488
سه شنبه، ۲۲ خرداد ۱۳۹۷
6
معاون وزیر راه خبر داد

پایان قطعی اعتراضات کامیون‌داران

آب پاکی شهردار تهران روی دست شهروندان پایتخت

فعلاً منتظر بازگشایی خط7 نباشید

خط ۷، خطی درونشهری به طول ۲۷‌کیلومتر با ۲۳‌ایستگاه بوده و عمیق‌ترین خط متروی تهران محسوب می‌شود که در پایان دوره زمام‌داری آقای قالیباف افتتاح شد اما با روی کار آمدن شورای شهر و شهردار جدید، برای بستن این خط به دلایلی که آن‌ها را فنی خواندند، اقدام کردند. اقدامی که با واکنش گسترده مردم و همچنین مسوولان شورای شهر قبلی همراه بود. با همه این اوصاف شهردار جدید و مستعفی تهران و همچنین شهردار جایگزین از اصلاح مشکلات این خط مترو در وعده‌های مختلف خبر دادند که هنوز هم این اتفاق نیفتاده است.

صبح نو

آب پاکی شهردار تهران روی دست شهروندان پایتخت

فعلاً منتظر بازگشایی خط7 نباشید

خط ۷، خطی درونشهری به طول ۲۷‌کیلومتر با ۲۳‌ایستگاه بوده و عمیق‌ترین خط متروی تهران محسوب می‌شود که در پایان دوره زمام‌داری آقای قالیباف افتتاح شد اما با روی کار آمدن شورای شهر و شهردار جدید، برای بستن این خط به دلایلی که آن‌ها را فنی خواندند، اقدام کردند. اقدامی که با واکنش گسترده مردم و همچنین مسوولان شورای شهر قبلی همراه بود. با همه این اوصاف شهردار جدید و مستعفی تهران و همچنین شهردار جایگزین از اصلاح مشکلات این خط مترو در وعده‌های مختلف خبر دادند که هنوز هم این اتفاق نیفتاده است.

خط7 متروی تهران از شهرک امیرالمؤمنین (قصر فیروزه) و در کنار ورزشگاه تختی در جنوب شرقی تهران آغاز شده و پس از طی مسیر شرقی-‌غربی و تقاطع با خط یک در ایستگاه متروی میدان محمدیه، از ایستگاه بریانک به سمت شمال متمایل می‌شود و در ایستگاه متروی شهید نواب صفوی با خط‌2، در ایستگاه متروی توحید با خط چهار و در ایستگاه متروی دانشگاه تربیت مدرس با خط‌۶ تقاطع خواهد داشت و سپس در امتداد بزرگراه چمران ادامه پیدا می‌کند و پس از عبور از کنار برج میلاد، وارد میدان صنعت در شهرک غرب شده و در انتها به میدان کتاب در سعادت‌آباد می‌رسد.

رفتارهای سیاسی مدیران شهری
این خط شاید مهم‌ترین مسیر اتصالی شرق، جنوب و شمال شهر به غرب تهران بود که در دوران آقای محمدباقر قالیباف ساخته و به بهره‌برداری رسید. یکی از مهم‌ترین دلایل اکراه تیم جدید شهرداری تهران، همزمانی افتتاح این خط با دوران انتخابات یعنی اردیبهشت سال‌96 است، زمانی که شورای دوم خردادی‌ها روی کار آمدند و آقای محمدعلی نجفی را به‌عنوان شهردار جدید تهران معرفی کردند، برنامه‌ریزی‌ها برای تخریب اقدامات تیم قبلی کلید خورد.خط7 متروی تهران در کنار صدها پروژه‌ای که شهردار قبلی تهران اجرا کرده بود، پروژه‌ای بزرگ و به قول معروف گل سرسبد اقدامات وی محسوب می‌شد، حمله به این پروژه با برنامه‌ریزی قبلی شروع شد. مسوولان شورای شهر پنجم در ابتدای ورود خود به ساختمان بهشت از آنچه در گذشته صورت گرفته بود انتقاد کرده و همه کارها را زیر سؤال بردند.
این خط برای بیشتر شهروندان تهرانی مهم و درخور توجه بوده است. جالب است که خیلی از کارشناسان مدیریت شهری و همچنین نماینده‌های قبلی شورای شهر بدون وابستگی به شخص شهردار درباره این موضع‌گیری‌ها انتقاد کرده و آن را حرکتی سیاسی و برنامه‌ریزی‌شده خواندند.

وعده بازگشایی از اواخر اردیبهشت‌96 تا شهریور‌97
آقای محسن پورسیدآقایی، معاون حمل‌و‌نقل و ترافیک شهردار تهران 28‌آبان‌96 در حاشیه بازدید شهردار سابق تهران و خبرنگاران از خطوط 6 و 7 مترو گفته بود: «شروع به کار مجدد خط7 مترو در اردیبهشت و خط‌6 مترو طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده در شهریور‌ماه‌97 افتتاح می‌شود.»
آقای علی امام، مدیرعامل شرکت مترو تهران در اسفند‌ماه سال گذشته در مورد بازگشایی خط‌۷ مترو تهران اعلام کرده بود: «تکمیل و افتتاح خط‌۷ مترو به‌صورت فاز بندی در دستور کار قرار دارد، به گونه‌ای که در اواخر اردیبهشت ماه یا اوایل خرداد‌ماه هفت کیلومتر از این خط با هفت ایستگاه به بهره‌برداری می‌رسد و ۱۰‌کیلومتر از خط‌۶ مترو نیز در شهریور‌ماه ۹۷ مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت. امیدواریم تا پایان سال‌۹۷ تأمین مالی خط7 مترو نیز صورت گیرد تا به طور کامل این خط مورد بهره‌برداری قرار گیرد.»

شهردار مطمئن
بعد از تعطیلی عجولانه خط‌۷ مترو به بهانه ناایمن بودن، مسوولان جدید شهرداری تهران هر بار زمانی را برای افتتاح مجدد این خط عنوان می‌کنند ولی آقای افشانی، شهردار تهران آب پاکی را روی دست مردم ریخت و گفت بعید است این خط به‌طور کامل تا اواخر شهریور افتتاح شود.
در‌حالی‌که چند روز دیگر ماه خرداد به اتمام می‌رسد، ولی‌ هیچ تحرکی در شهرداری برای اعلام رسمی زمان افتتاح خط7 مشاهده نشده و در همین حال بود که آقای محمدعلی افشانی، شهردار جدید تهران در اظهار نظری جدید تنها ابراز امیدواری کرد چند ایستگاه خط7 در اواخر خرداد ماه افتتاح شوند و بدین طریق بازهم نمی‌توان درباره زمان قطعی راه‌اندازی خط7 برآورد خاصی داشت.
او در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی مبنی بر افتتاح خط7 مترو تهران گفته است: «بنده تا کنون 20‌روز است که شهردار شده‌ام و اخلاقم این‌طور است که هر پروژه‌ای را مطمئن باشم تاریخ افتتاح آن را اعلام می‌کنم. از خطوط 6 و 7 مترو بازدید داشته‌ام و به‌زودی نیز مجدداً از این پروژه‌ها بازدید می‌کنم ولی قطعاً خط7 مترو تا شهریور‌ماه هم تمام نخواهد شد و امیدواریم پنج کیلومتر آن تا پایان خرداد ‌یا اوایل تیر‌ماه افتتاح شود.»

خط7 مشکل فنی ندارد
آقای هابیل درویشی، مدیرعامل سابق مترو درباره وضعیت خط7 مترو تهران گفته بود: «تمام خطوط مترو برای بهره‌برداری از گذشته روال خاص خود را داشتند و خط7 مترو نیز طبق روال افتتاح شده و به بهره‌برداری رسیده است. با توجه به اینکه در هیچ دوره‌ای 22 کیلومتر خط مترو به بهره‌برداری نرسیده بود، برخی افراد نتوانستند موفقیت این پروژه عظیم را تحمل کنند و می‌گویند ناایمن است.
او با بیان اینکه این خط نسبت به سایر خطوط مترو از ویژگی‌های بیشتری برخوردار است، اضافه کرد: «برای خط7 پست فشار قوی برق تهیه کرده‌ایم و دارای دو پست برق است تا هرزمان با قطعی برق مواجه شدیم، خط دچار مشکل نشود که این مورد در سایر خطوط وجود ندارد.» بهتر است به‌جای بهانه‌گیری از اقدامات انجام‌شده اگر برای بهبود وضعیت موجود کاری از دست مدیران جدید برمی‌آید؛ انجام دهند.

captcha
شماره‌های پیشین