496
دوشنبه، ۰۴ تیر ۱۳۹۷
7
مدیرعامل سابق متروی تهران در گفت‌و‌گو با «صبح‌نو» از چرایی بسته ماندن خط‌7 می‌گوید

تنها دلیل؛ سیاسی‌کاری

خط7 مترو که عمیق‌ترین خط متروی تهران است در تاریخ ۲۰ خرداد ۱۳۹۶، با ۲۲‌کیلومتر به همراه هفت ایستگاه به‌صورت همزمان افتتاح شد، اما این خط با بی‌مهری مدیران جدید شهرداری و شورای شهر این خط به بهانه مشکلات فنی تعطیل شد و وعده‌های زیادی هم که برای بازگشایی داده شده، ‌بی‌عمل مانده است.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو:

دولت کمتر از پنج‌درصد تعهداتش به مترو را پرداخت کرده است

صبح نو

مدیرعامل سابق متروی تهران در گفت‌و‌گو با «صبح‌نو» از چرایی بسته ماندن خط‌7 می‌گوید

تنها دلیل؛ سیاسی‌کاری

خط7 مترو که عمیق‌ترین خط متروی تهران است در تاریخ ۲۰ خرداد ۱۳۹۶، با ۲۲‌کیلومتر به همراه هفت ایستگاه به‌صورت همزمان افتتاح شد، اما این خط با بی‌مهری مدیران جدید شهرداری و شورای شهر این خط به بهانه مشکلات فنی تعطیل شد و وعده‌های زیادی هم که برای بازگشایی داده شده، ‌بی‌عمل مانده است.

آقای هابیل درویش، مدیرعامل سابق متروی تهران درباره وضعیت خط7 با گلایه از رسانه و بیان اینکه برای من سؤال است ‌چرا از زمان تعطیلی این خط رسانه‌ها سوالی از مسوولان جدید نمی‌پرسند، به روزنامه «صبح‌نو» می‌گوید: «در کشور ما کارهای عمرانی با سه عامل کارفرما، مشاور و پیمانکار انجام می‌شود، پروژه‌های مترو به جهت بزرگی و اهمیت یک عامل چهارم دارد که همان مشاور ارشد است. یعنی پروژه‌ای بدون مشاور و با مشکلات فنی نمی‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد.»
او ادامه می‌دهد: «موضوع بعدی این است که کار ریلی نمی‌تواند در 80‌و‌90‌درصد مورد بهره‌برداری قرار بگیرد، حتماباید به 100‌درصد برسد و اگر ریل سوم صنعت ریل‌گذاری کامل نباشد امکان بهره‌برداری وجود ندارد یا ریل اصلی که قطار روی آن حرکت می‌کند در‌صورتی‌که 100‌درصد نشود امکان استفاده ندارد یا برق این پروژه هم همین شرایط را دارد.»
درویش اضافه می‌کند: «عرفی در مترو بود که ‌ فاز به فاز آن را به بهره‌برداری برسانند، بخش‌های حیاتی خط7 مترو هم مثل سایر پروژه‌ها به‌صورت 100‌درصد انجام شد تا به بهره‌برداری رسید و در همان دو، سه ماهی هم که بهره‌برداری شد روزی هزاران نفر را جابه‌جا می‌کرد. روال در مترو اینطور بود که با گرفتن مسافر دوران آزمایشی را طی کند و در همین دوران هر ماه یک ایستگاه به ایستگاه‌های بهره‌برداری شده 
اضافه شود.»
او معتقد است: «خط7 از نظر بهره‌برداری هیچ مشکلی نداشت، بعد از مدتی که این خط تعطیل شده در این پروژه اتفاقی نیفتاده و هیچ ایستگاهی هم اضافه نکرده‌اند، به‌عنوان مثال آقایان می‌گفتند که این خط باید پایانه داشته باشد، این طرح الان هم پایانه ندارد؛ یعنی خود پایانه پروژه‌ای جدا از طرح مترو است و ممکن است سال‌ها هم طول بکشد ضمن اینکه ساخت پایانه نیازمند زمین است که هنوز هم آن را تدارک ندیده‌اند. پس پایانه هنوز نساخته‌اند.»
مدیرعامل سابق متروی تهران ادامه می‌دهد: «در واقع در دوران آزمایشی که روزی با دو تا قطار مسافر می‌برد نیازی به مواردی که دوستان می‌گویند نداشت و اگر هم می‌خواست چیزی اضافه نکرده‌اند، الان چند ماه است که این پروژه تعطیل شده و هیچ‌چیزی به آن اضافه نشده است، بلکه امکاناتی نظیر کابل‌های فشار قوی و پله‌های برقی در حال فرسوده شدن‌هستند. یعنی اگر با این پروژه سیاسی و جناحی برخورد نمی‌شد، می‌توانستند از این پروژه بهره‌برداری کرده و در دوران آزمایشی سه یا چهار ماهه اگر ایرادی داشت برطرف کنند اما این کار را نکردند.»
درویشی تاکید می‌کند: «سؤال فنی من از آقایان این است که الان در خط7 چه چیزی نسبت یه دوران بهره‌برداری اضافه شده‌ است؟ این خط جنوب‌شرق را به شمال‌غرب تهران یعنی از میدان صنعت تا افسریه و محلاتی متصل می‌کند. تونل و ریل‌گذاری این خط به‌صورت 100‌درصد به پایان رسیده است. برق پایدار این مجموعه در دوبخش تأمین می‌شود که برق ریلی آن 100‌درصد به پایان رسیده است و خط ارتباطی بین 6 و 7 در آن زمان که ما انجام دادیم به پایان رسید.»
او تاکید می‌کند: «این خط در آن زمان که به بهره‌برداری رسید، می‌توانست به فعالیت خود ادامه دهد و در دوران آزمایشی اگر ایرادی داشت برطرف شود. به نظرم توقف این پروژه به جز کار سیاسی دلیلی ندارد و اگر امروز هم اتفاقی برای آن نیفتاده علت آن سیاسی است و باید دستگاه‌های نظارتی وارد این موضوع شوند. الان هم اگر این خط را راه بیندازند برای مردم خوب خواهد بود؛ این پروژه برای مردم است و آن‌ها باید از آن استفاده کنند.»
او با اشاره به هزینه‌های سنگین اجرای پروژه مترو می‌گوید: «22‌کیلومتر تونل ساخته شده، 22کیلومتر ریل‌گذاری، 22کیلومتر ریل سوم گذاشته شده و 22کیلومتر کار برقی شده که کار کمی نیست و این همه هزینه شده تا مردم از آن‌ها استفاده کنند. در این اتفاق به مردم و به بیت‌المال جفا شده است. اینجا روزانه 20 تا 30 هزار نفر مسافر جابه‌جا می‌کرد. وقتی این اتفاق در ماه‌های اول می‌افتد؛ اگر الان مانده بود ‌روزانه 200 تا 300 هزار نفر را جابه‌جا می‌کرد. چرا نگذاشتند که ادامه کار بدهد؟ الان شهردارانی که آمده‌اند چه خدماتی به مردم داده‌اند چه کاری برای مترو کرده‌اند؟ بیایند و بیلان کاری خود را ارائه کنند.»
مدیرعامل سابق متروی تهران ادامه می‌دهد: «در زمان شهرداری قبل، ماهی یک ایستگاه مترو را افتتاح می‌کردیم. در این مدتی که شهرداران جدید آمده‌اند باید در مدت 8 ماهه گذشته هشت ایستگاه افتتاح می‌کردند که یک ایستگاه هم افتتاح نشده است. باید یکی از این‌ها سؤال کند. متاسفانه نه رسانه‌ها سؤال می‌کنند نه آن‌هایی که در امور سیاسی هستند. هیچ‌کس نیست از آقایان بپرسد در این مدت چه کاری برای مردم کرده‌اند؟»
او اضافه می‌کند: «در واقع هیچ‌کس با این‌ها صحبت نکرده که بگوید شما که کاری برای این پروژه نکرده‌اید چرا اصل آن را تعطیل کرده‌اید؟ حالا که این پروژه را تعطیل کرده‌اید آیا تا امروز آجر روی آجر گذاشته‌اید؟ همه‌جای مترو همین است، در خط 3 و 4 چه اتفاق جدیدی افتاده است، هرچی هست مربوط به قبل است. در هیچ‌کدام از پروژه‌ها یک ایستگاه هم افتتاح نکرده‌اند. این‌ها نه‌تنها 10‌متر تونل نزده‌اند بلکه الان 100‌کیلومتر تونل ساخته‌شده را تعطیل کرده‌اند، پول مردم پای این پروژه‌ها رفته است.»
درویش با تاکید بر اینکه این خط هیچ مشکلی ندارد، اضافه می‌کند: «فاز به فاز این پروژه بهره‌داری شده و برای فاز اول که مسافرگیری کرد هیچ مشکل فنی نداشت، باید این‌ها در حین کار مانند خط 3 و 4 و 5 این خط را تکمیل‌تر می‌کردند، مدل کار ریلی همین است باید به ترتیب آن را تکمیل کنند؛ یک مرحله خط و تونل‌های اصلی و در مرحله بعدی اضافه شدن ایستگاه به‌صورت یک یا دو در میان است. این‌ها باید این کار را می‌کردند و مطمئن هستم که در تعطیلی این پروژه هیچ نقص فنی‌ای دخیل نبوده است و فقط به مردمی که از این سر تهران به آن سر تهران می‌روند ظلم کرده‌اند.»
او می‌گوید: «من حاضرم در برنامه زنده تلویزیونی در مقابل مردم با مستندات محکم با کسانی که می‌گویند این خط مشکل دارد به مناظره و مباحثه بنشینم تا ببینیم مشکل کجاست و مردم درباره این موضوع قضاوت کنند.»
خط7 نقطه اتصال نقاطی از شهر است که سال‌هاست مردم منتظر بودند تا از آن بهره‌برداری کنند، اما حالا سدی به‌نام جناح‌بندی سیاسی مقابل آن قرار گرفته و تمام هزینه‌ها و سرمایه‌های این خط را زیر آب برده است.

captcha
شماره‌های پیشین