489
چهارشنبه، ۲۳ خرداد ۱۳۹۷
12

خبر

گفت‌و‌گوی «صبح‌نو» با مدیر برگزاری ششمین دوره «هزار صدا»

نمی‌خواستیم مقلد بار بیاوریم

ماجرای کشف استعدادها و افرادی که در حوزه‌های مختلف توانایی دارند، به‌ویژه در مورد جوان‌ترها همیشه مطرح بوده و هست، این موضوع باعث شده تا در کنار استعدادسوزی‌هایی که همیشه وجود داشته، در فضاهای مختلف گاه برنامه‌هایی تدارک دیده شود تا در طول آن کسانی که مایل‌اند خود را در رشته‌های مختلف محک بزنند. در این بین عالم هنر و گرایش‌های مختلف آن همیشه یکی از پربحث‌ترین محل‌هایی بوده که جوانان زیادی ادعای توانمندی در آن را دارند، به همین دلیل هر از گاهی برنامه‌های گوناگونی برای آن در نظر گرفته می‌شود.

صبح نو

گفت‌و‌گوی «صبح‌نو» با مدیر برگزاری ششمین دوره «هزار صدا»

نمی‌خواستیم مقلد بار بیاوریم

ماجرای کشف استعدادها و افرادی که در حوزه‌های مختلف توانایی دارند، به‌ویژه در مورد جوان‌ترها همیشه مطرح بوده و هست، این موضوع باعث شده تا در کنار استعدادسوزی‌هایی که همیشه وجود داشته، در فضاهای مختلف گاه برنامه‌هایی تدارک دیده شود تا در طول آن کسانی که مایل‌اند خود را در رشته‌های مختلف محک بزنند. در این بین عالم هنر و گرایش‌های مختلف آن همیشه یکی از پربحث‌ترین محل‌هایی بوده که جوانان زیادی ادعای توانمندی در آن را دارند، به همین دلیل هر از گاهی برنامه‌های گوناگونی برای آن در نظر گرفته می‌شود.

موسیقی یکی از این رشته‌هاست که خیلی‌ها رویای حضور در آن را دارند و همین موضوع باعث شده تا دلالی‌هایی هم در این زمینه اتفاق بیفتد، با این حال علاوه‌بر این دست اتفاقات گاه برنامه‌هایی شکل گرفته‌اند که در آن‌ها تلاش شده تا علاوه‌بر کشف استعدادها، جوانان را در فضایی که همیشه مایل به تجربه آن بودند، قرار دهند.
«هزار صدا» یکی از این برنامه‌هاست که امسال برای ششمین دوره، برگزاری می‌شود.
در این برنامه کسانی که فکر می‌کنند استعدادی در زمینه موسیقی دارند، با حضور کارشناسان و اساتیدی که سال‌هاست در این حوزه فعالیت می‌کنند، به اجرایی می‌پردازند که ایده آن ازملودی تا ترانه و بقیه موارد توسط خودشان طراحی شده است.
این برنامه مثل هر رویداد دیگری در کنار نقصان‌هایی که دارد، به‌صورت منسجم و با رویکرد مشخصی، سال‌هاست که به کارش ادامه داده و این روزها گویا قرار است در آینده‌ای نزدیک با تغییرات گسترده‌تری همراه شود تا روند تقریباً یکنواخت آن متوقف شود.

بررسی موسیقی‌های انحصاری
این برنامه از شهریورماه سال‌92 با ایده و مدیریت آقای آرش نصیری در فرهنگسرای ارسباران کار خود را شروع کرد.
 نصیری که از فعالان حوزه موسیقی است و تا‌کنون با چهره‌هایی چون آقای علیرضا عصار و... همکاری‌هایی را در زمینه ترانه، موسیقی و... داشته است، درباره شکل‌گیری این «هزار صدا» به «صبح نو» گفت: در همان سال‌ها من در ذهنم ایده‌ای بود که به‌جای یک ترانه یا موسیقی، ترکیب این دو با هم بررسی شود، طرحی که آن را به ارسباران ارائه دادم و در آن مقطع با موافقت مدیران مواجه شد. این نقطه شروعی بود که در سال‌92 رقم خورد.
او در پاسخ به آن که این برنامه با توجه به رویکردی که دارد، در عمل چقدر بازدهی داشته، بیان کرد: واقعیت این است که «هزار صدا» جزو نخستین تولیدات اینچنینی است که در حوزه موسیقی، 6‌سال به‌صورت منسجم به کارش ادامه داده است.
پیش از آن هم در کشورهای دیگر فضاهایی وجود داشت که در آن یک نفر آهنگ اشخاص دیگر را می‌خواند، به همین دلیل ما به سراغ کسانی رفتیم که برای یک آهنگ با تلاش و هزینه‌ای که کرده‌اند، اثری منحصر به خودشان را تولید کرده‌اند.
در این بین هدف ما نقد این افراد و تلاش‌هایشان برای نزدیک‌تر شدن به فضایی که در ذهنشان بود، است، از همین‌رو ما نمی‌خواستیم تنها مقلد بار بیاوریم و این نشست‌ها هم باعث تا علاوه‌بر نقد تخصصی، فضایی برای آشنایی آهنگسازان، ترانه‌سرایان و گروه‌های مختلف با نیروهای مستعد فراهم شود.

تقویت نقد و نقدپذیری
نصیر اضافه کرد: در این مسیر اتفاقات خوبی افتاد و من هم هیچ‌وقت داعیه معرفی کسی را در هزار صدا‌ ندارم.
شرکت جوانان در این برنامه به واسطه نگاه و نقدی که وجود دارد، می‌تواند باعث رشد آن‌ها و کمکی برای نزدیک شدن به هدفی که دارند بشود.
در این فضا آن‌ها با حضور تماشاگران اجرایی را ارائه می‌دهند که مورد نقد قرار می‌گیرد و با بازخوردهای مختلف همراه می‌شود. همچنین نکته دیگری که یکی از کارشناسان درباره این برنامه می‌گفت، این بود که آن‌ها هم نقد کردن را یاد می‌گیرند، چرا که خیلی از افرادی که مهمان ما بودند از خوانندگان و اشخاصی‌اند که شاید منتقد نبودند و این شیوه باعث می‌شود تا پای آن‌ها هم به این حوزه باز شود.
من هم به سهم خودم سعی کردم تا نقد کردن و نقدپذیری که مدام از آن می‌گوییم را حداقل در موسیقی باب کنم.
او انتخاب مهمانان و حضور آن‌ها را هم مرهون سابقه و شناختی خواند که در طول 20سال حضورش در کار موسیقی کسب کرده بود.
نصیری درباره بخش‌های این برنامه افزود: در ابتدا ما کارمان را با موسیقی پاپ شروع کردیم و در ادامه از دوره دوم، فضای سنتی را هم به آن اضافه کردیم. هر یک از این برنامه‌ها هم به صورت جداگانه و با حضور کارشناسان مختص خود برگزار می‌شد.
ایجاد تغییر در روند اجرای «هزار صدا» موضوع دیگری بود که نصیری با اشاره به آن گفت: در طول این سال‌ها همیشه تغییراتی حتی کوچک اتفاق می‌افتاد، مثل حضور و اجرای یک گروه به جای یک فرد، با این حال از آن جایی که خیلی از افراد شرکت کننده در این برنامه از شهرستان‌ها می‌آیند ما در نظر داریم تا هزار صدا را گسترش دهیم و آن را در شهرهای مختلف هم برگزار کنیم، به‌صورتی‌که بعد از مشخص شدن برگزیدگان هر برنامه، رقابت بزرگ‌تری را در تهران بین آن‌ها شکل دهیم. همچنین اختصاص برنامه‌هایی به موسیقی محلی هم از دیگر مواردی است که در حال تلاش هستیم تا آن را از مازندران شروع کنیم.

حمایتی از ما نشد
نصیری همچنین درباره محل برگزاری این برنامه از تغییر آن به‌دلیل نگاه‌های مختلف مدیریتی و شرایط گفت، چرا که به‌عنوان مثال در یک دوره مدیری با موسیقی پاپ موافق نبود یا در بقیه دوره‌ها مواردی دیگری مطرح می‌شد. او در این‌باره می‌گوید: هزار صدا مستقل از فضایی است که در آن برگزار می‌شود و در این سال‌ها هم به‌دلیل مرکزی بودن این فرهنگسرا، در آن حاضر شدیم.
با این حال طبق رسمی که وجود دارد حداقل لازم بود تا به مهمانان این برنامه هدیه‌ای از سوی شهرداری و این مرکز
ارائه می‌شد یا موارد دیگری که هیچ یک اتفاق نیفتاد.
در واقع ما نه‌تنها یک ریال حمایت نشدیم، بلکه بلیت‌فروشی که با قیمت 10هزار تومان داشتیم هم متوقف کردند.
برگزاری مستقل هزار صدا هم از مواردی بود که او به آن اشاره کرد و در پایان در پاسخ به این‌که بازگشت مالی چنین برنامه‌ای چقدر است، یادآور شد: واقعیت این است که مبلغ خاصی عاید ما نمی‌شود، هر چند ما هم دلمان می‌خواست که چنین اتفاقی بیفتد اما به نسبت هزینه و زمانی که صرف آن می‌شود این اتفاق رخ نمی‌دهد.
با این حال من واقعا به این قضیه فکر نمی‌کنم و سعی‌ام این است که هر چه اندک به اندازه خودم در حوزه موسیقی تأثیری که لازم است بگذارم و چراغ این برنامه را روشن کنم.

captcha
شماره‌های پیشین