قانع‌کننده نبوده است که اکنون در میان محورهای استیضاح موضوعیت پیدا کرده است.

 سمپاد آخرین گاف آموزش‌وپرورش
 آخرین گاف وزارت آموزش‌وپرورش که صدای خیلی‌ها را در آورد به آزمون سمپاد پایه هفتم برمی‌گردد که هفته گذشته برگزار شد.
این آزمون که در قالب 60‌سؤال تستی و 5‌سؤال تشریحی برگزار شد، سؤالات عجیب و غریبی داشت که تنها ساعاتی بعد از آزمون دست به دست در فضای مجازی می‌چرخید. سؤالات هوش‌سنجی این آزمون تماماً از تست معروف ریون کپی‌برداری شده بود. در واقع حتی یک سؤال از این تست را تغییر نداده بودند. 
مدیر مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان با اظهار بی‌اطلاعی از سازمان تحت مدیریتش اعلام کرد: «مسوولیت برگزاری تمام آزمون‌های ملی با مرکز سنجش است. اما در این آزمون طراحی سؤال در خارج از مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان انجام شده است و نقشی در طراحی سوال‌های آن نداشتیم.» اکنون باید منتظر ماند و دید آزمونی که با سرنوشت حدود 250‌هزار دانش‌آموز ارتباط مستقیم دارد، چگونه رقم خواهد خورد. با نگاه کلی به این قضایا می‌بینیم که حتی دانش‌آموزان هم از چوب بی‌تدبیری‌های این وزارتخانه در امان نمانده و آن‌ها هم مانند دیگر اقشار مرتبط با وزارت آموزش‌وپرورش هر روز نگران شرایط پیش روی خود می‌شوند.

captcha
شماره‌های پیشین